Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://forum.bsmz.org/ |
|
Lotnisko Bydgoszcz https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=97&t=6211 |
Strona 6 z 10 |
Autor: | krzysztof drozdowski [ piątek, 19 gru 2014, 16:23 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
A jesteś w stanie narysowałac na mapie np google jak ta bocznica przebiegała? |
Autor: | monter1951 [ piątek, 19 gru 2014, 19:44 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
Ta bocznica jeszcze częściowo przebiega i jest widoczna na mapach. Od Trzcińca do magazynów obok piekarni i łuk do ramp lotniskowych (już nie istniejących) po lewej stronie Szubińskiej. |
Autor: | seth [ niedziela, 21 gru 2014, 14:44 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
krzysztof drozdowski pisze: Seth a czy udało Ci się natrafić na jakieś raporty na temat przejęcia lotniska ? Niestety nie. Korzystam jedynie z publikacji dotyczących lotnictwa w okresie międzywojennym. Oczywiście w powyższym kontekście, najbardziej interesuje mnie Bydgoszcz. |
Autor: | seth [ niedziela, 4 sty 2015, 16:48 ] | ||
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz | ||
Zdjęcie opisane jako lotnisko Bydgoszcz, wrzesień 1939. Jeden z hangarów zawalony. Na trawiastej płycie lotniska niemiecki samolot rozpoznawczy ( lewa strona) jakiś Heinkel He-46 ?
|
Autor: | krzysztof drozdowski [ poniedziałek, 5 sty 2015, 14:43 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
Dziwne. Z tego co wiem to żaden z hangarów nie został uszkodzony we wrześniu 39r. |
Autor: | seth [ wtorek, 6 sty 2015, 14:13 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
krzysztof drozdowski pisze: Dziwne. Z tego co wiem to żaden z hangarów nie został uszkodzony we wrześniu 39r. Też mnie to interesuje. Na zdjęciach z niemieckiej kroniki coś jednak widać. Czas; 0:25 i 1:20 obiekt przed terminalem. Lotnisko było zbombardowane 1 września, co również widać na filmie. Bomby spadły na teren lądowiska, i pewnie na jeden z budynków. https://www.youtube.com/watch?v=8TadM4CewVQ |
Autor: | krzysztof drozdowski [ wtorek, 6 sty 2015, 15:03 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
Żaden raport jednak nie wspomina o zniszczeniu budynków na terenie lotniska. Jedynie, że zniszczona została płyta lotniska |
Autor: | seth [ wtorek, 6 sty 2015, 15:09 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
Nie przeczę. Film jest mało czytelny, jednak wszystko przed nami. |
Autor: | atterdag [ środa, 7 sty 2015, 17:47 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
Bocznica prowadząca do budynków przy ul. Szubińskiej powstała jako pierwsza. W późniejszym okresie (raczej po wojnie) dołączyła do niej bocznica, przebudowana następnie na drogę wyłożoną trylinką, prowadząca do magazynów na południe od lotniska. Najmłodszą z nich była, a właściwie to chyba jeszcze jest, bocznica prowadząca do lotniskowego MPS (magazynu paliw i smarów). Temat przewijał się sporo czasu na forach kolejowych. |
Autor: | Dziki_Koziol [ czwartek, 22 sty 2015, 13:28 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
atterdag pisze: Bocznica prowadząca do budynków przy ul. Szubińskiej powstała jako pierwsza. W późniejszym okresie (raczej po wojnie) dołączyła do niej bocznica, przebudowana następnie na drogę wyłożoną trylinką, prowadząca do magazynów na południe od lotniska. Najmłodszą z nich była, a właściwie to chyba jeszcze jest, bocznica prowadząca do lotniskowego MPS (magazynu paliw i smarów). Temat przewijał się sporo czasu na forach kolejowych. Mógłbyś pokazać na jakiejś mapie położenie bocznicy przy Szubińskiej, i drogi wyłożonej trylinką? P.S. Za bocznicę na MPS odpowiadało PKP. Kolejarze robili przeglądy stanu torów i narzekali na złomiarzy. |
Autor: | atterdag [ środa, 28 sty 2015, 15:40 ] | ||
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz | ||
Zaznaczony przebieg rzeczonej, nieistniejącej bocznicy. Podkolorowałem szlak kolorem czerwonym. Bocznica ku ulicy Szubińskiej jest wciąż widoczna na aktualnych i starszych mapach - vide strona MapyWIG.
|
Autor: | AERO [ wtorek, 3 mar 2015, 21:58 ] | |||
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz | |||
W jednym z poprzednich postów z dn. 21 wrz 2014 pisałem o zbudowanym przez Jana Lecha mięśniolocie "Lech". Na stronie Aeroklubu Bydgoskiego z dnia 9 czerwca 2014 r. ukazał się przedruk z Gazety Pomorskiej ; http://aeroklubbydgoski.pl/?p=1817 Wypowiada się tam wnuk konstruktora mięśniolotu Artur Lech, również pilot. Przypomina kilka faktów związanych z jego budową . Wg. Jego relacji mięśniolot nie posiadał śmigła, tylko ruchome elementy skrzydeł, dające podobny efekt. Z moich ustaleń wynika, że samolot miał kilka razy zmienianą konstrukcję. Inni starsi członkowie A.B. pamiętają go w kolorze srebrnym . Przynajmniej do połowy lat 70 wisiał w hangarze szybowcowym. Osobiście byłem świadkiem jednej próby lotu. W Albumie bydgoskim G.P. Tom IV znalazłem ciekawe zdjęcie przedstawiające konstruktora Jana Lecha i jego innej, znanej ogólnie w latach 50 ub.W . konstrukcji .
|
Autor: | AERO [ wtorek, 3 mar 2015, 22:10 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
Inna ciekawostka ; Kurt Tank. Urodził się na Szwederowie a pobliskie lotnisko prawdopodobnie zaszczepiło w nim zainteresowanie do lotnictwa. http://pl.wikipedia.org/wiki/Kurt_Tank |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ środa, 4 mar 2015, 06:40 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
AERO pisze: (...) ... mięśniolot nie posiadał śmigła, tylko ruchome elementy skrzydeł, dające podobny efekt. Z moich ustaleń wynika, że samolot miał kilka razy zmienianą konstrukcję. Przynajmniej do połowy lat 70 wisiał w hangarze szybowcowym. Osobiście byłem świadkiem jednej próby lotu. ^^^ Mógł być opisać kila, zapewne ciekawych szczegółów tej próby. Czy wzbił się w powietrze, ile metrów, jak daleko poleciał... Napęd był nożny, czy ręczny... To jest ciekawe. A może jeszcze dodał byś jakiś szkic z pamięci (Ze 30 lat temu pokazali w tv, jak jakiś bodaj kolarz w mięśniolocie przeleciał nad kanałem La Manche. Taki spory dystans mógł właśnie pokonać chyba tylko kolarz - napęd śmigła był nożny.) |
Autor: | AERO [ środa, 4 mar 2015, 09:30 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
Z tego co pamiętam i rozpytałem wśród znajomych, "samolocik"nigdy nie wzbił się w powietrze o własnych siłach. Osobiście widziałem chyba ostatnią próbę jego wzlotu. Miał być wyholowany przez motocykl na kilka metrów wysokości a następnie wyczepiony, miał kontynuować lot podtrzymywany siłą mięśni i przekładni rowerowo-łańcuchowych. Po rozbiegu , Lech wykonywał podskoki na dystansie kilkunastu metrów . O locie a w zasadzie o samodzielnym starcie nie było jednak mowy. Jego konstrukcja to połączenie roweru , skrzydeł i statecznika z masą drutu i rur. Nie był duży. Rozpiętość skrzydeł ok 6m. długość ok. 5m. Napęd realizowany był siłą mięśni nóg przenoszonej przez system przekładni rowerowych na rotujące elementy skrzydeł. Cały problem w tym , że łącznie ze mną , mało kto pamięta, jak dokładnie wyglądał . Staram się rozmawiać z seniorami lotnictwa i mam nadzieję, że uda się jednak kiedyś go naszkicować lub nawet odnaleźć jakieś zdjęcia z jego budowy. W czasie kiedy Lech był na lotnisku , miałem kilkanaście lat i mało mnie interesował akurat ten rowerowo-skrzydlaty nielot ...a szkoda ! ...tyle było innych ciekawszych maszyny, które w dodatku latały. |
Autor: | seth [ sobota, 7 mar 2015, 20:55 ] | ||||||||||
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz | ||||||||||
Zdjęcia zamieszczone poniżej dotyczą lotniska w Bydgoszczy. Znalezione na Odkrywcy, czyli tam gdzie bywam od kilku lat. Opisy zdjęć mojego autorstwa.
|
Autor: | AERO [ poniedziałek, 9 mar 2015, 21:18 ] | ||
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz | ||
25 sty 2014 Hrab pisał; Cytuj: Samoloty Caudron G III – za Wikipedią: "Po zakończeniu I wojny światowej samoloty Caudron G.III przybyły w maju 1919 roku w ramach Francuskiej Szkoły Pilotów w ilości 20. Samoloty bazowały na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Pod koniec 1920 roku zakupiono jeszcze we Francji 20 samolotów tego typu i przydzielono je do wojskowych szkół lotniczych, gdzie służyły do szkolenia wstępnego pilotów do 1926 roku. W 1928 roku samoloty Caudron G.III z wojska przekazane zostały do aeroklubów, gdzie używane były jeszcze do 1929 roku. Na tych samolotach wyszkoliło się wielu polskich pilotów m.in. Franciszek Żwirko w 1923 roku przeszedł na nim wstępne szkolenie, a następnie w latach 1924 – 1925 latał na nim jako instruktor w Bydgoszczy oraz w 1929 roku w Akademickim Aeroklubie Warszawskim" Samolot w polskich barwach – rysunek za: http://tomaszjkowalski.republika.pl/malowania/m-fra.htm Przedstawione wyżej Caudrony to raczej szkolne wersje G.III a nie G.III A2 , tym bardziej nie E2. Do komentarza fot. nr.6 Wg. mnie zdjęcie wyk. na skraju 9 hangaru w luce między nim a 8 hangarem. Widoczny w tle budynek , to stara kaplica znajdująca się na terenie dawnej nekropolii gminno- ewangelickim przy ul . Kossaka . Obecnie cmentarz katolicki. Do fot. nr.3 Pilot mógł zginąć w wypadku lotniczym w Bydgoszczy, ale kondukt pogrzebowy , to chyba nie nasze miasto . Przyczółek wiaduktu (?), charakterystyczny dom , linia tramwajowa(?) Może to Grudziądz ? ...inna fotka Caudrona z Bydgoszczy. Chyba jeszcze nie prezentowana w tym wątku.
|
Autor: | seth [ wtorek, 10 mar 2015, 18:24 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
To jest Caudron G III E2. Było to oznaczenie samolotów szkolnych i tyle. Na szczęście nie muszę bazować na Wikipedii, mam książki. Chociaż tekst z linku dowodem nie jest, ale zamieszczam; http://tomaszjkowalski.republika.pl/caudron/caug3.htm dot. fotki numer 3. Zdjęcie pogrzebu wykonano w Łodzi. |
Autor: | AERO [ wtorek, 10 mar 2015, 22:51 ] |
Tytuł: | Re: Lotnisko Bydgoszcz |
Nie posiadam tej książki i może w tym przypadku to lepiej. Na samym początku książkowego opisu rzuca się w oczy kilka tekstowych niekonsekwencji ; W pierwszym zdaniu opisu czytamy, że do szkolenia pilotów był używany G III . Chwilę później , że po 1916 , również do początkowego szkolenia był używany G III , raptem E2 ! Autor nie tłumaczy skąd nagle "E2" . Czy chodzi o moc silnika, czy rodzaj sterowania ! W opisie jest mowa o wersji G III E2 ale już pod zdjęciami dalej widnieją podpisy ....tylko G III . To jak jest faktycznie ? Przecież poza A2 były TYLKO szkolne wersje tego samolotu ! Jeżeli już, to E2 prawdopodobnie oznaczało właśnie samolot szkolny z fr. etude. Podobnie jest z dodatkowym , mniej znaczącym oznaczeniem wersji DC, MC . Wolę Wikipedię; Wyjaśniono tam przynajmniej zasadniczą różnicę między G III a G III A2 , nie wspominając o wersjach silnikowych i konstrukcyjnych tego samolotu o czym autor książki jak widzę nie raczył wspomnieć ! ...a wzmianki o E2 tam niem i tyle ! |
Strona 6 z 10 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |