Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"
https://forum.bsmz.org/

Bydgoskie jednostki pływające
https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=101&t=6152
Strona 3 z 10

Autor:  BYDZIAK 1958 [ poniedziałek, 12 maja 2014, 06:11 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

Maciej przypomniał o 'Ondynie - Joannnie', cumującej w Szczecinie.
U nas teraz cumuje inna flota ...

Obrazek

Autor:  Maciej Kulesza [ wtorek, 13 maja 2014, 17:38 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

Zaletą tych urządzeń jest to, że nie trzeba wiosłować i można korzystać w cztery osoby. "Armatorem" jest prywatna osoba, która dzierżawi fragment pomostu przy Marinie. Każdy "rower wodny" (zbudowany na bazie roweru wodnego) ma silnik o mocy 6 KM. Do prowadzenia tego nie są potrzebne kwalifikacje lub patent. Po krótkiej instrukcji przeprowadzonej przez wypożyczeniem pływasz z rodziną za (mogę się mylić) 50zł/0,5h.
W praktyce przez ten czas można dopłynąć z Mariny w okolice Trasy Uniwersyteckiej (może trochę dalej w zależności od ilości osób) i wrócić.
Dla rodzin z dziećmi 1 czerwca (niedziela) ma być taniej.

Korzystałem również z wypożyczalni kajaków w Marinie. Polecam.

Autor:  bunkier [ piątek, 13 cze 2014, 18:05 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

Bydziak w wątku "stare zdjęcia" pokazał stateczek strażacki "Wodnik".
Dzisiaj "Wodnik" cumuje na przystani w Nakle. Jest pozbawiony pompy i sikawki.

Załączniki:
Wodnik.jpg
Wodnik.jpg [ 155.43 KiB | Przeglądany 4908 razy ]
Wodnik1.jpg
Wodnik1.jpg [ 191.42 KiB | Przeglądany 4908 razy ]
Wodnik2.jpg
Wodnik2.jpg [ 137.73 KiB | Przeglądany 4908 razy ]
Wodnik3.jpg
Wodnik3.jpg [ 111.59 KiB | Przeglądany 4908 razy ]

Autor:  Maciej Kulesza [ czwartek, 19 cze 2014, 18:56 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

M/S Łokietek nie jest obecnie bydgoskim statkiem, ale często pojawia się nad Brdą. Stało się już tradycją że statek szkolny Technikum Żeglugi Śródlądowej z Nakła bierze udział w pardzie "Steru na Bydgoszcz". Łokietek przypłynął w tym roku z Nakła do Bydgoszczy pchając stalową barkę tzw. "koszarnię". Pokonał 28 km i 7 śluz. Pchaną barkę pozostawił na Kanale Bydgoskim przy Przystani Gwiazda.


"Sobiesław" (taka była pierwsza nazwa jednostki) został wybudowany w 1954 r. w stoczni w Głogowie i pływał w Żegludze Bydgoskiej jako holownik barek bez napędu. W 1995 r. trafił do szkoły i po remoncie wypłynął w swój pierwszy rejs w 1997 r. jako "Łokietek". Obecnie pełni funkcję statku szkolnego. Pływa również w rejsach komercyjnych.

Obrazek
Śluza Nakło Wschód. Początek Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Barka "koszarnia" służyła kiedyś jako hotel dla pracowników żeglugi i jako barka remontowa. Obecnie barkę można wynająć


Obrazek
"Koszarnia Barbara" na Kanale Bydgoskim w czasie deszczu


Obrazek
Pod oryginalnym mostem z czasów przebudowy śluz na kanale.


Obrazek
Najwyższe miejsce Kanału Bydgoskiego - ujście Kanału Górnonoteckiego zapatrującego kanał w wodę. Tu następuje rozrząd wód w kierunku zachodnim do Odry i wschodnim do Wisły


Obrazek
Koniec Kanału Bydgoskiego. Za zakrętem śluza Osowa Góra


Obrazek
Wejście do śluzy Osowa Góra


[img]http://fotoforum.gazeta.pl/photo/5/xc/wd/tmln/SKtYARi5f05owvN2RX.jpg/img]
Łokietek w Śluzie Miejskiej


Obrazek
Załoga z kapitanem Grzegorzem Nadolnym


Obrazek
Uczniowie I klasy technikum

Autor:  BYDZIAK 1958 [ czwartek, 19 cze 2014, 19:11 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

Jestem trochę niekumaty w tych sprawach. Co znaczy słowo "koszarnia", w przypadku tej barki? Kosi wodorosty?

Autor:  Maciej Kulesza [ czwartek, 19 cze 2014, 19:35 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

M/S Jantar najstarszy wycieczkowiec w Polsce.



Zbudowany jako statek holowniczo-transportowy dla firmy armatorskiej Dampschiffs Reederei für Fluss und Haffschiffahrt August Zedler, Elbing. [Elbląg]. Otrzymał nazwę „MARTHA” i eksploatowany był głównie na wodach Oberlandischer Kanal [Kanał Ostródzko-Elbląski].

Około 1907 roku zakupiony przez firmę H. Schröeter & Co., Elbing. Eksploatowany bez zmiany nazwy i akwenu. W 1911 roku „Martha” znalazła się w spisie jednostek przeznaczonych do mobilizacji na wypadek działań wojennych, jako miejsce stacjonowania przeznaczono Graudenz [Grudziądz].
Około 1925 roku statek stał się własnością Otto Gottschalka i jego syna Alberta z Sorgenort [Dzierżgonka nad jez. Drużno]. W marcu 1945 roku odnaleziony w szuwarach jez. Drużno nie uszkodzony, przejęty przez Państwowy Zarząd Wodny w Elblągu i nazwany „BŁAŻEJ”. W lipcu tego samego roku uruchomiony przez dawnego mechanika o nazwisku Gizinsky i skierowany na remont do Stoczni Nr 17 w Elblągu tam również przebudowany koszt remontu wyniósł 245.921 ówczesnych złotych a wartość statku oceniano na 1.949.971 zł. Moc maszyny parowej oceniano na 45 KM.

Po reorganizacji administracji wodnej w 1951 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Elblągu. Dnia 11 listopada 1954 roku Centralny Zarząd Dróg Wodnych pismem CZDW 07/11/TK/54 polecił przekazać „Błażeja” do Rejonu Dróg Wodnych w Bydgoszczy co nastąpiło w maju 1955 roku gdzie przepracował jeszcze cztery lata. Wtedy też dzięki staraniom pedagogów Zenona Wiatra i Juliusza Gudzia Ministerstwo Żeglugi przekazało statek Technikum Budowlanemu w Poznaniu.
Po przeholowaniu z Bydgoszczy do Poznania okazało się że maszyna parowa i kocioł nie nadają się do eksploatacji. Mimo wyczyszczenia kotła i dokonania próby ciśnieniowej do 12 atm. Urząd Dozoru Technicznego wydał negatywną opinię i zakazał jego użytkowania.

Nie pozostało nic innego jak przebudować statek na motorowiec, po wielu poszukiwaniach silnika szkoła otrzymała od Rejonu Dróg Wodnych w Poznaniu wyremontowaniu w Bazie RDW w Morzysławiu silnik wysokoprężny marki „Henschel” o mocy 60 KM. Statek również przebudowano w dawnej kotłowni urządzono kabinę, sterówkę przesunięto bliżej rufy a na pokładzie zamontowano ławki.

Nazwany „JANTAR” rozpoczął w 1963 roku rejsy szkoleniowo-turystyczne z młodzieżą budowlanki po jeziorze Ślesińskim, Gopło oraz Warcie. Niestety otrzymany silnik często sprawiał kłopoty i wielokrotnie odmawiał posłuszeństwa. W 1964 roku Mostostal z Poznania podarował nowy silnik typu Škoda. „Jantar” pływał z młodzieżą na wycieczki a także na organizowane obozy wodne. W międzyczasie stał się własnością Zespołu Szkół Budowlanych Nr 4 w Poznaniu.

W 1981 roku wycofany i oddany na złom. Jednak to nie koniec jego życia, statkiem zainteresowała się Spółdzielnia Surowców Wtórnych „Surmet” z Poznania, odremontowany woził pracowników S-ni na wycieczki. Stacjonował przy śluzie nr 2 w Pątnowie nad kanałem Ślesińskim.

Aktualnie armatorem jest PHU „MAT” sp.j. z siedzibą w Bydgoszczy przy ul. Grunwaldzkiej 235, a co za tym idzie portem macierzystym JANTARA jest Bydgoszcz. Od 5 listopada 2006 roku do 30 czerwca 2008 roku obecny armator wykonał remont generalny statku przywracając mu dawną świetność zachowując jednocześnie powojenną maszynownię oraz układ kajut.

KARTA INFORMACYJNA STATKU

NAZWA STATKU: m/s „JANTAR”

POPRZEDNIE NAZWY: ex „MARTHA”; ex. „BŁAŻEJ”.
TYP STATKU: STATEK TURYSTYCZNY MOTOROWY
ROK BUDOWY: 1892
STOCZNIA: F. Schichau, Elbing. [Niemcy] NR. BUD.: 479

DANE TECHNICZNE:
1892 r.
długość całkowita: 26,49 m; szerokość na wręgach: 3,00 m ; zanurzenie: 0,60 m.; nośność: 90 t.
1912 r..
długość całkowita: 26,42 m; szerokość: 3,02 m; wysokość burt: 1,60 m; zanurzenie min.:0,60 m; zanurzenie max.: 1,35 m.
1945 r.
długość całkowita: 26,20 m; szerokość na wręgach: 3,00 m; wysokość burt: 1,80 m; zanurzenie min.: 0,60 m;
1952 r.
długość całkowita: 26,50 m; szerokość całkowita: 3,00 m; wysokość burt: 1,80 m; wysokość statku nierozbieralna: 2,94 m; zanurzenie max.: 1,10 m.

SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa stojąca dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.: F. Schichau, Elbing 1892 r; moc: 50 KM przy 250 obr./min. średnica cylindrów: 160 x 280 mm; skok tłoka: 215 mm.
1 silnik spalinowy „Henschel” o mocy 60 KM.
1 silnik spalinowy typu 4L110; czterocylindrowy produkcji CZNM Škoda, Praha o mocy 60 KM.

KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy płomieniówkowy produkcji: F. Schichau, Elbing 1892 r. powierzchnia ogrz.:26 m2; ciśnienie 6,5 atm.

INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal- 5 mm; burt: stal- 5 mm; pokład: stal ryflowana- 5 mm.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 9 km/godz..; załoga: 4 osoby

PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz
ARMATOR:
PHU „MAT” Sp.J. 85-438 Bydgoszcz ul. Grunwaldzka 235 tel. 052 370 65 65

NUMERY REJESTRACYJNE:
5006 [PZW. Elbląg]; 813 [RDW. Elbląg]; 324 [RDW. Bydgoszcz] Bg-I-105 [IŻŚr., Bydgoszcz]

Informacja z strony internetowej
http://www.statkiwycieczkowe.pl/jhistoria.html

Zdjęcia z Steru na Bydgoszcz 2014

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Tradycją stały się koncerty na statku w czasie Steru na Bydgoszcz. Ostatni koncert
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... rammy.html


Obrazek


Obrazek

Autor:  Maciej Kulesza [ czwartek, 19 cze 2014, 22:53 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

BYDZIAK 1958 pisze:
Jestem trochę niekumaty w tych sprawach. Co znaczy słowo "koszarnia", w przypadku tej barki? Kosi wodorosty?


Teraz zauważyłem swój błąd.
Prawidłowa nazwa to barka Koszarka Barbara. Nie jak błędnie napisałem powyżej.
Nie znam etymologii nazwy: "koszarka". Tłumaczono mi, że: koszarka od kosza. Prawdopodobnie to nazwa zwyczajowa wynikająca z nazwy typu jednostki (KO-16. KO-9 oraz KO-32).

Pierwotnym przeznaczeniem barki był hotel robotniczy. Obiekty tego typu stanowiły zaplecze dla robót hydrologicznych i posiadały pełną niezależność (własne zasilanie, ogrzewanie, zbiorniki na wodę i fekalia) na ok. 30 dni.

Taki hotel robotniczy cumował do niedawna przy ul. Mostowej jako "Barka". Znany obiekt o koszmarnym kształcie zacumowany w centrum miasta. Jak remontowano nabrzeże przesunięto "Barkę" w dół rzeki w okolicę budynku PZU. Tam nie rzuca się w oczy.

Autor:  MWS [ piątek, 20 cze 2014, 01:11 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

Koszarka - (od koszar) - statek bez napędu, z pomieszczeniami mieszkalnymi dla robotników zatrudnionych przy pracach hydrotechnicznych.
O ile nic nie uległo zmianom, koszarka „Barbara” jest własnością Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Nakle, stanowiąc z „Łokietkiem” zestaw pchany.
„Barbara” posiada kabiny mieszkalne, sanitariaty, kuchnię i mesę - pełniącą również funkcję sali wykładowej.

--------------------------------------------------------

Życiorys „Łokietka" w/g W. Danielewicza:

Zbudowany:
1956r. - Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów. Nr bud.B-13.

Przebieg służby:
1956: JAROSŁAW - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
1968: WISŁA - P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.PL
1978: WISŁA - Płocka Stocznia Rzeczna, Płock.PL
1988: WISŁA - P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.PL
1989: - wycofany.
1991: WISŁA - Jan Maślanka, Bydgoszcz - nie eksploatowany, przebudowywany na statek pasażerski.
1995: WŁ. ŁOKIETEK - Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej Nakło n/Notecią

Autor:  WDanielewicz [ wtorek, 8 lip 2014, 05:02 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

Stanislaw pisze:
Kolejne zdjęcie z jednostką pływającą. Chyba jakiś holownik.Rok 1967-my.

Autor:  salamon [ niedziela, 13 lip 2014, 13:35 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

monter1951 pisze:
No i po Brdzie pływała Bzura.

