Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://forum.bsmz.org/ |
|
Parowozownia wachlarzowa "nowa" https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=96&t=6925 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ poniedziałek, 13 paź 2014, 05:51 ] | ||
Tytuł: | Parowozownia wachlarzowa "nowa" | ||
Jeszcze do niedawna, widok widziany z piątego peronu naszego dworca, wypełniały obiekty kolejowe, świadczące o jej wielkości. Niestety, dawnej. Kolej była kołem zamachowym gospodarki. W pierwszej połowie XXw, bardzo dobrze rozwinięta sieć połączeń kolejowych, zapewniała zarówno podróżowanie ludności do każdego miejsca, gdzie docierały tory,(wyłączając np. fabryki czy obiekty militarne), jak i przewóz różnorodnych towarów. W latach trzydziestych XXw, w dwóch starych parowozowniach 'okrąglakach' i jednej wachlarzowej, zaczynało brakować miejsca, głównie dla dużych parowozów. Dlatego niebawem, w drugiej połowie lat trzydziestych, została zbudowana nowa parowozownia wachlarzowa, w miejscu mniej widocznym, za okrąglakami. Uzyskane w niej oczekiwane, nowe miejsca postoju lokomotyw, przyczyniły się zapewne do podjęcia decyzji o likwidacji jednej z dwóch, starej okrągłej parowozowni. (Zachodniej) Gdy kończyła się era pary, 'nowa wachlarzowa' wypełniła się lokomotywami spalinowymi. Swą rolę pełniła jeszcze do niedawna. Jeszcze dziesięć lat temu, nikt tam chyba nie przypuszczał, że to ostatnie miejsce w rejonie dworca, świadczące o niedawnej potędze kolei, (pomijając Pesę), tak szybko stanie się 'nie potrzebne'... Wykupiona wraz z innymi wyburzanymi już, wspomnianymi obiektami, czeka na podobny los. Poniżej skromna rekonstrukcja widoku, w końcu lat trzydziestych, zrobiona na bazie zdjęcia Andrzeja.
|
Autor: | kurgan [ poniedziałek, 13 paź 2014, 19:23 ] |
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" |
No to teraz wiem dlaczego budynek administracyjny miał taki kształt |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ czwartek, 16 paź 2014, 06:36 ] | |||
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" | |||
^^^ Andrzej wspomniał o książce, w której w opisie budynku jest podane, że była w nim wieża ciśnień. (Zapewne zbiornik wodny, w jego górnej części.) Losy tej lokomotywowni wciąż się jeszcze ważą. Niedawno słyszałem, że i ona zostanie niebawem rozebrana. Jeszcze latem, w części jej skrzydła gdzie były biura, (od strony okrąglaka), były wszystkie 'nowe' okna. Już ich tam nie ma. Podobnie i w tym samym czasie jak w starej wachlarzowej, w nowej została przebudowana jej zachodnia część. Po podwyższeniu, wstawiono tam solidną suwnicę. I być może ona chwilowo przeważa decyzję na korzyść zachowania obiektu. Ta bowiem część 'wachlarza' jest obecnie znów wykorzystywana. Nie ma tam jednak lokomotyw. Są za to osobowe wagony w czasie jednej z faz naprawy. Czasami widać z piątego peronu manewry z nimi, przy obrotnicy.
|
Autor: | kurgan [ czwartek, 16 paź 2014, 20:27 ] |
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" |
Czas udać się na zdjęcia! |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ piątek, 17 paź 2014, 06:01 ] | |||
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" | |||
^^^ Jak najbardziej Lokomotywownia po przebudowie jej zachodniej części, pełniła w pewnym sensie dwie funkcje. W starej części wachlarza 'garażowały' lokomotywy. Odbywały się tam przy nich 'drobne' prace związane z ich obsługą. W nowej części dokonywano poważniejszych napraw. Zdjęcia: 1 Częściowy widok na lokomotywownię. 2 Wnętrze starej części 'wachlarza'.
|
Autor: | Maciej Kulesza [ sobota, 18 paź 2014, 15:22 ] |
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" |
Kadry dedykuję Bydziakowi. Zdjęcia wykonałem w maju i czerwcu 2008 roku. Prawdopodobnie pokazywałem te zdjęcia na Forum. Jednak do tego wątku pasują idealnie. Parowozownia w całej okazałości Tory kolejowe na terenie parowozowni Obrotnica nr1 i remiza. Ta sama obrotnica i remiza z wysokości Parowozy przed obrotnicą nr 2 Obrotnica nr 2 Wjazdy do remizy. Na uwagę zasługują numery powyżej bram. Kolejne ujęcie obrotnicy nr 2 Bramy wjazdowe do nowszej parowozowni. Parowozy przed obrotnicą Parowóz na obrotnicy nr 2 To ciekawe zdjęcie. Parowozy na obrotnicę nie wjeżdżały o własnych siłach. Do obsługi wykorzystywano taki pojazd. Nie wiem jaka jest prawidłowa nazwa "urządzenia" Parowozy w parowozowni. Budynek niższy. Kolejne ujęcie w tym samym budynku Połączenie parowozowni. Na pierwszym palnie budynek niższy, w głębi budynek wyższy. Parowozownia wewnątrz wyższego - nowszego budynku Kolejny kadr. Po prawej w głębi "urządzenie" do przetaczania parowozów na obrotnice. Tory, tory, tory... |
Autor: | kurgan [ niedziela, 19 paź 2014, 11:24 ] |
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" |
To jest po prostu lokomotywa manewrowa, tyle, że mała |
Autor: | bunkier [ niedziela, 19 paź 2014, 13:05 ] |
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" |
Ta "pomarańcza" to akumulatorowa lokomotywa przetokowa ASF. Wyprodukowana w 'eNeRDefenie" To maleństwo może przetaczać składy o masie do 200 ton. Maciej, lokomotywy które uwieczniłeś na zdjęciach to nie są parowozy. |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ niedziela, 19 paź 2014, 18:59 ] | ||
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" | ||
^^^ Dla niektórych słowo lokomotywa i parowóz oznacza to samo. Maciej pewnie też tak mówi, może z przyzwyczajenia. Dzięki Macieju, że wzbogaciłeś ten temat. Zdjęcia, mimo że nie są takie stare, są już jak najbardziej historyczne. Widziałem tez gdzieś, może Twoje zdjęcie, z napisem bodaj 'Cargo', na szczytowej ścianie wyższej części lokomotywowni. Tam jak wspomniałem powróciło życie, w postaci jednej z faz naprawy wagonów osobowych. Poniżej pudło jednego z nich, czekające na swoja kolejkę.
|
Autor: | bunkier [ niedziela, 19 paź 2014, 19:18 ] |
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" |
BYDZIAK 1958 pisze: ^^^ Dla niektórych słowo lokomotywa i parowóz oznacza to samo. Maciej pewnie też tak mówi, może z przyzwyczajenia. Żeby nie było że się czepiam Na zdjęciach Macieja widać "spalinówki" A lokomotywy zależnie od napędu dzielimy na parowe(parowozy), spalinowe(spalinowozy), elektryczne(elektrowozy) i inne. |
Autor: | Maciej Kulesza [ niedziela, 19 paź 2014, 20:29 ] |
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" |
Słusznie. Dziękuję za zwrócenie uwagi. |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ poniedziałek, 20 paź 2014, 17:17 ] |
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" |
bunkier pisze: BYDZIAK 1958 pisze: ^^^ Dla niektórych słowo lokomotywa i parowóz oznacza to samo. Maciej pewnie też tak mówi, może z przyzwyczajenia. Żeby nie było że się czepiam Na zdjęciach Macieja widać "spalinówki" A lokomotywy zależnie od napędu dzielimy na parowe(parowozy), spalinowe(spalinowozy), elektryczne(elektrowozy) i inne. ^^^ Ja też nie chciałem się czepiać. Jeszcze teraz zdarza się nawet w relacjach TV, (np opisy wypadków), że dziennikarz mówi: "Parowóz uszkodził samochód...", a na ekranie widzimy spalinówkę... |
Autor: | kurgan [ środa, 22 paź 2014, 19:49 ] |
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" |
W nowej części dzisiaj jak byłem na polowaniu z aparatem intensywnie ktoś dłubał, bo w całym budynku świeciło się światło, w okolicy sporo jest pudeł wagonów przygotowanych do dalszych prac, więc mi się wydaje (albo mam taką nadzieję), że chociaż coś z LBG zostanie... |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ poniedziałek, 12 paź 2015, 06:46 ] | |||
Tytuł: | Re: Parowozownia wachlarzowa "nowa" | |||
Czas zwiedzania dworca i nie tylko. Przy okazji pozdrawiam spotkanego na dworcu naszego forumowego kolegę Andrzeja. Życie powróciło do obiektu. Przedwczesna decyzja rozbiórki, (jak mi się wydaje), która zaczęła się 'wywalaniem' okien w jej 'starej części', co widać na zdjęciach kilka wpisów wyżej, została zapewne zmieniona. Teraz stoją tam pudła wagonów osobowych, będące w czasie jakiegoś etapu ich remontu. Jak widać nie mieszczą się w całości. Dobrze że postanowiono budynek nadal wykorzystywać. W tym przypadku, przydała by się drobna inwestycja (jak na możliwości Pesy), w postaci dobudowy, (przestawienia) ściany z bramami, o kilka metrów (w stronę obrotnicy) by swobodnie mieściły się w niej wagony. Z 'nowej' części budynku nic nie wystaje. Pojazdy, których etap budowy się tam odbywa, są po prostu krótsze. W sumie jest nadzieja, że ten ostatni, solidny obiekt wraz z obrotnicą, przypominający o czasach świetności kolei, zostanie zachowany, choćby z racji swej ciągłej przydatności.
|
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |