Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest środa, 19 gru 2018, 01:24

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 30 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: sobota, 10 mar 2012, 21:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1678
Bydziak, poruszyłeś ciekawy temat elektrowni węglowej przy Warmińskiego. Pozwoliłem sobie założyć wątek z cytatem Twojego wpisu w innym temacie licząc na zebranie dalszych informacji. Szczególnie ciekawe są te tory tramwajowe do wożenia węgla. Czemu nie zrobiono elektrowni bliżej linii kolejowej z bocznicą?
Na planie miasta 1933 jest ta elektrownia:
Obrazek
BYDZIAK 1958 pisze:
Hrab pisze:
Na tym zdjęciu, za teatrem, widać komin - to chyba komin tej fabryki.

Obrazek


Ja raczej obstawiał bym, że to jest dymiący komin elektrowni węglowej na Warmińskiego.
Przed wojną, przez ul Warmińskiego przebiegało torowisko tramwajowe, -od Focha, do elektrowni. Tamtędy jeździły tramwajowe składy 'towarowe' z węglem do elektrowni. Gdy w młodości przechodziłem ta ulicą, to był tam jeszcze kawałek torów i zawsze mnie 'zadziwiał'. :D Ostatni fragment torowiska na Warmińskiego został zlikwidowany ok 1970-go roku.

Na zdjęciu 'zakręt', torów do elektrowni na Warmińskiego. Osoba na rowerze, to ktoś 'ważny' dla elektrowni, ale nie pamiętam kto. Oryginalne zdjęcie wisi w muzeum na Wyspie Młyńskiej.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 10 mar 2012, 21:55 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5164
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
To ja również pozwolę wrzucić co nieco z innego wątku:

1. zdjęcie zamieszczone przez Seth'a:

Obrazek

bunkier pisze:
hobo pisze:
Na ostatniej pocztówce z królewskimi spichrzami w tle widać dymiący komin przemysłowy i chłodnię kominową. Podejrzewam, że są to obiekty pierwszej bydgoskiej elektrowni. Ciekawy jestem gdzie można znaleźć więcej zdjęć tego obiektu?

Elektrownia na dzisiejszej ul Warmińskiego. Tory tramwajowe były wykorzystywane do transportu węgla. Węglarki były doczepiane do tramwaju. Szeroki tor(kolejowy) był tylko do rzeźni i gazowni miejskiej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 13 mar 2012, 23:20 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1678
Elektrownia węglowa Bromberger Elektrizitatswerke przy Warmińskiego (wówczas Gammstrasse 26a) została uruchomiona 1 lipca 1896 r. Była elektrownią prądu stałego. To tłumaczy lokalizację zakładu w środku miasta. Dopiero upowszechnienie odkryć Tesli i koncepcji przesyłu prądu zmiennego o wysokim napięciu wyprowadziło elektrownie w te dalekie miejsca, gdzie są źródła energii dla elektrowni. Do tego czasu przesyły na duże odległości nie były możliwe. Na przykład koncepcja Edisona zakładała budowę takich elektrowni jak ta w miastach co jakieś 1,5 – 3 km, zależnie od gęstości zabudowy i zaludnienia.
Powstanie bydgoskiej elektrowni przypisuje się do zasług Felixa Dahrenstädta, rajcy a następnie burmistrza Bydgoszczy w latach 1896-1898. Głównym celem elektrowni było zasilenie sieci tramwajowej o napięciu 500 V oraz sieci oświetlenia miejskiego. Tramwaje elektryczne ruszyły już 3 lipca 1896 r.
Moc elektrowni na początku wynosiła 280,6 kW i w miarę rozbudowy wzrosła do 2.686 kW, co umożliwiło zasilanie mieszkań, a przede wszystkim powstających i rozwijających się zakładów przemysłowych.
W latach 1927-1929 elektrownia została wykupiona z rąk niemieckich przez Zarząd Miasta Bydgoszczy. Od 1930 roku była już elektrownią rezerwową w związku z uruchomieniem w 1929 r. Elektrowni Jachcie. W tym też okresie wdrażano plany przezbrojenia sieci energetycznej na prąd zmienny. W 1945 roku nastąpiła likwidacja elektrowni nazywanej wtedy Starą Elektrownią. W budynkach po elektrowni umiejscowiony został Zakład Energetyczny.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 20 cze 2012, 20:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5910
Hrab pisze:
(...)
Szczególnie ciekawe są te tory tramwajowe do wożenia węgla. Czemu nie zrobiono elektrowni bliżej linii kolejowej z bocznicą?


