Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"
https://forum.bsmz.org/

Lotnisko Bydgoszcz
https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=97&t=6211
Strona 6 z 10

Autor:  krzysztof drozdowski [ piątek, 19 gru 2014, 16:23 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

A jesteś w stanie narysowałac na mapie np google jak ta bocznica przebiegała?

Autor:  monter1951 [ piątek, 19 gru 2014, 19:44 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

Ta bocznica jeszcze częściowo przebiega i jest widoczna na mapach. Od Trzcińca do magazynów obok piekarni i łuk do ramp lotniskowych (już nie istniejących) po lewej stronie Szubińskiej.

Autor:  seth [ niedziela, 21 gru 2014, 14:44 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

krzysztof drozdowski pisze:
Seth a czy udało Ci się natrafić na jakieś raporty na temat przejęcia lotniska ?



Niestety nie. Korzystam jedynie z publikacji dotyczących lotnictwa w okresie międzywojennym. Oczywiście w powyższym kontekście, najbardziej interesuje mnie Bydgoszcz.

Autor:  seth [ niedziela, 4 sty 2015, 16:48 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

Zdjęcie opisane jako lotnisko Bydgoszcz, wrzesień 1939.

Jeden z hangarów zawalony. Na trawiastej płycie lotniska niemiecki samolot rozpoznawczy ( lewa strona) jakiś Heinkel He-46 ?

Załączniki:
Lotnisko 1939..jpg
Lotnisko 1939..jpg [ 44.77 KiB | Przeglądany 5075 razy ]

Autor:  krzysztof drozdowski [ poniedziałek, 5 sty 2015, 14:43 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

Dziwne. Z tego co wiem to żaden z hangarów nie został uszkodzony we wrześniu 39r.

Autor:  seth [ wtorek, 6 sty 2015, 14:13 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

krzysztof drozdowski pisze:
Dziwne. Z tego co wiem to żaden z hangarów nie został uszkodzony we wrześniu 39r.


Też mnie to interesuje. Na zdjęciach z niemieckiej kroniki coś jednak widać. Czas; 0:25 i 1:20 obiekt przed terminalem. Lotnisko było zbombardowane 1 września, co również widać na filmie. Bomby spadły na teren lądowiska, i pewnie na jeden z budynków.

https://www.youtube.com/watch?v=8TadM4CewVQ

Autor:  krzysztof drozdowski [ wtorek, 6 sty 2015, 15:03 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

Żaden raport jednak nie wspomina o zniszczeniu budynków na terenie lotniska. Jedynie, że zniszczona została płyta lotniska

Autor:  seth [ wtorek, 6 sty 2015, 15:09 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

Nie przeczę. Film jest mało czytelny, jednak wszystko przed nami.

Autor:  atterdag [ środa, 7 sty 2015, 17:47 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

Bocznica prowadząca do budynków przy ul. Szubińskiej powstała jako pierwsza. W późniejszym okresie (raczej po wojnie) dołączyła do niej bocznica, przebudowana następnie na drogę wyłożoną trylinką, prowadząca do magazynów na południe od lotniska. Najmłodszą z nich była, a właściwie to chyba jeszcze jest, bocznica prowadząca do lotniskowego MPS (magazynu paliw i smarów). Temat przewijał się sporo czasu na forach kolejowych.

Autor:  Dziki_Koziol [ czwartek, 22 sty 2015, 13:28 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

atterdag pisze:
Bocznica prowadząca do budynków przy ul. Szubińskiej powstała jako pierwsza. W późniejszym okresie (raczej po wojnie) dołączyła do niej bocznica, przebudowana następnie na drogę wyłożoną trylinką, prowadząca do magazynów na południe od lotniska. Najmłodszą z nich była, a właściwie to chyba jeszcze jest, bocznica prowadząca do lotniskowego MPS (magazynu paliw i smarów). Temat przewijał się sporo czasu na forach kolejowych.



Mógłbyś pokazać na jakiejś mapie położenie bocznicy przy Szubińskiej, i drogi wyłożonej trylinką?

P.S. Za bocznicę na MPS odpowiadało PKP. Kolejarze robili przeglądy stanu torów i narzekali na złomiarzy.

Autor:  Dziki_Koziol [ czwartek, 22 sty 2015, 14:22 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

Niestety nie mogę edytować swojego posta, interesuje mnie wiek hangaru używanego obecnie przez PWL i budynku znajdującego się vis a vis:
Obrazek

Na drodze znajdującej się między tymi budynkami znajduje się studzienka z napisem "Graudenz".

Autor:  atterdag [ środa, 28 sty 2015, 15:40 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

Zaznaczony przebieg rzeczonej, nieistniejącej bocznicy. Podkolorowałem szlak kolorem czerwonym.
Bocznica ku ulicy Szubińskiej jest wciąż widoczna na aktualnych i starszych mapach - vide strona MapyWIG.

Załączniki:
Komentarz: Bocznica
1-bocz-002.jpg
1-bocz-002.jpg [ 127.71 KiB | Przeglądany 4841 razy ]

Autor:  AERO [ wtorek, 3 mar 2015, 21:58 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

W jednym z poprzednich postów z dn. 21 wrz 2014 pisałem o zbudowanym przez Jana Lecha mięśniolocie "Lech".

Na stronie Aeroklubu Bydgoskiego z dnia 9 czerwca 2014 r. ukazał się przedruk z Gazety Pomorskiej ;
http://aeroklubbydgoski.pl/?p=1817

Wypowiada się tam wnuk konstruktora mięśniolotu Artur Lech, również pilot.
Przypomina kilka faktów związanych z jego budową . Wg. Jego relacji mięśniolot nie posiadał śmigła, tylko ruchome elementy skrzydeł, dające podobny efekt.
Z moich ustaleń wynika, że samolot miał kilka razy zmienianą konstrukcję. Inni starsi członkowie A.B. pamiętają go w kolorze srebrnym .
Przynajmniej do połowy lat 70 wisiał w hangarze szybowcowym.
Osobiście byłem świadkiem jednej próby lotu.

W Albumie bydgoskim G.P. Tom IV znalazłem ciekawe zdjęcie przedstawiające konstruktora Jana Lecha i jego innej, znanej ogólnie w latach 50 ub.W . konstrukcji .

Załączniki:
Komentarz: Jan Lech z modelem samolotu , rekwizytem zdjęciowym na pl. Wolności.
SDC18309.JPG
SDC18309.JPG [ 66.49 KiB | Przeglądany 4678 razy ]
SDC18310.JPG
SDC18310.JPG [ 61.17 KiB | Przeglądany 4678 razy ]

Autor:  AERO [ wtorek, 3 mar 2015, 22:10 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

Inna ciekawostka ;

Kurt Tank.

Urodził się na Szwederowie a pobliskie lotnisko prawdopodobnie zaszczepiło w nim zainteresowanie do lotnictwa.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kurt_Tank

Autor:  BYDZIAK 1958 [ środa, 4 mar 2015, 06:40 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

AERO pisze:
(...)
... mięśniolot nie posiadał śmigła, tylko ruchome elementy skrzydeł, dające podobny efekt.
Z moich ustaleń wynika, że samolot miał kilka razy zmienianą konstrukcję.

Przynajmniej do połowy lat 70 wisiał w hangarze szybowcowym.
Osobiście byłem świadkiem jednej próby lotu.



^^^
Mógł być opisać kila, zapewne ciekawych szczegółów tej próby. Czy wzbił się w powietrze, ile metrów, jak daleko poleciał... Napęd był nożny, czy ręczny... To jest ciekawe. A może jeszcze dodał byś jakiś szkic z pamięci :1

(Ze 30 lat temu pokazali w tv, jak jakiś bodaj kolarz w mięśniolocie przeleciał nad kanałem La Manche. Taki spory dystans mógł właśnie pokonać chyba tylko kolarz - napęd śmigła był nożny.)

Autor:  AERO [ środa, 4 mar 2015, 09:30 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

Z tego co pamiętam i rozpytałem wśród znajomych, "samolocik"nigdy nie wzbił się w powietrze o własnych siłach. Osobiście widziałem chyba ostatnią próbę jego wzlotu. Miał być wyholowany przez motocykl na kilka metrów wysokości a następnie wyczepiony, miał kontynuować lot podtrzymywany siłą mięśni i przekładni rowerowo-łańcuchowych. Po rozbiegu , Lech wykonywał podskoki na dystansie kilkunastu metrów . O locie a w zasadzie o samodzielnym starcie nie było jednak mowy.

Jego konstrukcja to połączenie roweru , skrzydeł i statecznika z masą drutu i rur. Nie był duży. Rozpiętość skrzydeł ok 6m. długość ok. 5m. Napęd realizowany był siłą mięśni nóg przenoszonej przez system przekładni rowerowych na rotujące elementy skrzydeł.
Cały problem w tym , że łącznie ze mną , mało kto pamięta, jak dokładnie wyglądał .
Staram się rozmawiać z seniorami lotnictwa i mam nadzieję, że uda się jednak kiedyś go naszkicować lub nawet odnaleźć jakieś zdjęcia z jego budowy.
W czasie kiedy Lech był na lotnisku , miałem kilkanaście lat i mało mnie interesował akurat ten rowerowo-skrzydlaty nielot ...a szkoda !
...tyle było innych ciekawszych maszyny, które w dodatku latały. ;)

Autor:  seth [ sobota, 7 mar 2015, 20:55 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

Zdjęcia zamieszczone poniżej dotyczą lotniska w Bydgoszczy. Znalezione na Odkrywcy, czyli tam gdzie bywam od kilku lat.

Opisy zdjęć mojego autorstwa.

Załączniki:
Komentarz: Resztki Caudrona G III E 2
Kraksa 2.jpg
Kraksa 2.jpg [ 15.62 KiB | Przeglądany 4572 razy ]
Komentarz: Kraksa z 19 lipca 1931 roku. Szkoła Podoficerów Bydgoszcz. Zniszczony Hanriot HD-19
Kraksa Bydgoszcz.jpg
Kraksa Bydgoszcz.jpg [ 27.01 KiB | Przeglądany 4572 razy ]
Komentarz: Pogrzeb zabitego w katastrofie lotnika.
Pogrzeb Bydgoszcz.jpg
Pogrzeb Bydgoszcz.jpg [ 30.48 KiB | Przeglądany 4572 razy ]
Komentarz: Zawieszony na drzewie Caudron G III E2
Wypadek lotniczy Bydgoszcz.jpg
Wypadek lotniczy Bydgoszcz.jpg [ 24.61 KiB | Przeglądany 4572 razy ]
Komentarz: Myśliwiec SPAD VII. Lotnisko Bydgoszcz 1921.
zz_zps5__spad_vii__nr.5361__bydgoszcz_1921.jpg
zz_zps5__spad_vii__nr.5361__bydgoszcz_1921.jpg [ 39.84 KiB | Przeglądany 4572 razy ]
Komentarz: Breguet XIV z 10 Eskadry Wywiadowczej.
Na burcie godło eskadry. Bydgoszcz.
Ciekawe jaki budynek widzimy w tle po lewej ?

zz_zps6_.__bydgoszcz_1920..jpg
zz_zps6_.__bydgoszcz_1920..jpg [ 46.49 KiB | Przeglądany 4572 razy ]
Komentarz: Breguety 10 Eskadry Wywiadowczej w Bydgoszczy.
zz_zps6__samoloty_10_esk._wyw.__bydgoszcz_1920..jpg
zz_zps6__samoloty_10_esk._wyw.__bydgoszcz_1920..jpg [ 21.42 KiB | Przeglądany 4572 razy ]
Komentarz: Halberstadt CL III. Z prawej widoczny Breguet XIV.
Szachownica bez obrzeży, być może samolot montowany na poznańskiej Ławicy.

zz_zps7_halberstadt_cl.ii__nr_753.18_bydgoszcz._1920.jpg
zz_zps7_halberstadt_cl.ii__nr_753.18_bydgoszcz._1920.jpg [ 38.59 KiB | Przeglądany 4572 razy ]
Komentarz: Breguet XIV. 10 Eskadra Wywiadowcza Bydgoszcz. Obok godła eskadry, hoża panna osobiste godło załogi.
Bydgoszcz.jpg
Bydgoszcz.jpg [ 42.87 KiB | Przeglądany 4570 razy ]

Autor:  AERO [ poniedziałek, 9 mar 2015, 21:18 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

25 sty 2014 Hrab pisał;

Cytuj:
Samoloty Caudron G III – za Wikipedią:
"Po zakończeniu I wojny światowej samoloty Caudron G.III przybyły w maju 1919 roku w ramach Francuskiej Szkoły Pilotów w ilości 20. Samoloty bazowały na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Pod koniec 1920 roku zakupiono jeszcze we Francji 20 samolotów tego typu i przydzielono je do wojskowych szkół lotniczych, gdzie służyły do szkolenia wstępnego pilotów do 1926 roku.
W 1928 roku samoloty Caudron G.III z wojska przekazane zostały do aeroklubów, gdzie używane były jeszcze do 1929 roku.
Na tych samolotach wyszkoliło się wielu polskich pilotów m.in. Franciszek Żwirko w 1923 roku przeszedł na nim wstępne szkolenie, a następnie w latach 1924 – 1925 latał na nim jako instruktor w Bydgoszczy oraz w 1929 roku w Akademickim Aeroklubie Warszawskim"
Samolot w polskich barwach – rysunek za: http://tomaszjkowalski.republika.pl/malowania/m-fra.htm


Przedstawione wyżej Caudrony to raczej szkolne wersje G.III a nie G.III A2 , tym bardziej nie E2.

Do komentarza fot. nr.6
Wg. mnie zdjęcie wyk. na skraju 9 hangaru w luce między nim a 8 hangarem. Widoczny w tle budynek , to stara kaplica znajdująca się na terenie dawnej nekropolii gminno- ewangelickim przy ul . Kossaka . Obecnie cmentarz katolicki.

Do fot. nr.3
Pilot mógł zginąć w wypadku lotniczym w Bydgoszczy, ale kondukt pogrzebowy , to chyba nie nasze miasto .
Przyczółek wiaduktu (?), charakterystyczny dom , linia tramwajowa(?)
Może to Grudziądz ?

...inna fotka Caudrona z Bydgoszczy.
Chyba jeszcze nie prezentowana w tym wątku.

Załączniki:
img026.jpg
img026.jpg [ 51.24 KiB | Przeglądany 4517 razy ]

Autor:  seth [ wtorek, 10 mar 2015, 18:24 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

To jest Caudron G III E2. Było to oznaczenie samolotów szkolnych i tyle. Na szczęście nie muszę bazować na Wikipedii, mam książki.

Chociaż tekst z linku dowodem nie jest, ale zamieszczam;

http://tomaszjkowalski.republika.pl/caudron/caug3.htm


dot. fotki numer 3. Zdjęcie pogrzebu wykonano w Łodzi.

Autor:  AERO [ wtorek, 10 mar 2015, 22:51 ]
Tytuł:  Re: Lotnisko Bydgoszcz

Nie posiadam tej książki i może w tym przypadku to lepiej.

Na samym początku książkowego opisu rzuca się w oczy kilka tekstowych niekonsekwencji ;
W pierwszym zdaniu opisu czytamy, że do szkolenia pilotów był używany G III . Chwilę później , że po 1916 , również do początkowego szkolenia był używany G III , raptem E2 !
Autor nie tłumaczy skąd nagle "E2" . Czy chodzi o moc silnika, czy rodzaj sterowania !
W opisie jest mowa o wersji G III E2 ale już pod zdjęciami dalej widnieją podpisy ....tylko G III .
To jak jest faktycznie ?
Przecież poza A2 były TYLKO szkolne wersje tego samolotu !
Jeżeli już, to E2 prawdopodobnie oznaczało właśnie samolot szkolny z fr. etude. Podobnie jest z dodatkowym , mniej znaczącym oznaczeniem wersji DC, MC .

Wolę Wikipedię;

Wyjaśniono tam przynajmniej zasadniczą różnicę między G III a G III A2 , nie wspominając o wersjach silnikowych i konstrukcyjnych tego samolotu o czym autor książki jak widzę nie raczył wspomnieć !

...a wzmianki o E2 tam niem i tyle !

Strona 6 z 10 Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/