Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://forum.bsmz.org/ |
|
Wagony typu Bromberg https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=96&t=9438 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | escobar [ piątek, 14 lut 2014, 13:11 ] | ||
Tytuł: | Wagon typu Bromberg | ||
wklejam archiwalną fotkę, nie była zrobiona w Bydgoszczy... ale ma coś z nią wspólnego...
|
Autor: | Karass [ piątek, 14 lut 2014, 14:57 ] |
Tytuł: | Re: co to ma wspólnego z naszym miastem |
Jest to wagon typu Bromberg. Zbudowano ich podczas wojny 81, z czego 6 to prototypy, po wojnie przeszły pod pieczę Polskich Kolei Państwowych - to zdjęcie na pewno wykonano w 1945 albo później bo jest już orzełek i napis PKP. |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ piątek, 14 lut 2014, 16:17 ] |
Tytuł: | Re: co to ma wspólnego z naszym miastem |
Też tak obstawiam. Ale do tej pory nie wiem, co przyczyniło się do nadania takiej nazwy tym wagonom. |
Autor: | jaras [ piątek, 14 lut 2014, 16:26 ] |
Tytuł: | Re: co to ma wspólnego z naszym miastem |
Nie powstawały czasami w naszych zakładach taboru kolejowego ? |
Autor: | bunkier [ piątek, 14 lut 2014, 23:56 ] |
Tytuł: | Re: Co to ma wspólnego z naszym miastem |
Wagon typu Bromberg – nazwa wywodzi się od miasta gdzie znajdowała się siedziba dyrekcji kolejowej i warsztaty naprawcze. Niemcy mieli podzielony tabor na rejony dyrekcji np.: Kassel, Munchen, Breslau, Essen itp. Ciekawostką jest że „brombergi” miały otwierane ściany czołowe. |
Autor: | escobar [ sobota, 15 lut 2014, 19:59 ] |
Tytuł: | Re: Co to ma wspólnego z naszym miastem |
Tak chodziło o niemiecką nazwę Bromberg, polskie oznaczenia wagonu to KKwho5, niemieckie GGths Jako ciekawostkę dodam, że prawdopodobnie w bydgoskiej Centrali Rybnej jeździł przebudowany wagon typu Bromberg na chłodnie do przewozu żywych ryb (oznaczenie SSlrb). |
Autor: | escobar [ sobota, 15 lut 2014, 20:05 ] |
Tytuł: | Re: Co to ma wspólnego z naszym miastem |
Wagon typu "Bromberg" ale także typu "Dresden" miał otwierane ściany czołowe i składany pomost hamulcowy - ponieważ wagony tego typu służyły do transportu m.in samochodów osobowych (wjeżdżało się do wagonu) i przedmiotów wielkogabarytowych (jak na obrazku powyżej). |
Autor: | Mac [ sobota, 21 kwie 2018, 12:22 ] |
Tytuł: | Wagony typu Bromberg |
https://www.hamburger-fotoarchiv.de/bil ... tkorb.html |
Autor: | Macio [ sobota, 21 kwie 2018, 18:06 ] |
Tytuł: | Re: Wagony z Bromberga w Hamburgu |
Być może jest tak jak głosi podpis pod zdjęciem, iż są to wagony pochodzące z Bydgoszczy, chciałbym jednak wspomnieć, że istniała grupa czteroosiowych wagonów krytych typu "Bromberg" i być może napis na drzwiach oznacza, iż jest to wagon tego typu. Musiałby się wypowiedzieć ktoś bardziej obeznany w temacie, ponieważ ja na podstawie tego zdjęcia nie umiem określić typu wagonu, ani nawet stwierdzić, czy ma 2 czy 4 osie. |
Autor: | zecer [ wtorek, 24 kwie 2018, 10:10 ] |
Tytuł: | Re: Wagony z Bromberga w Hamburgu |
Brombergi były większe (16,5 m) i ładowniejsze (51 ton). ![]() http://www.3seenbahn.de/fahrzeuge/bromberg.html Tutaj wygląda na jakiś 20-tonowy. |
Autor: | bunkier [ piątek, 27 kwie 2018, 09:23 ] | ||
Tytuł: | Re: Wagony z Bromberga w Hamburgu | ||
Na zdjęciu nie widać, czy wszystkie wagony są z oznaczeniem stacji macierzystej Bromberg, jeden jest na pewno. Wagon dwuosiowy o ładowności 15 ton.
|
Autor: | Ewing [ czwartek, 19 lip 2018, 21:19 ] | ||
Tytuł: | Re: Wagony z Bromberga w Hamburgu | ||
Fotka nie z Hamburga ale wagon z Bydgoszczy ![]()
|
Autor: | escobar [ czwartek, 31 sty 2019, 13:30 ] | ||
Tytuł: | Re: Wagon Bromberg w Bydgoszczy !!! | ||
Wagony w I epoce czyli koleje pruskie, oraz potem kolei DRG miały oznaczenia nazwane od miast dyrekcji kolei, i tak wagon DRG Bromberg - wagon kryty 4 osiowy. Piszę o tym bo w BYDGOSZCZY AGENCJA MIENIA WOJSKOWEGO sprzedaje właśnie jeden taki wagon, jest to przebudowany Bromberg na wagon warsztatowy tutaj link: https://amw.com.pl/pl/uzbrojenie-i-sprz ... arch=wagon zdjęcie wagonu
|
Autor: | escobar [ czwartek, 31 sty 2019, 14:13 ] | |||
Tytuł: | Re: Wagon Bromberg w Bydgoszczy !!! | |||
a tutaj zdjęcie oryginału, kilkanaście sztuk trafiło na PKP w ramach reparacji wojennych, były to wagony kryte 4 osiowe z otwieranymi ścianami czołowymi - tak że do środka mógł wjechać samochód osobowy ![]()
|
Autor: | escobar [ czwartek, 31 sty 2019, 17:09 ] |
Tytuł: | Re: Wagony z Bromberga w Hamburgu |
Wagony te nie były budowane w Bydgoszczy, stacja macierzysta też nie musiała być Bydgoszcz. Nazwy poszczególnych wagonów nosiły nazwy dyrekcji kolei KPEV w I epoce np Bydgoszcz - Bromberg, Szczecin - Stettin, Poznań - Posen, Wrocław - Breslau, Gdańsk - Danzig, Królewiec - Königsberg, Opole - Oppeln, Katowice - kattowitz itd. Te Brombergi (co wkleiłem zdjęcia wagonów) są z II epoki DRG, powstało w sumie 4,5 tys. wagonów tej budowy. Budowano je w latach 1942-1944. Dużo z nich po wojnie trafiło do Polski w ramach rekompensat/reparacji wojennych. Przebudowano je m.in. na wagony np do przewozu żywych ryb ![]() |
Autor: | escobar [ czwartek, 31 sty 2019, 20:10 ] | ||
Tytuł: | Re: Wagon Bromberg w Bydgoszczy !!! | ||
Napisałem, że powstało ok 4500 wagonów chodziło mi o serię GG czyli krytych długich, różnych wariantach i typach samych zaś Brombergów typ GGths powstało tylko 81 szt.!!! (Przegrana III Rzeszy - zniszczenia niemieckich miast i fabryk przez naloty Aliantów) Dlatego uważam, że warto by uratować ten wagon! Może ktoś ma dojście do MOB lub Technikum Kolejowego w Bydgoszczy i by nagłośnił sprawę ![]() dodaje inną fotkę odrestaurowanego Bromberga w malowaniu II ep. DRG.
|
Autor: | escobar [ sobota, 9 lut 2019, 11:52 ] |
Tytuł: | Re: Wagon Bromberg w Bydgoszczy !!! |
Wagon stał w wojsku w jednostce w Inowrocławiu, jednak udało się go kupić Cytuj: Został zakupiony, trafi do Stacji Nojewo;) Stoi jeszcze w Inowrocławiu. Jeśli to nie przegięcie, serdecznie prosimy o wsparcie w postaci drobnej kwoty na transport - możemy go tylko zabrać na lawetę, wagon ma 18 metrów i waży 20 ton, więc trochę się wykosztujemy. https://zrzutka.pl/svhcak Oglądaliśmy go tydzień temu - braków większych nie stwierdzono, wózki oryginalne, ma jeszcze szczątki pomostu dachowego i zachowane wsypy w dachu. Ściany czołowe mają wszystkie metalowe elementy, ale poszycie wymieniono na "długie" deski. Są kompletne barierki pomostu hamulcowego i cały układ hamulcowy. Z modyfikacji - wstawione okna, instalacja oświetleniowa. Numer PKP do odszukania. http://forum.modelarstwo.info/threads/w ... ost-772827 https://www.facebook.com/stacja.nojewo/ |
Autor: | Ewing [ poniedziałek, 7 paź 2019, 18:12 ] | ||
Tytuł: | Re: Wagony z Bromberga w Hamburgu | ||
kolejny z naszym numerem - tym razem jednak chyba jakaś platforma?
|
Autor: | BYDZIAK 1958 [ niedziela, 28 wrz 2025, 06:30 ] | ||
Tytuł: | Re: Wagon typu Bromberg | ||
Natrafiłem na ssc na wpis ze zdjęciem, (użytkownika nazywającego się Registered), dotyczący wagonów typu Bromberg. Oto on, uważam że ciekawy: "(...) ... do tej pory myślałem że był tylko jeden typ wagonu "Bromberg" - mianowicie towarowy, kryty 4 osiowy. Które nawet po II WŚ trafiły w ramach odszkodowania do PKP. Cześć potem przerobionych w Ostrowie Wielkopolskim na wagony do przewozu żywych ryb dla Centrali Rybnej. Nazwa pochodziła od nazw miast dyrekcji kolei pruskich. A ostatnio trafiłem na wagon do przewozu gęsi czy kur tzw. gęsiarka. Wagon kolei pruskich z napisem Bromberg (Bydgoszcz) nazwa miasta gdzie była dyrekcja kolei."
|
Autor: | Ewing [ niedziela, 28 wrz 2025, 15:47 ] | ||
Tytuł: | Re: Wagon typu Bromberg | ||
Tu jest chyba ten sam lub bardzo podobny jako model w barwach PKP W modelu są te skośne belki wzmacniające ale raczej to jakiś błąd ponieważ widać, ze jedna zachodzi na klapę, której nie dało by się otworzyć.
|
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |