Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://forum.bsmz.org/ |
|
Bydgoskie jednostki pływające https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=101&t=6152 |
Strona 3 z 10 |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ poniedziałek, 12 maja 2014, 06:11 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
Maciej przypomniał o 'Ondynie - Joannnie', cumującej w Szczecinie. U nas teraz cumuje inna flota ... |
Autor: | Maciej Kulesza [ wtorek, 13 maja 2014, 17:38 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
Zaletą tych urządzeń jest to, że nie trzeba wiosłować i można korzystać w cztery osoby. "Armatorem" jest prywatna osoba, która dzierżawi fragment pomostu przy Marinie. Każdy "rower wodny" (zbudowany na bazie roweru wodnego) ma silnik o mocy 6 KM. Do prowadzenia tego nie są potrzebne kwalifikacje lub patent. Po krótkiej instrukcji przeprowadzonej przez wypożyczeniem pływasz z rodziną za (mogę się mylić) 50zł/0,5h. W praktyce przez ten czas można dopłynąć z Mariny w okolice Trasy Uniwersyteckiej (może trochę dalej w zależności od ilości osób) i wrócić. Dla rodzin z dziećmi 1 czerwca (niedziela) ma być taniej. Korzystałem również z wypożyczalni kajaków w Marinie. Polecam. |
Autor: | bunkier [ piątek, 13 cze 2014, 18:05 ] | |||||
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające | |||||
Bydziak w wątku "stare zdjęcia" pokazał stateczek strażacki "Wodnik". Dzisiaj "Wodnik" cumuje na przystani w Nakle. Jest pozbawiony pompy i sikawki.
|
Autor: | Maciej Kulesza [ czwartek, 19 cze 2014, 18:56 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
M/S Łokietek nie jest obecnie bydgoskim statkiem, ale często pojawia się nad Brdą. Stało się już tradycją że statek szkolny Technikum Żeglugi Śródlądowej z Nakła bierze udział w pardzie "Steru na Bydgoszcz". Łokietek przypłynął w tym roku z Nakła do Bydgoszczy pchając stalową barkę tzw. "koszarnię". Pokonał 28 km i 7 śluz. Pchaną barkę pozostawił na Kanale Bydgoskim przy Przystani Gwiazda. "Sobiesław" (taka była pierwsza nazwa jednostki) został wybudowany w 1954 r. w stoczni w Głogowie i pływał w Żegludze Bydgoskiej jako holownik barek bez napędu. W 1995 r. trafił do szkoły i po remoncie wypłynął w swój pierwszy rejs w 1997 r. jako "Łokietek". Obecnie pełni funkcję statku szkolnego. Pływa również w rejsach komercyjnych. Śluza Nakło Wschód. Początek Kanału Bydgoskiego Barka "koszarnia" służyła kiedyś jako hotel dla pracowników żeglugi i jako barka remontowa. Obecnie barkę można wynająć "Koszarnia Barbara" na Kanale Bydgoskim w czasie deszczu Pod oryginalnym mostem z czasów przebudowy śluz na kanale. Najwyższe miejsce Kanału Bydgoskiego - ujście Kanału Górnonoteckiego zapatrującego kanał w wodę. Tu następuje rozrząd wód w kierunku zachodnim do Odry i wschodnim do Wisły Koniec Kanału Bydgoskiego. Za zakrętem śluza Osowa Góra Wejście do śluzy Osowa Góra [img]http://fotoforum.gazeta.pl/photo/5/xc/wd/tmln/SKtYARi5f05owvN2RX.jpg/img] Łokietek w Śluzie Miejskiej Załoga z kapitanem Grzegorzem Nadolnym Uczniowie I klasy technikum |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ czwartek, 19 cze 2014, 19:11 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
Jestem trochę niekumaty w tych sprawach. Co znaczy słowo "koszarnia", w przypadku tej barki? Kosi wodorosty? |
Autor: | Maciej Kulesza [ czwartek, 19 cze 2014, 19:35 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
