Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest sobota, 27 kwie 2024, 00:42

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
Post: wtorek, 17 lut 2015, 19:22 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Już kiedyś chciałem założyć ten wątek ale nie znalazłem czasu. Tymczasem bocznice dolnej - przemysłowej Osowej Góry są obecnie całkowicie likwidowane włącznie z odgałęzieniem od głównej linii czyli z postanowieniem o nieodwracalności tego procesu.
To mnie zainspirowało do wstawienia zdjęć.
Chodzi o sektor zakładów przemysłowych wokół Ołowianej.
Bocznica ta odgałęziała się od głównej nitki przy Podmiejskiej i zasilała wiele zakładów. Nie jestem rodowitym „osowogórczykiem”, więc nie pamiętam wszystkich . Na pewno nieistniejące: Centrostal i Techma. Z nowszych Bałtykgaz miał tory, a już nie ma.
Bocznica nie istnieje na mapach z okresu wojny. Przemysł w tym rejonie i te tory są powojenne. Nie posłużyły długo. Jeszcze niedawno widywałem czynną lokomotywę manewrową, gdzieś za płotami, może w Kotłorembudzie?


Załączniki:
Bocznice Dolna Osowa.JPG
Bocznice Dolna Osowa.JPG [ 62.81 KiB | Przeglądany 3013 razy ]
DSC_0649.JPG
DSC_0649.JPG [ 198.57 KiB | Przeglądany 3013 razy ]
DSC_0651.JPG
DSC_0651.JPG [ 197.91 KiB | Przeglądany 3013 razy ]
DSC_0655.JPG
DSC_0655.JPG [ 196.73 KiB | Przeglądany 3013 razy ]
DSC_0657.JPG
DSC_0657.JPG [ 198.05 KiB | Przeglądany 3013 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 18 lut 2015, 12:06 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 113
Zdjęcia mojego autorstwa z sierpnia 2014
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 18 lut 2015, 17:40 
Offline
Gość

Rejestracja: poniedziałek, 25 lis 2013, 18:33
Posty: 27
Do niedawna przetrwał prawie cały układ torowy. W okresie rozkwitu przemysłowej Osowej torowisko wyglądało jak w załączniku. Również sprawdziłem większość dostępnych map i rzeczywiście, całość była efektem powojennego rozwoju miasta.


Załączniki:
niu.jpg
niu.jpg [ 151.67 KiB | Przeglądany 2951 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 18 lut 2015, 20:52 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Te zdjęcia są ze stycznia 2013, kiedy prawie wszystko było jeszcze na swoim miejscu. Na mapce Google jest jeszcze widoczny pociąg na trzytorowym odcinku bocznicy.
Węgiel leży przy każdej nastawni lub dyżurce kolejowej na przejeździe i służy do ogrzewania budynku. Tu akurat mają piec na koks.


Załączniki:
DSCN6246.JPG
DSCN6246.JPG [ 197.26 KiB | Przeglądany 2938 razy ]
DSCN6247.JPG
DSCN6247.JPG [ 193.73 KiB | Przeglądany 2938 razy ]
DSCN6248.JPG
DSCN6248.JPG [ 198.71 KiB | Przeglądany 2938 razy ]
Odgałęzienie.JPG
Odgałęzienie.JPG [ 87.86 KiB | Przeglądany 2938 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 18 lut 2015, 21:48 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 19 maja 2014, 10:11
Posty: 161
Lokalizacja: Bydgoszcz
Tak z ciekawostek dotyczących przemysłowej Osowej Góry i bocznicy, to na terenie Trans Motu/Trans Stalu można zobaczyć stary i zniszczony parowóz oraz wagony, które prawdopodobnie służyły do przewozu węgla lub innych sypkich substancji oraz lokomotywy (osobiście kiedyś do nich pisałem aby wejść na teren aby zrobić zdjęcia tych pojazdów jak i starej kotłowni jednak zero odzewu ze strony firm). Jutro będę jechał do pracy to zrobię i udostępnię zdjęcia z za płotu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 18 lut 2015, 22:16 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Tym parowozem to może coś tu tymczasowo ogrzewali lub chcieli ogrzewać: viewtopic.php?f=96&t=576.
To co stoi tu: viewtopic.php?f=96&t=1046#p41457 też raczej nie ma nic wspólnego z bocznicą. To wyposażenie do robót torowych lub przeznaczone na cele handlowe.
Są w tej okolicy też wagowy wąskotorowe złożone "na pryzmie" (patrz dalej w cytowanym wątku).
Ciekawa jest też historia przerzutu parowozu wąskotorowego - chyba z cukrowni Nakło - do Anglii. Możesz popytać w Trans-Mocie.
Widziałem ten transport, ale nie miałem wtedy aparatu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 19 lut 2015, 10:48 
Offline
Gość

Rejestracja: poniedziałek, 25 lis 2013, 18:33
Posty: 27
A czy tam teraz aby jeszcze jakieś Lyd2 nie stoi? Parowóz pamiętam, wagony też.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group