Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 15:00

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 152 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna
Autor Wiadomość
Post: niedziela, 12 sty 2014, 13:50 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
Posty: 531
Lokalizacja: Wtelno / Czyżkówko / Bartodzieje
Obecnie chyba realizowany jest dodruk tej pozycji.

_________________
pozdrawiam znad kaszty

http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 20 sty 2014, 23:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
U nas śluza zostanie odkopana.
Tymczasem na drugim krańcu Polski w Gliwicach śluzę Kanału Kłodnickiego zniszczono. Najpierw zasypali ją 60 lat temu - podobnie jak u nas z śluzą II. Ostatnio ją odkopano i uwaga ... rozebrano ją niszcząc całkowicie.
Warto zajrzeć. Kolega - pasjonat śluz i dróg wodnych podesłał link. Są bardzo interesujące zdjęcia.
http://www.kanalgliwicki.net/sluzy_kk/sluzy_kk.html

Nie myślałem, że takie rzeczy mogą dziać się współcześnie.
https://www.facebook.com/media/set/?set ... ee2b9af48b


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 10 lut 2014, 07:54 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
W tym wątku są sprzeczne informacje o dacie zasypania śluzy - lata 70-te i 1915 rok: viewtopic.php?f=31&t=1159 . W Wikipedii jest 1915. Sam tam napisałem i w artykule w Pomorskiej, do którego jest tam link, jest o latach 70-tych.
Jeśli to nie tę śluzę zasypywano w latach 70-tych, to co ja widziałem? A widziałem wywrotki przywożące ziemię od strony Marcinkowskiego i spychacz wpychający ziemię do jakiegoś basenu. To musiała być śluza.
Wczoraj zrobiłem zdjęcia aktualnego stanu prac. Za płotem są uzupełniane cegły ścian komory śluzy.


Załączniki:
1.JPG
1.JPG [ 191.4 KiB | Przeglądany 10711 razy ]
2.JPG
2.JPG [ 196.65 KiB | Przeglądany 10711 razy ]
3.jpg
3.jpg [ 192.22 KiB | Przeglądany 10711 razy ]
4.JPG
4.JPG [ 194.1 KiB | Przeglądany 10711 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 10 lut 2014, 13:29 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02
Posty: 437
Widziałeś zasypywanie zatoczki położonej pomiędzy tylnią ścianą ś. trapezowej, boczną
ś. obecnej, nabrzeżem Brdy i ul. Marcinkowskiego, której bruk schodził, wtedy, miękko do wody.

Zobacz tutaj: http://staremapy.bydgoszcz.pl/mapy/zdje ... szcz_1944/


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 10 lut 2014, 14:13 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Rzeczywiście, na mapie z 1941 roku też jest zatoczka będąca pozostałością drogi wodnej przed śluzą trapezową. To ten zbiornik mógł być zasypywany.
Przy okazji - na tej mapie niektóre ulice mają zmienione nazwy - od nazwisk hitlerowskich notabli.


Załączniki:
1941.jpg
1941.jpg [ 191.46 KiB | Przeglądany 10691 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 10 lut 2014, 18:51 
Offline
Gość

Rejestracja: sobota, 8 wrz 2012, 14:56
Posty: 59
Zatoczka została zasypana gdzieś na przełomie 1968-1970 .Zimą Chodziliśmy tam się ślizgać.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek Smętkowski


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 12 lut 2014, 17:04 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Jakiś czas temu znalazłem w necie zdjęcie 'zatoczki'. Teraz jest okazja by je tu wstawić. Pamiętacie napis na pobliskim murze: 'węgiel do holowników"? Można założyć, że gdy skończyła się era parowych holowników i popytu na węgiel, zatoczka w której zatrzymywały się holowniki po paliwo, stała się niepotrzebna... Ja ją pamiętam, chyba zawsze pustą. Ale nie jako nieprzydatną.


Załączniki:
zatoczka.JPG
zatoczka.JPG [ 62.16 KiB | Przeglądany 10642 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 12 lut 2014, 18:58 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Stąd węgiel do parostatków można było podwozić taczką do skraju zatoczki.


Załączniki:
Węgiel  do  parostatków.jpg
Węgiel do parostatków.jpg [ 198.39 KiB | Przeglądany 10633 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 2 mar 2014, 14:22 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 16 lut 2014, 15:06
Posty: 12
Takie oto zdjęcia znalazłem:


Załączniki:
049.jpg
049.jpg [ 112.58 KiB | Przeglądany 10582 razy ]
053.jpg
053.jpg [ 163.36 KiB | Przeglądany 10582 razy ]
87667e473745feef.jpg
87667e473745feef.jpg [ 76.58 KiB | Przeglądany 10582 razy ]
luza.jpg
luza.jpg [ 84.13 KiB | Przeglądany 10582 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 3 mar 2014, 21:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
^^^ Kolejna pocztówka nazywająca ten most Jagiellońskim. W stosunkowo krótkim, 'tamtym czasie', chyba zbyt często zmieniały się nazwy tamtych mostów.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 6 mar 2014, 20:17 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Warto zobaczyć makietę śluzy trapezowej w Muzeum Kanału Bydgoskiego. Warto tym bardziej że została ona wykonana przez użytkowników Forum.

Sześć miesięcy potrzebowali modelarze, by wykonać makietę śluzy trapezowej wraz z okolicznymi zabudowaniami. Z kominów unosi się dym, wrota śluzy są ruchome, poziom wody w komorze podnosi się i obniża. Wszystko sterowane elektrycznie.
Makieta przedstawia śluzę trapezową i zabudowania portowe z końca XIX w. położone pomiędzy współczesnymi ul. Marcinkowskiego, Grottgera i Focha. Makieta w skali 1:100 o wymiarach 2,3 na 1,6 m znajduje się w Muzeum Kanału Bydgoskiego przy ul. Nowogrodzkiej 3.

Powstała, by uświetnić obchody Roku Kanału Bydgoskiego, który właśnie obchodzimy. Pomysł wpisuje się też w odsłonięcie przez miasto i rewitalizację śluzy trapezowej przy ul. Marcinkowskiego - mówi Tomasz Izajasz, kustosz Muzeum Kanału Bydgoskiego.

Obrazek


Makieta robi ogromne wrażenie dbałością o detale. Budynki, ulice, płoty są dopracowane w najmniejszych szczegółach. Autorzy zadbali nawet o bruk i granitowe płyty chodnikowe w ciągu ul. Grottgera czy drewniane detale więźby dachowej w budynkach.

Obrazek

Oglądając makietę, można dowiedzieć się, na jakiej zasadzie działała skomplikowana budowla hydrotechniczna. Wrota górne i dolne śluzy są ruchome. Poziom wody (została wykonana ze specjalnej żywicy imitującej wodę) w komorze obniża się i podnosi. Słychać szum wody dochodzący z głośników, a z kominów nad czterema budynkami wydobywa się dym. Wszystko sterowane elektronicznie.

Obrazek


Obrazek


- Makieta jest praktycznie skończona. Będziemy nadal nad nią pracować. Wokół śluzy brakuje jeszcze latarni gazowych i urządzeń obsługi mechanizmów śluz. Wydrukujemy je w nowoczesnej technice 3D - informuje Izajasz. - Docelowo pojawią się postacie i kolejne barki - dodaje.

Pierwszą z nich przyniósł Łukasz Kurzaj, którzy jest jednym z modelarzy pracujących nad projektem. - Jest to barka bez silnika, tzw. berlinka, o masie załadunku 300 ton. Takie barki były holowane przez holowniki lub poruszały się za pomocą żagla na Kanale Bydgoskim. Model jest wykonany w skali 1:100 - opowiada modelarz. I dodaje, że pracował nad nim w ekspresowym tempie dwóch tygodni.



Obrazek
Na zdjęciu Tomek Izajasz kustosz muzeum i po prawej stronie Łukasz Kurzaj


Obrazek
ul. Grottgera


Obrazek
Dolne wrota śluzy. Barka i frota w odbiciu "wody"


- Makieta kosztowała 10 tys. zł, pieniądze przekazało ratuszowe Biuro Kultury Bydgoskiej. Jednak bez wsparcia wolontariatu modelarzy i życzliwych osób nigdy by nie powstała. Pomoc tych ludzi wyceniam na 30 tys. zł - szczegółowo wylicza kustosz.


Obrazek
Ktoś pali w piecu :)


Obrazek
Ujście Kanału Bydgoskiego do Brdy przy ul. Grottgera


Obrazek


Obrazek
Woda wydaje się odbijać o burty barki.


Obrazek


Obrazek
Granitowe płyty chodnikowe i bruk na ul. Grottgera. Piękna rekonstrukcja.


Obrazek
Ceglany płot jak oryginalny.


Obrazek
Dolne wrota


Obrazek
Poziom wody w komorze śluzy podnosi się i obniża.


Obrazek


Obrazek


Makieta bydgoskiej śluzy trapezowej powstała dzięki inicjatywie i staraniom Muzeum Kanału Bydgoskiego oraz Bydgoskiego Węzła Wodnego. Kwerenda historyczna, opracowanie komputerowe i wykonanie: Robert Grochowski, Karolina Grochowska, Jarosław Butkiewicz. W budowie makiety brali udział bydgoscy modelarze: Łukasz Kurzaj, Dawid Kawałek i Sławomir Lewan. Cięcie laserowe, pomoc i doradztwo techniczne - Maison-Laser, poligrafia - firma Diamond.

