Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest środa, 13 lis 2019, 17:08

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 184 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następna
Autor Wiadomość
Post: piątek, 19 gru 2014, 16:23 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Posty: 542
Lokalizacja: Bydgoszcz
A jesteś w stanie narysowałac na mapie np google jak ta bocznica przebiegała?

_________________
https://www.youtube.com/channel/UCXDsPTqxDV1pUt-EAFp3vIg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 19 gru 2014, 19:44 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 443
Ta bocznica jeszcze częściowo przebiega i jest widoczna na mapach. Od Trzcińca do magazynów obok piekarni i łuk do ramp lotniskowych (już nie istniejących) po lewej stronie Szubińskiej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 21 gru 2014, 14:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
krzysztof drozdowski pisze:
Seth a czy udało Ci się natrafić na jakieś raporty na temat przejęcia lotniska ?



Niestety nie. Korzystam jedynie z publikacji dotyczących lotnictwa w okresie międzywojennym. Oczywiście w powyższym kontekście, najbardziej interesuje mnie Bydgoszcz.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 4 sty 2015, 16:48 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Zdjęcie opisane jako lotnisko Bydgoszcz, wrzesień 1939.

Jeden z hangarów zawalony. Na trawiastej płycie lotniska niemiecki samolot rozpoznawczy ( lewa strona) jakiś Heinkel He-46 ?


Załączniki:
Lotnisko 1939..jpg
Lotnisko 1939..jpg [ 44.77 KiB | Przeglądany 2995 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 5 sty 2015, 14:43 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Posty: 542
Lokalizacja: Bydgoszcz
Dziwne. Z tego co wiem to żaden z hangarów nie został uszkodzony we wrześniu 39r.

_________________
https://www.youtube.com/channel/UCXDsPTqxDV1pUt-EAFp3vIg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 6 sty 2015, 14:13 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
krzysztof drozdowski pisze:
Dziwne. Z tego co wiem to żaden z hangarów nie został uszkodzony we wrześniu 39r.


Też mnie to interesuje. Na zdjęciach z niemieckiej kroniki coś jednak widać. Czas; 0:25 i 1:20 obiekt przed terminalem. Lotnisko było zbombardowane 1 września, co również widać na filmie. Bomby spadły na teren lądowiska, i pewnie na jeden z budynków.

https://www.youtube.com/watch?v=8TadM4CewVQ


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 6 sty 2015, 15:03 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Posty: 542
Lokalizacja: Bydgoszcz
Żaden raport jednak nie wspomina o zniszczeniu budynków na terenie lotniska. Jedynie, że zniszczona została płyta lotniska

_________________
https://www.youtube.com/channel/UCXDsPTqxDV1pUt-EAFp3vIg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 6 sty 2015, 15:09 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Nie przeczę. Film jest mało czytelny, jednak wszystko przed nami.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 7 sty 2015, 17:47 
Offline
Gość

Rejestracja: poniedziałek, 25 lis 2013, 18:33
Posty: 27
Bocznica prowadząca do budynków przy ul. Szubińskiej powstała jako pierwsza. W późniejszym okresie (raczej po wojnie) dołączyła do niej bocznica, przebudowana następnie na drogę wyłożoną trylinką, prowadząca do magazynów na południe od lotniska. Najmłodszą z nich była, a właściwie to chyba jeszcze jest, bocznica prowadząca do lotniskowego MPS (magazynu paliw i smarów). Temat przewijał się sporo czasu na forach kolejowych.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 22 sty 2015, 13:28 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 7 gru 2011, 22:12
Posty: 106
atterdag pisze:
Bocznica prowadząca do budynków przy ul. Szubińskiej powstała jako pierwsza. W późniejszym okresie (raczej po wojnie) dołączyła do niej bocznica, przebudowana następnie na drogę wyłożoną trylinką, prowadząca do magazynów na południe od lotniska. Najmłodszą z nich była, a właściwie to chyba jeszcze jest, bocznica prowadząca do lotniskowego MPS (magazynu paliw i smarów). Temat przewijał się sporo czasu na forach kolejowych.



