Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 18:05

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 63 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
Post: niedziela, 25 gru 2011, 23:31 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 25 gru 2011, 22:59
Posty: 27
Obrazek

W związku z planowanym w przyszłym roku remontem mostu Sulima – Kamińskiego oraz przywróceniem klasycznego wyglądu z początku XX wieku, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego pragnie zwrócić uwagę na korzyści płynące z pozostawienia na moście fragmentu tramwajowego torowiska.

Zapraszam do zapoznania się z naszym apelem oraz krótkim rysem historycznym >>> http://komunikacja.bydgoszcz.pl/

Jednocześnie miło będzie poznać Wasze opinie na ten temat :)

_________________
>>> Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy <<<


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 26 gru 2011, 09:52 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 16 paź 2009, 19:18
Posty: 48
Sulimy, nie Sulima.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 26 gru 2011, 13:08 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 25 gru 2011, 22:59
Posty: 27
Butler pisze:
Sulimy, nie Sulima.

No właśnie wg znawców języka nazwisko herbowe się nie odmienia...

_________________
>>> Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy <<<


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 26 gru 2011, 19:11 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 16 paź 2009, 19:18
Posty: 48
Te zakończone na -a się odmieniają, poza tym Uchwałą Rady Miasta XLIX/1596/02 Most Staromiejski przemianowano na most Jerzego Sulimy-Kamińskiego. A nawiązując do kwestii pozostawienia starych szyn, czy wkomponowania nowych w przebudowaną nawierzchnię, podoba mi się ten pomysł. Chociaż ważniejsze dla mnie są takie elementy jak oświetlenie czy balustrady.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 26 gru 2011, 19:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Pomysł z zachowanym torowiskiem jest bardzo dobry, bo oddaje część historii tego mostu, i to bardzo ważną część.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 26 gru 2011, 20:39 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Wszędzie gdzie robi się remonty ulicy wywala się stare torowiska :-(
Niech chociaż tutaj pozostaną by wspominać stare Bydgoskie Tramwaje.

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 26 gru 2011, 20:47 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 6 maja 2009, 23:00
Posty: 1753
Może jestem naiwna ale jeśli zachowane zostaną szyny to i może jest jakaś szansa, że po tych szynach kiedyś przejedzie zabytkowy tramwaj? Reasumując uważam, że pozostawienie szyn to dobry pomysł.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 26 gru 2011, 20:54 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 11 sty 2011, 10:49
Posty: 227
Lokalizacja: Bydgoszcz
Lidka, fajnie by było, ale tu chodzi tylko o symboliczny odcinek na moście ;)

_________________
Pozdrawiam Artur


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 26 gru 2011, 21:31 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
No właśnie :-( w jakieś sensowne połączenie z torem na Focha nie ma szans :-(

Sen: stary tramwaj, który jeździ do na Długą (Gdańska/Myślęcinek <-> Długa)

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 27 gru 2011, 12:03 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 14 lis 2011, 00:33
Posty: 75
GrapHite pisze:
Sen: stary tramwaj, który jeździ do na Długą (Gdańska/Myślęcinek <-> Długa)

Piękny sen... :D Ale chyba nigdy nie stanie się jawą...

-----------------------------------------

Miłośnicy komunikacji walczą o tory na moście Sulimy-Kamińskiego

Enjoy! :arrow: http://enjoybydgoszcz.pl/bydgoszcz/milo ... aminskiego

_________________
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 27 gru 2011, 12:52 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 6 maja 2009, 23:00
Posty: 1753
Oj tam, oj tam. Wiadomo że chodzi o symboliczny odcinek ale co szkodzi na przeszkodzie żeby ten odcinek kogoś zainspirował do dalszego działania. Pewnie że najłatwiej od razu powiedzieć "to sie nie uda" no ale przecież "Nie od razu Bydgoszcz zbudowano". Ja wierze ze wszystko jest możliwe, potrzeba tylko ludzi z wizją i pasją... no i trochę przychylnego gruntu w urzędach.
Taki zabytkowy tramwaj mógł by stać sie atrakcja miasta. Nie mówię o jakiś długich trasach wystarczył by Stary Rynek, może Długa. W miejscach gdzie dawniej były przystanki można by postawić tablice pamiątkowe z historią komunikacji tramwajowej w Bydgoszczy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 27 gru 2011, 12:58 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Lidka pisze:
...potrzeba tylko ludzi z wizją i pasją... no i trochę przychylnego gruntu w urzędach.


takich ludzi w urzędach brakuje w Bydgoszczy :cry:

