Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"
https://forum.bsmz.org/

Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów
https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=103&t=7065
Strona 1 z 3

Autor:  Hrab [ poniedziałek, 29 gru 2014, 21:00 ]
Tytuł:  Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Mosty kolejowe nad Brdą to zespół trzech mostów.
Na zdjęciu satelitarnym ponumerowałem je 1-2-3 licząc od centrum miasta.
Dwa mosty (1 i 2) ceglane i jeden żelbetowy (3).
Pierwszy most z cegieł (ten od strony centrum) jest najstarszy i powstał w związku z początkiem kolei w Bydgoszczy, czyli budową Pruskiej Kolei Wschodniej. Rozpoczęto jego budowę w 1848 roku, a pierwszy pociąg przejechał po nim w roku 1851. Pruska Kolej Wschodnia, to była linia, a potem cała sieć linii kolejowych, której zadaniem było łączenie Berlina przez Prusy Zachodnie (czyli tereny tutejsze) z Prusami Wschodnimi.
Drugi most z cegieł (środkowy) oddano w 1872 roku w związku z budową linii w kierunku Inowrocławia. Istotą sprawy i przyczyną jego budowy było powstawanie wtedy w Bydgoszczy stacji węzłowej i konieczność bezkolizyjnego krzyżowania się linii kierunków wschód - zachód i północ -południe.
O takich krzyżówkach na węzłach kolejowych jest wątek: viewtopic.php?f=96&t=4811&hilit=w%C4%99ze%C5%82+kolejowy#p28738
Trzeci most – żelbetowy – doprowadza tory do stacji towarowej znajdującej się zaraz za stacją Bydgoszcz Główna (za mostami), wzdłuż Nadrzecznej, do skrzyżowania z Grunwaldzką.
W Wikipedii można wyczytać http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_kole ... Bydgoszczy , że powstał w 1895 roku. Jednak warto zweryfikować tę datę, gdyż nie ma tego mostu na kilku późniejszych mapach.
Wśród zamieszczonych ilustracji ciekawostką jest litografia Juliusa Gretha z 1853 r. Most jest na niej wyższy. Czy może tak podniesiono z czasem poziom rzeki, czy też jest to rodzaj impresji twórczej?
Natomiast rozwidlenie rzeki przez mostem rzeczywiście istniało. W rzeczywistości po lewej stronie ryciny jest tylko wąska, ślepa zatoczka, widoczna na starych mapach.
Swoją drogą, ten teren i bieg rzeki przed budową mostów wyglądały zupełnie inaczej.

Załączniki:
mosty 3.JPG
mosty 3.JPG [ 197.18 KiB | Przeglądany 5956 razy ]
Most_kolejowy_1851_r_-_Julius_Greth.jpg
Most_kolejowy_1851_r_-_Julius_Greth.jpg [ 96.5 KiB | Przeglądany 5956 razy ]
Jasna 2.JPG
Jasna 2.JPG [ 197.58 KiB | Przeglądany 5956 razy ]
żelbet.JPG
żelbet.JPG [ 170.28 KiB | Przeglądany 5956 razy ]
1908.JPG
1908.JPG [ 127.13 KiB | Przeglądany 5956 razy ]

Autor:  seth [ wtorek, 30 gru 2014, 18:38 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Na przełomie lat 30-tych moja babcia Helena (na pierwszym planie, w centrum, w jasnym płaszczu, urodę mam po niej) zrobiła sobie zdjęcie wraz z grupą przyjaciół, na tle żelbetowego mostu. Na bramie widoczne uskrzydlone koło lokomotywy, uzyskane w spadku po Prusakach, godło kolei państwowych. Na moście widoczna lokomotywa.

Załączniki:
Helena, babcia setha..jpg
Helena, babcia setha..jpg [ 56.93 KiB | Przeglądany 5931 razy ]

Autor:  BYDZIAK 1958 [ wtorek, 30 gru 2014, 18:49 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.
W latach siedemdziesiątych, zdarzało mi się jeździć pociągiem do Żnina. Z czwartego, (obecnie piątego), peronu, pociąg wyruszał w swą trasę, po tym właśnie betonowym moście.

Załączniki:
most3.JPG
most3.JPG [ 67.18 KiB | Przeglądany 5929 razy ]

Autor:  szczepan522 [ wtorek, 30 gru 2014, 20:00 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

BYDZIAK 1958 pisze:
No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.


Mnie zastanawia cały czas co to jest za wieża którą widać na niej (mam pewne przypuszczenia ale niczym nie potwierdzone). Gdybyście podali mi dokładną datę, lub chociaż przybliżoną powstania tejże pocztówki.

Autor:  BYDZIAK 1958 [ wtorek, 30 gru 2014, 20:07 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

^^^ Ja nie znam daty powstania pocztówki. Ale obstawiam środek okresu międzywojennego.

Autor:  StaraBydgoszcz [ wtorek, 30 gru 2014, 20:19 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

szczepan522 pisze:
BYDZIAK 1958 pisze:
No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.


Mnie zastanawia cały czas co to jest za wieża którą widać na niej (mam pewne przypuszczenia ale niczym nie potwierdzone). Gdybyście podali mi dokładną datę, lub chociaż przybliżoną powstania tejże pocztówki.


Mniej więcej 1939-1945

Autor:  Hrab [ środa, 31 gru 2014, 14:37 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

W dawnym technicznym czasopiśmie budowlanym znalazłem rysunki podobnego mostu z tamtych czasów. Można zobaczyć co kryje się w środku, gdzie da się dojść przez okrągłe otwory.
Ciekawie wyglądają te fundamenty z głazów.

Załączniki:
1862 most podobny.JPG
1862 most podobny.JPG [ 64.03 KiB | Przeglądany 5894 razy ]
komory.JPG
komory.JPG [ 158.54 KiB | Przeglądany 5894 razy ]
Przekrój.JPG
Przekrój.JPG [ 130.52 KiB | Przeglądany 5894 razy ]
Fundament.JPG
Fundament.JPG [ 80.59 KiB | Przeglądany 5894 razy ]

Autor:  BYDZIAK 1958 [ środa, 31 gru 2014, 20:05 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

^^^ Bardzo ciekawie to wygląda. Zreszta sama budowa, też rzucała sporo wyzwań.

StaraBydgoszcz pisze:

Mniej więcej 1939-1945


W okupację raczej nie spotykało się u nas pocztówek 'polskojęzycznych'. Ja nadal zakładam, że to połowa okresu międzywojennego.

Autor:  StaraBydgoszcz [ środa, 31 gru 2014, 21:11 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

A co jeśli pocztówkę wydano przed wrześniem 1939?

Autor:  BYDZIAK 1958 [ czwartek, 1 sty 2015, 08:25 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

StaraBydgoszcz pisze:
A co jeśli pocztówkę wydano przed wrześniem 1939?


^^^
To tym bardziej znaczy, że pokazuje ona widok z okresu 'międzywojennego'. :1

Autor:  szczepan522 [ czwartek, 1 sty 2015, 10:45 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Jak faktycznie wyglądała sprawa z poziomem wody ? Nie zachowały się żadne "wizualne" pozostałości po budowie (lub też z budowy) mostów ? Tak znaczący obiekt musiał mieć swoje odzwierciedlenie w twórczości lokalnych pasjonatów/artystów... No i ostanie dlaczego nie wysadzili mostu podczas wojny ?

Autor:  BYDZIAK 1958 [ czwartek, 1 sty 2015, 12:39 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Poziom wody zaczął tam być mniej więcej stały, od czasu spiętrzenia jej, po zbudowania jazów i śluz w rejonie styku kanału i Brdy w obecnym centrum miasta.
Ja do tej pory nie natrafiłem na widoki budowy tych mostów.

Autor:  Hrab [ piątek, 2 sty 2015, 15:19 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Poziom wody prawdopodobnie nieco się zmienił w związku z modernizacją drogi wodnej na tym odcinku w okresie budowy nowego kanału. Ale nie sądzę, żeby to była bardzo istotna zmiana.
Nawiązując do wspomnianego tematu wysadzenia mostu, to przęsło jednego z mostów ceglanych (tego nr 1, przez który można było wjechać pociągiem od strony Piły) było wysadzone przez polskich saperów w 1939 roku. Natomiast w 1945 roku mosty były zaminowane przez Niemców, lecz nie wysadzono ich dzięki kolejarzom i saperom Warszawskiej Brygady Saperów (czy gdzieś jest ta historia dokładniej opisana?).
Mosty były konstrukcyjnie przygotowane do gruntownego wysadzenia. Posiadały (i posiadają) specjalne komory minerskie – na zdjęciach i w tym wątku: viewtopic.php?f=71&t=5265&hilit=minerskie
Ponadto można do zaminowania wykorzystać pokazane na rysunkach kanały rewizyjne i odwodnienia.
Myślę, że z tych komór u podstaw mostów w 1939 roku nie skorzystano z uwagi na świadomość, że wysadzając mosty w ten sposób, uniemożliwi się ich odbudowę i trzeba będzie budować nowe.
A zakładano, że wojna nie potrwa długo.