Mógłbyś pokazać na jakiejś mapie położenie bocznicy przy Szubińskiej, i drogi wyłożonej trylinką?

P.S. Za bocznicę na MPS odpowiadało PKP. Kolejarze robili przeglądy stanu torów i narzekali na złomiarzy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 22 sty 2015, 14:22 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 7 gru 2011, 22:12
Posty: 106
Niestety nie mogę edytować swojego posta, interesuje mnie wiek hangaru używanego obecnie przez PWL i budynku znajdującego się vis a vis:
Obrazek

Na drodze znajdującej się między tymi budynkami znajduje się studzienka z napisem "Graudenz".


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 28 sty 2015, 15:40 
Offline
Gość

Rejestracja: poniedziałek, 25 lis 2013, 18:33
Posty: 27
Zaznaczony przebieg rzeczonej, nieistniejącej bocznicy. Podkolorowałem szlak kolorem czerwonym.
Bocznica ku ulicy Szubińskiej jest wciąż widoczna na aktualnych i starszych mapach - vide strona MapyWIG.


Załączniki:
Komentarz: Bocznica
1-bocz-002.jpg
1-bocz-002.jpg [ 127.71 KiB | Przeglądany 2761 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 3 mar 2015, 21:58 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2838
W jednym z poprzednich postów z dn. 21 wrz 2014 pisałem o zbudowanym przez Jana Lecha mięśniolocie "Lech".

Na stronie Aeroklubu Bydgoskiego z dnia 9 czerwca 2014 r. ukazał się przedruk z Gazety Pomorskiej ;
http://aeroklubbydgoski.pl/?p=1817

Wypowiada się tam wnuk konstruktora mięśniolotu Artur Lech, również pilot.
Przypomina kilka faktów związanych z jego budową . Wg. Jego relacji mięśniolot nie posiadał śmigła, tylko ruchome elementy skrzydeł, dające podobny efekt.
Z moich ustaleń wynika, że samolot miał kilka razy zmienianą konstrukcję. Inni starsi członkowie A.B. pamiętają go w kolorze srebrnym .
Przynajmniej do połowy lat 70 wisiał w hangarze szybowcowym.
Osobiście byłem świadkiem jednej próby lotu.

W Albumie bydgoskim G.P. Tom IV znalazłem ciekawe zdjęcie przedstawiające konstruktora Jana Lecha i jego innej, znanej ogólnie w latach 50 ub.W . konstrukcji .


Załączniki:
Komentarz: Jan Lech z modelem samolotu , rekwizytem zdjęciowym na pl. Wolności.
SDC18309.JPG
SDC18309.JPG [ 66.49 KiB | Przeglądany 2598 razy ]
SDC18310.JPG
SDC18310.JPG [ 61.17 KiB | Przeglądany 2598 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 3 mar 2015, 22:10 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2838
Inna ciekawostka ;

Kurt Tank.

Urodził się na Szwederowie a pobliskie lotnisko prawdopodobnie zaszczepiło w nim zainteresowanie do lotnictwa.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kurt_Tank


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 mar 2015, 06:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6158
AERO pisze:
(...)
... mięśniolot nie posiadał śmigła, tylko ruchome elementy skrzydeł, dające podobny efekt.
Z moich ustaleń wynika, że samolot miał kilka razy zmienianą konstrukcję.

Przynajmniej do połowy lat 70 wisiał w hangarze szybowcowym.
Osobiście byłem świadkiem jednej próby lotu.



^^^
Mógł być opisać kila, zapewne ciekawych szczegółów tej próby. Czy wzbił się w powietrze, ile metrów, jak daleko poleciał... Napęd był nożny, czy ręczny... To jest ciekawe. A może jeszcze dodał byś jakiś szkic z pamięci :1

(Ze 30 lat temu pokazali w tv, jak jakiś bodaj kolarz w mięśniolocie przeleciał nad kanałem La Manche. Taki spory dystans mógł właśnie pokonać chyba tylko kolarz - napęd śmigła był nożny.)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 mar 2015, 09:30 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2838
Z tego co pamiętam i rozpytałem wśród znajomych, "samolocik"nigdy nie wzbił się w powietrze o własnych siłach. Osobiście widziałem chyba ostatnią próbę jego wzlotu. Miał być wyholowany przez motocykl na kilka metrów wysokości a następnie wyczepiony, miał kontynuować lot podtrzymywany siłą mięśni i przekładni rowerowo-łańcuchowych. Po rozbiegu , Lech wykonywał podskoki na dystansie kilkunastu metrów . O locie a w zasadzie o samodzielnym starcie nie było jednak mowy.

Jego konstrukcja to połączenie roweru , skrzydeł i statecznika z masą drutu i rur. Nie był duży. Rozpiętość skrzydeł ok 6m. długość ok. 5m. Napęd realizowany był siłą mięśni nóg przenoszonej przez system przekładni rowerowych na rotujące elementy skrzydeł.
Cały problem w tym , że łącznie ze mną , mało kto pamięta, jak dokładnie wyglądał .
Staram się rozmawiać z seniorami lotnictwa i mam nadzieję, że uda się jednak kiedyś go naszkicować lub nawet odnaleźć jakieś zdjęcia z jego budowy.
W czasie kiedy Lech był na lotnisku , miałem kilkanaście lat i mało mnie interesował akurat ten rowerowo-skrzydlaty nielot ...a szkoda !
...tyle było innych ciekawszych maszyny, które w dodatku latały. ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 7 mar 2015, 20:55 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Zdjęcia zamieszczone poniżej dotyczą lotniska w Bydgoszczy. Znalezione na Odkrywcy, czyli tam gdzie bywam od kilku lat.

Opisy zdjęć mojego autorstwa.


Załączniki:
Komentarz: Resztki Caudrona G III E 2
Kraksa 2.jpg
Kraksa 2.jpg [ 15.62 KiB | Przeglądany 2492 razy ]
Komentarz: Kraksa z 19 lipca 1931 roku. Szkoła Podoficerów Bydgoszcz. Zniszczony Hanriot HD-19
Kraksa Bydgoszcz.jpg
Kraksa Bydgoszcz.jpg [ 27.01 KiB | Przeglądany 2492 razy ]
Komentarz: Pogrzeb zabitego w katastrofie lotnika.
Pogrzeb Bydgoszcz.jpg
Pogrzeb Bydgoszcz.jpg [ 30.48 KiB | Przeglądany 2492 razy ]
Komentarz: Zawieszony na drzewie Caudron G III E2
Wypadek lotniczy Bydgoszcz.jpg
Wypadek lotniczy Bydgoszcz.jpg [ 24.61 KiB | Przeglądany 2492 razy ]
Komentarz: Myśliwiec SPAD VII. Lotnisko Bydgoszcz 1921.
zz_zps5__spad_vii__nr.5361__bydgoszcz_1921.jpg
zz_zps5__spad_vii__nr.5361__bydgoszcz_1921.jpg [ 39.84 KiB | Przeglądany 2492 razy ]
Komentarz: Breguet XIV z 10 Eskadry Wywiadowczej.
Na burcie godło eskadry. Bydgoszcz.
Ciekawe jaki budynek widzimy w tle po lewej ?

zz_zps6_.__bydgoszcz_1920..jpg
zz_zps6_.__bydgoszcz_1920..jpg [ 46.49 KiB | Przeglądany 2492 razy ]
Komentarz: Breguety 10 Eskadry Wywiadowczej w Bydgoszczy.
zz_zps6__samoloty_10_esk._wyw.__bydgoszcz_1920..jpg
zz_zps6__samoloty_10_esk._wyw.__bydgoszcz_1920..jpg [ 21.42 KiB | Przeglądany 2492 razy ]
Komentarz: Halberstadt CL III. Z prawej widoczny Breguet XIV.
Szachownica bez obrzeży, być może samolot montowany na poznańskiej Ławicy.

zz_zps7_halberstadt_cl.ii__nr_753.18_bydgoszcz._1920.jpg
zz_zps7_halberstadt_cl.ii__nr_753.18_bydgoszcz._1920.jpg [ 38.59 KiB | Przeglądany 2492 razy ]
Komentarz: Breguet XIV. 10 Eskadra Wywiadowcza Bydgoszcz. Obok godła eskadry, hoża panna osobiste godło załogi.
Bydgoszcz.jpg
Bydgoszcz.jpg [ 42.87 KiB | Przeglądany 2490 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 9 mar 2015, 21:18 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2838
25 sty 2014 Hrab pisał;

Cytuj:
Samoloty Caudron G III – za Wikipedią:
"Po zakończeniu I wojny światowej samoloty Caudron G.III przybyły w maju 1919 roku w ramach Francuskiej Szkoły Pilotów w ilości 20. Samoloty bazowały na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Pod koniec 1920 roku zakupiono jeszcze we Francji 20 samolotów tego typu i przydzielono je do wojskowych szkół lotniczych, gdzie służyły do szkolenia wstępnego pilotów do 1926 roku.
W 1928 roku samoloty Caudron G.III z wojska przekazane zostały do aeroklubów, gdzie używane były jeszcze do 1929 roku.
Na tych samolotach wyszkoliło się wielu polskich pilotów m.in. Franciszek Żwirko w 1923 roku przeszedł na nim wstępne szkolenie, a następnie w latach 1924 – 1925 latał na nim jako instruktor w Bydgoszczy oraz w 1929 roku w Akademickim Aeroklubie Warszawskim"
Samolot w polskich barwach – rysunek za: http://tomaszjkowalski.republika.pl/malowania/m-fra.htm


Przedstawione wyżej Caudrony to raczej szkolne wersje G.III a nie G.III A2 , tym bardziej nie E2.

Do komentarza fot. nr.6
Wg. mnie zdjęcie wyk. na skraju 9 hangaru w luce między nim a 8 hangarem. Widoczny w tle budynek , to stara kaplica znajdująca się na terenie dawnej nekropolii gminno- ewangelickim przy ul . Kossaka . Obecnie cmentarz katolicki.

Do fot. nr.3
Pilot mógł zginąć w wypadku lotniczym w Bydgoszczy, ale kondukt pogrzebowy , to chyba nie nasze miasto .
Przyczółek wiaduktu (?), charakterystyczny dom , linia tramwajowa(?)
Może to Grudziądz ?

...inna fotka Caudrona z Bydgoszczy.
Chyba jeszcze nie prezentowana w tym wątku.


Załączniki:
img026.jpg
img026.jpg [ 51.24 KiB | Przeglądany 2437 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 10 mar 2015, 18:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
To jest Caudron G III E2. Było to oznaczenie samolotów szkolnych i tyle. Na szczęście nie muszę bazować na Wikipedii, mam książki.

Chociaż tekst z linku dowodem nie jest, ale zamieszczam;

http://tomaszjkowalski.republika.pl/caudron/caug3.htm


dot. fotki numer 3. Zdjęcie pogrzebu wykonano w Łodzi.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 10 mar 2015, 22:51 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2838
Nie posiadam tej książki i może w tym przypadku to lepiej.

Na samym początku książkowego opisu rzuca się w oczy kilka tekstowych niekonsekwencji ;
W pierwszym zdaniu opisu czytamy, że do szkolenia pilotów był używany G III . Chwilę później , że po 1916 , również do początkowego szkolenia był używany G III , raptem E2 !
Autor nie tłumaczy skąd nagle "E2" . Czy chodzi o moc silnika, czy rodzaj sterowania !
W opisie jest mowa o wersji G III E2 ale już pod zdjęciami dalej widnieją podpisy ....tylko G III .
To jak jest faktycznie ?
Przecież poza A2 były TYLKO szkolne wersje tego samolotu !
Jeżeli już, to E2 prawdopodobnie oznaczało właśnie samolot szkolny z fr. etude. Podobnie jest z dodatkowym , mniej znaczącym oznaczeniem wersji DC, MC .

Wolę Wikipedię;

Wyjaśniono tam przynajmniej zasadniczą różnicę między G III a G III A2 , nie wspominając o wersjach silnikowych i konstrukcyjnych tego samolotu o czym autor książki jak widzę nie raczył wspomnieć !

...a wzmianki o E2 tam niem i tyle !


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 184 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group