Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest poniedziałek, 22 paź 2018, 01:32

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 52 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: poniedziałek, 26 paź 2015, 20:56 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 688
W latach powojennych na polskich ziemiach istniały wieże triangulacyjne dla celów wojskowych. Pamiętam, że takie wieże istniały w pobliżu Nowego Dworu, na tzw. Siedmiogórzu (wojska napoleońskie tamtędy przechodziły) oraz w pobliżu Czarnowa, na zboczu Kotliny Toruńsko - Eberswaldzkiej, blisko Górnego Kanału. Ponieważ były wykonane z bali drewnianych, uległy samoistnemu zniszczeniu. Załączam 2 mapki przedstawiające ich położenie. Wieże oznaczone są trójkątami z kropką w środku i podaną wysokością. Wg mapy z 1972-go roku, 2 wieże powinny istnieć przy Małej Kępie. Kiedyś tam bywałem, ale nie przypominam sobie tych miejsc. O wieżach triangulacyjnych można poczytać w Wikipedii.


Załączniki:
1.jpg
1.jpg [ 55.85 KiB | Przeglądany 1965 razy ]
2.jpg
2.jpg [ 94.8 KiB | Przeglądany 1965 razy ]
3.jpg
3.jpg [ 56.12 KiB | Przeglądany 1965 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 27 paź 2015, 07:30 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 276
Lokalizacja: Bydgoszcz
Zainteresowałeś mnie i to bardzo ale. To co pokazujesz na mapach niekoniecznie jest znakiem triangulacyjnym. Jest to po prostu podana wysokość (akurat w danym przypadku wierzchołka danego wzniesienia) Na mapie którą przedstawiasz nie może być tej wieży. Dodatkowo takie wieże były od siebie odsunięte o dziesiątki kilometrów. Jeśli szukasz wieży triangulacyjnej musisz oprócz pozostałości po konstrukcji samej wierzy, szukać jeszcze jednej bardzo ważnej rzeczy, kamienia który był umiejscowiony centrycznie pod wierzchołkiem wierzy.

Obrazek

ten znak akurat jest nieopodal Kcyni dokładnie w miejscowości Dębogóra na najwyższym wzniesieniu w okolicy... W dniu dzisiejszym stoi kilkadziesiąt metrów obok wieża pożarowa. W dzisiejszych czasach niestety już zapomniane.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 27 paź 2015, 08:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 4 sie 2011, 19:08
Posty: 470
czy taką wieżą triangulacyjną była wieża Bismarcka? czy mylę pojęcia


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 27 paź 2015, 10:52 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 688
Sprawdziłem w internecie, w ten sposób oznaczane są punkty geodezyjne lub triangulacyjne, Wieże drewniane blisko Nowego Dworu i Czarnowa istniały. Jako dzieci kilka razy byliśmy przy wieży przy Nowym Dworze. Była tam drabina, a na końcu drabiny podłoga z stolikiem. I chyba był kamień między słupami. Ja mam lęk wysokości, ale moi koledzy tam wchodzili. Wieża została zlikwidowana (chyba) przy końcu lat 60-tych. Z "google maps" wynika, że ten teren jest zaorany. Natomiast wieża blisko Czarnowa stała (chyba) w latach 70-tych. Później widziałem jej belki leżące na zboczu doliny. Może kiedyś znajdę czas, to odwiedzę te miejsca.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 27 paź 2015, 15:29 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 276
Lokalizacja: Bydgoszcz
Same punkty geodezyjne są różnie oznaczone "zrobione" np. wieże starszych kościołów (nie wszystkich) mają współrzędne geodezyjne.
Kod:
Wieże drewniane blisko Nowego Dworu i Czarnowa istniały
nie twierdze że nie istniały, zmierzam tylko do tego że na mapie której się posiłkujesz w ten sposób oznaczone są wysokości. Śmiem twierdzić, że jedna z wież triangulacyjnych była umieszczona na wzgórzu Bydgoskiego Wyszogrodu, niestety jeszcze nie miałem okazji udowodnić tej tezy ale powoli... Z miłą chęcią poznam miejsce gdzie stały te wieże. Możesz określić mniej więcej i pokazać na mapie gdzie one się znajdowały? Z miłą chęcią się tam wybiorę :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 27 paź 2015, 21:22 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 688
Mówisz i masz. Załączam kilka wycinków z map z trójkątami z kropką i wysokościami. Przez mgłę sobie przypominam, że coś stało na wzgórzu w pobliżu Czarnówka, i przed wjazdem szosą do Solca Kujawskiego, po prawej stronie na wzgórzu. Te wieże służyły do tzw. dowiązania topogeodezyjnego. Gdy mieliśmy ćwiczenia z artylerii na poligonie toruńskim, należało w celowniku odnaleźć taką wieżę, a następnie na podstawie zmierzonego kąta do tej wieży ustawić haubicę w kierunku nieprzyjaciela. Co ciekawe, celowniczy w obsłudze działa patrzył... do tyłu. Przy strzelaniu "na wprost" obowiązywały inne zasady. Na posiadanych mapach jest dużo kwadratów z kropką i podaną wysokością. Na przewodniku do map topograficznym takich oznaczeń nie znalazłem, są natomiast kółka z kropkami. Może to dotyczy tzw. punktów topograficznych. Oznaczenia wycinków - 1- Czarnówko, 2 - Fordon (Wys\ogród), 3 - Solec Kujawski, 4 - droga do Stryszka, 5 - Osówiec, 6 - Gościeradz.


Załączniki:
1.jpg
1.jpg [ 189.89 KiB | Przeglądany 1898 razy ]
2.jpg
2.jpg [ 15.31 KiB | Przeglądany 1898 razy ]
3.jpg
3.jpg [ 62.47 KiB | Przeglądany 1898 razy ]
4.jpg
4.jpg [ 134.28 KiB | Przeglądany 1898 razy ]
5.jpg
5.jpg [ 91.84 KiB | Przeglądany 1898 razy ]
6.jpg
6.jpg [ 154.92 KiB | Przeglądany 1898 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 28 paź 2015, 07:58 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 688
Na mapach wojskowych z 1986-go roku kwadraty z kropka, trójkąty z kropką i same kropki określa się jako punkty wysokościowe. Wygląda na to, że triangulacja zmarła śmiercią naturalna wraz z upadkiem ostatniej wieży.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 28 paź 2015, 09:34 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 276
Lokalizacja: Bydgoszcz
Mylisz się ;) pomyśl co się stanie gdy zabiorą wojsku (i nie tylko bo to również tyczy się cywilów) elektronikę która w dzisiejszych czasach jest wszędzie. Nie można zupełnie zapominać o starszej technologii, nie można również negować nowinek. Wieże i punkty triangulacyjne istnieją do dnia dzisiejszego i są wykorzystywane do różnych celów, uproszczają życie i pomagają ludziom w ich pracy. Zwykły szaraczek nie przywiązuje żadnej uwagi do jakiegoś tam słupa, kamienia itd...

Podaję link do strony http://static.panoramio.com/photos/large/92696045.jpg która ukazuje nam znaczenie mapy. Od tamtej pory zmieniło się wiele, lecz sam zamysł pozostał.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 28 paź 2015, 10:51 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
Posty: 501
Lokalizacja: Flisy / Czyżkówko / Bartodzieje
Tak na szybko:
Triangulacja nie istniała do celów wojskowych tylko geodezyjnych i kartograficznych.
Sieć składała się z sygnałów czterech rzędów. Wieniec pomorski miał bazę założoną w okolicy Szubina. Punkt wyjścia w Poczdamie - Helmertturm.
Siec to nie tylko wieże triangulacyjne ale także charakterystyczne obiekty. W Bydgoszczy na pewno sygnałem była wieża ciśnień na Wzgórzu Dąbrowskiego (II rzędu). Inne sygnały które pamiętam to wieże kościołów we Wtelnie, Ostromecku, Fordonie, Osielsku, Łochowie, Cielu, Rynarzewie, Szubinie a w Bydgoszczy na placu Wolności i kościół Zbawiciela.

ps. nie jestem geodetą.

_________________
pozdrawiam znad kaszty

http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 28 paź 2015, 13:10 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 688
O "śmierci" triangulacji w wojsku myślałem w tym sensie, że teraz wojskowi (chyba) raczej nie szukają punktów triangulacyjnych, np. wieży kościoła w Ostromecku. Po prostu, włączają GPS, i wiedzą gdzie się znajdują. A do mierzenie odległości nie służy dalmierz, a (chyba) włączają miernik laserowy. Moja przygoda z artylerią zakończyła się 34 lata temu. Nawet nie wiem, czy klasyczna artyleria, z działobitniami, jeszcze istnieje. Teraz, jak widzę podczas parady na 15-go sierpnia, istnieją haubice samobieżne.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 29 paź 2015, 07:44 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 12 kwie 2009, 23:00
Posty: 282
Lokalizacja: Bydgoszcz (Fordon)
Stanislaw pisze:
Przez mgłę sobie przypominam, że coś stało na wzgórzu w pobliżu Czarnówka, i przed wjazdem szosą do Solca Kujawskiego, po prawej stronie na wzgórzu.

Wieżę przed Solcem bardzo dobrze pamiętam, była widoczna z okna domu (mieszkałem na ul. Słowackiego). W latach 60-tych często na nią wchodziliśmy - chociaż początkowo trochę ze strachem :) . Niestety, jakoś nikt nie wpadł na pomysł, aby zrobić sobie zdjęcie. O ile pamiętam, jej resztki stały jeszcze kilka lat temu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 29 paź 2015, 10:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
Posty: 501
Lokalizacja: Flisy / Czyżkówko / Bartodzieje
Pod Solcem, w rejonie wsi Kabat (teraz chyba w tym miejscu jest RCN) był triangul I rzędu.

_________________
pozdrawiam znad kaszty

http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 3 lis 2015, 19:48 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 688
Odnalazłem resztki, tak sadzę po pozostałościach po pozostałościach wieży triangulacyjnej przy drodze do Stryszka. Co ciekawe, ten punkt jest położony na 18-tym południku. Znajduje się tam kamień z oznaczeniami i (chyba) 2 odciągi. Jest różnica w wysokości. Na mapie jest wysokość 102,2 m, na GPS-ie jest 110,4. Poza tym, ładna górka, chyba tam rowerzyści jeżdżą.


Załączniki:
IMG_1418.JPG
IMG_1418.JPG [ 187.17 KiB | Przeglądany 1770 razy ]
IMG_1419.JPG
IMG_1419.JPG [ 182.1 KiB | Przeglądany 1770 razy ]
IMG_1420.JPG
IMG_1420.JPG [ 190.7 KiB | Przeglądany 1770 razy ]
IMG_1421.JPG
IMG_1421.JPG [ 181.39 KiB | Przeglądany 1770 razy ]
IMG_1422.JPG
IMG_1422.JPG [ 180.46 KiB | Przeglądany 1770 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 3 lis 2015, 22:47 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
Posty: 501
Lokalizacja: Flisy / Czyżkówko / Bartodzieje
Stanislaw pisze:
Jest różnica w wysokości. Na mapie jest wysokość 102,2 m, na GPS-ie jest 110,4.

Wszystko alezy od punktu wyjścia w sieci niwelacyjnej. Na starych mapach wigowskich i późniejszych peerelowskich był to Kronsztadt (w momencie powstawania państwowości polskiej były trzy sieci niwelacyjne: Triest, Amsterdam i własnie Kronsztadt). Między Triestem i Amsterdamem różnica wysokości wynosiła bodajże 55 cm - kiedyś to sobie (i Innym) spisałem na http://zecernia.com
Jak jest z poziomem zero w GPS - nie wiem.

_________________
pozdrawiam znad kaszty

http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 lis 2015, 12:22 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
Posty: 501
Lokalizacja: Flisy / Czyżkówko / Bartodzieje
Coś za krótko w linku dałem. Wpis tutaj: http://zecernia.com/html/?p=205

_________________
pozdrawiam znad kaszty

http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 lis 2015, 21:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 276
Lokalizacja: Bydgoszcz
Po pierwsze i najważniejsze to na 90% punkt pokazany powyżej nie ma znanej wysokości... Tak, stała nad nim wieża triangulacyjna. Wysokość wyznaczana zwykłym (cywilnym) odbiornikiem "gps" zawsze będzie ni jak się miała do znanej wysokości punktu o znanym H. Jeśli na mapie jest podana jakaś wysokość, to jest ona bardzo ale to bardzo niedokładna (mówię tutaj np. o mapach topograficznych pokazanych na samym początku tematu) np. 35,5 zobaczcie co pokazał gps 110,4 dodatkowo w ty miejscu jest las więc podejrzewam błąd w granicach kilku metrów.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 5 lis 2015, 12:47 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
Posty: 501
Lokalizacja: Flisy / Czyżkówko / Bartodzieje
zecer pisze:
Wszystko alezy od punktu wyjścia w sieci niwelacyjnej. Na starych mapach wigowskich i późniejszych peerelowskich był to Kronsztadt.

Autopoprawka, bo coś z napisaniem tego co w myślach tamtego dnia było słabo. Winno być:
Na starych mapach wigowskich był to Amsterdam i późniejszych peerelowskich był to Kronsztadt.

Co do punktu - wszystko zależy też na jakiej wysokości był sygnał.

_________________
pozdrawiam znad kaszty

http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 7 lis 2015, 18:20 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 276
Lokalizacja: Bydgoszcz
Stanislaw pisze:
Odnalazłem resztki, tak sadzę po pozostałościach po pozostałościach wieży triangulacyjnej przy drodze do Stryszka. Co ciekawe, ten punkt jest położony na 18-tym południku. Znajduje się tam kamień z oznaczeniami i (chyba) 2 odciągi. Jest różnica w wysokości. Na mapie jest wysokość 102,2 m, na GPS-ie jest 110,4. Poza tym, ładna górka, chyba tam rowerzyści jeżdżą.


Byłem tam dzisiaj ale nie było mi dane odnaleźć trygonometru oraz żadnych pozostałości, coś źle szukałem :mrgreen: mógłbyś pokazać na mapie gdzie +/- znajdują się pozostałości...? Prawdopodobnie "punkt" wykorzystywany był w dużej mierze przez służby pracujące na lotnisku :1

No i garść informacji.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 7 lis 2015, 20:32 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 688
Należy dojść ul. Jana Pawła II do wiaduktu do Portu Lotniczego, następnie w prawo do Portu Lotniczego, i dojść do końca bocznej asfaltowej drogi, dochodzącej z boku. Potem przejść na II-go stronę, tam jest leśna długa droga (za biało-zieloną barierą). Tą drogą idzie się dość długo, aż do stromego, piaszczystego podejścia. Na grzbiecie podłużnego pasma należy skręcić w lewo, jest ścieżka. Najwyższy punkt jest widoczny, blisko przejścia dla zwierząt nad expresówką.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 7 lis 2015, 20:37 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 688
To jest ten wycinek mapy.


Załączniki:
4.jpg
4.jpg [ 134.28 KiB | Przeglądany 1608 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 52 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group