Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"
https://forum.bsmz.org/

Przejścia Rondo Kujawskie
https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=69&t=1079
Strona 2 z 3

Autor:  Maciej Kulesza [ niedziela, 8 gru 2013, 13:21 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Relacja z zwiedzania w Gazecie Wyborczej zamieszczonej na stronie internetowej w dniu 8.12.2013 roku pod tytułem:

Sprawdzili, jakie tajemnice kryją się pod rondem Kujawskim

Po raz pierwszy od zasypania w 2011 roku wejść do przejścia pod rondem Kujawskim podziemia zostały otwarte. Zwiedzała je grupa zorganizowana przez Stowarzyszenie Miłośników Zabytków "Bunkier".

W tej chwili o tym, że pod rondem są korytarze na powierzchni, przypomina tylko luk wentylacyjny na środku ronda. W 2011 roku uporządkowano bowiem teren, zasypując siedem z ośmiu wejść. Jedno pozostawiono, jako wejście serwisowe. Właśnie dzięki niemu grupa mogła w sobotę dostać się pod Rondo. Aby się pod nie dostać, trzeba było odspawać drzwi, które były dla bezpieczeństwa bardzo porządnie zamknięte.

Członkowie i sympatycy Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "Bunkier" jako pierwsi namówili Zarząd Dróg Miejskich do wejścia pod ziemię. W sobotę zorganizowali wycieczkę, podczas której uczestnicy nie tylko zobaczyli, co kryje się we wnętrzach tajemniczego ronda, ale i poznali jego historię.


Pozostałość po wielkich planach
Budowę Ronda i podziemnych przejść zaplanowano pod koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W 1980 roku wykonano projekt w uzgodnieniu w Wojewódzkim Inspektorem Obrony Cywilnej, ponieważ pierwotnie podziemie miało spełniać warunki schronu. Nigdy jednak do tego nie doszło.

Nigdy nie doszło także do budowy linii tramwajowej, z powodu której powstały przejścia podziemne pod rondem Kujawskim. Pierwotnie skrzyżowanie miało być bowiem dużym węzłem przesiadkowym dla linii tramwajowych i autobusowych. Przejścia miały być jednym z elementów planu budowy linii tramwajowej łączącej Kapuściska z Błoniem. Tramwaj miał kursować ulicami Wojska Polskiego, Solskiego, Piękną i Szubińską. Dodatkowo zaprojektowano na rondzie pętlę tramwajową. Planowano również wybudować linię tramwajową w ciągu poszerzonej ulicy Kujawskiej do centrum. Na planach się skończyło. Linia tramwajowa nie powstała, a przejścia podziemne zamknięto na początku lat 90.

Zamknięte przejścia pojawiały się później co jakiś czas w przeróżnych planach, jeden z nich zakładał ich wykorzystanie np. na pasaż handlowy, ale do realizacji pomysłów nigdy nie doszło. W końcu w 2011 roku zostały zasypane.

Bunkier wchodzi pod ziemię
Otwarto je dopiero w sobotę, specjalnie dla wycieczki zorganizowanej przez "Bunkier". Pod ziemią na uczestników czekała jeszcze jedna gratka - znaleziony w archiwach Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji plan z 1980 roku o nazwie "Projekt Przystosowania Przejścia Podziemnego do Warunków Schronowych" - Plan wykonano w uzgodnieniu w Wojewódzkim Inspektorem Obrony Cywilnej. Uzgodnienie potwierdzono wpisem na zachowanym planie pod datą 29.08.1980 rok - opowiadał członek "Bunkra" Przemysław Kamiński. - Przejście podziemne jest wykonane w kształcie litery "H". Wykonanie komory schronowej planowano w centralnym korytarzu, a więc w części D, poprzez wybudowanie ścian poprzecznych z drzwiami gazoszczelnymi - tłumaczył z planem w ręku Kamiński. - Wewnątrz miały znajdować się toalety damskie i męskie, umywalnie, pokój obsługi, rodzielnia elektryczna, komora filtro-wentylacyjna. Do wnętrza miały prowadzić dwa wejścia poprzez podwójne śluzy powietrzne zabezpieczone gazoszczelnymi drzwiami. Schron był projektowany dla 580 osób na kilka tygodni przetrwania - przedstawiał nigdy nie zrealizowane plany przewodnik.