Makietę można już oglądać w godzinach otwarcia muzeum. Pełne informacje na stronie muzeum http://www.muzeumkanalu.pl/


Cały tekst w Gazecie Wyborczej: http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... z2vDA8vYS2
Więcej zdjęć
http://fotoforum.gazeta.pl/72,2,745,607 ... wv.x=2&v=2


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 6 mar 2014, 21:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Maciej Kulesza pisze:
Warto zobaczyć makietę śluzy trapezowej w Muzeum Kanału Bydgoskiego. Warto tym bardziej że została ona wykonana przez użytkowników Forum.
(...)
Ktoś pali w piecu :)


^^^ Wszyscy palili i smogu nie było... :D

Teraz widzę, że choć częściowo, jest to, o co pytałem. :D
Dobra robota. :1
Maciej Kulesza pisze:
Obrazek
Ujście Kanału Bydgoskiego do Brdy przy ul. Grottgera



Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 6 mar 2014, 21:53 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 15 sty 2009, 00:00
Posty: 458
Wspaniałe zdjęcia i tekst. Gratulacje Macieju :za
Dalej pracujemy nad udoskonalaniem makiety. Mamy jeszcze wiele ciekawych pomysłów. Zapraszamy zatem do Muzeum Kanału Bydgoskiego.

_________________
,,Powiedziałem im również, aby nie pracowali w firmach produkujących narzędzia mordu i żeby wyrażali pogardę dla ludzi, którzy myślą, że takie narzędzia są nam potrzebne" - Kurt Vonnegut, Rzeźnia numer pięć


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 7 mar 2014, 02:25 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Piękna makieta, ukłony w stronę twórców.

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 20 mar 2014, 15:31 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 20 mar 2014, 13:45
Posty: 2
Świetna robota :1 brawo. Nie ma jak podejście plastyczne do tematu !

Parę postów wcześniej pojawił sie wątek ślepej zatoczki. Pamietam ją. Pamiętam, że od strony wschodniej obecnej śluzy (a od zachodniej strony zatoczki), często woda "bąblowała", tak jakby wodę w górę wyrzucały jakieś pompy.
Były dwa takie punkty "bąblowania" wody w zatoczce.
Czy ktoś może coś wie na ten temt? Nie kojarzę już, czy zatoczka była pod koniec swojego istnienia odcięta od nurtu Brdy - bo wówczas mogłaby funkcjonować jako basen oszczędnościowy.

Lubiłem jako dziecko przyglądać się ruchu na wodzie przy śluzie, a ruch wówczas był jeszcze niemały. Pamiętam, że wrota północne dzisiejszej śluzy otwierały się specyficznie. Jako jednoskrzydłe, po wyrównaniu poziomu wody przechylały się w stronę zewnętrzną śluzy ginąc pod wodą (kładły sie pod wodę). Może tak jest do dziś - nie zweryfikowałem tego.
Ale chiałem się dowiedzieć czy to jest jakiś specjalny system wrót śluzowych? Nigdzie nie mogłem znaleźć informacji na ten temat.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 20 mar 2014, 16:00 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
velca pisze:
Pamiętam, że wrota północne dzisiejszej śluzy otwierały się specyficznie. Jako jednoskrzydłe, po wyrównaniu poziomu wody przechylały się w stronę zewnętrzną śluzy ginąc pod wodą (kładły sie pod wodę). Może tak jest do dziś - nie zweryfikowałem tego.
Ale chiałem się dowiedzieć czy to jest jakiś specjalny system wrót śluzowych? Nigdzie nie mogłem znaleźć informacji na ten temat.

To są tak zwane wrota klapowe, funkcjonują do dziś. Można je również zobaczyć na Śluzie Okole i Czyżkówko, oraz na nowej śluzie w Brdyujściu.
W tym wątku są m.in. zdjęcia wrót klapowych "bez wody": viewtopic.php?f=101&t=5794


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 21 mar 2014, 15:14 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
bunkier pisze:
To są tak zwane wrota klapowe, funkcjonują do dziś.

Dokładniej klapa typu Czabelki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 23 mar 2014, 19:23 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Skos, miedzy dawnym poziomem chodnika, a obecnym, nowym. Być może w czasie gołoledzi, moze okazać się pułapką dla osób mniej zwinnych. :shock:


Załączniki:
skośna fantazja.JPG
skośna fantazja.JPG [ 103.32 KiB | Przeglądany 10241 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 23 mar 2014, 19:52 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
To jakaś masakra, powinni w tym momencie przesunąć tą barierkę do góry, bo jak nic ktoś (nie koniecznie na drugim gazie) się tu połamie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 24 mar 2014, 19:50 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2926
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
To ma być taras widokowy :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 152 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group