Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 17:15

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 103 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna
Autor Wiadomość
Post: czwartek, 16 kwie 2009, 18:38 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Jarek, nałożyłem fragment mapy Fordonu z 1933 roku na google earth i wychodzi na to, że most kończył się jeszcze przed obecnym skrzyżowaniem w Strzyżawie.

Obrazek

Ostatnie przęsło kończyło się mniej więcej w następujących lokalizacjach:
53° 8’9.64"N 18°10’47.24"E
i
53° 8’10.26"N 18°10’49.24"E

Jeśli umocnienia były na końcu ostatniego przęsła, to wychodzi na to, że powinny znajdować się na terenie obecnej stadniny lub gdzieś w okolicy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 16 kwie 2009, 19:01 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
no to dawaj kiedy i gdzie sie spotykamy i jedziemy poszukac :!:

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 16 kwie 2009, 19:13 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Myślę, że jak będziemy sprzątać synagogę w Fordonie, to będzie można tam wyskoczyć (nawet spacerkiem dla zdrowia).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 16 kwie 2009, 19:27 
Offline
Admin
Admin

Rejestracja: niedziela, 16 lis 2008, 00:00
Posty: 136
Lokalizacja: Bydgoszcz
Zdemontowane przęsła "naszego" mostu można znaleźć w kilku miejscach w Polsce:

- Brzeg, rzeka Odra
Obrazek

-Czarnków, rzeka Noteć
Obrazek
Obrazek

- Ryboły, rzeka Narew

- Terespol, rzeka Bug

- Zosin, rzeka Bug


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 16 kwie 2009, 20:58 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Ewing pisze:
Jeśli umocnienia były na końcu ostatniego przęsła, to wychodzi na to, że powinny znajdować się na terenie obecnej stadniny lub gdzieś w okolicy.



Zgadza się, ludzie z TPFu mówili że są za stadniną. Trzeba to oblukać.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 17 kwie 2009, 07:36 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Nasyp kolejowy nie zmienił chyba swojej lokalizacji, więc wystarczy poruszać się wzdłuż torów.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 18 kwie 2009, 18:36 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Cytuj:
Obronny most w Fordonie (Fordon-Striesau)

Zbudowany w latach 1891-93 ważny strategiczny most na Wiśle (na linii łączącej twierdze Toruń i Grudziądz) koło Bydgoszczy otrzymał (oprócz typowych wartowni i bram na przyczółkach) ufortyfikowany przyczółek wschodni: 1898-99 ziemną baterię z czterema betonowymi stanowiskami dział 90mm otoczoną kratą forteczną i trójkątną fosą z zasiekami z drutu kolczastego, 1905 baterię przekształcono w szaniec piechoty z dwoma betonowymi stanowiskami dla przewoźnych wieżyczek pancernych Grusona z działkami szybkostrzelnymi 53mm, rozpoznano stanowisko baterii 6 dział 120mm. Most podlegał Fortyfikacji Toruń. Niezachowane wmocnienia samego mostu składały się z dwóch par blokhauzów oraz na lewym brzegu Wisły baterii na północ od Fordonu. Most miał długość 1250m, 19 filarów, z których 6 zachodnich było nurtowych. Linia kolejowa biegła po stronie południowej mostu, a droga północnej.


żródło: http://www.mars.slupsk.pl/fort/4005b.htm

Tu również znajdziecie kilka ciekawych informacji na temat umocnień i samego mostu: http://www.nbi.com.pl/redirect/dirme/?h ... ICR_u-sBQA


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 19 kwie 2009, 08:45 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Na tym fragmencie mapy widać umocnienia:
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 25 kwie 2009, 23:07 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Po sprzątaniu synagogi udaliśmy się mocną ekipą za most w poszukiwaniu fotyfikacji. Chodziliśmy jeździliśmy aż w końcu zostało dwóch wytrwałych :) którym się poszczęściło i trafiliśmy na pozostałości po umocninieach.

Marcin, zastanawia mnie ten wał ziemny obłożony kamieniami. Z góry wyraźnie widać że pierścień jak by był zamknięty obejmował by dwa przęsła mostu. Na starej mapie nie jest to zaznaczone.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 26 kwie 2009, 15:19 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Jeśli ten wał faktycznie zamykał się w pierścień (a wszystko na to wskazuje) to wygląda na to, że miał chronić coś w środku w przypadku większego stanu wody i podtopień. Może była tu jakaś składnica/magazyny. Dziwne jest jednak to, że na mapach nie ma śladu po obwałowaniu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 27 kwie 2009, 16:51 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kilka moich fotek.

Zaczęło się tu:

Obrazek

Potem spacerek nasypem kolejowym i poszukiwania wzdłuż niego:

Obrazek

Obrazek

Tajemniczy wał niewiadomego przeznaczenia, obłożony od góry do dołu kamieniami; poniżej niego wyorane cegły:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Był i pociąg :D

Obrazek

Obrazek

I w końcu po chwilach zwątpienia i rezygnacji naszym oczom ukazał się upragniony widok:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na koniec jeszcze mały akcent przyrodniczy :lol:

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 11 cze 2009, 12:57 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Na poniższej stronie można zobaczyć jak wyglądały wieżyczki, które były na wyposażeniu umocnień i jak mniej więcej prezentowały się ich stanowiska w całości.

http://kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/ugruns53.htm


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 16 cze 2009, 22:13 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
I jeszcze dwie fotki jak wyglądał dawniej.

Obrazek
By bunkier

Obrazek
By bunkier


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 16 lis 2009, 21:35 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Po przyjrzeniu się archiwalnym fotką z budowy mostu muszę z przykrością stwierdzić, że w chwili obecnej trudno w jakikolwiek sposób nazwać go zabytkowym :(
Jedyne co pozostało z tamtych czasów, to podpory w nurcie rzeki, choć i tak chyba w nieco zmienionej formie. Wszystkie przęsła są "nowe".


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 8 kwie 2010, 20:51 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Powrócę do wątku związanego z "starym" mostem w Fordonie.
Znalazłem oto bardzo ciekawe zdjęcie.

Obrazek

i kolejne

Obrazek


A oto jedno przęsło sfotografowane w Czarnkowie (woj. wielkopolskie) - pokazywane powyżej. Przęsło przerzucone jest przez Noteć. Co ciekawe. Analizując zdjęcia okazuje się, że most w Czarkowie jest zachowany w idealnym stanie. Posiada nawet oryginalne barierki odgradzające pieszych od skrajni mostu.
Oto zdjęcia obfotografowanego mostu w Czarkowie.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 8 kwie 2010, 21:34 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Maciej Kulesza pisze:
Co ciekawe. Analizując zdjęcia okazuje się, że most w Czarkowie jest zachowany w idealnym stanie.

Tak nie do końca - wszystkie te przęsła zaadaptowane z mostu fordońskiego zostały zwężone. Wystarczy policzyć "x" w górnych, krzyżujących się elementach. Tu jest ich 8, w oryginale było 15.
Nie zamontowano również wszystkich łukowych łączników widocznych tu na środku mostu pomiędzy bocznymi elementami, a sklepieniem.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 9 kwie 2010, 10:37 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
A ja myślę, że nie. Na moście były dwa rodzaje przęseł. Duże i małe.

Dlaczego?

Pierwszy most składał się z 18 przęseł w tym 5 rzecznych (to te półokrągłe łuki widoczne na większości starych zdjęć) o rozpiętości teoretycznej 98,5 metra (od osi filara do osi filara – 100 metrów) oraz 13 przęseł ponad terenem zalewowym od strony Ostromecka, z kratownicami o długości 60,5 m (od osi filara do osi filara –62 m) stalowych o konstrukcji kratownicowej, z jezdnią dołem. Całkowita długość przęseł wyniosła 1306 metrów, uwzględniając przyczółki z bramami – około 1325 m. Most miał szerokość 10,8 m, z czego 4,15 m przeznaczono na torowisko z jednotorową linią kolejową, a 6,5 m na część drogową. Poszczególne rodzaje komunikacji oddzielono żelaznym ogrodzeniem. Z obydwu stron dźwigarów znajdowały się 1,5 metrowej szerokości chodniki. Jezdnia i chodniki były drewniane.
Szkoda, że fizycznie w Czarnkowie nie pomierzyłem mostu.

To przęsło z Czarnkowa to jest to mniejsze przęsło (prostokątne) których było 13 szt. Widoczne jest starej fotografii z samochodem. Niestety ja nie dałem rady policzyć owych X. Ale tak na chłopski rozum, to nie warto zmniejszać przęsła bo starci swoją nośność, lub wręcz może się rozpaść.

