Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 09:32

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
Post: sobota, 27 gru 2014, 21:30 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Most ten powstał w 1940 roku jako tymczasowy most drewniany po wysadzeniu w 1939 roku Mostu Grunwaldzkiego, który był stalowym mostem drogowo – kolejowym.
Kierował on wąskotorówkę wprost na kościół św. Antoniego, który pociągi mijały z prawej strony. Wcześniej jechały one Grunwaldzką aż do Wiejskiej, gdzie skręcały w stronę Koronowa.
W wątku o wąskotorówkach było sporo dyskusji o przebiegach linii w różnych okresach:
viewtopic.php?f=96&t=162&hilit=w%C4%85skotorowe
Most Grunwaldzki odbudowano tymczasowo jako wyłącznie drogowy w innym miejscu niż dotychczasowe – nieco bardziej w kierunku Nakielskiej.
Most wąskotorowy, odbudowany równolegle z nim, przetrwał co najmniej do końca istnienia wąskotorówki ( 01.10.1969), a pewnie nieco dłużej - w tytule wpisałem datę do 1970 (można poprawić). Widziałem gdzieś na forum jego zdjęcie bodaj z czasów wojny.
Obecnie w tym miejscu przerzucona jest nad kanałem jakaś rura, pewnie z wodą. Widać stare wzmocnienia skarpy – podbudowę przyczółków starego mostu.
Nakładka zdjęcia lotniczego z 1941 roku z: http://staremapy.bydgoszcz.pl kolegi mariwa


Załączniki:
1941 w.JPG
1941 w.JPG [ 95.51 KiB | Przeglądany 3128 razy ]
1.JPG
1.JPG [ 196.37 KiB | Przeglądany 3128 razy ]
2.JPG
2.JPG [ 196.16 KiB | Przeglądany 3128 razy ]
3.JPG
3.JPG [ 196.45 KiB | Przeglądany 3128 razy ]
4.JPG
4.JPG [ 197.03 KiB | Przeglądany 3128 razy ]
5.JPG
5.JPG [ 196.46 KiB | Przeglądany 3128 razy ]
6.JPG
6.JPG [ 194.31 KiB | Przeglądany 3128 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 27 gru 2014, 22:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 287
Lokalizacja: Bydgoszcz
Niedługo w tym miejscu powstanie nowy most trasy WZ, który będzie łączył istniejące juz ulice...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 27 gru 2014, 22:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Ten most "rurowy" zostanie" w tym miejscu bez zmian.
Nowy most jest znacznie dalej - bliżej śluzy - na zdjęciu.
Teren w trakcie przygotowania do fundamentowania.


Załączniki:
nowy most.JPG
nowy most.JPG [ 146.42 KiB | Przeglądany 3120 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 24 sty 2015, 20:45 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Bydziak wstawił kiedyś zdjęcie tego mostu wąskotorowego z przejeżdżającą kolejką:
viewtopic.php?f=96&t=162&hilit=kolejki&start=340#p24818


Załączniki:
ciu2u.jpg
ciu2u.jpg [ 94.82 KiB | Przeglądany 2995 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 25 sty 2015, 09:19 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Podobne, współczesne ujęcie, w tym kierunku.


Załączniki:
rurociąg.JPG
rurociąg.JPG [ 55.84 KiB | Przeglądany 2979 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 lut 2015, 23:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Jako uzupełnienie dodam informację o syfonie znajdującym się tuz obok. Była już o tym mowa na Forum.

Ciekawą budowlą hydrotechniczną jest syfon, który przeprawia strugę Flis pod Kanałem Bydgoskim. Jest on dobrze widoczny z mostu Świętego Antoniego z Padwy w ciągu ul. Nad Torem. Kierunek Zachodni. Po prawej stronie widać wlot do syfonu i zastawkę spiętrzającą wodę, a po przeciwnej stronie kanału jego wylot.

Obrazek


Wlot strugi Flis
Obrazek


Wylot
Obrazek


Syfon musiał powstać na początku XX wieku gdy budowano 1630-metrowy nowy odcinka Kanału w Bydgoszczy. Prace ziemne prowadzono przy budowie latach 1910-1913. Czyli syfon musiał powstać w trakcie trwania prac.
Takie rozwiązanie było niezbędne, aby dalej płynęła woda i napędzała koło młyńskie w Młynie Petersona.




Syfon został
prawdopodobnie zbudowany na początku XX wieku, gdy poprowadzono nowy
1630-metrowy odcinek Kanału Bydgoskiego. Takie rozwiązanie było niezbędne, aby
Młyn Petersona mógł nadal pracować.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 13 lut 2015, 06:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Także w wątku o Flisie: viewtopic.php?f=101&t=6236&hilit=flis#p42549


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group