Ja, jak na razie, nie mogę się połapać w lokalizacji 'pierwszego mostu'...
Wiemy, że został zbudowany około 1914 roku, w związku z wykopaniem Nowego Kanału. Wiemy, że miał konstrukcję 'kratownicową', co pokazał Hrab, (w innym temacie), a tutaj, przypomniałem go na zdjęciu pierwszym i że dotrwał do 1939-go... (Mamy tu na forum parę zdjęć, pokazujących, jak wyglądał po wysadzeniu, - przypominam to zdjęciem drugim).
Ale mi chodzi o coś innego, co wciąż mi nie pasuje. Otóż na planach miasta, przedwojennych, Grunwaldzka w tym miejscu, spod kolejowego wiaduktu, wiedzie 'prosto' na most nad kanałem. Czy tak, 'po prostu', łatwiej było ją pokazywać? Na zestawieniu jednego z planów z lat 30-stych i zdjęcia z okupacji, wyraźnie widać, że ten 'pierwszy most', był 'z boku', a nie w osi Grunwaldzkiej. W miejscu drzew, pokazanych zieloną strzałką, nie ma nawet ewentualnych pozostałości po domniemanym przyczółku, jeśli był tam również most... A więc, ta 'prosta' Grunwaldzka z mostem w jej osi, tak pokazywana na przedwojennych planach Bydgoszczy, to 'ułatwienie' w ich sporządzaniu? Tym bardziej, że nie ma na nich w swej właściwej lokalizacji, pokazanego, mostu, tego 'kratownicowego'...