Kolejne zdjęcia wykonane w niedzielę 30.11.2014. Prace trwają nadal przy zabezpieczaniu usuwiska.
Starałem się zebrać wszelkie dostępne informacje dotyczące mostu kolejki wąskotorowej w Koronowie. Jeśli jest błąd proszę o poprawienie lub uzupełnienie.
1. 1895 r. budowa mostu na potrzeby linii wąskotorowej Bromberger Kreisbahn (BrK) o rozstawie szyn wynoszącym 600mm, biegnącej na trasie Bydgoszcz-Morzewiec-Gościeradz-Koronowo potocznie zwaną Małą Kolejka. Autor projektu nieznany.
2. Most został przerzucony nad doliną Brdy na wysokości 18 metrów. Jego pierwotna długość to 120m.
3. Konstrukcja stalowa, kratownicowa, z jazdą górą, oparta na ażurowych filarach i przęsłach. Przeprawa ma trzy przęsła posadowione na brzegach na przyczółkach oraz na dwóch filarach wniesionych na fundamentach ceglano-granitowych.
4. Ruch pasażerski i towarowy ustał w 1969 r. 1 października 1969 roku uroczyście ostatni raz z Bydgoszczy do Koronowa odjechał skład.
5. W 1992 roku po moście przejechał ostatni skład towarowy. 1 marca 1992 Bydgoska Kolej Dojazdowa na trasie do Koronowa przestała oficjalnie istnieć.
6. Prawdopodobnie później zdarzały się okazjonalne przejazdy o których wspominają mieszkańcy Koronowa. Brak dokładnych dat
7. W kolejnych latach przeprawa pełniła funkcję kładki dla pieszych łączącej wsie Okole, Stopkę z Koronowem. Most ulegał degradacji wskutek zaniedbań i kradzieży. Bezpośrednie zagrożenie dla mostu przyniosły nieprawidłowo wykonane roboty polegające na podwieszeniu rur kanalizacyjnych pod przeprawą, co doprowadziło do poważnych uszkodzeń sprawnie funkcjonującej drenarki.
8. W efekcie w kwietniu 2011 roku (po roztopach) doprowadziło to do osunięcia ziemi przy zachodnim przyczółku. Wejście na
most zostało zamknięte. Na moście zachowały się tory których nie skradziono.
9. 2011 rok to problemy związane z znalezieniem środków na zabezpieczenie mostu. Osuwisko okazało się poważniejsze niż zakładano. Prasa pisała, że most może ulec całkowitemu zniszczeniu na skutek usunięcia zachodniej skarpy. Pierwsza była Gazeta Pomorska która pokazała zdjęcia.
10. 2012-2014 trwał remont mostu i zabezpieczanie i zabezpieczanie niestabilnego gruntu. Most został odmalowany i wyremontowany. Usunięto drewniane poszycie mostu i tory kolejowe. Wybudowano dodatkowe barierki zabezpieczające, stare pozostawiając na miejscu. Przedłużono most od strony zachodniej przez wybudowanie dodatkowej kładki długości 12 m (długość nieprecyzyjna)
11. 15 października 2014 uroczyście otwarto ścieżkę rowerowa po wyremontowanym moście. Nowa ścieżka rowerowa połączyła Bydgoszcz z Koronowem. Ma szansę stać się hitem turystyki rowerowej w regionie.
12. Grudzień 2014 trwają prace ziemne wokół zachodniej skarpy.