Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest wtorek, 18 wrz 2018, 19:33

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 251 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Autor Wiadomość
Post: czwartek, 21 cze 2018, 10:32 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5107
Lokalizacja: Bydgoszcz
wichura pisze:
Nie tylko tam.


Wiem, podałem jako jeden z przykładów.

wichura pisze:
Od likwidacji trójkąta manewrowego przy Staroszkolnej pętla na Okolu do końca swego funkcjonowania (a więc do 1984 r.) to nie była typowa pętla...


Bo to była typowa mijanka.

Nie jestem pewien czy te wagony ze zdjęcia to typ 5N, mogą to być 2N.
Ale niech wypowiedzą się osoby które lepiej znają ten tabor.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 21 cze 2018, 16:35 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5820
bunkier pisze:
Zwrotnica w wykopie? ;)


Zakładałem że przed wykopem. Z prawego toru w lewy tor. A potem jazda mogła odbywać się tym lewym torem do końca 'przeszkody'.
Na dole, zdjęcie podobnego, tymczasowego odcinka jednotorowego.

bunkier pisze:
Nie jestem pewien czy te wagony ze zdjęcia to typ 5N, mogą to być 2N.
Ale niech wypowiedzą się osoby które lepiej znają ten tabor.


Tu aż tak nie trzeba się znać. Ja te dwa podstawowe typy rozróżniałem np. przez wygląd drzwi. Starsze czyli pewnie 2N miały duże 'jednopłatowe'. 5N miały dwupłatowe, nieco przesunięte w stronę czoła pojazdu. Wyglądało to tak, jak na tym prymitywnym rysunku.


Załączniki:
bez przejazdu.JPG
bez przejazdu.JPG [ 74.7 KiB | Przeglądany 354 razy ]
enki.JPG
enki.JPG [ 8.62 KiB | Przeglądany 354 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 21 cze 2018, 17:56 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5107
Lokalizacja: Bydgoszcz
BYDZIAK 1958 pisze:
Zakładałem że przed wykopem. Z prawego toru w lewy tor. A potem jazda mogła odbywać się tym lewym torem do końca 'przeszkody'.
Na dole, zdjęcie podobnego, tymczasowego odcinka jednotorowego.


Wiem jak wyglądał układ z tymczasową zwrotnicą. Chodzi o zdjęcie, na którym mimo powiększenia nadal nie widać zwrotnicy.


BYDZIAK 1958 pisze:
Starsze czyli pewnie 2N miały duże 'jednopłatowe'. 5N miały dwupłatowe, nieco przesunięte w stronę czoła pojazdu.


Wagony 2N też miały dwuskrzydłowe drzwi, widać to na załączonym zdjęciu.

Wróćmy do zdjęcia z ul. Dworcowej. Tramwaj jadący w stronę dworca to 2N, a jadący w stronę "niewidzialnej" zwrotnicy?


Załączniki:
Ósemkaa.jpg
Ósemkaa.jpg [ 58.43 KiB | Przeglądany 348 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 21 cze 2018, 20:29 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5820
bunkier pisze:

Wagony 2N też miały dwuskrzydłowe drzwi, widać to na załączonym zdjęciu.

Wróćmy do zdjęcia z ul. Dworcowej. Tramwaj jadący w stronę dworca to 2N, a jadący w stronę "niewidzialnej" zwrotnicy?


Na Twoim powiększeniu widać, że ten jadący do 'niewidzialnej' to 5N. Dwuskrzydłowe 'długie drzwi' zakrywające dolny stopień. 2N miały krótkie i stopień odkryty. (Jeśli dobrze pamiętam, to był jakiś czas, że przerabiano pomosty w 2N na podobieństwo 5N, modernizując je na wozy jednokierunkowe, czyli po lewej stronie wejścia likwidowano.
Na zdjęciu wyżej, które pokazałeś, to jeden z wielu dwukierunkowych 2N, które po lewej stronie z przodu, (patrząc w kierunku jazdy), miały drzwi szerokie (jednoskrzydłowe), a po prawej, również jednoskrzydłowe, ale wąskie. Dlatego na tym zdjęciu wygląda to tak, jak by były dwuskrzydłowe. Z tyłu było, podobnie lecz odwrotnie stronami.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 22 cze 2018, 05:22 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5107
Lokalizacja: Bydgoszcz
BYDZIAK 1958 pisze:
Dlatego na tym zdjęciu wygląda to tak, jak by były dwuskrzydłowe. Z tyłu było, podobnie lecz odwrotnie stronami.


Dzięki za wyjaśnienie :1 Teraz widzę na zdjęciu, że jest krótki pomost.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 24 cze 2018, 18:09 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 sty 2013, 13:53
Posty: 1008
Lokalizacja: B-szcz
Dla tych, którzy powątpiewają, że Lelewela jeździły kiedyś tramwaje nadarza się okazja, by im to udowodnić. Wykruszył się asfalt na rogu Powstańców Wlkp. i okazuje się, że nikt torowiska nie zezłomował, ani nie demontował, ale zwyczajnie zalano je asfaltem. Skorzystałem więc z okazji i oprócz kilku zdjęć przyjrzałem się też stojącym przy tej ulicy willom. Na wielu wciąż wiszą haki, na których była podtrzymywana trakcja. Zapewne warto by było przypilnować by przy okazji remontów właściciele nieruchomości ich nie niszczyli. Ale... jakoś nie wierzę, że na "naszego" konserwatora zabytków można by liczyć...
Zaś co do samej Lelewela to jestem za młody (tak, tak :):) ) by pamiętać jeżdżące do pętli na Jurasza tramwaje, ale z położenia torowiska względem środka jezdni można wysnuć wniosek, że była to linia dwutorowa. Mam rację? (zresztą po przeciwnej stronie ulicy asfalt też kruszeje i choć szyny się nie odsłoniły to można odnieść wrażenie, że pod spodem tam też one są)


Załączniki:
lelewela1.jpg
lelewela1.jpg [ 115.58 KiB | Przeglądany 270 razy ]
lelewela2.jpg
lelewela2.jpg [ 112.78 KiB | Przeglądany 270 razy ]
lelewela3.jpg
lelewela3.jpg [ 96.47 KiB | Przeglądany 270 razy ]
lelewela4.jpg
lelewela4.jpg [ 97.39 KiB | Przeglądany 270 razy ]
Komentarz: Czy to też było umocowanie do trakcji czy służyło czemuś innemu?
lelewela5.jpg
lelewela5.jpg [ 112.66 KiB | Przeglądany 270 razy ]
lelewela6.jpg
lelewela6.jpg [ 93.44 KiB | Przeglądany 270 razy ]
lelewela7.jpg
lelewela7.jpg [ 91.96 KiB | Przeglądany 270 razy ]
lelewela8.jpg
lelewela8.jpg [ 94.74 KiB | Przeglądany 270 razy ]
Komentarz: Ten hak wisi od strony Chodkiewicza, gdzie do dziś tramwaje kursują. Ale jak widać nie spełnia już swojej funkcji...
lelewela9.jpg
lelewela9.jpg [ 62.05 KiB | Przeglądany 270 razy ]
lelewela10.jpg
lelewela10.jpg [ 76.85 KiB | Przeglądany 270 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 24 cze 2018, 18:11 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 sty 2013, 13:53
Posty: 1008
Lokalizacja: B-szcz
Ten dwa haki nie są położone od frontu a z boku. Nie wiem czy też były przeznaczone dla tramwajów i energetyka je później "przejęła" czy po prostu wyglądają podobnie.


Załączniki:
lelewela11.jpg
lelewela11.jpg [ 102.27 KiB | Przeglądany 269 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 24 cze 2018, 20:45 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5820
wichura pisze:

(...) ale z położenia torowiska względem środka jezdni można wysnuć wniosek, że była to linia dwutorowa. Mam rację?

Mi się zdarzało korzystać z '4'j jeżdżąc nią do szpitala w odwiedziny.
Ja zapamiętałem sobie trasę na Lelewela, jako jednotorową. Kończyła się
'mijanką' przed C. Skłodowskiej.
Tu, na starym zdjęciu, (było tu?), tramwaj, tuż przed skrzyżowaniem z Powstańców wielkopolskich.


Załączniki:
T na Lelewela.JPG
T na Lelewela.JPG [ 56.01 KiB | Przeglądany 251 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 cze 2018, 12:29 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 sty 2013, 13:53
Posty: 1008
Lokalizacja: B-szcz
BYDZIAK 1958, jak zwykle rewelacyjne zdjęcie! Dostrzegam dwie ciekawostki. Budynki, które widać na pocztówce (?/zdjęciu gazetowym...?), stoją do dziś i wyglądają niemal identycznie, zaś torowisko umiejscowione jest po wschodniej stronie jezdni. W tym samym miejscu, w którym dziś wychodzą one spod asfaltu. Po drugie na zdjęciu widać, że tory nie przechodziły prosto na ulicę Jurasza, a skośnie przechodziły na trawnik (skwer) i nim zapewne docierały na pętlę już równolegle do ulicy. Mam rację? :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 cze 2018, 13:09 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5107
Lokalizacja: Bydgoszcz
wichura pisze:
Ten dwa haki nie są położone od frontu a z boku. Nie wiem czy też były przeznaczone dla tramwajów i energetyka je później "przejęła" czy po prostu wyglądają podobnie.


To są typowe trzony hakowe z izolatorami dla NN, stosowane przez energetykę. Nie wieszano na nich trakcji tramwajowej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 27 lip 2018, 09:21 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 30 kwie 2010, 16:59
Posty: 983
Ostatni tramwaj...


Załączniki:
DzienBydgoski1935.jpg
DzienBydgoski1935.jpg [ 81.79 KiB | Przeglądany 126 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 251 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group