Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://forum.bsmz.org/ |
|
Tajna fabryka i magazyn V-2 w Pile https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=14&t=72 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | v2rocketbromberg [ środa, 17 gru 2008, 23:36 ] |
Tytuł: | Tajna fabryka i magazyn V-2 w Pile |
Oby ciąg dalszy nastąpił:) |
Autor: | v2rocketbromberg [ poniedziałek, 22 gru 2008, 11:57 ] |
Tytuł: | Tajna fabryka i magazyn V-2 w Pile |
Spoko spoko graphite. Mam materialy napisze w wolnej chwili:) Jest tajny obiekt, jest podziemna fabryka, jest lokalizacja, jest bombardowanie aliantow:) i to wszysko w Pile:) |
Autor: | GrapHite [ poniedziałek, 22 gru 2008, 13:39 ] |
Tytuł: | Tajna fabryka i magazyn V-2 w Pile |
wiec czekam z niecierpliwoscia na opisy nadal czekam... |
Autor: | GrapHite [ wtorek, 27 sty 2009, 19:40 ] |
Tytuł: | Tajna fabryka i magazyn V-2 w Pile |
włachac - temat zapodany ale pusty |
Autor: | v2rocketbromberg [ wtorek, 4 sty 2011, 21:19 ] |
Tytuł: | Re: Tajna fabryka i magazyn V-2 w Pile |
GrapHite pisze: włachac - temat zapodany ale pusty Przepraszam, że nie kontynuowałem:) Faktem niezaprzeczalnym jest to, że była tam tajna fabryka (co produkowała później) i musiał być magazyn V-2 lub jej makiety, ponieważ istniała tam szkoła artylerzystów obsługujących rakiety V-2. Tę informację znajdujemy zarówno w źródłach niemieckich jak i powojennych relacjach Polaków, którzy znajdowali dokumenty szkoleniowe dotyczące rakiet V-2 (ich obsługi) Musiał istnieć również plac manewrowy, gdzie wozy do obsługi były ustawiane tak jak na tych zdjęciach: -- środa, 5 sty 2011, 03:57 -- Powyżej napisałem "musi" ale nic nie musi:) .... Szkolenie mogło być czysto teoretyczne a fabryka według ujawnionych zeznań jeńców nie produkowała tylko naprawiała (czyli warsztat:))) |
Autor: | Muzeum PMW [ sobota, 8 sty 2011, 14:28 ] |
Tytuł: | Re: Tajna fabryka i magazyn V-2 w Pile |
nie należy też zapominać, że w Pile zawiązano instruktorski 271 Erzatz Abteilung |
Autor: | v2rocketbromberg [ poniedziałek, 26 gru 2011, 20:25 ] |
Tytuł: | Re: Tajna fabryka i magazyn V-2 w Pile |
Już w 1936 Niemcy zaczęli znacznie rozbudowywać lotnisko w Pile. Zbudowano ogromny hangar (istnieje do dziś), trzy długie pasy startowe (1525, 1200, 1125m), wiele obiektów służących do obsługi technicznej lotniska i koszary Luftwaffe, do których dojazd był od ul. Chopina. Na lotnisku istniały zakłady lotnicze, w których naprawiano i montowano samoloty uszkodzone na froncie (około 3 tygodniowo). Niemiecką firmą odpowiedzialną za pracę w zakładach były Ludwig Hansen & Co., Maschinen- und Gerätebau, Flugzeugreparatur und Flugzeugeinzelteile ehemalige Albatroswerke Schneidemühl i Stille Münster. Pojawili się robotnicy przymusowi: Polacy, Włosi i Rosjanie (około 600 osób - Hansen Lager). To oni po wojnie zeznali, że były to samoloty Messerschmitt Me-109 i Me-110, Focke Wulf 190, Focke Wulf FW189 Eule. Według naocznego świadka Pani Ewy Kosiorek w ogromnych bunkrach przy lotnisku mających trzy kondygnacje podziemne (prawdopodobnie przy ulicy Chopina gdzie po wojnie Wojsko polskie urządziło zapasowe centrum dowodzenia ) przez pół roku po zakończeniu działań wojennych w 1945 roku ukrywali się Niemcy, którzy mieli w podziemnych tunelach skład żywności, broni i amunicji.I to najprawdopodobniej ten bunkier znajduje się w słynnym spisie tajnych niemieckich budowli podziemnych ( Decknamenverzeichnis dutscher unterirdischer Bauten des Zweiten Weltkrieges). -- poniedziałek, 26 gru 2011, 21:27 -- Pytania do społeczności:) Co właściwie zbombardowali Amerykanie w Pile w czasie Drugiej Wojny w Zielone Świątki 1944 roku (główne zakłady i lotnisko ocalały bez zniszczeń)? Czy zakłady Ludwig Hansen & Co., Maschinen- und Gerätebau, Flugzeugreparatur und Flugzeugeinzelteile, ehemalige Albatroswerke Schneidemühl i firma Stille z Münster tylko remontowały na lotnisku samoloty i silniki? Jakie silniki i samoloty o napędzie odrzutowym testowano w Pile? Na jakim obszarze dokładnie fukcjonowały niemieckie zakłady zbrojeniowe? Czy istnieją do dziś podziemne tajne zakłady lotnicze, czy tylko bardzo rozbudowany system podziemnych schronów i magazynów? Czy istnieją jeszcze ślady po rozbudowanej infranstrukturze kolejowej prowadzącej do zakładów (istniejące jeszcze w latach 60)? Ile jest do dziś zachowanych poniemieckich składów paliwa lotniczego? Gdzie jest tajny obiekt, duży podziemny bunkier o kryptonimie Detlef? Czy są ślady wejścia przy betonowym płocie lotniska przy ul. Chorwackiej przy kotłowni? Czy istnieje odkopane drugie wejście kilkanaście metrów dalej w jednym z garaży 6/11 przy ul. Chopina? Czy dostępne jest trzecie wejście pod hangarem byłego PWL? Czy są ślady czwartego wejścia od strony Zalewu Koszyckiego? Czy istneje wejście do podziemi koło istniejącej od I Wojny Światowej hali sławnych zakładów lotniczych Albatros? Czy są tunele koło roszarni, gdzie produkowano w czasie wojny cześci do samolotów? Czy istnieją tunele pod byłymi zakładami ZNTK ul. Warsztatowa - Śląska? Jak daleko ciągną się tunele? |
Autor: | schneidemuhl [ piątek, 13 sty 2012, 23:09 ] |
Tytuł: | Re: Tajna fabryka i magazyn V-2 w Pile |
http://www.stratusbooks.com.pl/str/books.php?book_id=160 W tej książce jest wszystko na temat lotnictwa w Pile i jego tajemnic. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |