Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest środa, 21 paź 2020, 11:14

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 152 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Następna
Autor Wiadomość
Post: środa, 2 paź 2013, 06:12 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5495
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Cały system napełniania i spuszczania wody można było zobaczyć na prezentowanych wcześniej planach
http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.d ... ten=209427
http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.d ... ten=209617
Identyczny system jest zainstalowany w śluzie na Okolu tylko na zewnątrz.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 2 paź 2013, 10:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1434
Ten system na Okolu i Czyżkówku jest tylko podobny. Rzeczywiście jest zainstalowany na zewnątrz. Jednak ten z Okola i Czyżkówka odpowiada za obieg wody między zbiornikami oszczędnościowymi, a komorą śluzy i odwrotnie. Dodatkowo jest nieporównywalnie większy i obsługiwany mechanicznie. Można założyć że jest to rozwinięcie koncepcji z śluzy trapezowej. Zasada działania jest podobna.

Natomiast stalowe cylindry (2szt) zainstalowane na śluzie trapezowej (wewnątrz zachodniej ściany śluzy) odpowiadały tylko za napuszczenie wody do jej komory. Cylinder był rodzajem "korka" w kształcie stalowego walca, który unoszono do góry i przez okrągły otwór wlewała się woda. Czym wyżej unoszono cylinder tym przepływ wody był większy. Widać to doskonale na rysunku.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 2 paź 2013, 12:56 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2736
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Dzisiaj rano koparka odkrywała tylną część śluzy po południu będą ładne widoki .


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 3 paź 2013, 18:08 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6312
^^^ Byłem zobaczyć. :D
Ciekawie to wygląda. Można teraz na podstawie odkrytych murów śluzy, wyobrazić sobie jej położenie i kształt. Połączenia boków śluzy z jej tyłem, były w kształcie łagodnych łuków. A za nią powstają tajemnicze instalacje. Za nią i nieco dalej. Być może dzięki nim popłynie tam woda i całość będzie się ciekawie prezentować. Choć pewnie w okresie jesienno - wiosennym, będzie to nieczynne i straszyć, podobnie jak "międzywodzie".


Załączniki:
tarpezowa tył.JPG
tarpezowa tył.JPG [ 95.6 KiB | Przeglądany 6808 razy ]
tarpezowa łuk.JPG
tarpezowa łuk.JPG [ 78.75 KiB | Przeglądany 6808 razy ]
za trapezową.JPG
za trapezową.JPG [ 81.25 KiB | Przeglądany 6808 razy ]
dalej.JPG
dalej.JPG [ 107.29 KiB | Przeglądany 6808 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 3 paź 2013, 19:12 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5245
Lokalizacja: Bydgoszcz
Te instalacje to będzie cudo zwane fontanną.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 4 paź 2013, 17:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 4 kwie 2009, 23:00
Posty: 1078
Wygląda na to, że cudo będzie tryskało i świeciło.

_________________
Z harcerskim pozdrowieniem
SALAMON


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 19 paź 2013, 06:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6312
W nowej książce o historii śluzy miejskiej (Więcej we wątku o śluzach starego kanału), pojawiło się kilka unikatowych, niedawno odnalezionych zdjęć. Szczególne wrażenie zrobiło na mnie to, pokazujące budowę obecnej śluzy, w środku nurtu rzeki. Wśród nich jest też ujęcie, co prawda 'zza płotu', ale bardzo dobrze pokazujące widok na śluzę trapezową od strony północnej. Widok, który opisany jako 'przypuszczalny', zmontowałem niedawno i pokazałem na pierwszej stronie. Teraz, po porównaniu z tamtą rzeczywistością widzę, że z tej perspektywy wyglądało to ciut inaczej. :oops:

Jest też w tej książce pewna stara pocztówka, która pokazuje widok z dawnego mostu przy ulicy Grottgera. W głębi, trochę słabo, widać dawną śluzę trapezową.

Obrazek

Po jej powiększeniu można dostrzec otwartą bramę śluzy, - dobrze widoczne jej wschodnie skrzydło.(W czerwonym kole.) Charakterystyczna budka obsługi śluzy, jest w kole żółtym. W niebieskim polu widać, (być może przycumowaną) barkę, lub inną jednostkę pływającą. Możliwe, że mogła płynąć do cegielni Neumanna, albo odwrotnie.

Obrazek

Książkę polecam, szczególnie pasjonatom tematu. :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 19 paź 2013, 11:43 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5245
Lokalizacja: Bydgoszcz
Zdjęcia z budowy śluzy miejskiej i nie tylko, są również do obejrzenia w większym formacie na wystawie w Muzeum Kanału Bydgoskiego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 20 paź 2013, 06:15 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6312
^^^ Jak najbardziej. Również polecam spacer do muzeum. :D

We wspomnianej książce, w połowie strony 59, można przeczytać, że dzięki budowie śluzy trapezowej, nastał również dobry moment do zbudowania nowych mostów. I dalej następuje opis budowy mostu wschodniego i jego niektórych cech technicznych. I tu mam pytanie, chyba głównie do Roberta. Choć i pewnie inni forumowicze znają na nie odpowiedź. Otóż do tej pory, mówiąc o tym moście, używałem nazwy 'Jagielloński'. Zachodni most, żelazny kratowy jednoprzęsłowy, nazywałem 'Portowym'. Nazw tych używałem przynajmniej na podstawie nielicznych publikacji, z którymi się spotykałem.
We wspomnianym opisie, ten wschodni most, nazwany jest 'Portowym'. Czy to jest przypadkowa pomyłka? Czy może to ja cały czas mam błędną wiedzę co do nazw tych mostów? :oops:
Dodam jeszcze, że szkoda, że został pewnie niechcący pominięty opis budowy mostu zachodniego. Tym bardziej, że zbudowany został w nowym właściwym miejscu, w osi mostu wschodniego.


Załączniki:
mosty f.JPG
mosty f.JPG [ 62.94 KiB | Przeglądany 6637 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 20 paź 2013, 08:13 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 15 sty 2009, 00:00
Posty: 448
Witaj Bydziaku
Przede wszystkim miło było Ciebie wreszcie osobiście spotkać :1
Co do mostów w ciągu Wilhelm Strasse, to wszystko wyjaśnia fragment planu Kanału Bydgoskiego z 1899 roku. Most wschodni (obecnie Most Portowy południowy), przerzucony nad kanałem śluzowym, nosił nazwę Portowego (Hafenbrücke). Most zachodni (obecnie Most Młyński Południowy), wzniesiony na Brdzie, dzierżył nazwę Mostu Wilhelma (Wilhelmsrücke).
W znakomitym skądinąd opracowaniu K. Dudka ,,Brda i Kanał Bydgoski. Tom II. Mosty z biegiem rzek", nazwy i lokalizacja obydwu mostów zostały zamienione.


Załączniki:
Plan 1899.jpg
Plan 1899.jpg [ 199.79 KiB | Przeglądany 6633 razy ]

_________________
,,Powiedziałem im również, aby nie pracowali w firmach produkujących narzędzia mordu i żeby wyrażali pogardę dla ludzi, którzy myślą, że takie narzędzia są nam potrzebne" - Kurt Vonnegut, Rzeźnia numer pięć
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 21 paź 2013, 16:16 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6312
Robert Grochowski pisze:
Przede wszystkim miło było Ciebie wreszcie osobiście spotkać :1
(...)
W znakomitym skądinąd opracowaniu K. Dudka ,,Brda i Kanał Bydgoski. Tom II. Mosty z biegiem rzek", nazwy i lokalizacja obydwu mostów zostały zamienione.


Mi również miło. :)
A czy mogło być tak, że po odzyskaniu niepodległości, przyjęło się nazywać wschodni most Jagiellońskim i podobnie mogło być z drugim mostem? Nie pamiętam już dokładnie gdzie to widziałem, ale chyba nawet na niektórych przedwojennych pocztówkach taką nazwą opisywano ten most...
A wspomnianego "Brda i Kanał Bydgoski. Tom II. Mosty z biegiem rzek" i autora nie znam, choć nazwisko jest mi znane. :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 30 paź 2013, 12:49 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
wspomnienie z 2010

Obrazek

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 31 paź 2013, 14:05 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
Posty: 531
Lokalizacja: Wtelno / Czyżkówko / Bartodzieje
A ja mam pytanie odnośnie zaprezentowanego fragmentu planu. Gdzie można go zobaczyć w całości?
A może jest gdzieś do zassania na dysk?

_________________
pozdrawiam znad kaszty

http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 lis 2013, 21:34 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6312
^^^ Ja również znam nowy widok tylko z wizek, z pierwszej strony. Na nich, bramy śluz sprawiają wrażenie, że są osadzone w swoich dawnych miejscach. Np brama zachodnia, ulokowana jest głębiej (w stronę północną) od wschodniej. Dzisiaj spostrzegłem ciekawostkę, oznaczoną żółtą strzałką. Czy to ma być miejsce osadzenia bramy zachodniej? Czerwona strzałka pokazuje 'stare' miejsce w którym była osadzona dawna brama.


Załączniki:
co to.JPG
co to.JPG [ 46.9 KiB | Przeglądany 6420 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 11 lis 2013, 11:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6312
BYDZIAK 1958 pisze:
(...)
A czy mogło być tak, że po odzyskaniu niepodległości, przyjęło się nazywać wschodni most Jagiellońskim i podobnie mogło być z drugim mostem? Nie pamiętam już dokładnie gdzie to widziałem, ale chyba nawet na niektórych przedwojennych pocztówkach taką nazwą opisywano ten most...
A wspomnianego "Brda i Kanał Bydgoski. Tom II. Mosty z biegiem rzek" i autora nie znam, choć nazwisko jest mi znane. :D


^^^
To jedna z takich przedwojennych pocztówek, z opisem, tym razem mostu zachodniego. (Nieco w głębi po prawej, śluza trapezowa.)
Czy jej opis jest pomyłkowy?


Załączniki:
m. portowy.JPG
m. portowy.JPG [ 79.12 KiB | Przeglądany 6366 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 21 gru 2013, 13:52 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6312
Zatrzymałem się dziś, na chwilę, by zobaczyć na jakim etapie są obecnie prace przy 'odbudowie' śluzy.
Sporo jeszcze zostało do zrobienia. Na alejce, która będzie prowadzić do śluzy, stoją już ławki. :D


Załączniki:
ławki.JPG
ławki.JPG [ 96.05 KiB | Przeglądany 6158 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 28 gru 2013, 20:56 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Ławki masakra jakaś. :-(
tandeta

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 5 sty 2014, 13:16 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6312
Na ssc pojawiła się mało znana pocztówka ze śluzą trapezową. Ciekawym szczegółem jest wygląd dolnej część bramy śluzy. Do czasów mojej młodości, po płotku po lewej stronie, był w tym miejscu tylko po nim murek.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 9 sty 2014, 21:47 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1434
Pod koniec 2013 roku ukazała się bogato ilustrowana książka autorstwa Roberta Grochowskiego i Tomasza Izajasza "Bydgoska Scylla i Charybda, Unikatowa Śluza Trapezowa", wydana przez Wydawnictwo Pejzaż 2013

Rozmawiałem z autorami. Dzisiejsze internetowe wydanie "Gazety" publikuje rozmowę.
Zachęcam do kupienia książki. Publikowane są w niej unikatowe zdjęcia śluzy trapezowej odnalezione przez autorów w Archiwum Państwowym w Bydgoszczy. Zdjęcia zostały wykonane na szkle. Autorzy oczyścili je komputerowo. Prezentują się wspaniale. Książka jest do nabycia w Muzeum Kanału Bydgoskiego.


Wklejam całą rozmowę.

Cytuj:
Najpierw uznawana za nowatorską, kilkadziesiąt lat później została zasypana. W rozpoczętym Roku Kanału Bydgoskiego zostanie odsłonięta. - Bydgoska Scylla i Charybda znowu ujrzy światło dzienne - cieszą się autorzy albumu o jedynej takiej w Europie śluzie trapezowej.

Maciej Kulesza: Kanał Bydgoski był chyba jedyną inwestycją w naszym mieście, która pochłonęła tak wiele ofiar. Przy jego budowie podobno zginęło 2 tys. ludzi.


Tomasz Izajasz: Szacuje się, że do jego budowy sprowadzono od około 8 do nawet 18 tys. robotników. Oczywiście ta górna granica jest liczbą zdecydowanie przesadzoną, więc maksymalną liczbę osadników można szacować na poziomie 10 tys. Problemem były warunki, w których pracowali robotnicy. Często przebywali do pasa w wodzie, co prowadziło do licznych chorób takich jak febra czy czerwonka. Walenty Winid w monografii "Kanał Bydgoski" wspomniał, że co czwarty pracownik nie wrócił do domu ze względu na trawiące kolonie choroby.

