Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest piątek, 29 mar 2024, 01:37

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 698 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 35  Następna
Autor Wiadomość
Post: czwartek, 30 paź 2014, 08:23 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Most stoi, jest przejezdny, niech pracują tam nawet przez rok jeśli ma to być dla dobra tej atrakcji turystycznej. Akcja zakończona powodzeniem - mamy piękny most!

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 30 paź 2014, 22:05 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Jaka propaganda? Nie łapię o co biega, wrzuciłem informacyjnie foto i tyle.

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 30 paź 2014, 22:10 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
WDW pisze:
Jaka propaganda? Nie łapię o co biega, wrzuciłem informacyjnie foto i tyle.

podejrzewam, że Lucim przewrażliwił się na wyrażenie:
" że szybko się nie skończą" :D

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 9 lis 2014, 18:50 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Mimo, że mamy dzisiaj niedzielę, prowadzone są tam nadal prace, głównie ziemne. Mglista pogoda zniechęcała do robienia zdjęć.


Załączniki:
mok1.JPG
mok1.JPG [ 56.2 KiB | Przeglądany 8695 razy ]
mok2.JPG
mok2.JPG [ 59.52 KiB | Przeglądany 8695 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 11 lis 2014, 10:34 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 4 wrz 2012, 20:33
Posty: 165
Widać, że robią to porządnie. Nie jak poprzednia firma z Chojnic, która uciekała w popłochu, gdy zaczął lecieć w dół cały nasyp. Co ciekawe ta sama firma powróci lada dzień do Koronowa i będzie odpowiedzialna za odprowadzenie ze starej części miasta wody zalegającej w piwnicach. I tu kolejna fuszerka bo woda zaczęła pojawiać się w piwnicach jak zaczęto budować kanalizację deszczową. Ot taki paradoks.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 11 lis 2014, 16:33 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 26 maja 2013, 20:20
Posty: 101
Igor pisze:
Nie jak poprzednia firma z Chojnic, która uciekała w popłochu, gdy zaczął lecieć w dół cały nasyp. Co ciekawe ta sama firma powróci lada dzień do Koronowa i będzie odpowiedzialna za odprowadzenie ze starej części miasta wody zalegającej w piwnicach.


Widocznie właściciel firmy to rodzinka jakiegoś włodarza miasta. - A więc mieszkańcy Koronowa zakupcie sobie
wiaderka lub motopompy. - Brak słów.
PzDr.

_________________
saper.lucim@wp.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 2 gru 2014, 20:14 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Kolejne zdjęcia wykonane w niedzielę 30.11.2014. Prace trwają nadal przy zabezpieczaniu usuwiska.

Starałem się zebrać wszelkie dostępne informacje dotyczące mostu kolejki wąskotorowej w Koronowie. Jeśli jest błąd proszę o poprawienie lub uzupełnienie.


1. 1895 r. budowa mostu na potrzeby linii wąskotorowej Bromberger Kreisbahn (BrK) o rozstawie szyn wynoszącym 600mm, biegnącej na trasie Bydgoszcz-Morzewiec-Gościeradz-Koronowo potocznie zwaną Małą Kolejka. Autor projektu nieznany.

2. Most został przerzucony nad doliną Brdy na wysokości 18 metrów. Jego pierwotna długość to 120m.

3. Konstrukcja stalowa, kratownicowa, z jazdą górą, oparta na ażurowych filarach i przęsłach. Przeprawa ma trzy przęsła posadowione na brzegach na przyczółkach oraz na dwóch filarach wniesionych na fundamentach ceglano-granitowych.

4. Ruch pasażerski i towarowy ustał w 1969 r. 1 października 1969 roku uroczyście ostatni raz z Bydgoszczy do Koronowa odjechał skład.

5. W 1992 roku po moście przejechał ostatni skład towarowy. 1 marca 1992 Bydgoska Kolej Dojazdowa na trasie do Koronowa przestała oficjalnie istnieć.

6. Prawdopodobnie później zdarzały się okazjonalne przejazdy o których wspominają mieszkańcy Koronowa. Brak dokładnych dat

7. W kolejnych latach przeprawa pełniła funkcję kładki dla pieszych łączącej wsie Okole, Stopkę z Koronowem. Most ulegał degradacji wskutek zaniedbań i kradzieży. Bezpośrednie zagrożenie dla mostu przyniosły nieprawidłowo wykonane roboty polegające na podwieszeniu rur kanalizacyjnych pod przeprawą, co doprowadziło do poważnych uszkodzeń sprawnie funkcjonującej drenarki.

8. W efekcie w kwietniu 2011 roku (po roztopach) doprowadziło to do osunięcia ziemi przy zachodnim przyczółku. Wejście na
most zostało zamknięte. Na moście zachowały się tory których nie skradziono.

9. 2011 rok to problemy związane z znalezieniem środków na zabezpieczenie mostu. Osuwisko okazało się poważniejsze niż zakładano. Prasa pisała, że most może ulec całkowitemu zniszczeniu na skutek usunięcia zachodniej skarpy. Pierwsza była Gazeta Pomorska która pokazała zdjęcia.

10. 2012-2014 trwał remont mostu i zabezpieczanie i zabezpieczanie niestabilnego gruntu. Most został odmalowany i wyremontowany. Usunięto drewniane poszycie mostu i tory kolejowe. Wybudowano dodatkowe barierki zabezpieczające, stare pozostawiając na miejscu. Przedłużono most od strony zachodniej przez wybudowanie dodatkowej kładki długości 12 m (długość nieprecyzyjna)

11. 15 października 2014 uroczyście otwarto ścieżkę rowerowa po wyremontowanym moście. Nowa ścieżka rowerowa połączyła Bydgoszcz z Koronowem. Ma szansę stać się hitem turystyki rowerowej w regionie.

12. Grudzień 2014 trwają prace ziemne wokół zachodniej skarpy.


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 4 gru 2014, 13:11 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Posty: 246
Z tego co wiem jednym z głównych inicjatorów budowy był ówczesny starosta bydgoski (albo nadprezydent rejencji bydgoskiej) którego z nazwiska nie pamiętam. Źródłem tej informacji jest książka "Wyrzyska Kolej Powiatowa - Rys Historyczny" autorstwa Jacka Jędrzejczaka, Pawła Korcza i Marka Roszaka. Akurat nie mam jej pod ręką stąd nie wiem jakie było nazwisko starosty. Ostatnim znanym mi pojazdem szynowym który poruszał się po moście była drezynka ręczna z Białośliwia (notabene doskonale znana części członkom BSMZ) w październiku 2008 roku (mam foto z tego przejazdu lecz nie mam zgody na publikację). a to foto poniżej pochodzi z prywatnej kolekcji pana Tadeusza Nowaka.


Załączniki:
097.jpg
097.jpg [ 79.35 KiB | Przeglądany 8405 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 4 gru 2014, 18:30 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Macieju, poniżej masz zdjęcie strony z opisem 'początku' małej kolejki. To jest z książki, którą pokazałem w tym temacie, na piętnastej stronie. Dzień 'pożegnania ciuchci', mam zapisany jako wtorek 30 IX 1969, godz 15.00 lub 15.30 - trudno mi rozszyfrować tą godzinę, zapisaną pisakiem. :oops:


Załączniki:
dla Macieja.JPG
dla Macieja.JPG [ 76.87 KiB | Przeglądany 8384 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 4 gru 2014, 22:42 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Cenne uwagi. Przydadzą się do opisania i popularyzacji wiedzy o historii mostu.

Dziękuję.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 8 gru 2014, 15:49 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 4 wrz 2012, 20:33
Posty: 165
Ciekawostka: most ten jako jedyny w mieście nie został wyburzony podczas II wojny światowej. To przez niego mieszkańcy uciekali w stronę Bydgoszczy w tym duża ilość koronowskich więźniów.

Osobiście z mostem mam bardzo miłe wspomnienia - to tam zazwyczaj chodziło się na wagary ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 3 lut 2015, 00:09 
Offline
Gość

Rejestracja: poniedziałek, 25 lis 2013, 18:33
Posty: 27
O, na stronie NAC znalazło się zdjęcie, które zdaje się zostało mylnie opisane jako "wózki tramwajowe do przewozu kajaków". Jedno z podobnych zdjęć przewinęło się już przez forum...
Obrazek

Na moje, to wygląda jak trasa do Smukały.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 lut 2015, 00:00 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Próbowałem "rozgryźć" to zdjęcie.
Nie udało mi się gdzie zostało wykonane. Szkoda. Bo to wyjątkowe zdjęcie.

Na specjalnych platformach przewożono również kajaki do Koronowa, które po zwodowaniu płynęły do Bydgoszczy. Na zdjęciu z 1935 r. jedna z wycieczek z uczestnikami spływu. Skład prowadzony jest przez wagon motorowy Tw 2 (BKP) z brankardem. Za wagonem motorowym widać wagon osobowy i dwie specjalne platformy do przewozu kajaków. Umieszczono na nich 16 drewnianych kajaków. Stacja kolejowa nieznana. Na uwagę zasługuje osiołek widoczny w prawym kadrze przy budynku stacji.

Więcej
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/56 ... ECIA_.html

Należy założyć, że zdjęcie wykonano w kierunku północnym - kajaki wieziono z Bydgoszczy do Koronowa. Ściana lasu liściastego rzeczywiście przypomina okolice Smukały. Stacja musiała być spora.
Mogą to być trzy stacje w kolejności od Bydgoszczy: Czyżkówko Las, Opławiec lub właśnie Smukała.

Można przyjąć, że Smukała. Pasażerowie wysiedli po dłuższej jeździe z Bydgoszczy aby wyprostować nogi. Stacja jest duża (odbicie na Smukałe Dolną), więc może to być właśnie stacja w Smukale.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 lut 2015, 11:55 
Offline
Gość

Rejestracja: poniedziałek, 25 lis 2013, 18:33
Posty: 27
Obstawiałbym właśnie Smukałę. W tejże lokalizacji umiejscowiłbym również i to zdjęcie:
Obrazek

No i to:
Obrazek

Warto by zerknąć do rozkładów historycznych i zobaczyć gdzie funkcjonowały mijanki pociągów osobowych i następowały takie właśnie spotkania.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 7 lut 2015, 02:50 
Offline
Gość

Rejestracja: sobota, 7 lut 2015, 01:30
Posty: 2
Trochę z innej beczki. Parę tygodni temu wystąpiłem do miasta w Koronowie z prośbą o zabezpieczenie (w tej chwili już ostatniego) fragmentu szyn kolejki wąskotorowej na ul. Pomianowskiego (przejście dla pieszych) przed dalszą rozbiórką, chociaż poprzez uznanie ich za zabytek Koronowa.

Obrazek

Dziś otrzymałem w tej sprawie odpowiedz (zdjęcie poniżej). Zobaczymy jak się potoczą dalsze losy szyn.

Obrazek

Dowiedziałem się że są plany budowy coś w rodzaju pamiątki poświęconej kolejce wąskotorowej w Koronowie. Jest to z pewnością mila wiadomość dla miłośników kolejki ale jednak uważam (i mam nadzieje że nie tylko ja) należy również chronić to co jest jeszcze pozostawione w postaci oryginalnej - to co nie da się odbudować. W końcu pomnij zawsze można zbudować.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 7 lut 2015, 07:14 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
^^^ Jako że to jest Twój pierwszy wpis - witam Cię qwerty45.
Wielka szkoda jest, że w Koronowie w konkretnym czasie zabrakło pośród decydentów, osób z wyobraźnią i pasjonatów. Chodzi mi o likwidację obiektów 'małej kolejki'. W Białośliwiu, to zachowano i pomału zaczyna się to wszystko kręcić. W Koronowie może i też były na to szanse. Takim 'leniwym' jak ja, jest za daleko do Białośliwia. Nawet do Żnina. A Koronowo jest tuż za miedzą...
Trzymam kciuki za Twoja inicjatywę. A może z tego wykiełkuje coś więcej...
Znikają moje zdjęcia, wstawione za pośrednictwem 'żaby'. Też mam jedno z torami. Czy ich już tam nie ma?


Załączniki:
tory w trawie.JPG
tory w trawie.JPG [ 76.91 KiB | Przeglądany 8012 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 7 lut 2015, 16:26 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Na miejscu tych torów jest nowa ścieżka rowerowa. Zresztą znikły dużo wcześniej...
W mojej galerii pod tym linkiem są fotki ścieżki na odcinku do mostu na Okolu do ostatniego fragmentu torów. Zakręt z Twojej fotki też jest widoczny:
https://picasaweb.google.com/1068935907 ... 1554132770

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 7 lut 2015, 17:12 
Offline
Gość

Rejestracja: sobota, 7 lut 2015, 01:30
Posty: 2
Witam
Tak jak już przedmówca wspomniał, już niestety tych szyn (z twojego zdjęcia) nie ma. Zostały rozebrane podczas budowy ścieżki rowerowej. Mimo że nie przeszkadzały, firma budująca wykopała je (ktoś się dorobił na złomie :cry: ). Tak samo jak i na moście (pierwotnie miały tam zostać), choć tu sytuacja jest lepsza. Podobno miasto jest w posiadaniu tych szyn, które maja zostać wykorzystane do wspomnianej pamiątki/wystawki.

Zdjęcie: Darek1000000


Załączniki:
za1.jpg
za1.jpg [ 49.43 KiB | Przeglądany 8422 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 7 lut 2015, 20:33 
Offline
Gość

Rejestracja: poniedziałek, 25 lis 2013, 18:33
Posty: 27
Jest jeszcze kilka moich zdjęć na kolej.one.pl.
Dokumentowałem kiedyś pozostałości kolejki w Koronowie. Może nawet gdzieś na dysku je znajdę.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 9 lut 2015, 00:02 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Mam zagwozdkę - między działkami szyn nie było już na pewno w 2007, to na zakręcie przy Pomianowskiego przetrwały dłużej - zasypane ???

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 698 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 35  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group