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 27 gru 2011, 14:51 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 11 sty 2011, 10:49
Posty: 227
Lokalizacja: Bydgoszcz
Dokładnie Graphite, jest tak jak mówisz :(

_________________
Pozdrawiam Artur


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 28 gru 2011, 12:24 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 6 maja 2009, 23:00
Posty: 1753
Dyskusja zaczyna nam schodzić na "boczne tory" :) nie ma sensu narzekać, że świat nie jest taki jaki byśmy chcieli. Wydaje mi sie ze każdy kto chociaż trochę lubi nasze miasto i interesuje go historia będzie za pozostawieniem torów. Może potrzebna jest jakaś petycja do władz? Chętnie się podpiszę :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 28 gru 2011, 14:26 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Lidka pisze:
Może potrzebna jest jakaś petycja do władz? Chętnie się podpiszę :)


Taki apel jest i został rozesłany.

Treść apelu:

Cytuj:
W związku z planowanym remontem mostu Sulima – Kamińskiego oraz przywróceniem klasycznego wyglądu z początku XX wieku, pragnie zwrócić uwagę na korzyści płynące z pozostawienia na moście fragmentu torowiska tramwajowego.

Przejeżdżający po moście elektryczny tramwaj, ukazany na tle Placu Teatralnego lub nieistniejących już kamienic na Długiej – taki obraz utrwalony został na wielu znanych widokówkach ukazujących piękno tamtej, przedwojennej Bydgoszczy. To właśnie torowisko tramwajowe, obok latarń czy stylizowanych balustrad było zawsze charakterystycznym elementem mostu. Uważamy zatem, że nieuwzględnienie w projekcie modernizacji przeprawy pozostawienia na swoim miejscu torowiska tramwajowego byłoby dużą niekonsekwencją w wystylizowaniu mostu na przełom XIX/XX wieku.

Warto nadmienić, że pozostawione po ostatecznym zamknięciu trasy tramwajowej przez Stare Miasto w 1974 roku torowisko pełni również funkcję poznawczą. Wielu turystów, jak i nawet bydgoszczan dopiero po przejściu mostem dowiaduje się o funkcjonowaniu niegdyś w tym miejscu trakcji tramwajowej. Po usunięciu tak ważnego elementu mostu z pewnością wielu młodych mieszkańców miasta zapomni o historii tego pięknego fragmentu Bydgoszczy i niezwykłej roli, którą spełniał w tym miejscu przez ponad osiemdziesiąt lat tramwaj.

Nawiązać można również w tym miejscu do sąsiedniego Torunia, gdzie tor tramwajowy pozostawiono pod sławnym Łukiem Cezara. Między szynami umiejscowiona została również pamiątkowa tabliczka. Podobną można by przecież niewielkim kosztem zamontować w przyszłości także na naszym moście Sulima – Kamińskiego, dzięki czemu pewien fragment historii Naszego Miasta i historii bydgoskich tramwajów ocalony by został od zapomnienia.


Rozesłane zostało:
Prezydent Miasta Bydgoszczy
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej
Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy
Komisja Gospodarki Przestrzennej Rady Miasta
Stowarzyszenie Projekt Bydgoszcz

:!: Wszystko jest na : http://komunikacja.bydgoszcz.pl/b53-1.html

Do nas nie przysłali ;)

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 28 gru 2011, 14:48 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 25 gru 2011, 22:59
Posty: 27
GrapHite pisze:
Do nas nie przysłali ;)

Oj tam oj tam, zamiast wysyłania umieściliśmy na forum :D

Lidka pisze:
Może potrzebna jest jakaś petycja do władz? Chętnie się podpiszę

O petycji na razie nie myślimy, poczekamy co nam odpiszą instytucje, do których rozeslaliśmy apel (kto za, kto przeciw i dlaczego).
Od tego uzależniamy dalsze kroki.

_________________
>>> Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy <<<


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 28 gru 2011, 14:57 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Rozesłane do odpowiednich miejsc. Wróżę dobre zakończenie :)

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 sty 2012, 11:23 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 25 gru 2011, 22:59
Posty: 27
Cytuj:
Tu kiedyś jeździły tramwaje. Szyny zostaną na pamiątkę

Miłośnicy komunikacji miejskiej chcą, aby na wyremontowanym moście Jerzego Sulimy-Kamińskiego pozostawić fragmenty starych szyn tramwajowych, po których 80 lat temu jeździły tramwaje

Most prowadzący z ul. Focha do Starego Rynku będzie modernizowany w tym roku. Zgodnie z planami ma zyskać przedwojenny wygląd. Zdaniem Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego, jednym z elementów modernizacji powinno być upamiętnienie, że po moście kursowały tramwaje.