Dlaczego, to wyjaśnił wyżej Hrab. Mnie zastanawiała inna rzecz. Zakładam, że węgiel przeładowywano na Z. Augusta. Więc 'tramwajowy pociąg z węglem', musiał jechać całą Dworcową, potem kawałek Gdańską i Focha, do Warmińskiego... Wiec czemu od razu, z Dworcowej nie było skrętu we Warmińskiego? Chyba, że węgiel ładowano do wagoników np przy starej gazowni...

PS Widzę, że ten temat jest już tutaj od marca, a ja dopiero teraz go zauważyłem... Coś słabo poruszam się po 'odległych' wątkach... :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 21 cze 2012, 13:30 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02
Posty: 421
Generalnym wykonawcą elektrowni (jak byśmy to dzisiaj określili) był inż. Theodor Wulff,
i to właśnie z nim, w kwietniu 1894 roku, zawarł umowę Urząd Miasta.


Theodor Wulff - jeden z braci, będących uprzednio właścicielami „Maschinenbau Anstalt – gebr. Wulff” - firmy mechanicznej uważanej za pierwszą bydgoską stocznię.
Po likwidacji zakładu, działał intensywnie jako konstruktor-projektant maszyn młyńskich i tartacznych. Dzięki posiadaniu stosownej koncesji, stał się też „głównym elektryfikatorem”
na Bydgoszcz i okolicę. W momencie zawierania umowy na budowę elektrowni miejskiej, miał już za sobą inne realizacje w tej dziedzinie:
- elektrownię przy jazie farnym (tartak - wł. R. Schramm; d. Wilhelm’s Muhle) -1881
- instalacje oświetleniowe wraz z liniami zasilającymi dla Młynów Rother-a; destylarni Franke-go; rzeźni miejskiej; rest. Concordia; browaru Grunwald's (lata 80-te)



Główna część prac, przy budowie elektrowni miejskiej, na zlecenie Th. Wolff-a, wykonała firma Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft z Berlina (AEG)

Elektrownia powstała, głównie, dla zasilania miejskiej trakcji tramwajowej i to z pewnością miało wpływ na jej lokalizację. Ponad to, w tamtym czasie,
Gammstr.; Petersonstr.; Fischerstr. to jeszcze nadal bardziej dzielnica przemysłowa niż centrum.
Po ukończeniu i uruchomieniu, elektrownia stanowiła własność berlińskiej f-my Allgemeine Lokal und Strassenbahn Gesellschaft.
Część wytwarzanej energii służyła do zasilania oświetlenia ulicznego i zakładów produkcyjnych (główny odbiorca – Królewskie Warsztaty Kolejowe).
Od początku swojego istnienia elektrownia była zbyt mała w stosunku do potrzeb. Była więc sukcesywnie rozbudowywana. Jednocześnie, jednak, postępował
rozwój miasta i przemysłu, budowano/przedłużano linie tramwajowe, tak więc dysproporcja pomiędzy możliwościami a zapotrzebowaniem utrzymywała się.
Duże zakłady przemysłowe, głównie we wschodnich dzielnicach miasta, instalowały, na własne potrzeby, zespoły prądotwórcze (silnik parowy+prądnica).
Torowisko na Gammstr. powstało w 1906 roku. Węgiel dowożono z bocznicy na terenie gazowni.

Rozdzielnia elektrowni ok. 1906

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 21 cze 2012, 20:58 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2578
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Należy dodać że węgiel do gazowni dostarczano drogą wodną barkami.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 21 cze 2012, 21:05 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5164
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
jaras pisze:
Należy dodać że węgiel do gazowni dostarczano drogą wodną barkami.

Do samej gazowni była bocznica kolejowa, nie wiem tylko od którego roku (widoczna jest na mapach z 1935 roku).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 21 cze 2012, 21:17 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2578
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Ewing pisze:
jaras pisze:
Należy dodać że węgiel do gazowni dostarczano drogą wodną barkami.

Do samej gazowni była bocznica kolejowa, nie wiem tylko od którego roku (widoczna jest na mapach z 1935 roku).


Początkowo jak zbudowano gazownię w 1860r transport węgla odbywał się drogą wodną.
Bocznicę wybudowano w 1890r wzdłuż ul.Ogińskiego, niestety nie posiadam mapy aby to pokazać.
Długi czas funkcjonowały jednocześnie obydwie drogi dostarczania surowca do produkcji gazu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 22 cze 2012, 00:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02
Posty: 421
Bocznicę wybudowano na potrzeby rzeźni miejskiej (1890). Z biegiem czasu powstał szereg jej rozgałęzień obejmujący swoim zasięgiem okoliczne
zakłady - firmy: Meiwald, Schmidt, Kolwitz, Ein- und Verkaufsverein Bleichfedle, Zimmermann, Krause und die Maschinenfabrik von H. Böttcher,
oraz właśnie gazownię.


Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 22 cze 2012, 06:31 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5910
Poszukiwałem na mapach do których dotarłem (jest ich zaledwie kilka) ewentualnego zaznaczonego torowiska na Warmińskiego. Nie znalazłem. Ale myślę że może gdzieś jest taka mapa. Bo skoro można na niektórych spotkać bocznice kolejowe i wąskotorowe...
Będę przeglądał pod tym katem każdą następną mapę, czy plan, który mi wpadnie w ręce...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 cze 2012, 19:32 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1678
Na tej bocznicy do gazowni, na jej skrzyżowaniu z Jagiellońską doszło kiedyś do zderzenia parowozu z tramwajem. Są znane zdjęcia z tego wypadku, chyba były nawet gdzieś na Forum, ale nie znalazłem teraz na szybko.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 26 lip 2012, 18:00 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5910
^^^ Może chodziło Ci o to. Kiedyś, gdy była o tym wypadku mowa w ssc, wstawiłem tam taki obrazek. :D
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 1 lis 2013, 20:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1678
Tak dla porządku wątek ze studzienkami: http://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=71&t=5401&hilit=elektrownia


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 16 gru 2013, 19:25 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1678
Na tej mapce z 1909 roku dość precyzyjnie umiejscowiona elektrownia. Na samym skrzyżowaniu. Na przeciwnym końcu ulicy Petersona (Obrońców Bydgoszczy) cegielnia. Ładnie wyrysowana śluza trapezowa.


Załączniki:
Plan 1909 r.jpg
Plan 1909 r.jpg [ 156.04 KiB | Przeglądany 4397 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 28 gru 2014, 22:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1678
Notka w Gazecie Bydgoskiej.
Czy dotyczy ona budowanej już wtedy elektrowni Jachcice, czy tej na Warmińskiego?
W latach 1927 - 29 elektrownia przy Warmińskiego została wykupiona przez miasto, więc stała się też jakby nową elektrownią miejską.


Załączniki:
Gazeta Bydgoska.JPG
Gazeta Bydgoska.JPG [ 123.17 KiB | Przeglądany 3227 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 29 gru 2014, 21:43 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 437
"Po przyłączeniu administracyjnym do miasta wszystkich jego przedmieść stała się palącą sprawa ich przyłączenie do sieci elektrycznej. Jednakże zarówno rodzaj prądu jak i niewystarczająca moc zainstalowanych w elektrowni przestarzałych urządzeń nie pozwalały na rozbudowę miejskiej sieci elektrycznej. W latach 1927—1929 z uwagi na podniesienie się konsumpcji energii elektrycznej i zły stan techniczny urządzeń w elektrowni wprowadzono nawet ograniczenia w zużyciu energii przez odłączenie od sieci elektrycznej pewnej części dotychczasowych odbiorców. Wobec takiej sytuacji Zarząd Miejski w Bydgoszczy podjął decyzję budowy nowej elektrowni cieplnej, zlokalizowanej w zachodniej części miasta w dzielnicy Jachcice w pobliżu rzeki Brdy przy obecnej ulicy Żeglarskiej. Budowę „nowej elektrowni" rozpoczęto w kwietniu 1928 r. Równocześnie dla doraźnej poprawy niedoboru mocy elektrycznej, uruchomiono zainstalowany prowizorycznie na terenie przyszłej elektrowni agregat prądotwórczy Diesla o mocy 450 kW, który zakupiono jeszcze w 1927 r. Agregat ten był wyposażony w generator prądu trójfazowego o napięciu 6 kV. Z chwilą jego uruchomienia po raz pierwszy na terenie miasta Bydgoszczy zapoczątkowano wytwarzanie i rozdział energii elektrycznej na wysokim napięciu prądu trójfazowego. Pierwszym odbiorcą zasilanym na napięciu 6 kV były Warsztaty PKP, na których terenie dla szybkiego przejęcia obciążenia przez sieć 6 kV zainstalowano przetwornicę jednotwornikową o mocy 420 kW. W tym samym okresie z rozdzielni 6 kV zasilanej przez agregat Diesla wyprowadzono drugą linię kablową do „starej elektrowni", w której zainstalowano dwie przetwornice jednotwornikowe również o mocy po 420 kW."

Z "Księgi Jubileuszowej Oddziału Bydgoskiego SEP-u"


Załączniki:
img896.jpg
img896.jpg [ 80.18 KiB | Przeglądany 3195 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 24 sie 2015, 19:53 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 688
Cały czas męczy mnie lokalizacja "Starej Elektrowni". Na zdjęciu Seth'a widoczny jest wysoki komin chłodnia w okolicy skrzyżowania, wg mnie, ulicy Zduny i Warmińskiego. Pamiętam, tak przez mgłę, ze idąc ulicą Dworcową w kierunku ówczesnej Alei I-szego Maja, po lewej stronie, na ulicy Warmińskiego, widziałem resztki torów tramwajowych. Przypuszczam, że to były tory tramwajowe dla wagonów transportujących węgiel. Może mieszkają jeszcze ludzie na tej ulicy, którzy pamiętają te tory? Lokalizacja elektrowni na terenie obecnych Zakładów Energetycznych, wg mnie, nie odpowiada rzeczywistości Komin i chłodnia są znacznie oddalone od ulicy Marszałka Focha. Może ktoś ma bardziej dokładne informacje?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 24 sie 2015, 20:21 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5164
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Elektrownia była dokładnie na wysokości Obrońców Bydgoszczy.


Załączniki:
Elektrownia.png
Elektrownia.png [ 979.25 KiB | Przeglądany 2648 razy ]
Królewskie2.jpg
Królewskie2.jpg [ 108.25 KiB | Przeglądany 2648 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 16 paź 2015, 05:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5910
Nowy, nowoczesny wtedy, agregat w naszej elektrowni, z samego początku XXw.


Załączniki:
agregat 1906.JPG
agregat 1906.JPG [ 40.09 KiB | Przeglądany 2471 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 lut 2017, 20:23 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1678
Komin elektrowni za teatrem: http://fotopolska.eu/foto/556/556159.jpg
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 30 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group