Kolejne wycieczki prawdopodobne
Sobotnie wejście pod rondo było pierwszą tego typu wycieczką, ale być może niejedyną. - Trudno mówić o atrakcji turystycznej, bo jest to raczej zapomniana ciekawostka, którą chcieliśmy obejrzeć. Ale jeśli będzie zainteresowanie zwiedzaniem obiektu, nie wykluczamy, że wspólnie z Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej będziemy raz na jakiś czas organizować zwiedzanie nietypowej budowli - informuje Jarosław Butkiewicz, prezes Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "Bunkier".

Wycieczki nie są jednak łatwą sprawą, bo w podziemiach nie ma oświetlenia. W sobotę oświetlano je świeczkami.

Cały tekst: http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... z2msoEcGLx


Jako uzupełnienie dodam, że plany powstania ronda to 1978 rok. Prace trwały prawdopodobnie do 1986 roku.

Zdjęcia z wycieczki

Widok głównego korytarza w kierunku wschodnim.
Obrazek



Obrazek



Obrazek



Widok głównego korytarza w kierunku zachodnim.
Obrazek


Obrazek


Plan schronu
Obrazek


Plan podziemi w kształcie litery "H". Widać planowany tory w kierunku zachodnim i wschodnim. Dodatkowo widać noty tramawjowe w kierunku centrum ul. Kujawską.
Obrazek


Usytuowanie pomieszczeń schronowych w środkowej części przejścia podziemnego.
Obrazek


Plan schronu z 1980 roku. Nigdy nie wykonany
Obrazek


Zachodni korytarz.
Obrazek



Korytarz główny
Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Korytarz północno-wschodni
Obrazek



Miś w korytarzu centralnym. Widok w kierunku wschodnim
Obrazek



Korytarz w kierunku północno-zachodnim. Po lewej widać zamurowane wejście na przystanek tramwajowy.
Obrazek



Pamiątkowy kadr :)
Obrazek



Resztki instalacji zwisającej z sufitu
Obrazek



Korytarz pólnocno-zachodni. Po lewej zamurowane kolejne wyjście na przystanek tramwajowy
Obrazek



Światło, widzę światło :)
Obrazek



Wejście techniczne
Obrazek



Wejście do wnętrza ronda
Obrazek


Obrazek

Autor:  bunkier [ niedziela, 8 gru 2013, 14:04 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

W sumie schron odwiedziła grupa 25 osób.

Jaka jest kubatura tego schronu :?: Ta liczba ilości osób dla których miał być ten schron jest trochę mała :D Chyba że to miał być schron dla "elyty" :):)

Autor:  Robak [ niedziela, 8 gru 2013, 17:36 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

schron według opisu technicznego ma powierzchnię komory schronowej 406 m2
i był przewidziany na 580 osób
wieczorem postaram się wrzucić skan dokumentacji

Autor:  bunkier [ niedziela, 8 gru 2013, 17:50 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Wychodzi na to że schron miał być przeznaczony dla tych "lepszych" obywateli miasta.

Autor:  Maciej Kulesza [ niedziela, 8 gru 2013, 18:11 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

1. Myślę, że można postawić tezę, że schron miał być przeznaczony dla tych "lepszych" i ich rodzin. Czyli władza budowała sobie schron?

Na to pytanie odpowiedziałby Wojewódzki Inspektor Obrony Cywilnej który pełnił w tamtym czasie ową funkcję.
Dokumentacja może wiele wyjaśnić.

2. Rzuca się w oczy kolor podwieszanych sufitów. Naliczyłem kolory: żółty, pomarańczowy, chyba :) niebieski, czerwony. Zapewne miały oznaczać poszczególne kierunki.

Autor:  bunkier [ poniedziałek, 9 gru 2013, 17:46 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Pojawił się też art. na eMeMce:
http://www.mmbydgoszcz.pl/467246/2013/1 ... ory=photos

Autor:  Robak [ poniedziałek, 9 gru 2013, 20:58 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

dokumentacja o której pisałem
Z dokumentów wynika że już w 1974 Rada Miasta podjęła uchwałę żeby przejście planowane przejście podziemne można było przystosować do potrzeb ludności.

jest tam tam też jedno zdanie którego nie rozumiem
"...przystosowania na schron dla ludności typu I-go"

czy to oznacza to o czym pisał Jarek - schron dla wybranych ?

Załączniki:
1.jpg
1.jpg [ 77.89 KiB | Przeglądany 5864 razy ]
2.jpg
2.jpg [ 94.81 KiB | Przeglądany 5864 razy ]
3.jpg
3.jpg [ 96.09 KiB | Przeglądany 5864 razy ]
4.jpg
4.jpg [ 107.43 KiB | Przeglądany 5864 razy ]
5.jpg
5.jpg [ 88.99 KiB | Przeglądany 5864 razy ]
6.jpg
6.jpg [ 86.21 KiB | Przeglądany 5864 razy ]
7.jpg
7.jpg [ 129.69 KiB | Przeglądany 5864 razy ]
8.jpg
8.jpg [ 89.2 KiB | Przeglądany 5864 razy ]
10.jpg
10.jpg [ 64.82 KiB | Przeglądany 5864 razy ]
9.jpg
9.jpg [ 50.27 KiB | Przeglądany 5864 razy ]

Autor:  bunkier [ poniedziałek, 9 gru 2013, 23:16 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Typu I-go odnosi się do wytrzymałości stropu i ścian(odpowiednia grubość betonu). Ma wytrzymać ciśnienie 0,3 MPa (300 kPa). W dokumentacji podano 0,2 MPa.
Według ówczesnych przepisów powierzchnia zajmowana przez jedną osobę wynosiła 0,7 m2, czyli tak jak jest w dokumencie 406 : 0,7 = 580 osób, później przepisy zmieniono i dla jednej osoby było przeznaczone 2 m2 powierzchni, czyli do schronu zgodnie z przepisami mogły wejść 203 osoby.
Poniżej zdjęcia kibelków, postumentu prawdopodobnie pod zbiornik wody i studni która mogła być ujęciem wody.

Przejścia podziemne, parkingi podziemne, metro itp. są "naturalnymi" miejscami ukrycia się w czasie np. nalotu.
Zdziwiłem się że pod Rondem Kujawskim tak mało osób mogło znaleźć schronienie, wynikało to jednak z wydzielenia powierzchni przejścia. W całym kompleksie znalazło by schronienie kilka tys. osób.

Załączniki:
Komentarz: Ubikacja - kabiny
Kibelen.jpg
Kibelen.jpg [ 125.46 KiB | Przeglądany 5842 razy ]
Komentarz: Prawdopodobnie postument pod zbiornik wody
Postumenten.jpg
Postumenten.jpg [ 140.38 KiB | Przeglądany 5842 razy ]
Komentarz: Studnia
Studnien.jpg
Studnien.jpg [ 159.16 KiB | Przeglądany 5842 razy ]

Autor:  Maciej Kulesza [ czwartek, 13 mar 2014, 19:25 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Wszystko wskazuje na to przejście podziemne zniknie. Powodem jest przebudowa dwóch rond: Bernardyńskiego i Kujawskiego dla poprowadzenia linii tramwajowej.


W ramach inwestycji oprócz linii tramwajowej o długości ok. 600 metrów zostanie przebudowane ok. 300 metrów torowiska wzdłuż ul. Wojska Polskiego. Całkowicie zmieni się też układ ulicy Kujawskiej, na której zostaną wydzielone dwie jezdnie. W kierunku ronda Bernardyńskiego powstaną trzy pasy jezdni (w tym jeden buspas), w kierunku ronda Kujawskiego - dwa.

Tramwaj ulicą Kujawską pojedzie specjalną, dwumetrową niecką. - To konieczne. Spadek w tej chwili jest zbyt duży, aby została zachowana bezpieczna pochyłość - tłumaczył projektant Włodzimierz Hałas. Rondo Kujawskie będzie obniżone o ok. dwa metry w stosunku do obecnego poziomu. Z drugiej strony - od ronda Bernardyńskiego skarpa zostanie nieco spłaszczona.

Cały tekst: http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... z2vruR5M5J

Autor:  GrapHite [ czwartek, 13 mar 2014, 22:29 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

więc jaki spadek będzie miało torowisko?

Autor:  bunkier [ czwartek, 13 mar 2014, 23:38 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

"Skarpa zostanie nieco spłaszczona" bo współczesne nowoczesne tramwaje nie będą mogły podjechać pod górkę :):)

Żeby kiełbasa smakowała to trzeba ją dobrze przyprawić :):) Ciekawe co się stanie z tą kiełbasą po wyborach :):)

Autor:  BYDZIAK 1958 [ niedziela, 31 mar 2019, 07:44 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Nadal nie mogę się zgodzić z tą argumentacją 'stromego podjazdu', wykorzystaną do rozwalenia przejść podziemnych. Na Perłowej tramwaje dają radę. Ta niecka na Kujawskiej, pokazana we wizkach, na dolnym odcinku, pewnie ma swoje uzasadnienie. Ale przejścia, wręcz 'podane na tacy', nie spodobały się jakiemuś projektantowi, który miał swoje pięć minut... bo teraz jest moda wychodzenia 'z podziemi' i czekanie na światłach, w deszczu, w zacinającym wietrze...
A rondo i tak już wtedy, w czasie budowy przejść podziemnych, zostało obniżone, być może z myślą o takiej inwestycji.
Poniżej początek likwidacji wizji 'starej konkurencji' przez nową, 'energiczną'..

Załączniki:
autor MISIO-JUL.JPG
autor MISIO-JUL.JPG [ 126.29 KiB | Przeglądany 3269 razy ]

Autor:  Hrab [ środa, 3 kwie 2019, 19:36 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Widziałem dziś jak koparka z głowicą w postaci młota wyburzeniowego zaczęła rozbijać betonowy strop korytarza po wschodniej stronie ronda. Zastanawiam się czy słuszność tej idei nie jest taka sama jak rozebranie Grunwaldzkiej w lesie celem wybudowania nowej w tym samym miejscu na podłożu z piasku i cienkiej warstwy kruszywa.

Autor:  jaras [ wtorek, 9 kwie 2019, 19:44 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Wolno idzie rozbiórka bo jest dużo zbrojenia na stropie.

Autor:  BYDZIAK 1958 [ środa, 17 kwie 2019, 07:54 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Wielki żal mnie ogarnia, patrząc na efekty czyjejś haniebnej i bezmyślnej decyzji o tym wyburzaniu. Nasze pieniądze inwestowane kiedyś 'w przyszłość', nowe pokolenie 'projektantów i decydentów' zamienia w gruzowisko.
(Zdjecia z ssc- Andbyd)

Załączniki:
Andbyd  ssc 1.JPG
Andbyd ssc 1.JPG [ 135.66 KiB | Przeglądany 3154 razy ]

Autor:  BYDZIAK 1958 [ czwartek, 18 kwie 2019, 06:18 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Być może jestem już taki stary, że nie mogę pojąć entuzjazmu i radości większości 'młodych', (głównie na ssc), którzy nie podzielają mojego zdania, że to rozwalanie jest pomyłką i porażką. :oops:
(Zdjęcie MISIO JUL)

Załączniki:
MISIO JUL.JPG
MISIO JUL.JPG [ 161.54 KiB | Przeglądany 3131 razy ]

Autor:  StaraBydgoszcz [ piątek, 19 kwie 2019, 14:38 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Może i jest pomyłką i porażką, ale stało to tyle lat nieużywane, więc po co to trzymać? Ma stać byle stało?

Autor:  BYDZIAK 1958 [ sobota, 20 kwie 2019, 06:49 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Wcześniej są opisy 'wycieczki' do wnętrza. mowa tam o solidności konstrukcji, która mogła również pełnić funkcję schronu, (pewnie niższej klasy). Fakt, że oddanie go do użytku, łączyło by się z 'dokończeniem budowy', - wykończeniem wnętrz. To by służyło nam na długie lata.

Autor:  szesnasty [ niedziela, 5 maja 2019, 19:15 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

Z wczoraj:

Załączniki:
2019.05.04.jpg
2019.05.04.jpg [ 192.09 KiB | Przeglądany 3044 razy ]

Autor:  szesnasty [ poniedziałek, 6 maja 2019, 03:18 ]
Tytuł:  Re: Przejścia Rondo Kujawskie

BYDZIAK 1958 pisze:
Nadal nie mogę się zgodzić z tą argumentacją 'stromego podjazdu', wykorzystaną do rozwalenia przejść podziemnych. Na Perłowej tramwaje dają radę. (...)

Ratusz uznał, że obowiązujący od kilkudziesięciu lat rekord Polski w nachyleniu podjazdów pojazdów tramwajowych należy się ul. Perłowej ;)

Bardziej na serio.
Podjazd przy ul. Perłowej ma 4,8 %.
Niewyregulowana ul. Kujawska miejscami ma ponad 6 %.
Poprzez obniżenie poziomu ronda Kujawskiego o 2 – 2,5 m (i związane z tym zburzenie przejść podziemnych), podwyższenie ronda Bernardyńskiego o kilkadziesiąt centymetrów chcą zmniejszyć nachylenie ul. Kujawskiej do bezpiecznych w komunikacji szynowej ≤ 5 %.

Strona 2 z 3 Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/