Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 16 sie 2018, 03:19

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
Post: poniedziałek, 13 paź 2014, 05:51 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5808
Jeszcze do niedawna, widok widziany z piątego peronu naszego dworca, wypełniały obiekty kolejowe, świadczące o jej wielkości. Niestety, dawnej. Kolej była kołem zamachowym gospodarki. W pierwszej połowie XXw, bardzo dobrze rozwinięta sieć połączeń kolejowych, zapewniała zarówno podróżowanie ludności do każdego miejsca, gdzie docierały tory,(wyłączając np. fabryki czy obiekty militarne), jak i przewóz różnorodnych towarów.
W latach trzydziestych XXw, w dwóch starych parowozowniach 'okrąglakach' i jednej wachlarzowej, zaczynało brakować miejsca, głównie dla dużych parowozów.
Dlatego niebawem, w drugiej połowie lat trzydziestych, została zbudowana nowa parowozownia wachlarzowa, w miejscu mniej widocznym, za okrąglakami. Uzyskane w niej oczekiwane, nowe miejsca postoju lokomotyw, przyczyniły się zapewne do podjęcia decyzji o likwidacji jednej z dwóch, starej okrągłej parowozowni. (Zachodniej) Gdy kończyła się era pary, 'nowa wachlarzowa' wypełniła się lokomotywami spalinowymi. Swą rolę pełniła jeszcze do niedawna. Jeszcze dziesięć lat temu, nikt tam chyba nie przypuszczał, że to ostatnie miejsce w rejonie dworca, świadczące o niedawnej potędze kolei, (pomijając Pesę), tak szybko stanie się 'nie potrzebne'... Wykupiona wraz z innymi wyburzanymi już, wspomnianymi obiektami, czeka na podobny los.
Poniżej skromna rekonstrukcja widoku, w końcu lat trzydziestych, zrobiona na bazie zdjęcia Andrzeja.


Załączniki:
druga lokomotywownia.JPG
druga lokomotywownia.JPG [ 42.35 KiB | Przeglądany 2500 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 13 paź 2014, 19:23 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 114
Lokalizacja: Łochowice/Bydgoszcz Bocianowo
No to teraz wiem dlaczego budynek administracyjny miał taki kształt


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 16 paź 2014, 06:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5808
^^^ Andrzej wspomniał o książce, w której w opisie budynku jest podane, że była w nim wieża ciśnień. (Zapewne zbiornik wodny, w jego górnej części.)

Losy tej lokomotywowni wciąż się jeszcze ważą. Niedawno słyszałem, że i ona zostanie niebawem rozebrana. Jeszcze latem, w części jej skrzydła gdzie były biura, (od strony okrąglaka), były wszystkie 'nowe' okna. Już ich tam nie ma.

Podobnie i w tym samym czasie jak w starej wachlarzowej, w nowej została przebudowana jej zachodnia część. Po podwyższeniu, wstawiono tam solidną suwnicę. I być może ona chwilowo przeważa decyzję na korzyść zachowania obiektu. Ta bowiem część 'wachlarza' jest obecnie znów wykorzystywana. Nie ma tam jednak lokomotyw. Są za to osobowe wagony w czasie jednej z faz naprawy. Czasami widać z piątego peronu manewry z nimi, przy obrotnicy.


Załączniki:
Komentarz: Jeszcze latem, w biurach były okna...
okna 1.JPG
okna 1.JPG [ 44.31 KiB | Przeglądany 2410 razy ]
okna 2.JPG
okna 2.JPG [ 56.39 KiB | Przeglądany 2410 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 16 paź 2014, 20:27 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 114
Lokalizacja: Łochowice/Bydgoszcz Bocianowo
Czas udać się na zdjęcia!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 17 paź 2014, 06:01 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5808
^^^ Jak najbardziej :1

Lokomotywownia po przebudowie jej zachodniej części, pełniła w pewnym sensie dwie funkcje. W starej części wachlarza 'garażowały' lokomotywy. Odbywały się tam przy nich 'drobne' prace związane z ich obsługą. W nowej części dokonywano poważniejszych napraw.
Zdjęcia: 1 Częściowy widok na lokomotywownię. 2 Wnętrze starej części 'wachlarza'.


Załączniki:
dwa w jednym.JPG
dwa w jednym.JPG [ 64.79 KiB | Przeglądany 2360 razy ]
stara część.JPG
stara część.JPG [ 52.41 KiB | Przeglądany 2360 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 18 paź 2014, 15:22 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1434
Kadry dedykuję Bydziakowi. Zdjęcia wykonałem w maju i czerwcu 2008 roku. Prawdopodobnie pokazywałem te zdjęcia na Forum. Jednak do tego wątku pasują idealnie.


Obrazek
Parowozownia w całej okazałości

Obrazek
Tory kolejowe na terenie parowozowni


Obrazek
Obrotnica nr1 i remiza.


Obrazek
Ta sama obrotnica i remiza z wysokości


Obrazek
Parowozy przed obrotnicą nr 2


Obrazek
Obrotnica nr 2


Obrazek
Wjazdy do remizy. Na uwagę zasługują numery powyżej bram.


Obrazek
Kolejne ujęcie obrotnicy nr 2


Obrazek
Bramy wjazdowe do nowszej parowozowni.


Obrazek
Parowozy przed obrotnicą


Obrazek
Parowóz na obrotnicy nr 2


Obrazek
To ciekawe zdjęcie. Parowozy na obrotnicę nie wjeżdżały o własnych siłach. Do obsługi wykorzystywano taki pojazd. Nie wiem jaka jest prawidłowa nazwa "urządzenia"


Obrazek
Parowozy w parowozowni. Budynek niższy.


Obrazek
Kolejne ujęcie w tym samym budynku


Obrazek
Połączenie parowozowni. Na pierwszym palnie budynek niższy, w głębi budynek wyższy.


Obrazek
Parowozownia wewnątrz wyższego - nowszego budynku


Obrazek
Kolejny kadr. Po prawej w głębi "urządzenie" do przetaczania parowozów na obrotnice.


Obrazek


Obrazek
Tory, tory, tory...


Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 19 paź 2014, 11:24 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 114
Lokalizacja: Łochowice/Bydgoszcz Bocianowo
To jest po prostu lokomotywa manewrowa, tyle, że mała ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 19 paź 2014, 13:05 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5100
Lokalizacja: Bydgoszcz
Ta "pomarańcza" to akumulatorowa lokomotywa przetokowa ASF. Wyprodukowana w 'eNeRDefenie" :D
To maleństwo może przetaczać składy o masie do 200 ton.

Maciej, lokomotywy które uwieczniłeś na zdjęciach to nie są parowozy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 19 paź 2014, 18:59 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5808
^^^ Dla niektórych słowo lokomotywa i parowóz oznacza to samo. Maciej pewnie też tak mówi, może z przyzwyczajenia. ;)

Dzięki Macieju, że wzbogaciłeś ten temat. Zdjęcia, mimo że nie są takie stare, są już jak najbardziej historyczne. :1
Widziałem tez gdzieś, może Twoje zdjęcie, z napisem bodaj 'Cargo', na szczytowej ścianie wyższej części lokomotywowni. Tam jak wspomniałem powróciło życie, w postaci jednej z faz naprawy wagonów osobowych.
Poniżej pudło jednego z nich, czekające na swoja kolejkę.


Załączniki:
W1.JPG
W1.JPG [ 115.78 KiB | Przeglądany 2281 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 19 paź 2014, 19:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5100
Lokalizacja: Bydgoszcz
BYDZIAK 1958 pisze:
^^^ Dla niektórych słowo lokomotywa i parowóz oznacza to samo. Maciej pewnie też tak mówi, może z przyzwyczajenia. ;)

Żeby nie było że się czepiam :D Na zdjęciach Macieja widać "spalinówki"
A lokomotywy zależnie od napędu dzielimy na parowe(parowozy), spalinowe(spalinowozy), elektryczne(elektrowozy) i inne.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 19 paź 2014, 20:29 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1434
Słusznie. Dziękuję za zwrócenie uwagi. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 20 paź 2014, 17:17 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5808
bunkier pisze:
BYDZIAK 1958 pisze:
^^^ Dla niektórych słowo lokomotywa i parowóz oznacza to samo. Maciej pewnie też tak mówi, może z przyzwyczajenia. ;)

Żeby nie było że się czepiam :D Na zdjęciach Macieja widać "spalinówki"
A lokomotywy zależnie od napędu dzielimy na parowe(parowozy), spalinowe(spalinowozy), elektryczne(elektrowozy) i inne.


^^^ Ja też nie chciałem się czepiać. :ang

Jeszcze teraz zdarza się nawet w relacjach TV, (np opisy wypadków), że dziennikarz mówi: "Parowóz uszkodził samochód...", a na ekranie widzimy spalinówkę... :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 22 paź 2014, 19:49 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 114
Lokalizacja: Łochowice/Bydgoszcz Bocianowo
W nowej części dzisiaj jak byłem na polowaniu z aparatem intensywnie ktoś dłubał, bo w całym budynku świeciło się światło, w okolicy sporo jest pudeł wagonów przygotowanych do dalszych prac, więc mi się wydaje (albo mam taką nadzieję), że chociaż coś z LBG zostanie...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 12 paź 2015, 06:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5808
Czas zwiedzania dworca i nie tylko. Przy okazji pozdrawiam spotkanego na dworcu naszego forumowego kolegę Andrzeja. :1

Życie powróciło do obiektu. Przedwczesna decyzja rozbiórki, (jak mi się wydaje), która zaczęła się 'wywalaniem' okien w jej 'starej części', co widać na zdjęciach kilka wpisów wyżej, została zapewne zmieniona.
Teraz stoją tam pudła wagonów osobowych, będące w czasie jakiegoś etapu ich remontu. Jak widać nie mieszczą się w całości. Dobrze że postanowiono budynek nadal wykorzystywać. W tym przypadku, przydała by się drobna inwestycja (jak na możliwości Pesy), w postaci dobudowy, (przestawienia) ściany z bramami, o kilka metrów (w stronę obrotnicy) by swobodnie mieściły się w niej wagony.
Z 'nowej' części budynku nic nie wystaje. Pojazdy, których etap budowy się tam odbywa, są po prostu krótsze.
W sumie jest nadzieja, że ten ostatni, solidny obiekt wraz z obrotnicą, przypominający o czasach świetności kolei, zostanie zachowany, choćby z racji swej ciągłej przydatności.


Załączniki:
nowe życie wachlarza 1.JPG
nowe życie wachlarza 1.JPG [ 36.55 KiB | Przeglądany 1464 razy ]
nowe życie wachlarza 2.JPG
nowe życie wachlarza 2.JPG [ 36.86 KiB | Przeglądany 1464 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group