Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest wtorek, 19 mar 2024, 06:41

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
Post: sobota, 27 gru 2014, 19:43 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Most Grunwaldzki jest obecnie betonowym mostem drogowym w tradycyjnym ciągu ulicy Grunwaldzkiej. Ale, jeśli jechać w kierunku centrum, nie prowadzi dziś w kierunku ulicy Grunwaldzkiej, gdyż zniknął stary, żelazny wiadukt pod torami kolejowymi. Będzie to więc już tylko most prowadzący z Grunwaldzkiej z kierunku Nakła do ulicy Bronikowskiego i centrum medycznego w dawnej szkole. Podobnie, jadąc z centrum, już nie wyjedzie przez ten most.
Zacytuję tu fragmenty opisu z Wikipedii:
Cytuj:
W czasie kampanii wrześniowej 1939 roku, most został zniszczony. Rok później przeprawę całkowicie rozebrano i w jej miejscu wzniesiono drogowy most drewniany. Kolej z Koronowa kursowała tylko do Czyżkówka. Pod koniec 1940 r. Niemcy zbudowali również drewniany most kolejowy dla potrzeb kolei wąskotorowej. W takim kształcie przeprawa funkcjonowała także w latach powojennych.
W 1954 roku most odbudowano na podstawie projektu inż. Lecha Wanglera. Był to most drogowy z dwoma pasami ruchu i chodnikami dla pieszych, którym odbywał się ruch tranzytowy w kierunku Piły i Szczecina. Nawierzchnię drogową wykonano z kostki granitowej. Stojący obok most kolejowy rozebrano pod koniec lat 60. XX w. po likwidacji kolei wąskotorowej Bydgoszcz-Koronowo.
W 2002 roku w sąsiedztwie został wybudowany nowy most św. Antoniego, który przejął ruch z jednego pasma ulicy Grunwaldzkiej.
W latach 2008-2009 na zlecenie ZDMiKP Bydgoszcz przeprowadzono remont obiektu według projektu mgr inż. Zbigniewa Bartnikowskiego z firmy Trab-Mosty z Gdyni. Polegał on na zwiększeniu nośności mostu oraz zwężeniu jezdni, którym odtąd odbywał się ruch jednokierunkowy. Prace wykonała forma Most Sp. z o.o. z Sopotu.
Konstrukcję nośną stanowi pięć dźwigarów żelbetowych o zmiennej wysokości w rozstawie osiowym 2,25 m, na których ułożono płytę pomostu. Most składa się z trzech przęseł o rozpiętościach: 9 m – skrajne i 34 m – środkowe. Oś mostu krzyżuje się ukośnie z osią Kanału Bydgoskiego (kąt 48º). Podporami skrajnymi są betonowe przyczółki, a środkowymi – filary żelbetowe posadowione na palach. Nośność obiektu wynosi 42 tony.

W tym opisie coś nie pasuje w sprawie historii mostu tymczasowego z II wojny światowej, a konkretnie jego lokalizacji.
Jak widać na zdjęciach z tego czasu nie znajdował się ona na miejscu obecnego i wcześniejszego mostu. Próbowałem znaleźć jakieś ślady tej lokalizacji wojennej, ale nie udało się niczego szczególnego zauważyć.
Nakładki zdjęć lotniczych z 1941 i 1944 roku oczywiście z: http://staremapy.bydgoszcz.pl

Przy okazji proponuję założenie odrębnego działu mostowego o czym wspomniałem w dziale „POMYSŁY/Propozycja nowego działu”. Bez tego mosty i wiadukty będą luzem tu i tam i trudno będzie je lokalizować.


Załączniki:
1.JPG
1.JPG [ 191.21 KiB | Przeglądany 1893 razy ]
2.JPG
2.JPG [ 195.57 KiB | Przeglądany 1893 razy ]
3.JPG
3.JPG [ 191.19 KiB | Przeglądany 1893 razy ]
4.JPG
4.JPG [ 192.15 KiB | Przeglądany 1893 razy ]
5.JPG
5.JPG [ 194.88 KiB | Przeglądany 1893 razy ]
6.JPG
6.JPG [ 187.08 KiB | Przeglądany 1893 razy ]
1941.JPG
1941.JPG [ 88.39 KiB | Przeglądany 1893 razy ]
1944.JPG
1944.JPG [ 90.74 KiB | Przeglądany 1893 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 25 gru 2022, 21:50 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Tu jest ten most na zdjęciu wstawionym przez Ewinga pokazany jako zniszczony w 1939 roku. Zdjęcie w kierunku skrzyżowania z Koronowską.
viewtopic.php?f=39&t=721&hilit=zniszczone&start=20#p52955
Widać tam chyba parowóz ciuchci wąskotorowej.


Załączniki:
most bydgoszcz.JPG
most bydgoszcz.JPG [ 183.71 KiB | Przeglądany 294 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 25 gru 2022, 22:38 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Trudno jest znaleźć zdjęcia tego mostu z czasów gdy był cały. Są zdjęcia zburzonego i tymczasowego. Musiał powstać około 1915 roku po powstaniu Nowego Kanału Bydgoskiego. Wcześniej nie był tu potrzebny. Tu widać go w towarzystwie pierwszej tymczasowej kładki ułożonej na pontonach zaraz po zniszczeniu w 1939.


Załączniki:
Most_drogowo-kolejowy_GR.jpg
Most_drogowo-kolejowy_GR.jpg [ 44.72 KiB | Przeglądany 292 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group