M/S Jantar najstarszy wycieczkowiec w Polsce. Zbudowany jako statek holowniczo-transportowy dla firmy armatorskiej Dampschiffs Reederei für Fluss und Haffschiffahrt August Zedler, Elbing. [Elbląg]. Otrzymał nazwę „MARTHA” i eksploatowany był głównie na wodach Oberlandischer Kanal [Kanał Ostródzko-Elbląski]. Około 1907 roku zakupiony przez firmę H. Schröeter & Co., Elbing. Eksploatowany bez zmiany nazwy i akwenu. W 1911 roku „Martha” znalazła się w spisie jednostek przeznaczonych do mobilizacji na wypadek działań wojennych, jako miejsce stacjonowania przeznaczono Graudenz [Grudziądz]. Około 1925 roku statek stał się własnością Otto Gottschalka i jego syna Alberta z Sorgenort [Dzierżgonka nad jez. Drużno]. W marcu 1945 roku odnaleziony w szuwarach jez. Drużno nie uszkodzony, przejęty przez Państwowy Zarząd Wodny w Elblągu i nazwany „BŁAŻEJ”. W lipcu tego samego roku uruchomiony przez dawnego mechanika o nazwisku Gizinsky i skierowany na remont do Stoczni Nr 17 w Elblągu tam również przebudowany koszt remontu wyniósł 245.921 ówczesnych złotych a wartość statku oceniano na 1.949.971 zł. Moc maszyny parowej oceniano na 45 KM. Po reorganizacji administracji wodnej w 1951 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Elblągu. Dnia 11 listopada 1954 roku Centralny Zarząd Dróg Wodnych pismem CZDW 07/11/TK/54 polecił przekazać „Błażeja” do Rejonu Dróg Wodnych w Bydgoszczy co nastąpiło w maju 1955 roku gdzie przepracował jeszcze cztery lata. Wtedy też dzięki staraniom pedagogów Zenona Wiatra i Juliusza Gudzia Ministerstwo Żeglugi przekazało statek Technikum Budowlanemu w Poznaniu. Po przeholowaniu z Bydgoszczy do Poznania okazało się że maszyna parowa i kocioł nie nadają się do eksploatacji. Mimo wyczyszczenia kotła i dokonania próby ciśnieniowej do 12 atm. Urząd Dozoru Technicznego wydał negatywną opinię i zakazał jego użytkowania. Nie pozostało nic innego jak przebudować statek na motorowiec, po wielu poszukiwaniach silnika szkoła otrzymała od Rejonu Dróg Wodnych w Poznaniu wyremontowaniu w Bazie RDW w Morzysławiu silnik wysokoprężny marki „Henschel” o mocy 60 KM. Statek również przebudowano w dawnej kotłowni urządzono kabinę, sterówkę przesunięto bliżej rufy a na pokładzie zamontowano ławki. Nazwany „JANTAR” rozpoczął w 1963 roku rejsy szkoleniowo-turystyczne z młodzieżą budowlanki po jeziorze Ślesińskim, Gopło oraz Warcie. Niestety otrzymany silnik często sprawiał kłopoty i wielokrotnie odmawiał posłuszeństwa. W 1964 roku Mostostal z Poznania podarował nowy silnik typu Škoda. „Jantar” pływał z młodzieżą na wycieczki a także na organizowane obozy wodne. W międzyczasie stał się własnością Zespołu Szkół Budowlanych Nr 4 w Poznaniu. W 1981 roku wycofany i oddany na złom. Jednak to nie koniec jego życia, statkiem zainteresowała się Spółdzielnia Surowców Wtórnych „Surmet” z Poznania, odremontowany woził pracowników S-ni na wycieczki. Stacjonował przy śluzie nr 2 w Pątnowie nad kanałem Ślesińskim. Aktualnie armatorem jest PHU „MAT” sp.j. z siedzibą w Bydgoszczy przy ul. Grunwaldzkiej 235, a co za tym idzie portem macierzystym JANTARA jest Bydgoszcz. Od 5 listopada 2006 roku do 30 czerwca 2008 roku obecny armator wykonał remont generalny statku przywracając mu dawną świetność zachowując jednocześnie powojenną maszynownię oraz układ kajut. KARTA INFORMACYJNA STATKU NAZWA STATKU: m/s „JANTAR” POPRZEDNIE NAZWY: ex „MARTHA”; ex. „BŁAŻEJ”. TYP STATKU: STATEK TURYSTYCZNY MOTOROWY ROK BUDOWY: 1892 STOCZNIA: F. Schichau, Elbing. [Niemcy] NR. BUD.: 479 DANE TECHNICZNE: 1892 r. długość całkowita: 26,49 m; szerokość na wręgach: 3,00 m ; zanurzenie: 0,60 m.; nośność: 90 t. 1912 r.. długość całkowita: 26,42 m; szerokość: 3,02 m; wysokość burt: 1,60 m; zanurzenie min.:0,60 m; zanurzenie max.: 1,35 m. 1945 r. długość całkowita: 26,20 m; szerokość na wręgach: 3,00 m; wysokość burt: 1,80 m; zanurzenie min.: 0,60 m; 1952 r. długość całkowita: 26,50 m; szerokość całkowita: 3,00 m; wysokość burt: 1,80 m; wysokość statku nierozbieralna: 2,94 m; zanurzenie max.: 1,10 m. SILNIKI GŁÓWNE: 1 maszyna parowa stojąca dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.: F. Schichau, Elbing 1892 r; moc: 50 KM przy 250 obr./min. średnica cylindrów: 160 x 280 mm; skok tłoka: 215 mm. 1 silnik spalinowy „Henschel” o mocy 60 KM. 1 silnik spalinowy typu 4L110; czterocylindrowy produkcji CZNM Škoda, Praha o mocy 60 KM. KOTŁY PAROWE: 1 kocioł parowy płomieniówkowy produkcji: F. Schichau, Elbing 1892 r. powierzchnia ogrz.:26 m2; ciśnienie 6,5 atm. INNE DANE: materiał budowy: dno: stal- 5 mm; burt: stal- 5 mm; pokład: stal ryflowana- 5 mm. kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań. napęd: 1 śruba ; prędkość: 9 km/godz..; załoga: 4 osoby PORT MACIERZYSTY: Bydgoszcz ARMATOR: PHU „MAT” Sp.J. 85-438 Bydgoszcz ul. Grunwaldzka 235 tel. 052 370 65 65 NUMERY REJESTRACYJNE: 5006 [PZW. Elbląg]; 813 [RDW. Elbląg]; 324 [RDW. Bydgoszcz] Bg-I-105 [IŻŚr., Bydgoszcz] Informacja z strony internetowej http://www.statkiwycieczkowe.pl/jhistoria.html Zdjęcia z Steru na Bydgoszcz 2014 Tradycją stały się koncerty na statku w czasie Steru na Bydgoszcz. Ostatni koncert http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... rammy.html |
Autor: | Maciej Kulesza [ czwartek, 19 cze 2014, 22:53 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
BYDZIAK 1958 pisze: Jestem trochę niekumaty w tych sprawach. Co znaczy słowo "koszarnia", w przypadku tej barki? Kosi wodorosty? Teraz zauważyłem swój błąd. Prawidłowa nazwa to barka Koszarka Barbara. Nie jak błędnie napisałem powyżej. Nie znam etymologii nazwy: "koszarka". Tłumaczono mi, że: koszarka od kosza. Prawdopodobnie to nazwa zwyczajowa wynikająca z nazwy typu jednostki (KO-16. KO-9 oraz KO-32). Pierwotnym przeznaczeniem barki był hotel robotniczy. Obiekty tego typu stanowiły zaplecze dla robót hydrologicznych i posiadały pełną niezależność (własne zasilanie, ogrzewanie, zbiorniki na wodę i fekalia) na ok. 30 dni. Taki hotel robotniczy cumował do niedawna przy ul. Mostowej jako "Barka". Znany obiekt o koszmarnym kształcie zacumowany w centrum miasta. Jak remontowano nabrzeże przesunięto "Barkę" w dół rzeki w okolicę budynku PZU. Tam nie rzuca się w oczy. |
Autor: | MWS [ piątek, 20 cze 2014, 01:11 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
Koszarka - (od koszar) - statek bez napędu, z pomieszczeniami mieszkalnymi dla robotników zatrudnionych przy pracach hydrotechnicznych. O ile nic nie uległo zmianom, koszarka „Barbara” jest własnością Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Nakle, stanowiąc z „Łokietkiem” zestaw pchany. „Barbara” posiada kabiny mieszkalne, sanitariaty, kuchnię i mesę - pełniącą również funkcję sali wykładowej. -------------------------------------------------------- Życiorys „Łokietka" w/g W. Danielewicza: Zbudowany: 1956r. - Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów. Nr bud.B-13. Przebieg służby: 1956: JAROSŁAW - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław. 1968: WISŁA - P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.PL 1978: WISŁA - Płocka Stocznia Rzeczna, Płock.PL 1988: WISŁA - P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.PL 1989: - wycofany. 1991: WISŁA - Jan Maślanka, Bydgoszcz - nie eksploatowany, przebudowywany na statek pasażerski. 1995: WŁ. ŁOKIETEK - Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej Nakło n/Notecią |
Autor: | WDanielewicz [ wtorek, 8 lip 2014, 05:02 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
Stanislaw pisze: Kolejne zdjęcie z jednostką pływającą. Chyba jakiś holownik.Rok 1967-my.
|
Autor: | salamon [ niedziela, 13 lip 2014, 13:35 ] | |||
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające | |||
monter1951 pisze: No i po Brdzie pływała Bzura. Znalazłem Bzurę na starych negatywach
|
Autor: | WDanielewicz [ niedziela, 20 lip 2014, 23:24 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
Stanislaw pisze: Kolejne zdjęcie z jednostką pływającą. Chyba jakiś holownik.Rok 1967-my. To jest statek pasażerski "ŁUKASIŃSKI". Był taki w Bydgoszczy. Przywędrował do Bydgoszczy po roku 1947 z Ostródy. |
Autor: | bunkier [ sobota, 26 lip 2014, 15:32 ] | |||
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające | |||
Żegluga Bydgoska - dwa przycumowane pchacze Koziorożec 01 i 03. Pchacz z barką to Daniel.
|
Autor: | Bukolcik [ sobota, 26 lip 2014, 18:17 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
Dzisiaj jednego Pchacza można - było (bo nie wiem czy jeszcze stoi) zobaczyć przy barce Lemara a przy operze stała przycumowana Barka. Przy barce Lemara również można było zobaczyć obiekt bardzo rzadko widziany gdziekolwiek, tratwę. |
Autor: | bunkier [ sobota, 26 lip 2014, 18:25 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
To był pchacz - Daniel. |
Autor: | Maciej Kulesza [ niedziela, 27 lip 2014, 01:27 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
DANIEL-B-02 TYP STATKU: pchacz typu Daniel ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1983; Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew. NR. BUD.: Daniel/2 WYMIARY: długość-10,72 m, szerokość-4,52, zanurzenie-0,95 m. SILNIKI GŁÓWNE 1 silniki wysokoprężny typu:UE680/193/1; 6 cyl. prod. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 165 KM. PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz. ; ZAŁOGA: 2 ludzi. PRZEBIEG SŁUŻBY: 1983: DANIEL- B-02 - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz 1995: DANIEL- B-02 - Żegluga Bydgoska S.A., Bydgoszcz Więcej informacji: http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/vie ... read_id=90 Statek typu pchacz DANIEL-B-02, został wybudowany specjalnie dla Żeglugi Bydgoskiej. Obsługiwał rejsy na Kanale Bydgoskim i Kanale Górnonoteckim. Aby mógł się zmieścić pod nisko zawieszonymi mostami lub w świetle śluz zaprojektowano ruchomą sterówkę. Sterówka jest podnoszona i opuszczana hydraulicznie. Żegluga ma dwie tego typu jednostki które na co dzień obsługują rejsy z piaskiem wydobywanym z Wisły. Barka zabiera jednorazowo 380 to żwiru. Taki zestaw: pchacz Daniel i barka ponad 35m długości to współcześnie rzadki widok na rzece. Daniel cumuje w porcie Żeglugi Bydgoskiej przy ul. Przemysłowej. |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ niedziela, 27 lip 2014, 17:34 ] | ||
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające | ||
Bukolcik pisze: (...) Przy barce Lemara również można było zobaczyć obiekt bardzo rzadko widziany gdziekolwiek, tratwę. ^^^ Jeszcze tam jest. W latach sześćdziesiątych, chyba wręcz codziennie można było zobaczyć długie węże - dziesiątki pospinanych ze sobą tratew. Na niektórych były namioty flisaków. Ten dzisiejszy eksponat jest stosunkowo krótki. Jedna dawna tratwa, miała zazwyczaj długość porządnej sosny.
|
Autor: | GrapHite [ niedziela, 27 lip 2014, 19:05 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
ile kosztuje nocleg na tej tratwie? |
Autor: | Maciej Kulesza [ niedziela, 27 lip 2014, 23:13 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
Tratw na Brdzie dostatek. Wystarczy tylko dobić. Do wyboru, do koloru |
Autor: | GrapHite [ poniedziałek, 28 lip 2014, 01:11 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
A co to za zorganizowana akcja z tą barką? |
Autor: | Maciej Kulesza [ poniedziałek, 28 lip 2014, 08:30 ] |
Tytuł: | Re: Bydgoskie jednostki pływające |
Korzystałem z wyjątkowej uprzejmości kapitana pchacza Daniel. |
Strona 3 z 10 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |