Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest środa, 4 gru 2024, 22:50

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: poniedziałek, 11 lut 2013, 18:48 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7068
Nasze miasto przecina Brda i kanał. Od czasów początku powstania pierwszej osady, by się rozwijać, musimy budować mosty. Wiele z tych najstarszych, ustąpiło miejsca nowym. Były i takie, które odeszły bezpowrotnie. Trudno powiedzieć ile pozostało tych, które nadal mają wygląd taki sam, od czasu ich budowy. Na początek proponuję 'mosty kolejowe' przez Brdę, w pobliżu dworca PKP.
Czy znana litografia Juliusa Gretha z 1853 pokazuje obecny, wschodni most, zbudowany jako pierwszy?
Tego nie wiem. Ale można założyć, że jego dzieło powstało z 'pamięci' i pewne dlatego różni się pewnymi proporcjami, porównując do jego, wciąż ciekawego wyglądu.

Obrazek

W czasie, gdy został zbudowany most, działała już śluza przy ul. Marcinkowskiego. Można więc założyć, że przepływająca pod mostem rzeka, miała podobny poziom lustra wody, do obecnego.
Inaczej można to odebrać, oglądając górny obraz.

Obrazek

Obecnie, patrząc od strony zachodniej, widzimy w sumie trzy mosty, będące świadectwem niedawnych, 'wielkich czasów potęgi kolei'...

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 11 lut 2013, 22:12 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2948
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Na litografii jest obecny most środkowy. Zastanawia mnie tylko z której strony stał artysta malując o ile nic nie jest dodane ani ujęte w stosunku do rzeczywistości.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 12 lut 2013, 09:02 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Posty: 2454
Przecież widać farę... :)

_________________
opuszczonebydgoszcz.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 12 lut 2013, 10:44 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2841
...i ten pociąg z ciągnącym go " samowarekiem " :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 12 lut 2013, 18:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7068
jaras pisze:
Na litografii jest obecny most środkowy. (...)


^^^ Ceglane 'balustrady' wskazują na most 'wschodni' . Na 'zachodnim' ich nie ma, choć za to wszystkie jego 'ceglane łuki' bardziej pasują do tego z litografii. (Poniżej, dla porównania zdjęcie pożyczone ze strony MMBydgoszcz, autora Rysplasta.)

Obrazek

Zakładając, że pierwsza linia kolejowa z Berlina do Bydgoszczy, przez m.i. Nakło, przebiegała tym samym szlakiem w granicach miasta, jak obecnie, to można uznać, że 'celowała' do starego dworca, przez 'most wschodni'. (Ten z 'balustradami')
Zerknąłem właśnie do 'słynnej' wikipedii i mam wrażenie, że jest coś tam 'nie tak'.
Przypominając czasy budowy linii, wspomina się o sporych pracach ziemnych w okolicy mostu, np przy pl Chełmińskim. Jedna z następnych informacji podaje, że po ok. 20-stu latach, w czasie budowy trasy do Inowrocławia, zbudowano drugi, bliźniaczy most, po stronie 'Zachodniej' :!: (Ten bez 'balustrad') Ale tam, na zdjęciu obok, pokazującym fragment tego mostu, jest dopisek, że jest to najstarszy most :!:
Możemy jeszcze spojrzeć na kształt 'łuków' zewnętrznych (ciaśniejszych) mostu 'wschodniego z balustradami'. Zapewne zbudowano je, być może bez "patrzenia w przyszłość" (ciasne dla ew. przebiegającej pod nimi ulicy) W czasie budowy mostu 'bez balustrad' pamiętano o zapewnieniu miejsca dla przyszłej ulicy... I być może myślano, jak rozwiązać ten problem (dodatkowe łuki ?) w 'starszym (?) ' moście...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 13 lut 2013, 18:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7068
Mostek, czy raczej kładka przez Brdę, w rejonie hali Łuczniczka. Zbudowana chyba w końcówce lat 70-tych XXw. Wciąż ma się dobrze. :D
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 14 lut 2013, 16:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 3 gru 2011, 19:17
Posty: 93
Bydziak, zerknij dobrze pod nogi na tej kładce-co druga deska do wymiany.A belki poprzeczne to już tragedia


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 15 lut 2013, 18:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7068
^^^ Przy najbliższej okazji zerknę. :D

Z podobnych do siebie 'trojaczków' (a może było ich więcej?) pozostały dwa, na ulicach Bronikowskiego i Wrocławskiej. Ten na ul. Grottgera zniknął z naszego krajobrazu, wraz z pobliskimi odcinkami starego kanału, w latach 70-tych XXw.

Poniżej most przez kanał na ul Bronikowskiego.

Obrazek

Nie mogłem znaleźć swojego zdjęcia, dobrze pokazującego bliźniaczy most przy ul Wrocławskiej.
Znalazłem zdjęcie krajana i 'pożyczyłem'... (Skroiłem nieco jego prawą część. Tam był podpis. Więc jeszcze raz przypominam, że autorem jest krajan.) :D

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 3 mar 2013, 05:56 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7068
Zastanawiam się, czy można to nazwać: "zespól mostów"... 'Solidarności', wzdłuż jednego z najważniejszych szlaków komunikacyjnych naszego miasta.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 9 kwie 2013, 06:56 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7068
Ten, budowany jeszcze most, będzie swoistym rekordzistą. Choćby pod względem wysokości pylonu. Będzie widoczny z różnych odległych punktów miasta i okolic. I na pewno nie raz zagoszczą tu jego zdjęcia - ciekawe ujęcia. Poniżej widok w jego kierunku z leśnej skarpy na Piaskach. Oczywiście jest to największe zbliżenie, jakie robi mój skromny aparacik. :D Przypuszczam że krajan (chyba największy znany mi wędrownik po mieście) wypatrzy jako pierwszy zaskakujące widoki tego mostu. :D

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 4 sie 2013, 19:29 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7068
Nie wiem co stanowi o 'małości' mostu, szerokość jezdni na nim, czy cieku pod nim... Czy może jego 'niskość'. Przypuszczam, że ten mostek, jest tym najmniejszym w naszym mieście. Chyba, że ktoś zna jeszcze mniejszy mostek. :D


Załączniki:
Komentarz: Mostek nad przepławką przy marinie.
marina 2.JPG
marina 2.JPG [ 91.37 KiB | Przeglądany 11394 razy ]
Komentarz: Mostek przy marinie.
marina 1.JPG
marina 1.JPG [ 94.68 KiB | Przeglądany 11394 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 11 sie 2013, 08:48 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 3 gru 2011, 19:17
Posty: 93
^^ Flisek na Koronowskiej też jest z gatunku mini


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 11 sie 2013, 19:05 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7068
^^^ Zaglądałem na sv. Tam go dobrze widać. Jest krótki, ale szerszy od tego wyżej. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 6 paź 2013, 06:12 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7068
Znana chyba tylko wodniakom i lokalnym mieszkańcom kładka (mostek?) łącząca Opławiec ze Smukałą.


Załączniki:
nad Brdą.JPG
nad Brdą.JPG [ 92.93 KiB | Przeglądany 10890 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 21 paź 2013, 12:13 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5303
Lokalizacja: Bydgoszcz
Ta kładka była dobrze znana również piechurom. Prowadził przez nią żółty szlak z Osowej do Myśla.
Czy ten szlak istnieje tego nie wiem.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 21 paź 2013, 16:35 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 28 mar 2009, 00:00
Posty: 725
Lokalizacja: Bydgoszcz
dobrze znany też ten most i bydgoskim rowerzystą którzy tamtędy skracają drogę by nie jechać na Smukałe ;)

i teoretycznie ten szlak dalej istnieje, całe zakole Brdy jest oznaczone czy bliżej mostu są odmalowane znaki tego nie potwierdze
http://wirtualneszlaki.pl/szlaki-piesze ... eszy-zolty

_________________
Bunkerites of Poland

Powyższy post wyraża moją opinię w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko mnie w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

Złośliwość jest podstawą wszelkiej przyjaźni. Dowodzi inteligencji i zainteresowania drugą osobą


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 7 gru 2014, 22:37 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Do kupienia na e- bayu:
http://www.ebay.pl/itm/Reichsautobahn-B ... 1481929249
Co to za most? Może to odbudowa mostu, o którym mowa w wątku o zniszczonych mostach.
Swoją drogą brakuje odrębnego działu z mostami ( jak jest dla kamienic, czy ulic), gdzie można by je opisywać odrębnie.
Jak da się zauważyć, brak jest łatwo dostępnych materiałów w postaci zdjęć i rysunków wielu bydgoskich mostów w ich starych, nieistniejących już wersjach. Można byłoby je z czasem uzbierać.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 8 gru 2014, 18:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Możliwości są dwie. Most na Brdzie obok papierni, lub most na nowym kanale przy Grunwaldzkiej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 8 gru 2014, 18:55 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Przy papierni odpada, bo tam zjeżdżało się na dół pod brzeg i most musiał być nisko nad wodą.
Ten pasuje do nowego kanału, gdzie były wysokie skarpy. Pewnie to most w ciągu Grunwaldzkiej.
Reichsautobahn to nie byle jaka droga. To musiała być droga w stronę Berlina :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 10 gru 2014, 06:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7068
Dla mnie to jest raczej 'rysunek z pamięci', taki może na zamówienie. I praktycznie można go przypasowywać we wiele miejsc. Np. te 'przęsła', w różnych stadiach i na różnych wysokościach, mogą być przygotowywanymi rusztowaniami do budowy np. mostu 'ceglanego', pierwszego na Kr. Jadwigi. (1861). Zakładu Zobla, który był by w oddali, jeszcze nie było. Budynki w głębi mogły by być pierwszymi obiektami garbarni...


Załączniki:
budowa.JPG
budowa.JPG [ 60.9 KiB | Przeglądany 9190 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group