Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 09:28

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 13:35 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 13 lut 2013, 23:40
Posty: 171
Lokalizacja: Bydgoszcz - Wyżyny
Znalezione kiedyś w necie (już nawet nie pamiętam źródła):

"Blisko dwa lata temu p. Marcin Górecki mieszkaniec Kołobrzegu, przysłał email na adres Muzeum Oręża Polskiego, w którym poinformował, że na bocznicy przy ul. Solnej, wśród wielu innych wykorzystywanych jako wagony wczasowe przez pracowników Polskich Kolei Państwowych, stoi jeden o dużej wartości historycznej. Po udaniu się pod wskazany adres okazało się, że istotnie, jeden z wagonów posiada szprychowe koła co wskazywało na jego wyjątkowość. Po zrobieniu kilku zdjęć rozpoczęły się zabiegi w celu ustalenia właściciela wagonu. Nie było to proste ze względu na liczne zmiany w strukturze PKP, jako że firma w ostatnich latach podlegała przeobrażeniom. Wreszcie po wymianie korespondencji udało się odnaleźć prawowitego właściciela, który na wniosek Muzeum, zadeklarował przekazanie wagonu na rzecz kołobrzeskiej placówki. Radość była tym większa, ponieważ po miesiącach oczekiwania straciliśmy już nadzieję na uratowanie zabytku.

Rozpoczęte prace nad budową obwodnicy śródmiejskiej spowodowały przyspieszenie działań i decyzji. W przeciągu kilku dni zniknęły pocięte na złom pozostałe wagony wczasowe a na oczach muzealników zaczęto rozbierać jedyną zbudowaną z betonowych płyt drogę, która umożliwiała dojazd ciężkiego sprzętu do załadunku eksponatu. Od tej chwili, tj. od 30 września 2010r, sprawy potoczyły się dynamicznie. Dzięki zaangażowaniu Tomasza Tamborskiego Starosty kołobrzeskiego oraz życzliwej postawie Magdaleny Dąbrówki – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kołobrzegu, wagon po sprawnie przeprowadzonej akcji przez firmę p. Krzysztofa Maślacha , przetransportowano na tymczasowe miejsce przechowywania na ul. Gryfitów. Całą operację relacjonowały liczne media regionalne. Najbardziej cieszy fakt otwartości byłych kolejarzy oraz osób zarządzających, którzy to przyczynili się do spektakularnego uratowania zabytkowego wagonu kolejowego.

W ramach poszukiwań rodowodu przyszłego eksponatu muzealnego ustalono, że wagon techniczno – gospodarczy zbudowano na starych podwoziach jakie tylko do lat 70 -tych XX wieku użytkowały PKP. Popularnie nazywano je „Lubanie” lub „koszarka”. Ich przebudowy dokonywały właśnie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ( ZNTK) w Lubaniu. Przedsiębiorstwo które w roku 2000 postawiono w stan upadłości, zajmowało się produkcją i świadczeniem usług głównie dla potrzeb transportu kolejowego. Jedną z podstawowych dziedzin działalności była naprawa i modernizacja wagonów kolejowych. Prawdopodobnie w latach 50 – tych dokonano przebudowy „kołobrzeskiego wagonu” . Przed przeróbką był to zapewne wagon osobowy - świadczy o tym dość duży rozstaw osi i wzmocnienie ramy podciągiem złożonym z dwóch stykających się trójkątów. Oznaczenia na czopach wskazują rok 1909 jako rok wytworzenia. Wagon jeszcze w latach 80- stał przy nieistniejącej już bocznicy przy ul. Jedności Narodowej w Kołobrzegu, by ostatecznie trafić jako wagon kolejowych wczasów pracowniczych na bocznicę przy ul. Solnej.

Cechą charakterystyczną „koszarek” jest dach wygięty łukowo, ale dwukrotnie załamany. Druga cecha to drewniane, pionowe oszalowanie pudła. Trzecia - wejście do wagonu ze ściany szczytowej z niewielkiego pomostu w 90% przypadków tylko z jednego szczytu. Jest to wagon na łożyskach ślizgowych typu Pa2 co można rozpoznać na deklach maźnic. Jako część wymienna, każdy z zabezpieczonych wcześniej dekli posiada inny rok produkcji. Niestety nie udało się uratować przed tzw złomiarzami panewek.

Należy mieć na uwadze, że za kilka lat takie koszarki znikną z polskiego, kolejowego krajobrazu . Ta jest szczególnie cenna. Koszarek na zestawach szprychowych dzisiaj praktycznie na PKP nie ma!

Im głębiej sięgamy w głąb historii niewątpliwie ciekawego zabytku techniki, pojawia się coraz więcej pytań o ostateczny sposób jego udostępnienia zwiedzającym kołobrzeskie Muzeum Oręża Polskiego. Pierwszym pomysłem na ekspozycję w jego wnętrzu było udokumentowanie tragicznej historii wywózek Polaków na Syberię po 10 lutego 1940 r. Zaraz za nim przyszła idea utrwalenia losów polskich repatriantów – kołobrzeskich Pionierów, którzy wagonami podobnej konstrukcji przybywali na Pomorze zachodnie po 1945 roku. Zaraz za tym idzie obraz utrwalony przez kronikarzy 1 Dywizji Wojska Polskiego im. Tadeusza Kościuszki. W drzwiach wagonu siedzi grupa żołnierzy a wśród nich rozpoznany z nazwiska i obecny przez swoje obrazy w kołobrzeskim Muzeum - Marian Zieliński.

Miłośnicy kolei z pewnością rozpoczną starania aby wagon pozostawić w takiej formie jak obecnie aby pokazać ciekawy rodzaj „koszarki” na szprychowych kołach... "


Z tego, co pamiętam, to tego typu wagony stoją jeszcze gdzieś na bocznicach na Bielawakach - może watro byłoby się tym tematem zainteresować?
Może w końcu Stowarzyszenie miałoby stałą siedzibę? :)



Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
...dlaczego w XXI wieku musimy być ludźmi renesansu? :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 17:38 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Wśród tych wagoników, stojących jeszcze stosunkowo nie dawno, na bocznym torze, przy płocie wzdłuż ul. z. Augusta, też co najmniej jeden był na kołach ze 'szprychami'.
A jeszcze w latach 90-tych, w ZNTK, przestawiali z 'kąta w kąt', zabytkowy wagon otrzymany po wojnie z 'unry'. (Pamiętacie stary film 'Generał'? - tam cały skład był zestawiony z takich wagonów) Służył on tam do pewnych czynności związanych z karbidem. Gdy w tym też czasie, zakład rezygnował z produkcji acetylenu, ten wagon okazał się 'niepotrzebny'... Na 99% został zezłomowany. Chyba, że może gdzieś przeżył w odległych krzakach, może na Rynkowie...
Na slajdzie, stoi przed budynkiem (w ZNTK) z istniejącą jeszcze wtedy wewnętrzną 'rozgłośnią radiową'.

Obrazek


Ostatnio zmieniony poniedziałek, 25 lut 2013, 17:44 przez BYDZIAK 1958, łącznie zmieniany 2 razy

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 17:42 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Posty: 2454
U mnie na blogu mam kilka zdjęć jednego ze starych wagonów, które stały przy Z.Augusta:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



http://opuszczonebydgoszcz.blogspot.com ... gusta.html

_________________
opuszczonebydgoszcz.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 18:33 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 13 lut 2013, 23:40
Posty: 171
Lokalizacja: Bydgoszcz - Wyżyny
krajan pisze:

Obrazek



To, co widać na fotce, to wczesna wersja automatyki hamulcowej - nastawnik hamulca, względem obciążenia wagonu ładunkiem.

Westinghouse Brake Company powstała w 1881 roku, w Wlk. Brytanii.
W 1894 roku, na targach w Antwerpii, Westinghouse Brake Co zaprezentowała jeden z pierwszych kompleksowych rozwiązań układów hamulcowych do zastosowań w kolejnictwie, zdobywając Grand Prix.
Do roku 1910 roku zamontowanano w wagonach na całym świecie ponad 3 miliony zestawów automatyki hamulcowej firmy Westinghouse.
Firma istnieje do dnia dzisiejszego, jako potężny, światowy koncern.

Podwozie może pochodzić nawet z początków XX wieku - w Polsce znalazło się jako wagon towarowy poprzez UNRRA.

Tego typu perełki PESA cięła na złom dziesiątkami...
Biznes, jest biznes, nieprawdaż?

_________________
...dlaczego w XXI wieku musimy być ludźmi renesansu? :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 21:20 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2841
TheTerminaThor

Po pierwsze ;)

Sporo starych wagonów stało jeszcze w 2011 r. na jednej z bocznic w Maksymilianowie .
Nie były aż tak leciwe jak ten z Twojej fotki, ale i tak to relikty.

Obrazek

Obrazek

Po drugie ;

Jeszcze w zeszłym roku, kilka podobnych wagonów stało w warsztatach kolejowych , właśnie na Bielawkach.



Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 21:39 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2841
Jeden z tych wagonów;

Obrazek

Obrazek

Żaden jednak ze znajdujących się tam wagonów nie ma już kół szprychowych.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 21:44 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2841
Po trzecie;

Prawdą jest , że na jednej z bocznic na Bielawkach , przez długie lata stały wagony ze szprychowymi kołami.
Była i jest to ta bocznica :

http://img607.imageshack.us/img607/6163/sdc14034.jpg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 22:42 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2841
Wagony te stały tam w latach 70 , więc siłą rzeczy nie możesz tego pamiętać .