Tych prostokątnych przęseł było 13.
Jedno (1) jest w Czarkowie.
Dwa (2) są prezentowane powyżej i niżej w Brzegu nad Odrą.

Obrazek
Zdjęcie pochodzi z internetu i autorem jest kosma 100

Obrazek
Zdjęcie pochodzi z strony http://www.klimatyblox.pl


I kolejne dwa (2) przęsła znajdują się na Narwi w miejscowości w ciągu drogi nr 19 miejscowość Ryboły.
Autorem obu zdjęć jest geo573 z strony panoramio

Obrazek

Obrazek

Te nad Narwią, Notecią i Odrą wydaja się być takie same jak na prezentowanym zdjęciu czarno-białym z samochodem.
Czy zostały zmniejszone? Chyba nie. Szkoda było pracy aby je zmniejszyć. Bo z drugiej strony dlaczego.

Wszystkie one mają po jedenaście x "pionowych" i wyglądają na takie same (na "oko") pod względem szerokości, długości i wysokości.

Było więc 13 przęseł prostokątnych i 5 udało się wspólnie znaleźć. Pozostało jeszcze do odszukania 8 małych i 5 dużych, łukowych (rzecznych) przęseł. Tych nie udało mi się znaleźć...
Określenie ich miejsca jest bardzo trudne, bez dokładnej wiedzy prawie niemożliwe, chyba, że ktoś z Was natknie się na nie przypadkiem.

Zdjęcia z Brzegu również będę miał. Więc je wkleję.
Szukajmy więc pierwszego fordońskiego mostu :) choć ja zakładam, że część poszła na złom, a być może część pojechała na wschód, a część jest gdzieś w kraju.
Pamiętajmy, że odbudowę obecnego mostu rozpoczęto w 1952 roku. Więc należy szukać przęseł mostu zawiezionych na nowe miejsce na początku 50-tych lat. ubiegłego wieku.

-- piątek, 9 kwi 2010, 11:46 --

Dodam jeszcze, że natknąłem się na informację, że
"trzy trafiły do Piły".

W samej Pile takich mostów nie znalazłem...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 9 kwie 2010, 11:13 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Niestety ale jest dokładnie tak jak piszę. Co do tego, że były dwa rodzaje przęseł, to ok. tylko zwróć uwagę, że zarówno te duże, jak i te małe miały tą samą szerokość. Dokładna szerokość mostu na całej długości wynosiła 10,8 m, z tego 4,15 metra zajmowało torowisko, 6,5 m część drogowa (5 metrów jezdnia i reszta pobocza). W nowych lokalizacjach nie potrzebna była część kolejowa, a nadmiar stali na pewno wykorzystano gdzieś indziej.
Może to zdjęcie pomoże w liczeniu.
Jeszcze jedno - ja na twoich fotkach doliczyłem się po 10 "X" nie licząc początkowych łączników, które we wszystkich przęsłach są zawsze o 2 "X" krótsze (13 w oryginale, po 8 w prezentowanych na fotkach).


Załączniki:
most.JPG
most.JPG [ 92.73 KiB | Przeglądany 21583 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 9 kwie 2010, 11:31 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Przyznam szczerze że nie przekonuje mnie to, bo nie mogę policzyć owych X. Mówimy o x u góry czy tych w pionie?

Mam inne rozwiązanie. Wystarczy zmierzyć most w Czarnkowie. :) Zmierzę szerokość mostu między balustradami i między przęsłami. I będziemy wiedzieć co i jak. :)

A tak na marginesie to skracanie czy zwężanie mostu wydaje się bezcelowe.
Po poniedziałku powinienem mieć wymiary :)
Pozdrawiam


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 9 kwie 2010, 11:38 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Chodzi o te górne x. Zwróć też uwagę, że na zdjęciu z tym starym autem jezdnia jest dwukierunkowa tak jak teraz, a obok przebiega jeszcze linia kolejowa. Dodatkowo pobocze (od jezdni do filaru) jest szersze niż to dzisiejsze. Jeśli usunąć by z naszego mostu linię kolejową to tak naprawdę powstał by trzeci pas ruchu, a tu możemy o tym zapomnieć ;)
Co do zewnętrznych chodników, to w oryginale miały one po 1,5 m.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 103 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group