Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest niedziela, 26 mar 2023, 21:57

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 686 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 31, 32, 33, 34, 35
Autor Wiadomość
Post: niedziela, 22 sty 2023, 15:14 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1830
Pocztówka zapewne z początku ubiegłego wieku z mostem wąskotorówki w Koronowie oraz zdjęcie z Wikipedii https://de.wikipedia.org/wiki/Schmalspu ... 93Koronowo


Załączniki:
Mała kolej  most Kor.jpg
Mała kolej most Kor.jpg [ 51.78 KiB | Przeglądany 184 razy ]
Kolej_Koronowo.jpg
Kolej_Koronowo.jpg [ 68.76 KiB | Przeglądany 184 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 17 mar 2023, 10:02 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6780
Wracam do pewnej naszej 'zagadki'. Chodzi tu o widziany w głębi most, o którym tu jakiś czas temu pisaliśmy, (na pierwszym zdjęciu), który jak widać, przeżył przynajmniej rok 1939. Wtedy wychodziło tu na to, że kolejka mogła przez jakiś czas po nim jeździć, np. do papierni...
Sporo załączników już poznikało, jak np istotna mapa, która pokazywał MWS. Hrab, chyba proponował sprawdzenie śladów dymu, (może jakieś analizy by to wyłapały), pod wiaduktem przy Młyńskiej.

Temat ten, powrócił w temacie zniszczonych mostów, ale chyba tutaj jest lepsze miejsce na jego kontynuację. Poniżej wklejam dwa ostatnie wpisy z niego:

Ewing pisze:
moim zdaniem ten most przy śluzie nigdy nie był przeznaczony dla kolejki. Jak niby miała by ona tam dotrzeć? W którym miejscu przeciąć tory kolejowe biegnące po nasypie? Przecinając w standardowym miejscu trudno by było tak poprowadzić jej ślad, żeby trafiła na ten mostek. Tam jeszcze dodatkowo między Grunwaldzką, a śluzą biegł Flis i tu też potrzebny byłby dodatkowy mostek.
Nie było czasem tak, że właśnie przy budowie tych dwóch nowych przepraw po wysadzonym moście, między 39, a 41 roku kolejka została przerzucona z Wiejskiej, na Nad Torem? Nowy most celuje właśnie w tym kierunku.


jaras pisze:
Pod nasypem jest przejazd.


Jarasowi chodziło zapewne o ten wiadukt, (czerwona strzałka), a w sumie chodzi tu o ten cały szlak, z dawnym mostem, (strzałka żółta), od ul Grunwaldzkiej, do obecnej Pileckiego. To tędy prawdopodobnie, mogła być poprowadzona przez jakiś czas, 'odnoga' w kierunku papierni.


Załączniki:
M J 1.jpg
M J 1.jpg [ 91.4 KiB | Przeglądany 92 razy ]
trasa.jpg
trasa.jpg [ 183.99 KiB | Przeglądany 92 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 17 mar 2023, 17:52 
Online
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5823
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Jeśli dobrze się przyjrzeć zdjęciu z 1944 roku, to widać na nim, że tor idzie po tym nowym mostku i tak jak pisałem innym wątku po śladzie ulicy Nad Torem.
Potem na wysokości ul. Chmurnej łączy się ze starym przebiegiem.
https://staremapy.bydgoszcz.pl/mapy/zdj ... odklad_czb
Moim zdaniem tor został przeniesiony w trakcie okupacji prawdopodobnie w 1940 roku. Do czasu wysadzenia mostu biegł ul. Wiejską. Potwierdzają to znane fotografie i plany/mapy.
Moim zdaniem kolejka nigdy nie jeździła mostem przy śluzie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 19 mar 2023, 21:13 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1830
viewtopic.php?f=96&t=162&start=620#p66210

W czasie powstawania Nowego Kanału Bydgoskiego były dwie równoległe trasy w tym rejonie, co było związane z istnieniem kopalni gliny przy Brdzie. Ta przemysłowa część linii trafiła zapewne na most koło śluzy, po którym zostały piękne przyczółki.

To wątek tego mostu koło śluzy: viewtopic.php?f=103&t=7058&hilit=most w którym narysowałem tory na zdjęciach.

Wpis z mapką MWS, która się zachowała jako cytat (pewnie ją zapisałem i wstawiłem na serwer więc się tu uchowała): viewtopic.php?f=103&t=7058&hilit=most#p54145

Tu jest natomiast wątek mostu środkowego z trzech jakie były: viewtopic.php?f=103&t=7059&hilit=most+w%C4%85skotorowy


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 26 mar 2023, 07:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6780
^^^
Mapka, pokazująca się pod Twoim pierwszym linkiem, wskazuje że tak wtedy musiało być...
Napisałem w miniony poniedziałek do kolego MWS prośbę, żeby jeszcze raz pokazał swoja mapkę ze strony 20, która już zniknęła. Ona by też sporo wyjaśniła... (Na razie nie odpisał, może nie zauważył nowej wiadomości).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 26 mar 2023, 12:32 
Online
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5823
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Hrab pisze:
https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=96&t=162&start=620#p66210

W czasie powstawania Nowego Kanału Bydgoskiego były dwie równoległe trasy w tym rejonie, co było związane z istnieniem kopalni gliny przy Brdzie. Ta przemysłowa część linii trafiła zapewne na most koło śluzy, po którym zostały piękne przyczółki.

Pytanie tylko jaki to miało sens w tym przypadku skoro już np. bocznicę do papierni poprowadzono za kanałem od tej "nie przemysłowej" części?
Zastanawiam się, czy ten most przy śluzie (jego funkcja dla kolejki-o ile taką kiedykolwiek posiadał) nie funkcjonował tylko w czasie budowy kanału?

Na mapie z 1902 roku trasa kolejki biegnie po wschodniej stronie ul. Koronowskiej - czyli ten wariant zahaczający teoretycznie o kopalnię, tylko tak jakoś daleko od samej rzeki - możliwe, że była jakaś dodatkowa bocznica.
Załącznik:
1902.jpg
1902.jpg [ 72.06 KiB | Przeglądany 6 razy ]


Zamieszczona przez Ciebie mapka wskazuje, że w 1913 były już dwa warianty
Obrazek

Choć sprawę komplikuje kolejna mapa z 1916 roku, która sugeruje, że ten alternatywny tor wcale nie łączył się w drugą linią w okolicy Grunwaldzkiej, a był jedynie ślepą odnogą od strony Koronowa. Choć to już po wybudowaniu kanału mogło być tu zaznaczone jako droga.

Załącznik:
1916.jpg
1916.jpg [ 55.01 KiB | Przeglądany 6 razy ]


W latach 30 kolejka jeździła już tylko wariantem Koronowska-Wiejska z bocznicą do Papierni przebiegającą mniej więcej w śladzie dzisiejszej ul. Pileckiego i wchodziła na teren papierni skręcając na północ wzdłuż Brdy. Most przy śluzie był w tym czasie mostem drogowym
Fragment mapy z 1933 roku.
Załącznik:
Bocznica do papierni.jpg
Bocznica do papierni.jpg [ 266.69 KiB | Przeglądany 6 razy ]


Na radzieckiej mapie z 1944 roku kolejka zaznaczona jest tylko Grunwaldzka-Wiejska, nie ma tu zaznaczonej bocznicy do papierni ale te mapy tyły tworzone na podstawie innych map z 1876, 1909, 1932-1936 więc ciężko tu mówić o ich dokładności i poprawności.
Załącznik:
rus.jpg
rus.jpg [ 90.65 KiB | Przeglądany 6 razy ]


Plan miasta z 1939 roku też pokazuje już wyłącznie przebieg Grunwaldzka-Wiejska oraz bocznicę do papierni
Załącznik:
Plan miasta 1939.jpg
Plan miasta 1939.jpg [ 71.88 KiB | Przeglądany 6 razy ]


Po wysadzeniu mostu w 1939 roku, Niemcy wybudowali osobny most dla kolejki pomiędzy tym, wysadzonym, a śluzą i prawdopodobnie wtenczas przerzucili tory znów na wschodnią stronę ul. Koronowskiej - w ten sposób powstała ul. Nad Torem.
Wskazuje na to między innymi plan miasta z 1945 roku oraz zdjęcia lotnicze.
Załącznik:
Plan miasta 1945.jpg
Plan miasta 1945.jpg [ 163.17 KiB | Przeglądany 6 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 686 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 31, 32, 33, 34, 35

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group