Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest wtorek, 19 mar 2024, 06:09

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 58 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: czwartek, 19 lut 2009, 22:41 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
W drugiej połowie 1944 roku władze niemieckie urzędujące w Bydgoszczy postanowiły utworzyć połączenie z lotniska do centrum miasta. Jako środek transportu wybrano trolejbus. Wytyczono trasę: Nowy Rynek – ul. Poznańska – ul. Szubińska – Lotnisko. Wzdłuż linii ustawiono słupy i rozwieszono trakcję. W tym czasie Trzecia Rzesza chyliła się ku upadkowi i nie doczekano się w Bydgoszczy dostawy taboru trolejbusowego. Po wyzwoleniu miasta przez Armię Czerwoną i Wojsko Polskie, trakcja została zwinięta przez czerwonoarmistów. Pozostawione słupy wykorzystano po wojnie do budowy nowych linii tramwajowych w mieście. Jeden ze słupów stoi do dzisiaj w swoim pierwotnym miejscu na ul. Poznańskiej, łatwo go znaleźć gdyż wyróżnia się walcowym kształtem zwieńczonym charakterystycznym daszkiem. Na tabliczce znamionowej widnieje nazwa firmy z Drezna – DYWIDAG. Ta sama firma produkowała schrony wartownicze typu luftschutzzelle tzw. „ołówki”.
Zachęcam do poszukiwań pozostałych słupów porozstawianych na mieście.

Tak wygląda słup na ul. Poznańskiej

Obrazek
By bunkier

Tych słupów już nie ma zastąpiły je stalowe pokraki. Pętla ul. Glinki

Obrazek
By bunkier

Tabliczka znamionowa. Na pętli przy ul. Glinki było 5 słupów.

Obrazek
By bunkier

Obrazek
By bunkier


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 20 lut 2009, 08:36 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 10 paź 2008, 23:00
Posty: 266
Lokalizacja: Bydgoszcz
Tak tak słupki pamiętam...zawsze mnie zastanawiała ta tabliczka ze zdjęcia 4.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 20 lut 2009, 14:01 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5892
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
W wikipedii znalazłem nieco odmienną informację na ten temat
http://pl.wikipedia.org/wiki/Trolejbusy_w_Bydgoszczy.
Wiem, że wikipedia nie jest w pełni rzetelnym źródłem informacji ale może ożywi to trochę wątek :lol:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 20 lut 2009, 14:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Nie wiem skąd informacja w Wikipedi o 1943 roku i dostarczonym taborze. Według relacji świadka linia była od Nowego Rynku do lotniska. Taboru również nie było.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 20 lut 2009, 15:38 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Z tymi hakami na kamienicach to też nieporozumienie. Na tych hakach wisiała długo przed wojną trakcja tramwajowa.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 20 lut 2009, 18:09 
Offline
Admin
Admin

Rejestracja: niedziela, 16 lis 2008, 00:00
Posty: 136
Lokalizacja: Bydgoszcz
A jak ma się, trakcja trolejbusowa do trakcji tramwajowej. Chodzi mi o napięcie zasilające, wysokość zawieszenia. Czy obie trakcje mogł istnieć na jednej ulicy?
W tamtym okresie ulicą Poznańską od ul.Długiej do ul. Św.Trójcy jeździły tramwaje.
I na tym udcinku musiały by istnieć obie sieci.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 20 kwie 2009, 18:00 
Offline
Admin
Admin

Rejestracja: niedziela, 16 lis 2008, 00:00
Posty: 136
Lokalizacja: Bydgoszcz
Cytuj:
W Bydgoszczy miał jeździć trolejbus na lotnisko
Maciej Kulesza

14 betonowych słupów do zawieszenia trakcji trolejbusowej, 10 tabliczek znamionowych i kilka oryginalnych haków na ścianach budynków - tyle pozostało po 65 latach z planowanej w Bydgoszczy linii trolejbusowej.

W drugiej połowie 1944 roku urzędujące wtedy w Polsce władze niemieckie postanowiły utworzyć połączenie trolejbusowe z dawnego lotniska do centrum miasta. Linia miała biec na trasie Nowy Rynek - ul. Poznańska - ul. Szubińska - lotnisko.

Niemcy szybko zabrali się do roboty. Słupy zbudowała firma Dywidag z Drezna. Ustawiono je wzdłuż linii przyszłej trasy, zamontowano haki na ścianach i rozwieszono trakcję elektryczną. Na każdym słupie umieszczono stalowe tabliczki znamionowe, zawierające informacje o wadze i wysokości oraz trzycyfrowy numer seryjny.

Zbrojone prętami stalowymi słupy ważyły od 900 do 2700 kg, mierzyły od 8 do 10,5 m.

Trolejbus nigdy nie ruszył
Niestety zanim trasą pojechał pierwszy trolejbus, do miasta wkroczyła Armia Czerwona, a sojusznicy zwinęli, i to dosłownie, trakcję elektryczną.

A że po wojnie brakowało wszystkiego, pozostawione okrągłe słupy z charakterystycznym betonowym, stożkowym daszkiem wykorzystano do budowy trakcji tramwajowych.

Wiele z słupów, bo aż 12 z 14 pozostawionych w Bydgoszczy, podtrzymuje trakcję elektryczną do dziś.

Jeden stoi samotnie na ul. Poznańskiej 24, gdzie został wkopany 65 lat temu, kolejny znajduje się w zlikwidowanej w 1997 roku zajezdni tramwajowej przy ul. Zygmunta Augusta 2. Obydwa nie służą już do niczego.

Po dawnym projekcie połączenia trolejbusowego pozostało też 11 tabliczek znamionowych i ruchome haki na elewacjach budynków.

Co z resztą słupów?
Słupy stanowią ciekawy ślad historii miasta z okresu II wojny światowej. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, które zarządza NGL-DAG Fabrik Bromberg na dawnym terenie Zakładów Chemicznych Zachem, zapewnia, że zajmie się ocalałymi słupami.

- Uznaliśmy, że jeden z nich byłby doskonałym uzupełnieniem zbiorów związanych z dziejami DAG Fabryk - mówi pan Michał Pszczółkowski, asystent zespołu ds. NGL-DAG Fabrik Bromberg. - Zwróciliśmy się do MZK z prośbą o przekazanie na potrzeby muzeum jednego z siedmiu słupów, usuniętych z pętli tramwajowej na ul. Glinki w 2008 roku, jeśli nie uległy one zniszczeniu, bądź powiadomieniu nas o ewentualnych planach wymiany kolejnych słupów.

Zachęcamy do szukania słupów w mieście. Może ktoś posiada zdjęcia, np. usuniętych słupów z pętli tramwajowej przy ul. Glinki, lub informacje na temat linii trolejbusowej w Bydgoszczy? A może ktoś znalazł kolejny słup lub wypatrzył ruchomy hak na elewacji budynku? Jeśli tak, prosimy o kontakt: redakcja@mmbydgoszcz.pl.

Podziękowanie
Autor serdecznie dziękuje Stowarzyszeniu Miłośników Zabytków "Bunkier”, w szczególności Jarkowi Butkiewiczowi, za cenne wskazówki i uwagi przy poszukiwaniu słupów w mieście.

O firmie dywidag
Firma Dywidag powstała w 1865 roku. Na swoim koncie ma współ-pracę z koncernem zbrojeniowym Dynamit AG Vorm Alfred Nobel & CO Bromberg, który od końca 1939 roku budował fabrykę zbrojeniową na terenie obecnego Zachemu.

Firma istnieje do dziś i ma siedzibę w Monachium. Specjalizuje się w geoinżynierii, budowie mostów, autostrad i tuneli. Po 65 latach ponownie wraca do Wrocławia i będzie uczestniczyć w budowie autostradowej obwodnicy.


Źródło: Gazeta Pomorska
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /764487732


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 24 kwie 2009, 21:29 
Witam serdecznie,

Tekst na potrzeby wydania gazetowego i internetowego został skrócony. Pełen tekst wraz z zdjęciami wszystkich słupów znajduje się:

http://fotoforum.gazeta.pl/72,2,745,939 ... v=2&wv.x=0


http://www.mmbydgoszcz.pl/2292/2009/4/1 ... egory=news

Pozdrawiam


Na górę
  
 
Post: niedziela, 31 maja 2009, 20:36 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5892
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Jarek, pisałaś może do tej firmy, która wyprodukowała słupy? Może zachowała się jakaś dokumentacja dotycząca zamówień?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 15 wrz 2009, 17:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Witam ponownie.

Ostatnio poszukałem ponownie słupów DYWIDAG w naszym mieście. I uwaga znalazłem łącznie 34 słupy. W tym 12 na zajezdni tramwajowej na ul, Toruńskiej i dwa na Wałach Jagiellońskich. Te na Wałach Jagiellońskich tuż przed budynkiem sądu zaskoczyły mnie najbardziej. Tyle lat tamtędy chodziłem, jeździłem, a one stają sobie spokojnie w centrum miasta.

Te dwa z Wałów Jagiellońskich i ten jeden na ul. Poznańskiej są to prawdopodobnie pierwotne lokalizacje, które zachowały się w tym samym miejscu od końca wojny.

A zaczęło się, że Jarek wskazał mi kilka lat temu pierwsze nieistniejące już lokalizacje, a w dniu dzisiejszym mamy 34 słupy.
Więcej przeczytacie i zobaczycie tuutaj:
http://www.mmbydgoszcz.pl/3558/2009/9/1 ... egory=news

Pozdrawiam serdecznie


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 9 paź 2009, 09:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Zostały "odnalezione" kolejne 2 słupy.

Pierwszy jest na początku ulicy Dworcowej (od strony dworca) przy przystanku autobusowym linii 71 na chodniku tuz obok wieżowca Eltry. Kolejny słup "znalazł" się na Wałach Jagiellońskich. Ten ostatni jest po prawej stronie od posesji nr 12 (Bydgoska Medyczna Przychodnia "Centrum"), po prawej stronie bramy wjazdowej do NIK-u. Znajduję się na trawniku między bramą wjazdową, a murem aresztu śledczego. Oba słupy posiadają charakterystyczne tabliczki znamionowe.

To jest ciekawe! W ciągu ulic Wały Jagiellońskie (3) i Poznańska (1) zachowały się 4 słupy w ich pierwotnej lokalizacji.

Razem mamy w Bydgoszczy 36 słupów po trakcji trolejbusowej DYWIDAG.

Więcej zobaczycie w moim materiale
http://fotoforum.gazeta.pl/72,2,745,939 ... wv.x=2&v=2


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 16 sty 2010, 00:29 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Takie trolejbusy miały jeździć w Bydgoszczy.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 11 sty 2012, 14:02 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 14 lis 2011, 00:33
Posty: 75
Publikacja nt. trolejbusów z 2008r. :arrow: http://komunikacja.bydgoszcz.pl/b3-1.html

_________________
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 3 paź 2012, 20:37 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Znalazłem interesujące stare zdjęcia na których widać słupy DYWIDAG

Obrazek
Na Babiej Wsi ocalało 8 słupów. Na starej fotografii można doliczyć się około 20 z nich. Charakterystyczny wysoki słup z daszkiem. Nadal podtrzymują trakcję elektryczną.
Miałem kiedyś to zdjęcie w doskonałej jakości. Niestety nie mogę go odszukać. Może ktoś z Was ma lepszej jakości to zdjęcie. Proszę mi podesłać. Będzie można dokładniej policzyć policzyć słupy.

Obrazek
Kolejne znane zdjęcie. Niby nic... a jednak!
W 1955 wybudowano w czynie społecznym linię z mijankami w ciągu ul. Gdańskiej od ul. Chodkiewicza do nowego osiedla – Leśnego. Analizując zdjęcie widać dwa słupy DYWIDAG przy mijance. Linia ta przechodziła przez tory kolejowe na Artyleryjskiej, skąd na Leśne kursował wahadłowo jeden wóz. Reszta kończyła bieg przed przejazdem kolejowym.


Obrazek
Na nieistniejącej pętli tramwajowej (mijance) przy ul. Gdańskiej przy wejściu na stadion Zawisza - widoczne na starym zdjęciu są trzy kolejne słupy.



Udało się odszukać kilkanaście nowych i jeden nam ubył...
Ostatnio jeden słup poszedł na przemiał na ul. Dworcowej! Jak się buduje to trzeba coś przemielić. Tak więc słup poszedł na przemiał. MIało to miejsce w 2012 roku.

Tak wyglądał słup w grudniu 2011 roku.
Obrazek


Obrazek
Widać tabliczkę...


Obrazek




Po kilku latach poszukiwań można podsumować to tak:



Lokalizacje nieistniejące:

7 szt. na pętli tramwajowej na ul. Glinki – nieaktualna lokalizacja. Zostały
zastąpione nowymi słupami, a poprzednie zutylizowano.

1 szt. ul. Dworcowa przy wieżowcu Famoru – zlikwidowany słup w 2012 roku w
czasie remontu ulicy

2 szt. ul. Gdańska skrzyżowanie z ul Artyleryjską – widoczne na starym zdjęciu
„Wspominaj Bydgoszcz” Zdjęcie wykonano prawdopodobnie w 1955 roku lub później .

3 szt. ul. Gdańska przy nieistniejącej pętli tramwajowej przy wejściu na
stadion Zawisza - widoczne na starym zdjęciu rok 1980.



Lokalizacje istniejące.

8 (było minimum 20 widać na starym zdjęciu) szt. na pętli tramwajowej Babia Wieś

3 szt. na pętli tramwajowej na ul. Toruńskiej przy przystanku STOMIL

3 szt. na ul. Gdańskiej, po prawej stronie w kierunku stadionu, przy nr
posesji od 112 do 128

2 szt. w Łęgnowie na skrzyżowaniu ul. Nowotoruńskiej i ul. Hutniczej

1 szt. na ul. Zygmunta Augusta na terenie nieczynnej zajezdni tramwajowej

1 szt. na ul. Poznańskiej po prawej stronie, jadąc w kierunku ul. Szubińskiej –
oryginalna lokalizacja

1 szt. na ul. Toruńskiej na wysokości ul. Perłowej

1 szt. na ul. Nakielskiej róg Stefana Czarnieckiego

12 szt. na ul. Toruńskiej 278 na terenie Zakładu Tramwajowego

2 szt. na ul. Wały Jagiellońskie na przeciw budynku sądu na pasie zieleni,
ukryte pomiędzy drzewami i krzewami pośrodku drogi. – oryginalna lokalizacja

1 szt. ul. Wały Jagiellońskie po prawej stronie od posesji nr 12 (Bydgoska
Medyczna Przychodnia "Centrum"), po prawej stronie, bramy wjazdowej do NIK-u, na
początku muru aresztu śledczego na trawniku – oryginalna lokalizacja


35 SŁUPÓW ocalało do dnia dzisiejszego!


• 2 szt. haków zamocowanych do elewacji budynków przy ul. Poznańskiej nr 23 i 26



Do tematy powrócę wkrótce :)

-- czwartek, 4 paź 2012, 00:51 --

"Odkryj z nami ślady linii trolejbusowej budowanej przez Niemców"

35 betonowych słupów do zawieszenia trakcji trolejbusowej, dziewięć tabliczek znamionowych i kilka oryginalnych haków na ścianach budynków - tyle pozostało po 68 latach z planowanej i częściowo zrealizowanej linii trolejbusowej w Bydgoszczy.
Więcej w Gazecie Wyborczej
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/56 ... wanej.html


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 7 paź 2012, 20:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Mamy 36 słup!

Mamy kolejną pamiątkę z czasów wojny. Czytelnicy "Gazety" odkryli następny słup, który pozostał po budowanej przez hitlerowców linii trolejbusowej.

Więcej... http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... z28e1ejnai


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 29 lis 2012, 11:13 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 18:08
Posty: 244
Witam, mam smutną wiadomość dla poszukiwaczy słupów - dziś rano przejeżdżając koło przystanku Toruńska Stomil zauważyliśmy że zostały już tylko 2 słupy. Po trzecim zostały resztki prawie przy ziemi, zabezpieczone taśmą, postawiono również nowy słup :(

_________________
~ Zapiski Kulinarne Oliko ~


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 7 gru 2012, 00:02 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Sprawdziłem wczoraj.
Dwa słupy poszły na przemiał...
Ostatni trzeci w tym miejscu zapewne również zostanie przemielony...

Kwiecień 2009 rok - widok w kierunku wschodnim

Obrazek


Grudzień 2012 rok - widok w kierunku zachodnim. Brak dwóch słupów

Obrazek


Trzeci w tym miejscu jeszcze stoi

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 7 gru 2012, 09:57 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 18:08
Posty: 244
Maciej Kulesza pisze:
Sprawdziłem wczoraj.
Dwa słupy poszły na przemiał...
Ostatni trzeci w tym miejscu zapewne również zostanie przemielony...

Kwiecień 2009 rok - widok w kierunku wschodnim

Obrazek


Grudzień 2012 rok - widok w kierunku zachodnim. Brak dwóch słupów

Obrazek


Trzeci w tym miejscu jeszcze stoi

Obrazek


Ten drugi też już zdjęli?? I tyle z deklaracji o dbaniu o słupy... :(

_________________
~ Zapiski Kulinarne Oliko ~


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 28 sty 2013, 11:38 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Miłośników historii Bydgoszczy martwi sukcesywne niszczenie poniemieckich słupów, które miały służyć rozwojowi sieci trolejbusowej. Niedawno straciliśmy dwa kolejne. Konserwator zabytków obiecuje pomoc.

Cały tekst: http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... #LokBydTxt#ixzz2JGXtszy9


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 28 sty 2013, 12:06 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2841
Cytat........." Zdaniem miejskiego konserwatora zabytków Sławomira Marcysiaka to doskonały pomysł. Deklaruje, że jeśli znawcy tematu się do niego zgłoszą, pomoże w przeprowadzeniu analizy wartości historycznej. Dodaje, że są sposoby na zachowanie części słupów i tabliczek.

- Na przykład przy tworzeniu planów zagospodarowania przestrzennego można wpisać nakaz pozostawienia tych słupów. Ale muszę mieć to wszystko zidentyfikowane, zweryfikowane i opisane. Nie widzę natomiast szans na wpisanie ich do rejestru zabytków - zastrzega........"

Oczywiście ! Przecież to nie zabytki !

Gratulacje za inicjatywę pana konserwatora.
Ciekawe czym się zajmuje w godzinach urzędowania, a jeśli się nudzi to dlaczego nie doszkala się czytając to forum ?
Wszystko należy temu panu pod nos podstawić ?
Dzięki takim właśnie konserwatorom , już kilka , niewciągnięty do rejestru zabytków , został unicestwionych w naszym mieście !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 58 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group