Znalazłem Bzurę na starych negatywach

Załączniki:
2014-07-13_101.jpg
2014-07-13_101.jpg [ 77.03 KiB | Przeglądany 4691 razy ]
2014-07-13_102.jpg
2014-07-13_102.jpg [ 102.4 KiB | Przeglądany 4691 razy ]

Autor:  WDanielewicz [ niedziela, 20 lip 2014, 23:24 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

Stanislaw pisze:
Kolejne zdjęcie z jednostką pływającą. Chyba jakiś holownik.Rok 1967-my.



To jest statek pasażerski "ŁUKASIŃSKI". Był taki w Bydgoszczy. Przywędrował do Bydgoszczy po roku 1947 z Ostródy.

Autor:  bunkier [ sobota, 26 lip 2014, 15:32 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

Żegluga Bydgoska - dwa przycumowane pchacze Koziorożec 01 i 03. Pchacz z barką to Daniel.

Załączniki:
Pchacze.jpg
Pchacze.jpg [ 157.12 KiB | Przeglądany 4571 razy ]
Pchacze1.jpg
Pchacze1.jpg [ 163.79 KiB | Przeglądany 4571 razy ]

Autor:  Bukolcik [ sobota, 26 lip 2014, 18:17 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

Dzisiaj jednego Pchacza można - było (bo nie wiem czy jeszcze stoi) zobaczyć przy barce Lemara a przy operze stała przycumowana Barka. Przy barce Lemara również można było zobaczyć obiekt bardzo rzadko widziany gdziekolwiek, tratwę.

Autor:  bunkier [ sobota, 26 lip 2014, 18:25 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

To był pchacz - Daniel.

Autor:  Maciej Kulesza [ niedziela, 27 lip 2014, 01:27 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

DANIEL-B-02

TYP STATKU: pchacz typu Daniel
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1983; Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew.
NR. BUD.: Daniel/2
WYMIARY:
długość-10,72 m, szerokość-4,52, zanurzenie-0,95 m.
SILNIKI GŁÓWNE
1 silniki wysokoprężny typu:UE680/193/1; 6 cyl. prod. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 165 KM.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz. ; ZAŁOGA: 2 ludzi.

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1983: DANIEL- B-02 - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz
1995: DANIEL- B-02 - Żegluga Bydgoska S.A., Bydgoszcz
Więcej informacji: http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/vie ... read_id=90

Statek typu pchacz DANIEL-B-02, został wybudowany specjalnie dla Żeglugi Bydgoskiej. Obsługiwał rejsy na Kanale Bydgoskim i Kanale Górnonoteckim. Aby mógł się zmieścić pod nisko zawieszonymi mostami lub w świetle śluz zaprojektowano ruchomą sterówkę. Sterówka jest podnoszona i opuszczana hydraulicznie. Żegluga ma dwie tego typu jednostki które na co dzień obsługują rejsy z piaskiem wydobywanym z Wisły.
Barka zabiera jednorazowo 380 to żwiru.

Taki zestaw: pchacz Daniel i barka ponad 35m długości to współcześnie rzadki widok na rzece.


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Daniel cumuje w porcie Żeglugi Bydgoskiej przy ul. Przemysłowej.
Obrazek

Autor:  BYDZIAK 1958 [ niedziela, 27 lip 2014, 17:34 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

Bukolcik pisze:
(...)
Przy barce Lemara również można było zobaczyć obiekt bardzo rzadko widziany gdziekolwiek, tratwę.


^^^ Jeszcze tam jest. W latach sześćdziesiątych, chyba wręcz codziennie można było zobaczyć długie węże - dziesiątki pospinanych ze sobą tratew. Na niektórych były namioty flisaków. Ten dzisiejszy eksponat jest stosunkowo krótki. Jedna dawna tratwa, miała zazwyczaj długość porządnej sosny.

Załączniki:
tratwa.JPG
tratwa.JPG [ 89.37 KiB | Przeglądany 4507 razy ]

Autor:  GrapHite [ niedziela, 27 lip 2014, 19:05 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

ile kosztuje nocleg na tej tratwie? :D

Autor:  Maciej Kulesza [ niedziela, 27 lip 2014, 23:13 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

Tratw na Brdzie dostatek. Wystarczy tylko dobić. Do wyboru, do koloru :)

Obrazek

Autor:  GrapHite [ poniedziałek, 28 lip 2014, 01:11 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

A co to za zorganizowana akcja z tą barką?

Autor:  Maciej Kulesza [ poniedziałek, 28 lip 2014, 08:30 ]
Tytuł:  Re: Bydgoskie jednostki pływające

Korzystałem z wyjątkowej uprzejmości kapitana pchacza Daniel.

Strona 3 z 10 Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/