Nie tylko z powodu konieczności przebywania w wodzie ta praca była skrajnie wyczerpująca.

TI: Kanał miał długość 26,6 km i budowany był przy wykorzystaniu prymitywnych narzędzi. Przecież dopiero kilkadziesiąt lat później pojawiły się prymitywne koparki i inne maszyny, które dziś są powszechnie wykorzystywane na placach budowy. Również warunki bytowo-mieszkalne tych ludzi były bardzo trudne.

Otwarcie kanału 9 czerwca 1774 r. okazało się całkowitą klapą. Dlaczego?


TI: Kanał budowano w szaleńczym tempie, co wymusił król Prus Fryderyk II Hohenzollern, który chciał jak najszybciej usprawnić handel do Prus, ale również w pewnym stopniu osłabić Gdańsk. W blisko 1,5 roku był gotowy, co nawet biorąc pod uwagę dzisiejsze technologie jest czasem fantastycznym. Jego otwarcie nie było sukcesem. Niestety po napuszczeniu wody do koryta kanału podniosło się dno i na odcinku co najmniej 3 km powstało jedno wielkie błoto. Do tego zawaliła się drewniana śluza w Prądach. Z innymi śluzami również były problemy.

Około 1800 r. zaczęto zastępować te nieudane drewniane śluzy budowanymi od nowa ceglanymi. Dlaczego tyle czasu musiało minąć? Niemcy nie potrafili rozwiązać problemów technicznych?

TI: Drewniane śluzy zastąpione zostały bardzo rzadko wykorzystywanym w hydrotechnice jeszcze budulcem - cegłą paloną. Duża część śluz w Europie powstawała z piaskowca, ale na naszych terenach jest to surowiec bardzo trudno dostępny, dlatego postanowiono wykorzystać cegły. Cytowany już wcześniej Winid wspomina, że do 1801 r. zbudowano wszystkie nowe ceglane śluzy, przy czym bardzo prawdopodobne jest, że na terenie Bydgoszczy powstały one już kilka lat wcześniej. Na Planie Lindnera z 1800 r. widać, jak wszystkie śluzy są już na "nowych miejscach".

Wegetacja kanału przez ćwierć wieku nie była konsekwencją tylko i wyłącznie problemów technicznych, które jak najbardziej dawały się we znaki śluzie miejskiej, ale przede wszystkim brakiem funduszy na utrzymywanie kanału, co prowadziło do degradacji urządzeń hydrotechnicznych.

Najdalej na wschód wysuniętą śluzą, związaną z Kanałem Bydgoskim, była śluza "miejska" (Stadtschleuse). Miała konstrukcję drewnianą. Dziś po niej nie ma śladu.

Robert Grochowski: - Prace przy jej budowie rozpoczęły się około 1773 r. Obiekt wybudowano na skraju Przedmieścia Gdańskiego, na terenie ogrodów bydgoskich mieszczan, w odległości 47 m na wschód od ówczesnego koryta Brdy. Odnosząc lokalizację do współczesnej zabudowy, śluza zlokalizowana była w rejonie wschodniego przyczółka mostów Solidarności, czyli poniżej obecnej śluzy miejskiej przy ul. Marcinkowskiego. Była to konstrukcja drewniana, z drewnianymi wrotami wspornymi ze stalowymi okuciami.

Jej realizacja przysparzała budowniczym wielu trudności. W 1788 r. zawaliła się.

RG: Było to związane z niedostatecznym konserwowaniem obiektu. Śluza zawaliła się, ale szczęśliwym trafem już rok wcześniej rozpoczęto prace przy budowie nowej śluzy miejskiej. Zaprojektowano olbrzymi, niezwykle nowoczesny, murowany z kamienia obiekt, nieznany dotąd na omawianym obszarze. Zakrojone na wielką skalę roboty przy budowie śluzy i nowego kanału żeglownego trwały blisko trzy lata (1787-1790). Cały trud poszedł jednak na marne, bowiem na skutek wadliwego posadowienia na ilastym, podmokłym gruncie śluza wkrótce po oddaniu do eksploatacji została tak silnie uszkodzona, że jej naprawę uznano za bezcelową. W niedługim czasie została całkowicie rozebrana. Wobec fiaska nowatorskiego projektu, w latach 1791-1792 odbudowano starą, uszkodzoną, drewnianą śluzę "miejską".

Ile w całości kosztowała budowa kanału?

TI: Około 800 tys. talarów, co jest olbrzymią sumą, biorąc pod uwagę, że w czasach pruskich za 2 talary można było kupić na przykład jeden garniec gorzałki czy dwie pary butów. Te miary trudno odnieść do dzisiejszych czasów, ale spokojnie można mówić o olbrzymich kwotach zarówno na budowę, jak i późniejsze odnowienie kanału.

XX w. to nowy rozdział historii Kanału Bydgoskiego. Powstał wtedy "nowy" kanał. I znowu były problemy z realizacją budowy śluz - np. Okole.

TI: W 1906 r. rozpoczęły się prace nad przygotowaniem dokładnych planów remontu kanału. Pierwotnie ruch na odnowionej drodze wodnej miał zostać otwarty wiosną 1914 r., czyli prawie idealnie 140 lat po jej uruchomieniu. Sprawa się odwlekła, bo ze względu na złe warunki geologiczne śluza Okole uległa uszkodzeniu. Ostatecznie nowy kanał otwarto w 1915 r.

Podczas remontu zdecydowano się jednak na inny wariant przeprowadzenia drogi wodnej, zgodny z pierwotnymi planami wytyczenia kanału. Postanowiono wykonać nowy przekop koryta o długości około 2 km i wybudować dwie śluzy funkcjonujące do dziś - Okole i Czyżkówko. Od strony finansowej ten wariant niekoniecznie był najlepszy, ale umożliwiał zastąpienie aż pięciu śluz na starym kanale dwoma na nowej nitce, co miało pozytywny oddźwięk w postaci znacznego skrócenia czasu śluzowania.

Nowe położenie kanału dało też możliwość zlikwidowania śluzy trapezowej, co było bardzo wyczekiwanym rezultatem przez bydgoskich kupców. Śluza ta mocno uprzykrzała życie mieszkańcom miasta korzystającym z żeglugi śródlądowej.

[img]Właśnie%20ta%20śluza%20w%20tym%20roku%20odsłonięta%20zostanie%20dla%20bydgoszczan.%20Jej%20historii%20poświęciliście%20też%20swoją%20książkę.%20Nazwaliście%20tę%20śluzę%20bardzo%20dziwnie%20-%20Bydgoską%20Scyllą%20i%20Charybdą?[/img]

TI: Nazwa jest wynikiem lektury znakomitej publikacji dotyczącej Kanału Bydgoskiego autorstwa Walentego Winida, który imionami potworów rodem z mitologii greckiej ochrzcił tę zasypaną i zapomnianą przez bydgoszczan śluzę. Przyrównał ją do potworów ze względu na zniszczenia wynikające z użytkowania jej na przestrzeni blisko 30 lat.

Ta śluza była trzecią w okolicy obecnych Mostów Solidarności. Kiedy powstała, była uznawana za obiekt niezwykle nowoczesny. Na czym polegało jej nowatorstwo?

RG: Nazwano ją "trapezową" albo "workową". Była interesującym przykładem rozwoju XIX-wiecznej myśli technicznej. Nietypowy był zarówno sam kształt komory, sposób usytuowania wrót górnych i dolnych w jednej głowie, jak również sposób jej funkcjonowania.

Manewrowanie w niej musiało być niezwykle skomplikowane.

RG: Nietypowa konstrukcja wiązała się z nietypowym sposobem śluzowania. Poziom wody na Brdzie Górnej wynosił 35,84 m n.p.m., zaś w kanale śluzowym - 32,65 m n.p.m. Śluza pozwalała statkom i łodziom pokonać ową różnicę poziomów, wynoszącą 3,19 m. Wadą przyjętej konstrukcji była jednak konieczność wcześniejszego obracania barek, by wpłynęły do śluzy rufą. Najbliższym miejscem dość szerokim na taki manewr była Brda poniżej mostu Bernardyńskiego, jeszcze do niedawna przez starych bydgoszczan nazywanego "obracanką". Od "obracanki" barka była holowana rufą, po czym wpływała do komory przez otwarte wrota dolnego stanowiska. W tym czasie wrota górnego stanowiska musiały być zamknięte. Z chwilą wpłynięcia statku do śluzy zamykano wrota dolne i odpowiednio sterując zasuwami w kanałach obiegowych, napełniano komorę wodą. Po napełnieniu jej do poziomu wody w Brdzie Górnej dziób jednostki przesuwano w kierunku górnych wrót. Wrota były następnie otwierane, a jednostka mogła już przodem wypłynąć na górne stanowisko, by udać się dalej w kierunku pierwszej śluzy na Kanale Bydgoskim.

W przypadku przemieszczania się statków w przeciwnym kierunku, tj. od Kanału Bydgoskiego w dół Brdy, sytuacja ulegała odwróceniu.

W 2011 r. prowadził pan prace archeologiczne w miejscu zasypanej śluzy trapezowej. Co odkryliście w jej wnętrzach?

RG: W trakcie badań odsłonięto część centralnego filara głowy oraz punktowo uchwycono mury wschodniej, północnej i zachodniej ściany komory. Odsłonięte fragmenty znajdowały się w dobrym stanie. Interesującym odkryciem z punktu widzenia konstrukcyjnego były relikty ścianki szczelnej.

Kiedy mieszkańcy zobaczą odsłoniętą już unikatową, jedyną taką śluzę trapezową w Europie?

RG: Prawdopodobnie wiosną tego roku. Obecnie trwa rewitalizacja obiektu, finansowana z budżetu miasta. Wykonawcą prac jest bydgoska firma "Hydro-Eko". To specjaliści od budownictwa wodnego - od wielu lat wykonują liczne prace przy śluzach Kanału Bydgoskiego. Projekt zakłada m.in. częściowe odsłonięcie komory śluzy oraz odrestaurowanie głowy, z rekonstrukcją wrót i kładek. Po latach zapomnienia bydgoska Scylla i Charybda ponownie ujrzy światło dzienne.

*Robert Grochowski - bydgoski archeolog, Tomasz Izajasz - kustosz Muzeum Kanału Bydgoskiego; autorzy albumu "Bydgoska Scylla i Charybda, Unikatowa Śluza Trapezowa", wydanego przez Wydawnictwo Pejzaż 2013



Cały tekst, zdjęcia są tutaj : http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... z2pw1iRzGd

Jedne z wielu unikatowych zdjęć opublikowanych w albumie. (Materiały Archiwum Państwowego w Bydgoszczy)

Zdjęcie nr 1
Dolne stanowisko śluzy trapezowej. Zdjęcie jest unikatowe, pochodzi z 1905 r., posiada je w swoich zbiorach Archiwum Państwowe w Bydgoszczy. Dobrze widoczne są tu dolne wrota śluzy i - zaraz po lewej - górne wrota wsporne. Po prawej widać oryginalną balustradę, która została rozebrana w ubiegłym roku. Śluza oświetlana była lampami gazowymi. Obecnie trwają prace przy jej odkopaniu.

Zdjęcie nr 2
Budowa Śluzy Miejskiej w środku koryta rzeki Brdy, około 1910 r. Unikatowe zdjęcie pochodzi z zasobów Archiwum Państwowego w Bydgoszczy. Poniżej kadru znajdowała się (niewidoczna na zdjęciu) Śluza Miejska - trapezowa. W głębi widoczna jest Garbarnia Buchholza - nieistniejąca fabryka skór. Pozostały po niej zabytkowy budynek administracyjny jest siedzibą Wyższej Szkoły Gospodarki


Załączniki:
z15238116Q,Dolne-stanowisko-sluzy-trapezowej--Zdjecie-jest-un.jpg
z15238116Q,Dolne-stanowisko-sluzy-trapezowej--Zdjecie-jest-un.jpg [ 64.1 KiB | Przeglądany 5978 razy ]
z15238111Q,Budowa-Sluzy-Miejskiej-w-srodku-koryta-rzeki-Brdy-.jpg
z15238111Q,Budowa-Sluzy-Miejskiej-w-srodku-koryta-rzeki-Brdy-.jpg [ 37.9 KiB | Przeglądany 5978 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 sty 2014, 07:09 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6312
Maciej Kulesza pisze:
Pod koniec 2013 roku ukazała się bogato ilustrowana książka autorstwa Roberta Grochowskiego i Tomasza Izajasza "Bydgoska Scylla i Charybda, Unikatowa Śluza Trapezowa", wydana przez Wydawnictwo Pejzaż 2013

(...)


^^^ Było to w październiku. Również polecam. We wątku kanału też jest ta książka wspomniana.
Tak wyglądało, dla przypomnienia, zaproszenie na prezentację tej książki. :D

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 152 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group