Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest wtorek, 1 gru 2020, 18:56

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2
Autor Wiadomość
Post: wtorek, 18 sie 2015, 21:12 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
U mnie w rodzinie mieszkającej na Chrobrego i Sienkiewicza w dawnych czasach mawiało się, że chodzi się na spacery na "białe mosty". Czyli wzdłuż torów do Myślęcinka koło 2 opuszczonych wiaduktów.
Informacje o wzniesieniu 4 wiaduktów oraz wykonaniu przekopu pod projektowane północne obejście miasta jeszcze przed 1920 r. podaje G. Kotlarz we wspomnianej przeze mnie monografii węglówki. W latach 1920-1939 jedynie położono odcinek torów wykorzystywany jako bocznica.
Jest tam również zamieszczony plan miasta z widocznymi "opuszczonymi" wiaduktami oraz drogami dojazdowymi do nich zarówno od strony Myślęcinka jak i dzisiejszych terenów Zawiszy i koszar 1 Blog (te tereny zaznaczone jako las, do pierwszego wiaduktu od strony stacji Bdg Gł. dojazd wiódł ul. Zaświat). Cała łącznica jest również widoczna na planie. Jako ciekawostka - dziś obok jednego z tych odciętych wiaduktów, widać również pozostałości przejazdu przez tory na poziomie gruntu.
Łącznicę dokończono wreszcie w latach 1963-64.

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 18 sie 2015, 22:02 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
WDW pisze:
Jako ciekawostka - dziś obok jednego z tych odciętych wiaduktów, widać również pozostałości przejazdu przez tory na poziomie gruntu.
.


przejazd widać przy wiadukcie przy Zawiszy. Pamiętam jako dziecko przyglądałem się wyjeżdżającym pojazdom wojskowym (transportery?) właśnie obok wiaduktu, przejeżdżały przez tory (pomiędzy torami drewniane "podkłady") i w las po brukowanej drodze. Bruk nadal jest jak i parę słupków po bokach drogi.

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 19 sie 2015, 21:04 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 7 gru 2011, 22:12
Posty: 107
To była droga ewakuacyjna ówczesnego PST - przez tory do lasu. Powiadacie, że wiadukty obok ogrodzenia 1Blog. i koło Zawiszy postawili faszyści? Coś więcej na ten temat?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 20 sie 2015, 07:40 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Postawili Niemcy przed 1920 r.

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 21 wrz 2017, 22:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5251
Lokalizacja: Bydgoszcz
"Otwieram nową linię, aby te stalowe nici złączyły mocniej jeszcze Śląsk i Gdynię" – te słowa wypowiedział minister komunikacji inż. Michał Butkiewicz, podczas uroczystego otwarcia magistrali węglowej.
Na zdjęciu archiwalnym: 27.05.1930 r., układanie torów na odcinku Nowa Wieś Wielka – Kapuścisko Małe(dziś Bydg. Wsch.). Na zdjęciu współczesnym, mniej więcej to samo miejsce z drugim torem, który oddano do użytku 01.06.1941 r


Załączniki:
Porównanie1a.jpg
Porównanie1a.jpg [ 54.42 KiB | Przeglądany 2077 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 18 lut 2018, 11:45 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5251
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kolejna fota z budowy magistrali(cz.b). Nie wiem, czy jest to samo miejsce, co na górnej focie. Wyglądają podobnie.


Załączniki:
Mostek1.jpg
Mostek1.jpg [ 98.99 KiB | Przeglądany 1896 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 9 lip 2020, 10:12 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 127
Lokalizacja: Bocianowo
Pozwolę sobie, po prawie 5 letniej nieobecności, na dość spory odkop (chociaż patrząc na ruch na forum nie będzie aż tak spektakularny).

^^To, moim zdaniem, nie jest to samo miejsce, spójrz na krajobraz za wiaduktem, kompletnie nie pasuje, chociaż konstrukcja wiaduktu podobna.

