Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://forum.bsmz.org/ |
|
Most fordoński oraz jego umocnienia https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=97&t=459 |
Strona 3 z 6 |
Autor: | Ewing [ czwartek, 22 kwie 2010, 19:50 ] |
Tytuł: | Re: Umocnienia mostu fordońskiego |
Zapraszam do poniższej lektury, a zwłaszcza przejrzenia unikalnych zdjęć. http://www.bsmz.org/articles.php?article_id=29 |
Autor: | Maciej Kulesza [ poniedziałek, 26 kwie 2010, 10:44 ] |
Tytuł: | Re: Zniszczone mosty |
Dzięki uprzejmości mojego kolegi Krzysztofa umieszczam fotografie trzech przęseł zalewowych które trafiły z Fordonu do Jarosławia. Most w Jarosławiu nad Sanem nad Sanem. Zdjęcia wykonane ostatniej niedzieli 25 kwietnia 2010 roku. |
Autor: | seth [ poniedziałek, 26 kwie 2010, 17:08 ] |
Tytuł: | Re: Zniszczone mosty |
Na szczytach brak zdobień Temat na "Bunkrze, jest nowatorski i profesjonalnie opracowany. Nie potrafię wyjść z podziwu nad wiedzą i dociekliwością kolegów z forum. Szczerze gratuluję. |
Autor: | Maciej Kulesza [ środa, 23 cze 2010, 21:29 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
Materiał przeczytał czytelnik który 1952r. odbywał praktyki w oddziale Płockiego Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Tczewie. Rozmawiałem z panem Stefanem przez telefon. Oto co powiedział: - Pracowałem w Tczewie przy roznitowywaniu poprzecznych belek mostu. Przęsła mostu zwężano dlatego, aby nie trzeba było budować w nowych lokalizacjach tak szerokich podpór. Tak było taniej i prościej. - Na nowe miejsce, elementy mostu były transportowane w częściach koleją i tam ponownie montowane - dodał pan Stefan. Świadek nie był przy demontażu mostu w Fordonie. Twierdzi, że w Tczewie dźwigary były w całości. Roznitowywał tylko belki poprzeczne. Był również przy montażu mostu w Rybołach. Tam ponownie nitował belki poprzeczne. Mamy więc odpowiedź w jaki sposób transportowano przęsła mostu. |
Autor: | Ewing [ środa, 14 lip 2010, 09:50 ] | |||
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia | |||
W pobliżu mostu można znaleźć poniższe dwa słupki, które mogły stanowić element odgradzający drogę od torowiska, w czasach kiedy most był jeszcze w pierwotnej formie (chodzi oczywiście o te kamienne, choć nie wykluczone, że ten ceglany również pamięta tamte czasy).
|
Autor: | Andrzej [ piątek, 16 lip 2010, 20:08 ] | ||||||
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia | ||||||
W czerwcu, jadąc do Białowieży, przejeżdżałem mostem w Rybołach. Niestety, deszczowy dzień nie sprzyjał fotografowaniu - w jednej ręce parasol, w drugiej aparat. Czasu wiele nie dostałem, żona została na kawie w pobliskim zajeździe "Zagłoba" (widoczny w głębi na pierwszym zdjęciu). Stąd zrobiłem zdjęcie mostu w całości; odległość ok. 300m. W/g informacji z GDDKiA (http://www.gddkia.gov.pl/article/inform ... 01d8f38c03) most był remontowany w październiku 2005 r. Jak widać, miejscami mocno zardzewiał.
|
Autor: | GrapHite [ piątek, 16 lip 2010, 21:24 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
świetny klimat na ostatnim zdjęciu, taka a'la mgiełka bardzo mi się podoba to zdjęcie (w większym rozmiarze straci na jakości ) |
Autor: | Maciej Kulesza [ czwartek, 22 lip 2010, 09:22 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
Andrzej, Świetne zdjęcia. Mam serdeczną prośbę. Proszę przyślij mi zdjęcia do mojego archiwum - jeśli mogę Ciebie o to prosić. Pozdrawiam |
Autor: | Ewing [ czwartek, 10 lut 2011, 20:59 ] | ||
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia | ||
Wracając do tematu. Poszczególne elementy konstrukcji mostu mają oznaczenie widoczne na poniższym zdjęciu. Jest to oznaczenie producenta, czy jeszcze coś innego?
|
Autor: | Marcin [ środa, 23 lut 2011, 11:36 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
Zamieszczam linki do artykułu opisującego historię mostu fordońskiego: http://www.nbi.com.pl/assets/NBI-pdf/20 ... oszczy.pdf http://www.nbi.com.pl/assets/NBI-pdf/20 ... donski.pdf |
Autor: | Maciej Kulesza [ poniedziałek, 8 sie 2011, 16:15 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
Każdy z Was zna doskonale to i kolejne zdjęcia Mostu Fordońskiego http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.d ... ten=151342 Ostatnio dostałem takie oto zdjęcie. Pierwszy raz widzę zdjęcie mostu wykonane tak blisko. Ciekawe są napisy po prawej stronie. W mojej ocenie to jedne z bardziej interesujących zdjęć wspomnianego mostu. Most Fordoński 1931 rok. Taka jest nazwa pliku. |
Autor: | seth [ poniedziałek, 8 sie 2011, 19:32 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
HP - czy to nie Huta Pokój w Rudzie Śląskiej ? |
Autor: | Maciej Kulesza [ poniedziałek, 8 sie 2011, 22:46 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
HP... Nie rozumiem... Poszukałem oryginał znalazłem tutaj http://fotopolska.eu/228406,foto.html |
Autor: | GrapHite [ poniedziałek, 8 sie 2011, 22:49 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
Maciej Kulesza pisze: Maciej : zapewne chodziło o HP na zdjęciu EWINGa |
Autor: | Miho [ wtorek, 9 sie 2011, 08:04 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
HP to z pewnością Hewlett Packard Jak widać kiedyś oferowali szerszy asortyment To oczywiście żart. Mnie za to bardzo zaintrygowały stalowa wrota, a właściwie ich jedno skrzydło, widoczne na fotografi pod fragmentem napisu (....pociąg ). Czy to oznaczało że most był zamykany? W pewnych godzinach, na noc? |
Autor: | Maciej Kulesza [ wtorek, 9 sie 2011, 08:05 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
A teraz rozumiem. Dziękuję. |
Autor: | seth [ wtorek, 9 sie 2011, 16:01 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
Przepraszam za zamieszanie koledzy |
Autor: | Lidka [ wtorek, 9 sie 2011, 18:52 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
Miho pisze: HP to z pewnością Hewlett Packard Jak widać kiedyś oferowali szerszy asortyment To oczywiście żart. Mnie za to bardzo zaintrygowały stalowa wrota, a właściwie ich jedno skrzydło, widoczne na fotografi pod fragmentem napisu (....pociąg ). Czy to oznaczało że most był zamykany? W pewnych godzinach, na noc? Mi tez uciekło oko na tą bramę:). Nie sadze żeby chodziło o zamykanie mostu na noc, no bo i po co? A może chodziło o pobieranie opłaty za przejazd, tak jak teraz to sie robi na autostradach? A może trzeba było się wylegitymować??? Oczywiście nie mam bladego pojęcia , tak tylko sobie gdybam... |
Autor: | seth [ wtorek, 9 sie 2011, 20:38 ] |
Tytuł: | Re: Most fordoński oraz jego umocnienia |
Lidka pisze: Mi tez uciekło oko na tą bramę:). Nie sadze żeby chodziło o zamykanie mostu na noc, no bo i po co? A może chodziło o pobieranie opłaty za przejazd, tak jak teraz to sie robi na autostradach? A może trzeba było się wylegitymować??? Oczywiście nie mam bladego pojęcia , tak tylko sobie gdybam... Teoretycznie chodziło o zabezpieczenie mostu przed ewentualnym atakiem. Tak aby nie było konieczności jego wysadzenia. Pod koniec XIX wieku, kiedy ów obiekt powstawał, wydawało się że takie rozwiązanie będzie możliwe. W wymienianym okresie na terenie Niemiec powstało całkiem sporo mostów, które jako obiekty militarne, mogły być bronione, zatem, były wyposażone w wieże i bramy. |
Autor: | Ewing [ wtorek, 9 sie 2011, 21:15 ] |
Tytuł: | Re: Umocnienia mostu fordońskiego |
Ewing pisze: Zapraszam do poniższej lektury, a zwłaszcza przejrzenia unikalnych zdjęć. http://www.bsmz.org/articles.php?article_id=29 O wrotach macie chociażby tu. |
Strona 3 z 6 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |