Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 14:44

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 698 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35  Następna
Autor Wiadomość
Post: czwartek, 15 wrz 2016, 20:09 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Nie kojarzę, czy to zdjęcie/pocztówka było już w tym wątku?


Załączniki:
Mühltal (Custom).jpg
Mühltal (Custom).jpg [ 71.5 KiB | Przeglądany 8712 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 15 wrz 2016, 20:20 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2926
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Gdzieś widziałem w tle restauracja w Smukale .


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 19 wrz 2016, 12:10 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 30 kwie 2010, 16:59
Posty: 1102
Na odcinku Nakło – Kasprowo: http://picclick.co.uk/POL177-BYDGOSZCZ- ... 87285.html


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 19 wrz 2016, 19:00 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Ewing pisze:
Nie kojarzę, czy to zdjęcie/pocztówka było już w tym wątku?


^^^ To zdjęcie gdzieś tu było... Ale podobnie jak większość wcześniejszych, wstawianych tu fotografii - mogło już zniknąć. Więc dobrze, że znów jest. :1


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 30 wrz 2016, 18:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Dziś jest 'zwykła rocznica', ale za 3 lata, będzie okrągła, 50-ta...
A gdyby los dla ciuchci był kiedyś bardziej łaskawy, to pewnie moglibyśmy dziś oglądać takie i podobne widoki:


Załączniki:
ciuchcia 47.JPG
ciuchcia 47.JPG [ 101.58 KiB | Przeglądany 8642 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 15 paź 2016, 23:01 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2926
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Znalazłem trochę torów.


Załączniki:
IMG_20161015_113518_1.jpg
IMG_20161015_113518_1.jpg [ 194.91 KiB | Przeglądany 8576 razy ]
IMG_20161015_113523_1.jpg
IMG_20161015_113523_1.jpg [ 188.89 KiB | Przeglądany 8576 razy ]
IMG_20161015_124631_1.jpg
IMG_20161015_124631_1.jpg [ 198.39 KiB | Przeglądany 8576 razy ]
IMG_20161015_124635.jpg
IMG_20161015_124635.jpg [ 198.82 KiB | Przeglądany 8576 razy ]
IMG_20161015_124635_1.jpg
IMG_20161015_124635_1.jpg [ 198.61 KiB | Przeglądany 8576 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 16 paź 2016, 12:31 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Byłeś rowerem w Nakle?

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 16 paź 2016, 20:41 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2926
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Blisko Nakła.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 5 lis 2016, 16:01 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
W 2012 roku były w wątku rozważania na temat trasy kolejki w rejonie Czyżówka. Obecnie te wpisy są zwykle bez zdjęć. Tu mapka z 1913 roku pokazująca obie trasy istniejące jednocześnie.


Załączniki:
1913.JPG
1913.JPG [ 80.27 KiB | Przeglądany 8458 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 16 gru 2016, 18:28 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Film nie o naszym regionie ale też o wąskim torze :
Historyczny i jedyny taki film o kolei wąskotorowej w Myszyńcu i Kolnie:
https://youtu.be/ZmYSZjWsdIE

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 30 gru 2016, 18:29 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Polecam przeczytać:

Cytuj:
Koleje wąskotorowe u progu śmierci technicznej.
Poziom degradacji technicznej kolei wąskotorowych kwalifikuje je do naprawy głównej infrastruktury oraz pojazdów w ciągu maksymalnie najbliższych pięciu lat. (...)
W związku z tym, należy nastawić się na rychłą likwidację większości wąskotorówek lub poszukiwać rozwiązań alternatywnych – choć w przypadku kilku kolei wąskotorowych, ich faktyczna likwidacja pozostaje kwestią czasu. Dotyczy to m.in. kolei mławskiej i krośniewickiej, które wciąż targane wewnętrznymi wojnami między licznymi stowarzyszeniami a samorządem lokalnym nie były w stanie nawet opracować formuły działania. O tym jak wiele trudu kosztuje przywrócenie funkcjonalności kolei nieczynnej choćby jeden sezon wiedzą dobrze koledzy ze Środy Wielkopolskiej, którzy poza ogromnymi nakładami finansowymi musieli przeznaczyć bardzo dużo własnego czasu i zaangażowania po stronie administracyjnej, żeby móc ponownie uruchamiać pociągi. Luka utrzymaniowa w przypadku kolei nieczynnych od lat wydaje się nie do odrobienia. Dobrze byłoby jednak, by stanowiły one tylko pouczające wyjątki, a nie stały się początkiem negatywnego trendu.


Całość:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 79657.html

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 31 gru 2016, 23:09 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Posty: 246
No tak ...czasy radosnego ratowania kolei zdecydowanie są już za nami. Teraz aby być przewoźnikiem w myśl polskiego prawodawstwa trzeba spełnić szereg wymogów, zdobyć szereg uprawnień i nikogo nie interesuje czy ludzie zajmujący się tym są wolontariuszami czy zawodowcami... Stan techniczny polskich wąskotorówek jest w większości niezadowalający i artykuł podkreśla aspekt infrastruktury szczególnie przy braku planu finansowania przez samorządy. Generalnie powszechnie uważa się że gdy kolejka ruszy to sama na siebie zarobi. To bardzo nieprawdziwa opinia. Kolejka pewnie zarobi trochę pieniążków na paliwo, jakieś bieżące naprawy... może starczy na część formalności - a może i nie wystarczy...Zupełnie zrozumiałe było to, gdy na początku nowego tysiąclecia zawiązywały się organizacje mające na celu ratowanie tego co ocalało (nasza Wyrzyska Kolej Powiatowa jest przykładem prawie klasycznym) to sprawy związane z utrzymaniem torowiska zeszły na dalszy plan, bo po prostu nie było na to środków. Temat odsuwano na lepsze czasy. Wiązano spore nadzieje z przejęciem kolei spod zarządu PKP pod skrzydła samorządowe. Okazały się płonne - samorządy nie były przygotowane na to i w ogóle panowało przekonanie że kolejka to kura znosząca złote jajka. Lata płynęły i w końcu Urząd Transportu Kolejowego zaczął pomału wymagać spełnienia formalności określonych przez ustawodawcę. Właściwie te kilka lat UTK dało po to aby podmioty działające na kolejkach mogły okrzepnąć i nie nastąpiła automatyczna likwidacja . Ale ciągle jeździliśmy po torach które remont przechodziły w latach 80' zeszłego stulecia. Niewiele się remontowało torowisko - tak naprawdę łatało się wyłącznie katastrofalnie zużyte miejsca. Już dawno obliczono ile to podkładów należy w ciągu roku wymienić, aby tor nie postępował w degradacji technicznej. Jest to około 5-8 % całkowitej ilości podkładów. Nietrudno wyliczyć że to jest około 300szt szweli na 1 kilometr szlaku. Wystarczy pomnożyć sobie przez liczbę kilometrów i wszystko wiemy. Nie należy pomijać faktu że z biegiem lat nastąpił większa degradacja i potrzeba więcej sztuk...Cena za sztukę to coś koło 40zł . Mając do utrzymania około 30 km szlaku nietrudno obliczyć jaka kwota jest potrzebna na same podkłady - to astronomiczna kwota blisko 360 000 PLN! Stąd potrzeba znalezienia stabilnego źródła finansowania - w przeciwnym wypadku grozi nam nieuchronne skracanie szlaków - i to jest meritum do którego zmierzają autorzy artykułu. Osobiście mam nadzieję że ten trend do skracania szlaków zniknie...jest parę przykładów pozytywnych w Polsce i na tym może zakończę :)


Załączniki:
Komentarz: Dawne dobre czasy minęły bezpowrotnie...
27999309945_d87be946c5_z.jpg
27999309945_d87be946c5_z.jpg [ 98 KiB | Przeglądany 8296 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 28 sty 2017, 19:10 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 708
W nawiązaniu do dzisiejszej dyskusji o Bydgoskiej Kolei Powiatowej załączam wypis z książki Bogdana Pokropińskiego potwierdzający kursowanie kolejki za Brdą do roku 1949-go oraz mapki przedstawiające okolice wiaduktu w Maksymilianowie (z pętlą kolei wąskotorowej i nasypu dla dodatkowej linii) oraz wygląd linii od Strzelec Górnych do Włók.


Załączniki:
Scan1.jpg
Scan1.jpg [ 98.28 KiB | Przeglądany 8181 razy ]
Scan20003.jpg
Scan20003.jpg [ 82.46 KiB | Przeglądany 8181 razy ]
Scan.jpg
Scan.jpg [ 186.23 KiB | Przeglądany 8181 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 30 sty 2017, 13:00 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 sty 2013, 13:53
Posty: 1166
Lokalizacja: B-szcz
Nadal jednak ta mapka nie pokazuje odgałęzienia kolejki do Bożenkowa, która od głównej linii miała odłączać się właśnie w Maksymilianowie. (o czym też rozmawialiśmy podczas sobotniej wycieczki). No i na mapie nie ma jeszcze (albo utajniono) odgałęzienie szerokotorowej linii do Bożenkowa.
Pragnąłbym zwrócić uwagę na coś innego na mapie, którą wkleił Stanisław. Wyraźnie widać którędy miał być poprowadzony szeroki tor do Koronowa. I ewidentnie widać kolizję z nasypem wąskotorówki. Zdaje się więc, że i tak nawet bez wyburzenia mostu na Smukale losy wąskotorówki do Włók i już wówczas były przesądzone. Bo nie sądzę by ktoś projektował 2 wiadukty w nasypie tej samej wąskotorówki...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 30 sty 2017, 15:55 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Odgałęzienie do Bożenkowa widać na pierwszej mapce. Widać ślimak chociaż jest mapa gdzie jest to lepiej widoczne.

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 30 sty 2017, 19:19 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Tutaj macie bardzo wyraźnie widocznego "ślimaka" (zaznaczone na żółto) w Maksymilianowie.
https://lh3.googleusercontent.com/ZNTPn ... 24-h824-no


Co ciekawe to widać też odnogę na zachód, prawdopodobnie to ta do prywatnego zakładu/gospodarstwa (tartak).

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Ostatnio zmieniony poniedziałek, 30 sty 2017, 19:30 przez GrapHite, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 30 sty 2017, 19:29 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Ja nie jestem przekonany co do odcinka do Bożenkowa. Zwłaszcza odchodzącego z Maksymilianowa. Jaki sens miała by budowa linii w tą stronę, skoro łatwiej było by puścić ją bezpośrednio se Smukały?
Na żadnej mapie nie ma po niej śladu, co jest trochę dziwne, zwłaszcza, że na większości są wszystkie znane "odnogi".


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 30 sty 2017, 19:46 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Kilka map


Załączniki:
Komentarz: W Maksymilianowie kolejka przecinała dawny Ostbahn, a od ok. 1928-30 roku również jednotorową nitkę nowozbudowanej węglówki. Na mapie z czasów pruskich widać skrzyżowanie w poziomie.
Zaznaczona skrótem Klbhf.(=Kleinbahnhof) stacja kolejki była prawdopodobnie symboliczna - może z jednym torem mijankowym.

Maksymilianowo-Grossblatt-przed-1920.jpg
Maksymilianowo-Grossblatt-przed-1920.jpg [ 143.78 KiB | Przeglądany 8142 razy ]
Komentarz: Na polskiej mapie z lat 30-ych pojawia się skrzyżowanie bezkolizyjne - z wiaduktem nad torami. Nie byłoby to dziwne, gdyby nie fakt że kolejka wspinała się na ten wiadukt po typowo górskiej serpentynie, krzyżując się sama z sobą
Maksymilianowo-WIG-1932.gif
Maksymilianowo-WIG-1932.gif [ 142.3 KiB | Przeglądany 8142 razy ]
Komentarz: Najlepiej widać tą pętelkę na okupacyjnym messtischblacie.
Widać też odnogę na zachód. Wyczytałem też o tym w książce, zaraza zajrzę i jak znajdę to napiszę.

Copy of Maksymilianowo-messtisch.gif
Copy of Maksymilianowo-messtisch.gif [ 164.74 KiB | Przeglądany 8142 razy ]
Komentarz: Widać planowaną odnogę do Koronowa (normalny tor)
Copy of Maksymilianowo-messtisch-go_resize.gif
Copy of Maksymilianowo-messtisch-go_resize.gif [ 130.4 KiB | Przeglądany 8142 razy ]
Maksymilianowo-petla-BW.jpg
Maksymilianowo-petla-BW.jpg [ 120.38 KiB | Przeglądany 8142 razy ]
Maksymilianowo-petla-kolor.jpg
Maksymilianowo-petla-kolor.jpg [ 97.25 KiB | Przeglądany 8142 razy ]
Komentarz: Stacja w Strzelcach Górnych w lutym 1944. Haefka (HF) podjeżdża pod wzniesienie ze stosunkowo długim składem. Zanim tu dojechała - musiała wspiąć się po pętli na wiadukt w Maksymilianowie. Sama pętla powstała przy okazji budowy magistrali węglowej, a więc w czasach przedwojennej PKP.
Strzelce-Gorne-HF-1944.jpg
Strzelce-Gorne-HF-1944.jpg [ 63.09 KiB | Przeglądany 8142 razy ]

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 30 sty 2017, 19:50 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Co ciekawe na mapie z 1909 roku nie ma jeszcze odcinka od Smukały do Maksymilianowa. Wszystkie pozostałe są - w tym również z Maksymilianowa w stronę Strzelec i dalej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 30 sty 2017, 19:53 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Ewing pisze:
Co ciekawe na mapie z 1909 roku nie ma jeszcze odcinka od Smukały do Maksymilianowa. Wszystkie pozostałe są - w tym również z Maksymilianowa w stronę Strzelec i dalej.

Gdzie ta mapa?

Ale fakt, tak było.

Cytuj:
Równolegle z kolejką wyrzyską budowano sieć Bydgoskich Kolei Powiatowych - sieć która po pierwszych latach rozbudowy została połączona z siecią WKP. 12 maja 1895 roku oddano do użytku pierwszy odcinek z Maksymilianowa do Gądecza. Kilka dni później otwarto linię z Bydgoszczy do Koronowa z odgałęzieniem w Morzewcu do Kasprowa, następnie dodano dwa połączenia: z Kasprowa do Wierzchucina Królewskiego i z Kasprowa do Suchar, stąd poprowadzono połączenie do Gumnowic (3.10.1895) łącząc sieć BKP z WKP; projekt fizycznego połączenia sieci był korzystny szczególnie dla kolejki bydgoskiej ze względu na pobliską z punktu granicznego stację Nakło, gdzie istniała cukrownia a kolejka bydgoska nie dawała połączenia z inną cukrownią. 1897 roku dobudowano połączenia Łukówiec - Wąwelno i Gądecz - Włóki. Początkowo sieć Bydgoskich Kolei Powiatowych składała się z dwóch częśc rozdzielonych przez rzekę Brda. Części scalono dopiero w 1907 roku po zbudowaniu mostu na Brdzie oraz połączenia Maksymilianowo - Smukała Dolna - Smukała Górna. Łączna długość Bydgoskich Kolei Powiatowych osiągnęła długość 105 km. We wrześniu 1939 roku most nad Brdą został zniszczony i BKP zostały podzielone na dwie części. W części wschodniej ruch odbywał się do 1949 roku, były to głównie okresowe przewozy plonów rolnych.


Żródło:
http://www.i-pila.pl/bwkd/historia/index1.html

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Ostatnio zmieniony poniedziałek, 30 sty 2017, 19:57 przez GrapHite, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 698 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group