Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://forum.bsmz.org/ |
|
Most Grunwaldzki https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=103&t=7057 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Hrab [ sobota, 27 gru 2014, 19:43 ] | |||||||||
Tytuł: | Most Grunwaldzki | |||||||||
Most Grunwaldzki jest obecnie betonowym mostem drogowym w tradycyjnym ciągu ulicy Grunwaldzkiej. Ale, jeśli jechać w kierunku centrum, nie prowadzi dziś w kierunku ulicy Grunwaldzkiej, gdyż zniknął stary, żelazny wiadukt pod torami kolejowymi. Będzie to więc już tylko most prowadzący z Grunwaldzkiej z kierunku Nakła do ulicy Bronikowskiego i centrum medycznego w dawnej szkole. Podobnie, jadąc z centrum, już nie wyjedzie przez ten most. Zacytuję tu fragmenty opisu z Wikipedii: Cytuj: W czasie kampanii wrześniowej 1939 roku, most został zniszczony. Rok później przeprawę całkowicie rozebrano i w jej miejscu wzniesiono drogowy most drewniany. Kolej z Koronowa kursowała tylko do Czyżkówka. Pod koniec 1940 r. Niemcy zbudowali również drewniany most kolejowy dla potrzeb kolei wąskotorowej. W takim kształcie przeprawa funkcjonowała także w latach powojennych. W 1954 roku most odbudowano na podstawie projektu inż. Lecha Wanglera. Był to most drogowy z dwoma pasami ruchu i chodnikami dla pieszych, którym odbywał się ruch tranzytowy w kierunku Piły i Szczecina. Nawierzchnię drogową wykonano z kostki granitowej. Stojący obok most kolejowy rozebrano pod koniec lat 60. XX w. po likwidacji kolei wąskotorowej Bydgoszcz-Koronowo. W 2002 roku w sąsiedztwie został wybudowany nowy most św. Antoniego, który przejął ruch z jednego pasma ulicy Grunwaldzkiej. W latach 2008-2009 na zlecenie ZDMiKP Bydgoszcz przeprowadzono remont obiektu według projektu mgr inż. Zbigniewa Bartnikowskiego z firmy Trab-Mosty z Gdyni. Polegał on na zwiększeniu nośności mostu oraz zwężeniu jezdni, którym odtąd odbywał się ruch jednokierunkowy. Prace wykonała forma Most Sp. z o.o. z Sopotu. Konstrukcję nośną stanowi pięć dźwigarów żelbetowych o zmiennej wysokości w rozstawie osiowym 2,25 m, na których ułożono płytę pomostu. Most składa się z trzech przęseł o rozpiętościach: 9 m – skrajne i 34 m – środkowe. Oś mostu krzyżuje się ukośnie z osią Kanału Bydgoskiego (kąt 48º). Podporami skrajnymi są betonowe przyczółki, a środkowymi – filary żelbetowe posadowione na palach. Nośność obiektu wynosi 42 tony. W tym opisie coś nie pasuje w sprawie historii mostu tymczasowego z II wojny światowej, a konkretnie jego lokalizacji. Jak widać na zdjęciach z tego czasu nie znajdował się ona na miejscu obecnego i wcześniejszego mostu. Próbowałem znaleźć jakieś ślady tej lokalizacji wojennej, ale nie udało się niczego szczególnego zauważyć. Nakładki zdjęć lotniczych z 1941 i 1944 roku oczywiście z: http://staremapy.bydgoszcz.pl Przy okazji proponuję założenie odrębnego działu mostowego o czym wspomniałem w dziale „POMYSŁY/Propozycja nowego działu”. Bez tego mosty i wiadukty będą luzem tu i tam i trudno będzie je lokalizować.
|
Autor: | Hrab [ niedziela, 25 gru 2022, 21:50 ] | ||
Tytuł: | Re: Most Grunwaldzki | ||
Tu jest ten most na zdjęciu wstawionym przez Ewinga pokazany jako zniszczony w 1939 roku. Zdjęcie w kierunku skrzyżowania z Koronowską. viewtopic.php?f=39&t=721&hilit=zniszczone&start=20#p52955 Widać tam chyba parowóz ciuchci wąskotorowej.
|
Autor: | Hrab [ niedziela, 25 gru 2022, 22:38 ] | ||
Tytuł: | Re: Most Grunwaldzki | ||
Trudno jest znaleźć zdjęcia tego mostu z czasów gdy był cały. Są zdjęcia zburzonego i tymczasowego. Musiał powstać około 1915 roku po powstaniu Nowego Kanału Bydgoskiego. Wcześniej nie był tu potrzebny. Tu widać go w towarzystwie pierwszej tymczasowej kładki ułożonej na pontonach zaraz po zniszczeniu w 1939.
|
Autor: | BYDZIAK 1958 [ środa, 9 paź 2024, 12:04 ] | ||||
Tytuł: | Re: Most Grunwaldzki | ||||
Ja, jak na razie, nie mogę się połapać w lokalizacji 'pierwszego mostu'... Wiemy, że został zbudowany około 1914 roku, w związku z wykopaniem Nowego Kanału. Wiemy, że miał konstrukcję 'kratownicową', co pokazał Hrab, (w innym temacie), a tutaj, przypomniałem go na zdjęciu pierwszym i że dotrwał do 1939-go... (Mamy tu na forum parę zdjęć, pokazujących, jak wyglądał po wysadzeniu, - przypominam to zdjęciem drugim). Ale mi chodzi o coś innego, co wciąż mi nie pasuje. Otóż na planach miasta, przedwojennych, Grunwaldzka w tym miejscu, spod kolejowego wiaduktu, wiedzie 'prosto' na most nad kanałem. Czy tak, 'po prostu', łatwiej było ją pokazywać? Na zestawieniu jednego z planów z lat 30-stych i zdjęcia z okupacji, wyraźnie widać, że ten 'pierwszy most', był 'z boku', a nie w osi Grunwaldzkiej. W miejscu drzew, pokazanych zieloną strzałką, nie ma nawet ewentualnych pozostałości po domniemanym przyczółku, jeśli był tam również most... A więc, ta 'prosta' Grunwaldzka z mostem w jej osi, tak pokazywana na przedwojennych planach Bydgoszczy, to 'ułatwienie' w ich sporządzaniu? Tym bardziej, że nie ma na nich w swej właściwej lokalizacji, pokazanego, mostu, tego 'kratownicowego'...
|
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |