Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"
https://forum.bsmz.org/

Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240
https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=103&t=7160
Strona 1 z 2

Autor:  Hrab [ niedziela, 1 lut 2015, 15:10 ]
Tytuł:  Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

„Żelazny Most” – jak jest nazywany, to most wybudowany nad Brdą (obecnie Zalewem Koronowskim) na linii kolejowej ze Świecia przez Terespol Pomorski do Puszcza Bagienicy i dalej przez Więcbork do Złotowa. Z Więcborka do Złotowa już tory rozebrano lub są właśnie rozbierane.
Stronka o tej linii: https://www.facebook.com/linia240?fref=nf
Linia powstała w 1909 roku w ramach pruskiego programu aktywizacji gospodarczej tych rejonów drogą poprawy infrastruktury komunikacyjnej.
Ruch kolejowy zawieszono na niej - na odcinku obejmującym most w 1994 roku.
Most pojawił się w fotozagadkach:
viewtopic.php?f=71&t=3315&hilit=most+na+linii
http://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=71&t=1102

Załączniki:
1.JPG
1.JPG [ 197.55 KiB | Przeglądany 5420 razy ]
2.JPG
2.JPG [ 188.8 KiB | Przeglądany 5420 razy ]
3.JPG
3.JPG [ 198.06 KiB | Przeglądany 5420 razy ]
4.JPG
4.JPG [ 194.75 KiB | Przeglądany 5420 razy ]
5.JPG
5.JPG [ 196.38 KiB | Przeglądany 5420 razy ]

Autor:  Hrab [ piątek, 13 lut 2015, 21:16 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Na tym ciekawym blogu http://ambrozewski.bloog.pl/id,32948769 ... aid=614566 w szczegółowym opisie budowy Zalewu Koronowskiego, autor podaje informacje na temat prac związanych z mostami. Wynika z niej, że ten most był jednak podnoszony, a nasyp kolejowy podwyższany. Muszę się kiedyś przyjrzeć z bliska, bo na zdjęciach trudno zauważyć ślady tych prac na kamiennych przyczółkach. Może to było bardzo niewielkie podwyższenie, aby zapewnić minimalne wyniesienie przęsła ponad powierzchnię wody.

Załączniki:
DSC_0696.JPG
DSC_0696.JPG [ 194.59 KiB | Przeglądany 5320 razy ]
DSC_0683.JPG
DSC_0683.JPG [ 197.96 KiB | Przeglądany 5320 razy ]
DSC_0682.JPG
DSC_0682.JPG [ 193.5 KiB | Przeglądany 5320 razy ]

Autor:  Ewing [ piątek, 13 lut 2015, 21:31 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Jeśli się dobrze przypatrzyć to ten fragment, który zaznaczyłem wygląda na domurowany - brak wiązań z pozostałą częścią oraz mniejsze kamienie.
Pytanie, czy taka sama warstwa została nadbudowana nad tymi betonowymi łukami?

Załączniki:
DSC_0682b.JPG
DSC_0682b.JPG [ 253.42 KiB | Przeglądany 5318 razy ]

Autor:  Hrab [ piątek, 13 lut 2015, 21:51 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Obejrzę to dokładniej w naturze.

Załączniki:
most góra.JPG
most góra.JPG [ 163.4 KiB | Przeglądany 5317 razy ]
most dół.JPG
most dół.JPG [ 145.44 KiB | Przeglądany 5316 razy ]

Autor:  Hrab [ niedziela, 27 wrz 2015, 19:07 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Linia kolejowa 240 jest właśnie fizycznie likwidowana po 106 latach istnienia. Pracują przy tym robotnicy zza wschodniej granicy.
Mam nadzieję, że to jest legalna operacja, bo wąskotorówki jak rozbierali między Bydgoszczą a Nakłem, to też robili to z rozmachem i pokazywali policji kwity, a potem PKP się wyparła stwierdzając że kwitów nie wystawiali.
Znajomy, który to widział wyraził obawę o los żelaznego mostu, który blokuje możliwość przepływania jachtów żaglowych i większych łodzi, a teraz jest parcie na pozwalanie pływania na sprzęcie dowolnej wielkości i mocy, podczas gdy kilka lat temu była zgoda tylko na wiosła i silniczki elektryczne.
Szkoda, że ta świekatowska inicjatywa z drezynami nie znalazła poparcia.

Tu coż znalazłem - piszą że to złodziejstwo w majestacie prawa.
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 6136071817

Autor:  Hrab [ niedziela, 4 paź 2015, 16:44 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

W najbliższym tygodniu rozbiórka dojdzie do mostu. Ida od wschodu. Mają jeszcze ze 3 km.

Autor:  Hrab [ niedziela, 4 paź 2015, 17:08 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

I jeszcze jedna informacja. Dostałem odpowiedź na moje zapytanie o legalność likwidacji linii i czy most zostanie zachowany.
Oczywiście nie jest to żadna merytoryczna odpowiedź lecz taka klasyczna spychologia.
Ciekawe czy ten gdański zarząd coś odpowie?
Nie rozumiem ostatniego zdania. Rozebrali już prawie całą linię i piszą o reaktywacji?
Ale po dokładnym przeczytaniu widzę, że pani nie wiadomo dlaczego pisze o innym moście (jakim dokładnie?) na zupełnie innej linii - tej Tuchola - Koronowo.

Załączniki:
Pismo PLK.JPG
Pismo PLK.JPG [ 46.55 KiB | Przeglądany 4877 razy ]

Autor:  jaras [ poniedziałek, 5 paź 2015, 18:32 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Ostatnio rowerami latem śmigaliśmy po torach do mostu.

Autor:  Igor [ poniedziałek, 15 lut 2016, 10:49 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Udało mi się odszukać zdjęcie mostu podpisane jako: Koronowo most na Brdzie lata 1900-1939. Ilość przęseł i konstrukcja barierek zgadza się z mostem na linii nr 240.

Zdjęcie dostępne pod linkiem:

http://fotopolska.eu/778070,foto.html

Autor:  szczepan522 [ poniedziałek, 15 lut 2016, 14:36 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Moim zdaniem to nie ten most co podałeś zobacz na konstrukcję, na samo zakończenie mostu... to niestety nie ten most a szkoda...

Obrazek

Obrazek


Ktoś gdzieś wspominał że go zamknęli dla "wycieczkowiczów" ?

Autor:  jaras [ poniedziałek, 15 lut 2016, 15:01 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Te mosty takie podobne do siebie .

Autor:  GrapHite [ poniedziałek, 15 lut 2016, 19:19 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Doszły mnie słuchy, że zamontowano płot uniemożliwiający wejście.
Trzeba to sprawdzić...

Autor:  Igor [ wtorek, 16 lut 2016, 11:23 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

W dostępnych materiałach dot. budowy zalewu jest mowa o podwyższeniu mostu, więc konstrukcja mogła ulec zmianie. Problem w tym, że nie za bardzo wiem do jakiego innego mostu można go dopasować. Jeżeli jest to faktycznie "Most w okolicach Koronowa" (na zdjęciu nie jest to napisane, a w dobie internetu każdy może sobie podpisać zdjęcie jak chce), to most na lini 240 jest jedynym rozwiązaniem. W samym Koronowie istniały/istnieją dwa mosty kolejowe - w ogóle innej konstrukcji i o innym poziomie wody. Reszta to niskie mosty drogowe. W Wymysłowie istniał most drogowy, jednak tam przęsła były łączone górą. Reszta mostów powstała po II wojnie - podczas budowania Zalewu. Z tego co się orientuje to most o podobnej konstrukcji znajduje się gdzieś w pobliżu Tucholi. Może to ten?

Autor:  GrapHite [ wtorek, 16 lut 2016, 17:42 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Pan Maciej Boinski, który ostatnio wędrował wzdłuż rzeki Brdy, był przy tym moście i potwierdził, że przy wejściu jest przyspawana krata i tablica informująca, że wejście grozi niebezpieczeństwem.

Autor:  Hrab [ czwartek, 17 lis 2016, 14:55 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

3 maja 2016

Załączniki:
1.JPG
1.JPG [ 178.53 KiB | Przeglądany 4109 razy ]
2.JPG
2.JPG [ 196.39 KiB | Przeglądany 4109 razy ]
3.JPG
3.JPG [ 194.21 KiB | Przeglądany 4109 razy ]

Autor:  Hrab [ wtorek, 3 sty 2023, 16:33 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Znaki graniczne przy tej linii mają charakterystyczny "cesarski" znak żelaznego krzyża.

Załączniki:
Zn gr.jpg
Zn gr.jpg [ 159.46 KiB | Przeglądany 742 razy ]

Autor:  Hrab [ wtorek, 3 sty 2023, 19:35 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Obecnie nie ma już płotków zagradzających wejście na most. Stan bez zmian, tylko korozja coraz większa.

Załączniki:
Zelazny.jpg
Zelazny.jpg [ 157.17 KiB | Przeglądany 737 razy ]

Autor:  Hrab [ czwartek, 5 sty 2023, 09:30 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Na Fotopolska jest jeszcze taki most nad Brdą. Podobny, ale kratownica ma inny układ. Lokalizacja jest opisana jako Pruszcz i wstawiona mapka wskazuje na ten właśnie most. Ciekawe gdzie to w rzeczywistości. Chyba, że most był odtwarzany po jakimś wysadzeniu i dlatego jest inne skratowanie. Ta kładka dla pieszych hamowałaby ruch tratew. Też dziwne rozwiązanie.

Załączniki:
Most_1753313_Fotopolska-Eu.jpg
Most_1753313_Fotopolska-Eu.jpg [ 107.83 KiB | Przeglądany 715 razy ]

Autor:  BYDZIAK 1958 [ czwartek, 5 sty 2023, 13:03 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

^^^
Na 'mapie google' tylko tyle się da powiększyć... Może być tym koło Pruszcza, na pokazanym wyżej zdjęciu.

Załączniki:
most koło P.jpg
most koło P.jpg [ 82.8 KiB | Przeglądany 711 razy ]

Autor:  Hrab [ czwartek, 5 sty 2023, 14:49 ]
Tytuł:  Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

No tak, ta mapka na Fotopolska wskazuje ten właśnie most, ale czemu kratownica się nie zgadza. Zdjęcie jest przedwojenne. Może był wysadzony? Specjaliści od walk wrześniowych w tym terenie będą wiedzieć. Albo w 1945? No i ten mostek dla pieszych, jak się ma do działalności flisaków? Na starych mapach nad rzeką widać liczne bindugi, gdzie formowano tratwy.
W wątku zalewu i w tym też powyżej jest zacytowany blog/strona budowniczego zalewu. Niestety on chyba umarł, a strona z licznymi zdjęciami z budowy już nie działa :( Zdjęcia z archiwum budowy wyjaśniłyby sprawę.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/