Znalazłem dzisiaj stary negatyw, na którym uwieczniłem te wagony w ok. 1975 r.

Jakość kiepska ale zawsze to dokument..

W tle budynki przy ul. Sygnałowej

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zdaje mi się, że już w tamtym czasie miałem świadomość tego co starałem się uwiecznić, podobnie jak w Sypniewie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 22:49 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2841
Po czwarte ;

Poproś admina o usunięcie Twojego kolejowego wpisu w wątku " chaty i chatynki " ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 23:07 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2841
Po piąte
nie wszedł link dot. bocznicy !
Może teraz ?

viewtopic.php?f=34&t=2780&p=19264&hilit=POCI%C4%84G+PANCERNY#p19264


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 23:12 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 13 lut 2013, 23:40
Posty: 171
Lokalizacja: Bydgoszcz - Wyżyny
...nóż mi się w kieszeni otworzył z taką siłą, że o mało jajec nie obciął....

Zobaczcie zresztą sami:
http://www.youtube.com/watch?v=vWYMWTjV ... _embedded#!
http://tpwp.pl/alarm-ratujmy-zabytkowe-wagony

...jeśli zaś już są ratowane, to możemy je zobaczyć na Florydzie, bądź w Meksyku:
http://wiadomosci.gazeta.pl/kraj/1,34309,3568840.html

...a można jeszcze zabytki spotkać:
http://zabytki.ocalicodzapomnienia.eu/z ... -2303.html
http://opolandia.redblog.nto.pl/2012/09 ... towac-ale/


...pierdzielę, wkurzyłem się. W sobotę ruszam w teren - w teren PKP - ktoś się przyłącza?

_________________
...dlaczego w XXI wieku musimy być ludźmi renesansu? :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 23:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 13 lut 2013, 23:40
Posty: 171
Lokalizacja: Bydgoszcz - Wyżyny
TheTerminaThor pisze:
...nóż mi się w kieszeni otworzył z taką siłą, że o mało jajec nie obciął....

Zobaczcie zresztą sami:
http://www.youtube.com/watch?v=vWYMWTjV ... _embedded#!
http://tpwp.pl/alarm-ratujmy-zabytkowe-wagony

...jeśli zaś już są ratowane, to możemy je zobaczyć na Florydzie, bądź w Meksyku:
http://wiadomosci.gazeta.pl/kraj/1,34309,3568840.html

...a można jeszcze zabytki spotkać:
http://zabytki.ocalicodzapomnienia.eu/z ... -2303.html
http://opolandia.redblog.nto.pl/2012/09 ... towac-ale/


...pierdzielę, wkurzyłem się. W sobotę ruszam w teren - w teren PKP - ktoś się przyłącza?



Druga część filmu z Łodzi:
http://www.youtube.com/watch?v=K9I2Pyfrde8

_________________
...dlaczego w XXI wieku musimy być ludźmi renesansu? :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 23:27 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 13 lut 2013, 23:40
Posty: 171
Lokalizacja: Bydgoszcz - Wyżyny
...i cóż, że zabytek? PKP ma to i tak głęboko w rowie!!!!


http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,3577 ... ndali.html

_________________
...dlaczego w XXI wieku musimy być ludźmi renesansu? :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 23:31 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Bydziaku, węglarka amerykańskiej budowy z Twojej fotki jest starsza niż ciotka UNRRA, to raczej będzie wagon z serii zakupionych dla PKP jeszcze przed wojną. Szprychowe koła to lata przedwojenne zdecydowanie.
W Maksymilianowie stoją zwykłe wagony pociągów roboczych, tak jak przerobiony "kibel" kawałek dalej u energetyków. Ciekawe są specjalistyczne maszyny torowe widoczne od strony wschodniej. Zabytków już w krzakach nie ma, złomiarze byli pierwsi.
Zabytki to stały w zeszłym roku na dworcu w mieście kategorii A:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Wagony kupione przez marszałka do obsługi linii turystycznej...

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 23:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 13 lut 2013, 23:40
Posty: 171
Lokalizacja: Bydgoszcz - Wyżyny
http://www.lumisfera.pl/photo/782662/st ... ejowe.html

...to chyba Bydgoszcz - zresztą wynika to logicznie z reszty galerii. Wypada się tam wybrać...

_________________
...dlaczego w XXI wieku musimy być ludźmi renesansu? :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 lut 2013, 23:59 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Oto symbol podejścia PKP do zabytkowego taboru - skansen a raczej szrot w Kościerzynie w 2006. Tabor częściowo porzucony za płotem skansenu, w tym dwa Ganze SN61. Smaczku dodaje fakt, iż jeden z nich przyjechał do K. z Grudziądza po remoncie, planowano wykorzystanie go do ruchu turystycznego. W K. trafił za płot i zgnił.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 26 lut 2013, 00:20 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 13 lut 2013, 23:40
Posty: 171
Lokalizacja: Bydgoszcz - Wyżyny
...oto jak o zabytki wpisane do rejestru dba PKP, a było do tego zobligowane przez wojewódzkiego konserwatora.
Nikt personalnie za to nie odpowie!!!

Obrazek

Obrazek


...a oto, jak o zabytki dbają ci, którzy są w Polsce powszechnie uważani za dzikusów i burdelarzy:
http://www.parovoz.com/regio/index.php?ID=611
http://altfast.ru/1000057921-novosibirs ... xniki.html

...bez komentarza

_________________
...dlaczego w XXI wieku musimy być ludźmi renesansu? :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 2 mar 2013, 17:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 13 lut 2013, 23:40
Posty: 171
Lokalizacja: Bydgoszcz - Wyżyny
Na Bielawkach już nic nie ma...
Planuję jutro wypad do Maksymilianowa - być może coś stoi na terenie dawnej bazy drogowej.

...ktoś chętny, aby się przyłączyć do poszukiwań wagonów ze "szprychowymi" kołami?

_________________
...dlaczego w XXI wieku musimy być ludźmi renesansu? :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 2 mar 2013, 20:45 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Przedwojenne wagony u nas na zwykłych bocznicach? Marzenia..... Ostatni czas na poszukiwania to były wczesne lata dwutysięczne, dziś po likwidacji lokomotywni, wagonowni i dużych zakładów już nic nie ma. Dużo rarytasów było na zakładowych bocznicach w stoczniach na wybrzeżu i na kopalniach/hutach na południu. Dziś zakładów nie ma, taboru też. Zresztą jak śledziłem temat w prasie hobbystycznej, to najwięcej perełek wychodziło na południu Polski. Wagon na szprychach w 2013 u nas ? ;) Powodzenia.
Bocznica w Maksymilianowie jest cały czas w użyciu - Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Spółka z o.o. w Gdańsku. I nie używają w pociągach roboczych wagonów sprzed 80 lat.

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 2 mar 2013, 22:31 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 13 lut 2013, 23:40
Posty: 171
Lokalizacja: Bydgoszcz - Wyżyny
WDW pisze:
Przedwojenne wagony u nas na zwykłych bocznicach? Marzenia..... Ostatni czas na poszukiwania to były wczesne lata dwutysięczne, dziś po likwidacji lokomotywni, wagonowni i dużych zakładów już nic nie ma. Dużo rarytasów było na zakładowych bocznicach w stoczniach na wybrzeżu i na kopalniach/hutach na południu. Dziś zakładów nie ma, taboru też. Zresztą jak śledziłem temat w prasie hobbystycznej, to najwięcej perełek wychodziło na południu Polski. Wagon na szprychach w 2013 u nas ? ;) Powodzenia.
Bocznica w Maksymilianowie jest cały czas w użyciu - Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Spółka z o.o. w Gdańsku. I nie używają w pociągach roboczych wagonów sprzed 80 lat.


Dziękuję za udane, bądź co bądź, starania zniechęcenia mnie do tematu.

...nie zamierzam szukać wśród składów pociągów roboczych.

Podwozia były wykorzystywane do budowy wagonów techniczno-gospodarczych, które, jeśli są jeszcze w użyciu, to od lat stoją w tym samym miejscu - co najwyżej przetaczane o kilkadziesiąt metrów.
Podobnie było z "odkryciem" kołobrzeskim - wagony techniczno-gospodarcze, zaadaptowane na pomieszczenia letniskowe, stały w jednym miejscu przez X lat.
Kolejny przykład?
W kutnowskim Oddziale Drogowym - później Zakładzie Infrastruktury, przy ul. Przemysłowej, w wagonach mieściły się biura inspektorów, szatnie i pomieszczenia socjalne załogi czy magazyny sprzętu.
- co do powyższego Kutna - sprawdzę dopiero w święta. Maksymilianowo, gdzie mieścił się Oddział Drogowy pomorskiej DOKP, mogę sprawdzić choćby jutro.

Temat wrzuciłem również mojemu przyjacielowi z Ostrowa Wielkopolskiego, gdzie różne zakłady PKP były w posiadaniu około stu takich wagonów.

...zresztą - na przełomie wieków montowano nie tylko "szprychowe" koła - pełne również, o czym świadczy fota zamieszczona przez Krajana - w tym wypadku wiek podwozia wagonu udało mi się względnie dokładnie ustalić na podstawie sterownika układu hamulcowego.

_________________
...dlaczego w XXI wieku musimy być ludźmi renesansu? :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group