Załączniki:
Filary środkowe 1.JPG
Filary środkowe 1.JPG [ 195.23 KiB | Przeglądany 5806 razy ]
Komory środkowe 2.jpg
Komory środkowe 2.jpg [ 187.28 KiB | Przeglądany 5806 razy ]
komory w żelbetowym.JPG
komory w żelbetowym.JPG [ 192.93 KiB | Przeglądany 5806 razy ]
Kucie od Żeglarskiej.JPG
Kucie od Żeglarskiej.JPG [ 194.18 KiB | Przeglądany 5806 razy ]
Otwór rew. komory.JPG
Otwór rew. komory.JPG [ 191.84 KiB | Przeglądany 5806 razy ]

Autor:  BYDZIAK 1958 [ sobota, 3 sty 2015, 07:00 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Ślad po wspomnianej wyrwie, pod lokomotywą.
(fotka z netu)

Załączniki:
plomba.JPG
plomba.JPG [ 85.87 KiB | Przeglądany 5785 razy ]

Autor:  monter1951 [ niedziela, 4 sty 2015, 21:40 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

szczepan522 pisze:
BYDZIAK 1958 pisze:
No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.


Mnie zastanawia cały czas co to jest za wieża którą widać na niej (mam pewne przypuszczenia ale niczym nie potwierdzone). Gdybyście podali mi dokładną datę, lub chociaż przybliżoną powstania tejże pocztówki.


Ta konstrukcja, to wieża triangulacyjna, czyli w tym czasie prowadzono jakieś poważne pomiary, możliwe że związane budową elektrowni.

Autor:  Hrab [ poniedziałek, 5 sty 2015, 11:04 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Mosty na zdjęciu wykonanym wczoraj. Zdjęcie zamurowanej wyrwy w moście nr 1.
Pod mostem żelbetowym widoczny jego pogarszający się stan.
Ogólnie mostom przydałby się jakiś remont odświeżający, ale na kolei działa to tak, że robią cokolwiek dopiero jak się całkiem zawala.

Załączniki:
1.JPG
1.JPG [ 197.34 KiB | Przeglądany 5751 razy ]
2.JPG
2.JPG [ 195.6 KiB | Przeglądany 5751 razy ]
3.JPG
3.JPG [ 198.95 KiB | Przeglądany 5751 razy ]

Autor:  seth [ poniedziałek, 5 sty 2015, 14:11 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Hrab pisze:
Myślę, że z tych komór u podstaw mostów w 1939 roku nie skorzystano z uwagi na świadomość, że wysadzając mosty w ten sposób, uniemożliwi się ich odbudowę i trzeba będzie budować nowe.
A zakładano, że wojna nie potrwa długo.


Jaką masz pewność, że te otwory powstały w roku 1939, a nie w 1945 ?

Autor:  Hrab [ poniedziałek, 5 sty 2015, 16:22 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Opisałem to kiedyś w tym wątku: viewtopic.php?f=71&t=5265&hilit=minerskie
Te komory są prawdopodobnie wykonane w czasie budowy mostów. Taki był kiedyś standard dla mostów. Nie były one jednak objęte oficjalną dokumentacją techniczną mostu, lecz tajną dokumentacją wojskową. Nad każdą budową ważnego mostu czuwał dodatkowo wojskowy inspektor budowlany. Komory były tak zamaskowane, że nie było ich widać. Tylko wojskowi wiedzieli, gdzie trzeba puknąć młotem.
Nieoryginalne jest w wielu miejscach ich ponowne zamurowanie, które jest widoczne i świadczy o tym, że były otwierane. Niektóre jednak nie były otwierane przez całkowite rozkucie ścianki maskującej, lecz mają wyjęte pojedyncze cegły, prawdopodobnie celem sprawdzenia wnętrza.
Te otwierane w całości, a potem zamurowane, mogły być zaminowane w 1945 roku.
Warto obejrzeć sobie dokładnie wszystkie filary, a te w wodzie z użyciem lornetki, żeby nabrać poglądu na ten temat.
Więcej można by dowiedzieć się na temat tego konkretnego przypadku, gdyby dotrzeć do wspomnień kolejarzy lub raportu saperskiego z rozminowania w 1945 roku.

Autor:  Maciej Kulesza [ poniedziałek, 5 sty 2015, 16:53 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Hrab zaskoczyłeś mnie tymi zamurowaniami po komorach minerskich. Przepływałem tam wielokrotnie. Nie zwróciłem na to uwagi. Masz oko! :1

Autor:  Andrzej [ środa, 4 lut 2015, 14:52 ]
Tytuł:  Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Hrab pisze:
Trzeci most – żelbetowy – doprowadza tory do stacji towarowej znajdującej się zaraz za stacją Bydgoszcz Główna (za mostami), wzdłuż Nadrzecznej, do skrzyżowania z Grunwaldzką.
W Wikipedii można wyczytać http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_kole ... Bydgoszczy , że powstał w 1895 roku. Jednak warto zweryfikować tę datę, gdyż nie ma tego mostu na kilku późniejszych mapach.


W książce "Węzeł kolejowy Bydgoszcz" znalazłem (str. 81 i 84), że budowę wspomnianego mostu rozpoczęto pod koniec 1913 r., a ukończono w listopadzie 1915 r. Powodem budowy była konieczność przeniesienia linii z Szubina (uruchomionej w październiku 1895 r.), w związku z budową drugiego toru do Inowrocławia.

Strona 1 z 3 Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/