Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 10:20

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Post: czwartek, 17 mar 2016, 21:44 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 2 lip 2014, 22:02
Posty: 33
Dobrze nam znana trasa ze Smukały do Maksymilianowa to odcinek, powiedzmy, techniczny. Sam w sobie nie miał większego sensu, służył przede wszystkim bezpośredniemu przewozowi towarów z terenów obecnych gmin Osielsko i Dobrcz.

Mimo że tory rozebrano w 1949 roku, to przebieg linii na znacznej większości (poza m.in. odcinkiem zaraz za wiaduktem w Maksymilianowie) można prześledzić na działkach geoportalu.

W opisie lewo/prawo odnosi się do sytuacji, gdy zwrócimy się w kierunku Włók.

Trasa początkowo biegnie lewą stroną szosy przez las, a potem odbija w ulicę Sadowniczą. Tutaj po prawej stronie jest niewyraźne starotorze. Za zabudowaniami na ul. Brzoskwiniowej widać wyraźnie łuk nasypu, potem przez las biegnie wyraźny nasyp, na którym dziś jest ścieżka.

Na ulicy Słonecznej widać odsunięcie działek po prawej stronie od ulicy. Dalej kolejka biegła dzisiejszą ulicą Klonową, gdzie znajdował się przystanek/ładownia.

Na ulicy Jastrzębiej kolejka prawdopodobnie dość szybko przechodziła na lewą stronę szosy. Dziś po obu stronach drogi są rowy odwadniające.

Od szosy kolejka odchodziła w okolicach stawu koło pałacu w Jastrzębiu, gdzie również znajdował się przystanek Jastrzębie (przez pewien czas po I wojnie Osielsko).

Dalej linia biegła przez pola (dziś zaorane/zabudowane). Przy samej szosie nr 5 drzewa rosną w linii, która może być wyznaczone przebiegiem kolejki.

C.D.N.


Załączniki:
Komentarz: ul. Sadownicza
IMG_3955m.jpg
IMG_3955m.jpg [ 137.91 KiB | Przeglądany 3367 razy ]
Komentarz: łuk na Sadowniczej
IMG_3956m.jpg
IMG_3956m.jpg [ 143.47 KiB | Przeglądany 3367 razy ]
Komentarz: nasyp
IMG_3959m.jpg
IMG_3959m.jpg [ 119.59 KiB | Przeglądany 3367 razy ]
Komentarz: ul. Słoneczna
IMG_3961m.jpg
IMG_3961m.jpg [ 56.57 KiB | Przeglądany 3367 razy ]
Komentarz: dojazd do DK 5
IMG_3968m.jpg
IMG_3968m.jpg [ 55.9 KiB | Przeglądany 3367 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 21 mar 2016, 22:36 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 2 lip 2014, 22:02
Posty: 33
<duplikat był>


Ostatnio zmieniony poniedziałek, 21 mar 2016, 22:41 przez zgroza, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 21 mar 2016, 22:38 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 2 lip 2014, 22:02
Posty: 33
Dalej za DK5 szlakiem kolei leśnej jest wytyczona droga leśna, która później biegnie jego skrajem. Na terenie Wilcz szlak jest zatarty i przeorany, za Wilczami idzie prawą stroną w kierunku Strzelec Górnych.

W Strzelcach Górnych ślad po kolejce jest doskonale widoczny w postaci ulicy Zakościelnej. Dalej szlak biegł po lewej stronie drogi aż do Hutnej Wsi, przechodząc prosto przez Gądecz.

W Hutnej Wsi szlak odbijał w lewo na wysokości nowych domów w kierunku kolonii Włók widocznej w polu. Ta część szlaku jest obecnie kompletnie użytkowana jako pola, szlak pojawia się ponownie na polnej drodze we Włókach. Najłatwiej ją zlokalizować, patrząc od sklepu przy skrzyżowaniu w stronę Hutnej Wsi.

Dalej w kierunku Kozielca pozostał przy drodze spory kawałek nasypu - tutaj kolejkę rozebrano już w latach 20. Kolejka biegłą przez pole do krańców Kozielca - dziś w jej śladzie przebiega droga. Kolejka kończyła się na samym początku Kozielca, bo miało tu istnieć połączenie z niepowstałą kolejką powiatu świeckiego.

Dziś nie wiemy, jak wyglądały ładownie/przystanki na tej trasie. Na mapach topo widać bocznice do majątków w Augustowie i Kusowie. Znane jest jedyne zdjęcie parowozu w Strzelcach Górnych. Z powodu niekorzystnego układu trasy regularny ruch pasażerski prowadzono prawdopodobnie tylko do początku lat 30. Sezonowy ruch towarowy (na czas kampanii buraczanej) podejmowano jeszcze w latach wojennych.


Załączniki:
Komentarz: Zwróćcie uwagę na oznaczenie ulicy
IMG_3970m.jpg
IMG_3970m.jpg [ 139.47 KiB | Przeglądany 3317 razy ]
Komentarz: ul. Zakościelna w Strzelcach Dolnych
IMG_3973m.jpg
IMG_3973m.jpg [ 117.05 KiB | Przeglądany 3317 razy ]
Komentarz: Włóki
IMG_3981m.jpg
IMG_3981m.jpg [ 71.22 KiB | Przeglądany 3317 razy ]
Komentarz: nasyp we Włókach
IMG_3982m.jpg
IMG_3982m.jpg [ 84.35 KiB | Przeglądany 3317 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 29 sty 2019, 21:11 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 708
Mapa z roku 1961-go. Widoczny jest odcinek kolei wąskotorowej od Maksymilianowa do Włók.


Załączniki:
050721-012919.jpg
050721-012919.jpg [ 197.73 KiB | Przeglądany 2569 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 29 mar 2019, 21:14 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 7 gru 2011, 22:12
Posty: 107
Przypadek sprawił, że trafiłem na zdjęcie wagonu kierującego na tej linii. Do tego wagon został wyprodukowany w hucie, w której pracowało 90% mojej rodziny. Również w tamtych latach.

0:47

https://youtu.be/kPjiF4Lgnug


P.S. Przed chwilą zauważyłem, że około 30 sekundy na jednym ze zdjęć pojawia się reklama firmy Blumwe z Bydgoszczy! :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 30 mar 2019, 17:01 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
W razie jak by film wcięło na YT :)


Załączniki:
Wagon karbid1.jpg
Wagon karbid1.jpg [ 29 KiB | Przeglądany 2484 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group