Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest piątek, 15 lis 2019, 04:50

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
Post: niedziela, 28 gru 2014, 13:19 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Pierwszy most stalowy wybudowała w ciągu ulicy Bernardyńskiej Bydgoska Fabryka Maszyn Bracia Adolf i Teodor Wulff, znana jako stocznia braci Wulff, istniejąca od 1865 roku przy ulicy Dworcowej, na skrzyżowaniu z Królowej Jadwigi.
Wątek o tej firmie: viewtopic.php?f=95&t=6192&hilit=wulff
W czasach pruskich i okupacji wojennej Most Bernardyński nazywał się Kaiserbrücke (Most Cesarski).
Budowa rozpoczęła się w 1867 roku. Oddano go do użytku wraz z drogami po obu stronach rzeki 1872 roku. W 1903 roku został podniesiony o 60 cm i przetrwał do wybuchu II wojny światowej, kiedy został wysadzony 4 września 1939 roku, potem prowizorycznie naprawiony i ponownie wysadzony w 1945 roku. Po tym wysadzeniu most nadawał się jedynie do złomowania. W tym miejscu wybudowano już w 1945 roku tymczasowy most saperski, który funkcjonował do 1960 roku. Po jego zdemontowaniu, do końca 1963 roku wybudowano obecny most betonowy.


Załączniki:
most.jpg
most.jpg [ 166.61 KiB | Przeglądany 1756 razy ]
Most 1.jpg
Most 1.jpg [ 187.01 KiB | Przeglądany 1756 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 1 sty 2015, 22:17 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Zdaje się, że to rysunki techniczne z projektu tego właśnie mostu. Wykonanie różni się nieco od oryginału, widać oszczędności.


Załączniki:
most 1870.jpg
most 1870.jpg [ 101.38 KiB | Przeglądany 1704 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 2 sty 2015, 07:22 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6158
Stary most Cesarski, stał z boku, po zachodniej stronie, w porównaniu do obecnego. Osie jego i rzeki, były w stosunku do siebie ukośne. Dobrze to widać, porównując zdjęcie lotnicze i rysunek pokazany przez Hraba.


Załączniki:
most Cesarski.JPG
most Cesarski.JPG [ 14.06 KiB | Przeglądany 1664 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 2 sty 2015, 14:15 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Myślę, że to zdjęcie z czasów ostatniej wojny. Niemiecki opis pocztówki i polska reklama Rolnika. Czy może jeszcze z czasów zaboru?


Załączniki:
Most B..JPG
Most B..JPG [ 70.45 KiB | Przeglądany 1647 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 2 sty 2015, 17:37 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Po roku 1939 posługiwano się nadal nazwą Most Cesarski. Mnie to bardziej wygląda na polską przedwojenną pocztówkę, z dodanym w roku 39/40 niemieckim opisem miejsca.
Przydałby się rewers tej pocztówki. Wówczas czcze dywagacje nie byłyby potrzebne.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 2 sty 2015, 20:10 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Niestety nie pamiętam skąd mam ten widoczek powyżej i czy miał rewers.
Natomiast ta pocztówka jest na fotopolska.eu i jest z 1916 roku.


Załączniki:
1916.jpg
1916.jpg [ 104.11 KiB | Przeglądany 1623 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 2 sty 2015, 20:56 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Hrab pisze:
Niestety nie pamiętam skąd mam ten widoczek powyżej i czy miał rewers.
Natomiast ta pocztówka jest na fotopolska.eu i jest z 1916 roku.


Nie pamiętasz, czy nie posiadasz rewersu pocztówki. Pytanie padło, ale precyzyjna odpowiedź jest w tym przypadku niemożliwa. Mój typ jest zasadny, ale nie do końca. Hrab na pewno znajdzie jakieś rozwiązanie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 2 sty 2015, 21:29 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Jest jak napisałem: "nie pamiętam skąd mam ten widoczek powyżej i czy miał rewers". Mam tylko ten widoczek znaleziony w necie. Opis na nim jest taki niezbyt artystyczny, więc może to nie pocztówka.
Twoje dążenie do tzw. "niemieckiej precyzji" jest najwyraźniej zaburzone jedoczesnym brakiem umiejętności rozumienia rzeczywistości na podstawie jej opisu. Cóż, zdarza się.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 3 sty 2015, 06:41 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6158
Szerszy widok na most. Z prawej strony rzeki, za nim 'kąpielnia', a tuz przed przed nim, budyneczki, niespotykane na innych podobnych ujęciach.


Załączniki:
M C 1.JPG
M C 1.JPG [ 74.45 KiB | Przeglądany 1587 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 3 sty 2015, 17:04 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Zdjęcie mostu z pierwszego wysadzenia w 1939 roku (źródło: http://bydgoszcz.fotopolska.eu/558081,foto.html.)
Drugie zdjęcie to kard (zdjęcie lotnicze) z niemieckiego filmu dokumentalnego z 1939 roku.

Czy ma ktoś zdjęcie z drugiego wysadzenia (1945), po którym mostu nie udało się naprawić?
Czasem mam podejrzenie, że w takich wypadkach w tym okresie, wpływ na decyzje miało zapotrzebowanie na stal przemysłu ZSRR na potrzeby wojny i odbudowy. Wtedy z tego powodu rozebrano np. wiele linii kolejowych.


Załączniki:
1939-40.JPG
1939-40.JPG [ 77.64 KiB | Przeglądany 1576 razy ]
film 1939.JPG
film 1939.JPG [ 43.23 KiB | Przeglądany 1575 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 3 sty 2015, 19:21 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Hrab pisze:
Czasem mam podejrzenie, że w takich wypadkach w tym okresie, wpływ na decyzje miało zapotrzebowanie na stal przemysłu ZSRR na potrzeby wojny i odbudowy. Wtedy z tego powodu rozebrano np. wiele linii kolejowych.


I dlatego np.wykorzystano przęsła mostu Fordońskiego w innych regionach Polski.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 3 sty 2015, 19:31 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
To jest znany przypadek, jak wiele innych. W mojej rodzinie (historycznie, od pokoleń kolejarskiej) są jednak w pamięci setki kilometrów torów rozebranych w latach powojennych przez Rosjan dla stali i szyn. Powstaje pytanie, czy ten most poszedł na przetop, czy naprawdę był tak pogięty, że nic nie dało się z nim zrobić.
Pytanie należy rozpatrywać w kontekście wiedzy, że na zawalonym moście fordońskim zbudowano na belkach drewnianych wiązanych przysłowiowym drutem jezdnię, która służyła przez ponad rok i służyłaby dłużej, gdyby jedno przęsło nie zawaliło się w czasie wzmożonego prądu rzeki.
Ewentualne zdjęcie to może wyjaśnić.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 4 sty 2015, 16:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Hrab pisze:
W mojej rodzinie (historycznie, od pokoleń kolejarskiej) są jednak w pamięci setki kilometrów torów rozebranych w latach powojennych przez Rosjan dla stali i szyn. Powstaje pytanie, czy ten most poszedł na przetop, czy naprawdę był tak pogięty, że nic nie dało się z nim zrobić.

Ewentualne zdjęcie to może wyjaśnić.


W mojej rodzinie, historycznie ze strony ojca kolejarskiej, tajemnicy w tym nie było żadnej że rozbierano linie kolejowe na tzw. ziemiach wyzyskanych. Chociażby Złotów (Flatow) i okolica. Pytanie jakie stawiasz jest tylko w części zasadne. Czy faktyczny odzysk złomu z likwidowanych linii i jego przetop szedł do Rosji Sowieckiej ? Jaki to był procent ? Złomu na terenie Polski było aż nadto. Zniszczony sprzęt walczących stron, był tego wydatną częścią. Opowieści kolejarzy na temat zasadności i dużych zysków materiałowych z takich działań, należy włożyć między bajki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 5 lis 2016, 14:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
To chyba inne ujęcie z wysadzenia w 1939 roku.
Odnosząc się do dyskusji na temat pozyskiwania złomu, to wszystko co rozebrano na Warmii i Mazurach pojechało do ZSRR. Linie kolejowe Polacy potem odbudowali. Stąd takie pytanie w kwestii tego mostu. Nie widząc zdjęć wysadzenia z 1945 trudno się wypowiadać, czy nadawał się do odbudowy.
Ciekawym byłoby odnaleźć też zdjęcia tymczasowego mostu saperskiego istniejącego przez obecnym.


Załączniki:
11b.jpg
11b.jpg [ 64.22 KiB | Przeglądany 1018 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 5 lis 2016, 15:48 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Ponad rok temu znalazłem takie zdjęcie i nie opisałem go sobie. Wykopałem właśnie z tymczasowego folderu. Miało datę 1942. Wygląda jakby to był most tymczasowy, ale widocznie w czasie wojny stała właśnie tego typu konstrukcja.


Załączniki:
1942.jpg
1942.jpg [ 63.44 KiB | Przeglądany 1008 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group