- Do dzisiaj pozostały na nim fragmenty szyn. Naszym zdaniem należy je tam pozostawić - wyjaśnia Robert Reimus, prezes stowarzyszenia. - To właśnie torowisko obok stylizowanych balustrad i latarń było zawsze charakterystycznym elementem mostu. Gdyby okazało się, że w projekcie wystylizowania mostu na przełom XIX i XX wieku nie uwzględniono tego elementu, to byłaby to ogromna niekonsekwencja.

Jak podkreśla Reimus, pozostawione na moście tory pełnią również funkcję edukacyjną. Wyjaśnia, że zarówno turyści jak i bydgoszczanie dopiero po przejściu mostem dowiadują się, że w tym miejscu funkcjonowała linia tramwajowa. Jego zdaniem, gdy torów zabraknie, wielu młodych mieszkańców zapomni o tym, jak funkcjonowało miasto przed laty.

- Inne miasta zachowują takie świadectwa historii. W Toruniu fragmenty szyn zachowano pod zabytkowym Łukiem Cezara. Umieszczono także pamiątkową tabliczkę. Niewielkim kosztem można podobne rozwiązanie zastosować w Bydgoszczy - dodaje.

Zdaniem Sławomira Marcysiaka, miejskiego konserwatora zabytków, inicjatywa miłośników komunikacji jest bardzo cenna i zostanie uwzględniona w trakcie modernizacji mostu.

- Na pewno nie ma szans, aby tory pozostawić na tak dużym fragmencie, jak obecnie. Ale pozostawimy dwa kilkumetrowe odcinki szyn, aby były one zauważalne dla mieszkańców - zapewnia Marcysiak. - Jestem po uzgodnieniach z drogowcami i nie ma przeszkód, aby je zachować.


Marcysiak podkreśla, że pomimo tego, że projekt modernizowanego mostu jest już ustalony, to szczegóły niektórych rozwiązań będą zatwierdzane dopiero podczas prac.

- W projekcie nie dało się uwzględnić np. szczegółów ornamentów roślinnych wykuwanych w balustradach mostowych. Wzorując się na przedwojennych zdjęciach będziemy przekazywać dyspozycje kowalowi w czasie prac - wyjaśnia. - Podobnie jest z szynami. Nawet gdy nie ma ich w projekcie budowlanym, to w trakcie robót nie będzie problemu, żeby je tam odpowiednio ułożyć.

Remont mostu Sulimy-Kamińskiego rozpocznie się w tym roku. Do połowy stycznia mamy poznać szczegółowy harmonogram robót, bo obok przeprawy przez Brdę zmodernizowanych ma zostać kilkanaście uliczek wokół Starego Rynku. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej musi przygotować plan prac, aby przy ich okazji nie zablokować całkowicie dojazdu do starówki.

Torowisko w ciągu ul. Mostowej - na całej długości od Starego Rynku do placu Teatralnego powstało jako fragment pierwszej linii tramwaju konnego w Bydgoszczy w 1888 r. Pierwszy tramwaj przejechał tą trasą 18 maja. Linia prowadziła z dworca kolejowego na Zbożowy Rynek. W 1896 r. na moście uruchomiono trakcję elektryczną i wówczas przez most przejeżdżały już dwie linie - z dworca kolejowego na ul. Poznańską i z ul. Gdańskiej na Wełniany Rynek. Pomimo tego, że w trakcie drugiej wojny światowej przeprawa była niszczona, szybko ją odbudowywano. Aż do 1953 r. ten odcinek był najważniejszym fragmentem całej sieci komunikacji tramwajowej, gdzie krzyżowały się wszystkie linie. Dopiero po oddaniu torowiska na moście Bernardyńskim przejazd przez most Staromiejski stracił na znaczeniu, ale w różnych konfiguracjach kursowało po nim kilka linii aż do 1969 r., kiedy ruch tramwajów na Starym Rynku został zawieszony. Wrócił na tę trasę w pierwszej połowie lat 70., kiedy budowano rondo XXX-lecia (dzisiaj Jagiellonów), a przez Mostową poprowadzono objazdy. Ostatni tramwaj przejechał tą trasą w czerwcu 1974 r.

http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... iatke.html

_________________
>>> Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy <<<


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 sty 2012, 21:03 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Cytuj:
Na pewno nie ma szans, aby tory pozostawić na tak dużym fragmencie, jak obecnie. Ale pozostawimy dwa kilkumetrowe odcinki szyn...


Ile to może być te "kilkumetrowe" ?

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 sty 2012, 21:33 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Znając życie nie pozostawią ani centymetra.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 63 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group