Inna sprawa, która od jakiegoś czasu nie daje mi spokoju to opuszczone wiadukty na trasie nowego przebiegu LK18. Jak udało mi się wyczytać z książki "Bydgoski Węzeł Kolejowy 1851-2014" autorstwa G. Kotlarza, J. Pawłowskego, koncepcja obejścia osiedla Leśnego opracowana została jeszcze przed I WŚ, natomiast do przejścia Bydgoszczy pod polski zarząd, udało się wybudować 4 wiadukty (dawna ul. Leśna (wyburzony w maju 2020), opuszczone przy Zawiszy i przy ul. Zaświat oraz na ulicy Gdańskiej) oraz dwutorowy odcinek obejścia (nie udało się go wpiąć w układ torowy ze względów militarnych).

Wg różnych map, różnie zaznaczana jest ich przejezdność. Używany na pewno był wiadukt w ciągu ulicy leśnej (kilka fotografii i map to potwierdzających jest powszechnie dostępnych), tak samo wiadukt na ul. Gdańskiej (chociaż patrząc na zdjęcie do tego artykułu: https://expressbydgoski.pl/myslecinek-p ... d/21326724 mam wątpliwości co do jego historii, konstrukcja ze zdjęcia wygląda na bardziej współczesną niż pozostałych)

Wiadukt najbliżej Bydgoszcz Głównej często przedstawiany jest jako przejezdny (z obu stron można znaleźć nasypy, obecnie przerwane, od strony rynkowa dodatkowo można znaleźć słupki przydrożne). Wątpliwości budzą tylko zdjęcia: https://fotopolska.eu/1145932,foto.html?o=b270863 ; https://fotopolska.eu/1152702,foto.html?o=b270863 które sugerują, że w 42/43 przyczółki już, albo jeszcze były odsłonięte. Mapa sugerujaca przejezdność: https://staremapy.bydgoszcz.pl/mapy/pla ... odklad_czb

Drugi w kolejności raczej nie był użytkowany (poza czasami współczesnymi - wyjście z terenu Zawiszy), a przynajmniej nie znalazłem informacji, które by to sugerowały

Czy trafiliście może gdzieś na jakieś jeszcze inne wiadomości na ten temat i czy może ktoś dysponuje zdjęciami poprzedniego wiaduktu w ciągu ulicy Gdańskiej?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 9 lip 2020, 19:17 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 127
Lokalizacja: Bocianowo
Post pod postem, ale nie widzę możliwości edycji?

Nt. W między czasie udało mi się ustalić, że wiadukt wybudowany w ciągu ulicy Gdańskiej, został zastąpiony w 1966 nową konstrukcją, a następnie w 2008, co akurat wszyscy raczej wiemy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 9 lip 2020, 19:59 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 sty 2013, 13:53
Posty: 1056
Lokalizacja: B-szcz
Nie wiem czy wniosę coś nowego, ale zastanawiam się nad...

kurgan pisze:
Wątpliwości budzą tylko zdjęcia: https://fotopolska.eu/1145932,foto.html?o=b270863 ; https://fotopolska.eu/1152702,foto.html?o=b270863 które sugerują, że w 42/43 przyczółki już, albo jeszcze były odsłonięte.


Masz pewność, że te zdjęcia zostały wykonane na najbardziej na zachód położonym wiadukcie? Bo skoro jedynym prawdopodobnie nieprzejezdnym był ten prowadzący od Zawiszy to jeśli zdjęcia faktycznie są z czasów II wojny światowej to może właśnie na nim zostały wykonane?
Natomiast by odpowiedzieć co do pewności o przejezdności obu wiaduktów najpierw trzeba udzielić odpowiedzi na pytanie, na które przyznaję, że odpowiedzi nie znam: Od kiedy wojsko urzęduje na terenach Zawiszy? Na pewno sam klub powstał w 1946 r. Zatem jeśli armia polska (bądź niemiecka) teren zajmowała już przed 1945 r. to przecież dostępu od strony miasta do wiaduktu (obu wiaduktów?) by nie było. Skoro zaś obiekty wojskowe przy Artyleryjskiej, Powstańców Warszawy i na Londynku są sprzed I wojny światowej to...? Zapewne Krzysztof Drozdowski, który bywa na tym forum, zna odpowiedź :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 9 lip 2020, 21:15 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 127
Lokalizacja: Bocianowo
Takie jest moje przypuszczenie, chociaż rzeczywiście nie jest to do końca logiczne. To jest jedyny wiadukt z odkrytymi przyczółkami (poza tym już wyburzonym, ale tam nie zgadzają się bariery), poza tym jako jedyny ma tak bujne otoczenie leśne. Na mapach z okresu międzywojnia w okolicach wiaduktów nie oznaczano terenów wojskowych, przynajmniej nie natrafiłem na takie.

W przypadku Wiaduktu nr 1, ciekawe jest to, że są kompletne nasypy, słupki oraz na przedłużeniu w stronę rynkowa zbudowano wiadukt w ciągu magistrali węglowej, oraz droga jest częściowo wybrukowana


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 10 lip 2020, 18:28 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5251
Lokalizacja: Bydgoszcz
kurgan pisze:
^^To, moim zdaniem, nie jest to samo miejsce, spójrz na krajobraz za wiaduktem, kompletnie nie pasuje, chociaż konstrukcja wiaduktu podobna.

Różnica w czasie między zdjęciami to ponad 80 lat ;) Nadal nie wiem czy miejsce to samo. Kiedyś przejadę się wzdłuż węglówki, może znajdę ;)

Co do wiaduktów, to ładnie je widać na zdjęciu lotniczym z 1944 roku. Niestety ograniczenia rozmiaru zdjęć nie pozwalają na lepszą jakość.
Nic nie wskazuje żeby przyczółki były odsłonięte.

kurgan pisze:
Wątpliwości budzą tylko zdjęcia... które sugerują, że w 42/43 przyczółki już, albo jeszcze były odsłonięte.

Skąd pewność, że zdjęcia zrobione są właśnie w tych latach. Wyglądają na późniejsze.


Załączniki:
Zdjęcie lotnicze1.jpg
Zdjęcie lotnicze1.jpg [ 95.15 KiB | Przeglądany 589 razy ]
Komentarz: Wyburzony w maju 2020
Zdjęcie lotnicze2.jpg
Zdjęcie lotnicze2.jpg [ 42.86 KiB | Przeglądany 589 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 10 lip 2020, 21:43 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 127
Lokalizacja: Bocianowo
Obiekt w ciągu ulicy Leśnej był przejezdny na 100% (twoje 2. zdjęcie) w to nie wątpię, bo to wiem nawet z opowieści mojego dziadka.

Co do wiaduktu na węglówce (zdjęcie, które komentowałem) w tym miejscu zawsze był las (chociaż założyłem, chyba błędnie, że jest to kierunek od strony miasta) może jest to widok od strony lasu? Informacja o drodze na Jachcice jest powszechna, może to ta droga? Wszak, przed wojną, w momencie budowy LK201 była budowana jako jednotor.

Zdjęcie nr 1 sugeruje, moim zdaniem, że wiadukt był faktycznie przejezdny, co by powodowało, że załączone przeze mnie zdjęcia są późniejsze, pytanie o ile. Kiedy i dlaczego przerwano nasypy i wyłączono z użytku drogę do Rynkowa z Bocianowa?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 22 lip 2020, 19:01 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 127
Lokalizacja: Bocianowo
Będę nudny, ale ten temat, mimo, że wydaje się błahy, nie daje mi spokoju. https://fotopolska.eu/1147144,foto.html na tym zdjeciu mamy wszystkie 3 osoby z poprzednich zdjęć, które wstawiałem. Spróbujmy je osadzić w czasie.

Druga sprawa, na zdjęciu, na którym pozuje mężczyzna, nie ma pod wiaduktem torów. Tory zostały ułożone już w latach 1914-1918 na całym odcinku, jednak po odzyskaniu niepodległości zostały częściowo rozebrane i wykorzystane między innymi na linii helskiej. Ponownie zostały ułożone dopiero w pierwszej połowie lat 60.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 22 lip 2020, 19:56 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5515
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Na kopule Bazyliki nie ma jeszcze latarni z krzyżem, a wiec fotka na pewno z przed 67 roku.
Po prawej widać chyba bryłę szpitala im. Jurasza, a więc fotka po 1929/30 rokiem.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group