Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest sobota, 21 paź 2017, 04:16

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 596 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 26, 27, 28, 29, 30  Następna
Autor Wiadomość
Post: piątek, 10 lut 2017, 14:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1665
Analizując mapę wydaje się, że masz rację w pewnej części, ale ten obiekt nr 3 to może być też zbitek widocznych dwóch budynków - liceum przy Nowodworskiej i zboru Marcina Lutra położonego za nim.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 10 lut 2017, 14:54 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 4827
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Hrab pisze:
... ten obiekt nr 3 to może być też zbitek widocznych dwóch budynków - liceum przy Nowodworskiej i zboru Marcina Lutra położonego za nim.

Bardzo prawdopodobne.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 10 lut 2017, 18:26 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5550
Zostały jeszcze dwie zagadki. Nie mamy pewności, jaki był rok , w którym zostało zrobione zdjęcie i...

AERO pisze:
...
Zdjęcia wyk. chyba z tego samego budynku tyle, że z innych kondygnacji.
Sam budynek prawdopodobnie ucierpiał w czasie działań wojennych , skoro strych jest w takim stanie ?
Czy jest to budynek narożny ze sklepem " Złotnik" widocznym na poprzednim moim zdjęciu ?
...


Środek budynku biblioteki, pokrywa się z krawędzią budynku "H". Przeprowadzona linia celuje mniej więcej w styk gmachów na Focha, ze wskazaniem bardziej na ten pierwszy. (Z arkadami, ma chyba nr 2). Małe okienka na poddaszu, są podobne do tego 'miedzy belkami', na zdjęciu AERO.

Odległości wskazane na drugim zdjęciu sugerują, że oba stare zdjęcia mają niewielką różnicę w 'punktach celowania', na poszczególnych piętrach. Fotograf na strychu, stał bardziej 'w prawo', w porównaniu do miejsca wykonania zdjęcia z niższej kondygnacji.


Załączniki:
linia.JPG
linia.JPG [ 85 KiB | Przeglądany 635 razy ]
odległości.JPG
odległości.JPG [ 31.78 KiB | Przeglądany 634 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 10 lut 2017, 21:41 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1665
Bydziak, powinieneś dołączyć do nowokomisji smoleńskiej. Zakończysz szybko tę sprawę :). Podać ci numer do Antoniego?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 lut 2017, 07:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5550
^^^ Lepiej do Miśka, on więcej może... :):)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 lut 2017, 18:07 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2786
Wracając do tematu ;

Zastanawia mnie jeszcze postawa fotografa . Wydaje się, ( może się mylę ) że albo zdjęcia wykonywał z ukrycia tzn. nie chciał być zauważony, albo była to niska jeszcze osoba , np . dziecko.
Osobnik ten musiał sobie zdawać sprawę , że zdjęcia wyk . przez krokwie dachu , będzie mało czytelne. Na pierwszym zdjęciu widać prawdopodobnie rozmazany parapet okna lub gzyms ograniczający widok ku dołowi , co może również sugerować próbę ukrywania się lub niski wzrost fotografującego.
Jeśli próbował się ukrywać , to może świadczyć , że to albo początkowy okres okupacji niemieckiej , albo początek okupacji sowieckiej .

Tak , czy inaczej można chyba przyjąć , że zdjęcia wykonano w latach 40-45 ub.W.

Jest jeszcze sprawa dot. widocznego, zaznaczonego bałaganu na 2 fot. . Nie widać go na 1 zdjęciu :?:

Męczą mnie jeszcze widoczne krzaki na zrekultywowanym placu na ul. Grodzkiej (prawa str. fotki) Kiedy wyrosły , jeśli to 1940 rok ?

I ostatnia sprawa .. Fajnie by było wykonać zdjęcie porównawcze dla rozwiązania kwestii położenia domniemanych obiektów ...oczywiście z tego samego miejsca ;) Tu ukłony do BYDZIAKA :)


Załączniki:
Komentarz: Niby parapet ..
skanuj0018.jpg
skanuj0018.jpg [ 54.93 KiB | Przeglądany 593 razy ]
Komentarz: Bałagan , rumowisko , ale chyba nie na dachu budynku tylko jednak na ulicy ?
skanuj0019.jpg
skanuj0019.jpg [ 59.25 KiB | Przeglądany 593 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 lut 2017, 18:40 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 4827
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Ten bałagan to część zerwanego pokrycia dachu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 lut 2017, 18:59 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2786
..ale na czym się ten bałagan zatrzymał ? Na jakimś tarasie ? Nie ma czegoś takiego na tym budynku ? Patrz zdjęcie-wklejka BYDZIAKA ze stanu obecnego :?:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 lut 2017, 19:06 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 4827
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Pod jednym i drugim okienkiem jest wystający gzyms i to z tego co widać nie mały. Tak więc wszystko co zjechało z dachu spokojnie miało się gdzie zatrzymać.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 lut 2017, 19:11 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1665
To musi być około 1945 roku. Zniszczenia mostu z 1939 były fragmentaryczne. Krzaki na skwerze po kamienicy, o których pisze Aero też to potwierdzają.
Zdjęcia zniszczeń z 1939 są w wątku mostu: viewtopic.php?f=103&t=7107 Niemniej jednak go rozebrano do postaci "szkieletu" i odbudowano. W tym czasie by po lewej mostek drewniany. Zdjęcia z odbudowy mostu pokazują, że wtedy jeszcze była kamienica na wspomnianym skwerze. Więc musi chodzić o 1945.
Swoją drogą jest sporo niejasności w dawnej historii tego mostu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 lut 2017, 22:02 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2786
Cytuj:
Pod jednym i drugim okienkiem jest wystający gzyms i to z tego co widać nie mały. Tak więc wszystko co zjechało z dachu spokojnie miało się gdzie zatrzymać.


No może ?
CZAS musiał być jednak naprawdę około wojenny, skoro nikomu nie przyszło do głowy uprzątnąć to dachowe pobojowisko. W każdej chwili mogło spaść na chodnik ! Chyba to faktycznie 45 r. bo za Niemca, jak mawiał mój dziadek ... ordnung must zain. :)
To chyba właśnie na tym budynku znajdowała się ozdobna altanka ? Wiadomo kiedy została zniszczona ? Może w walkach przy teatrze w 45 ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 lut 2017, 22:14 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5550
AERO pisze:
...
I ostatnia sprawa .. Fajnie by było wykonać zdjęcie porównawcze dla rozwiązania kwestii położenia domniemanych obiektów ...oczywiście z tego samego miejsca ;) Tu ukłony do BYDZIAKA :)


Jeśli sobie dobrze przypominam, to co najmniej dwa razy, będąc tu na forum, zapowiadałem pokazanie ciekawych zdjęć, od pewnych starszych osób... 'Nie nękam ich' częstymi telefonami. Dzwonię może raz na pół roku... i nie trafiam na ich 'czas wolny'... :oops:
Chyba bez zapowiedzi, miałem szczęście dotrzeć na dach przy śluzie miejskiej i zrobić wiadome zdjęcia.
Nie chcę zapeszać... ale znajomy ma znajomego, który ma w tym doku na Focha rodzinę... A to może oznaczać dotarcie na dach...

Tymczasem odkopałem i powiększyłem fragment podobnego widoku.


Załączniki:
widok.JPG
widok.JPG [ 30.59 KiB | Przeglądany 567 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 lut 2017, 22:19 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2786
Cytuj:
Nie chcę zapeszać... ale znajomy ma znajomego, który ma w tym doku na Focha rodzinę... A to może oznaczać dotarcie na dach...


To by była rewelacja ! :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 19 lut 2017, 12:18 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2786
Inne stare fotografie ;
Proszę tylko, by Obrońcy Praw Dziecka i zwolennicy "bezstresowego chowu" nie burzyli się , bo lewa fotografia została wyk. w ok. 1956 r. a wszelkie skargi i protesty będą mocno przedawnione . W tamtych czasach to normalna praktyka o ile ktoś dysponował takim "naczyniem" . Beczka ta, to prototyp współczesnego chodzika ! Jesienią wraz z zawartością była "maltretowana " ubijaniem, czyli ...deptaniem :)
Zdjęcie wykonane w nieistniejącym już w całości podwórzu , między ul. Poznańską 3 a Grudziądzką 34 i przedstawia moją Babcię i najstarszego kuzyna i cioteczkę (prawa fot). Podwórko jakich wiele w tamtym czasie , ale to akurat miało swoje tajemnice i historię. Na tym podwórku ...straszyło , ale dopiero ok. godz. 22 :o i są na to żyjący świadkowie i relacje . ( może osobny wątek ? :) )
Mieściło się ono w oznaczonym miejscu na starej mapce z 1958r. w sąsiedztwie starej rzeźni , opisywanej już kiedyś, gdzieś na forum. To chyba jedyna zachowana fotografia fragmentu tego podwórka i wspomnianego budynku właściciela rzeźni ( ul. Poznańska 1 ).
Ach ten klimat starych , bydgoskich podwórek lat 60\70 :roll:


Załączniki:
Komentarz: Zdjęcie prawe, to wejście od str. ul. Grudziądzkiej 34. Opodal w prawo mieściła się Pastorówka i kościół zboru.
P1011791.JPG
P1011791.JPG [ 47.26 KiB | Przeglądany 498 razy ]
Komentarz: Zaznaczony budynek rzeźnika , sąsiadujące podwórko z fotografii i pobliska Pastorówka . Ul. Dolina przejezdna . Te linie autobusowe ...
P1011868.JPG
P1011868.JPG [ 78.19 KiB | Przeglądany 498 razy ]
Komentarz: Kilka lat temu wybudowano w miejscu wspomnianej rzeźni ten budynek.
SDC15401.JPG
SDC15401.JPG [ 77.83 KiB | Przeglądany 498 razy ]
Komentarz: To zachowany fragment tego podwórka
i widok na powstający nowy i stary budynek przy ul. Poznańskiej 3

SDC15402.JPG
SDC15402.JPG [ 119.55 KiB | Przeglądany 498 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 19 lut 2017, 20:13 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2786
Przy okazji dzisiejszego rodzinnego spotkania i po konsultacjach dot. tych zdjęć , muszę dokonać sprostowania ;
Adres posesji przy ul. Poznańskiej nosi nr. 29 a nieistniejącej rzeźni prawdopodobnie 31 a nie 3 i 1 jak mylnie podałem . Reszta bez zmian .
Przepraszam .

Skąd mi się to wzięło ? :roll: :?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 24 lut 2017, 10:01 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2786
Nie zdjęcia , lecz grafiki . Jedna z 29 r. , druga z :?: Napis pod... , mało czytelny a wysokie drzewo i tory dezorientują .
To chyba od wielu lat ulubiony przez fotografów i rysowników fragment naszego miasta . Zaskakują widoczne przeobrażenia tego miejsca.


Załączniki:
SDC15738.JPG
SDC15738.JPG [ 55.14 KiB | Przeglądany 413 razy ]
SDC15740.JPG
SDC15740.JPG [ 50.63 KiB | Przeglądany 413 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 24 lut 2017, 18:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5550
^^^ Tory na drugiej grafice są naniesione poprawnie. Możliwe, że malarz robiąc szkic na miejscu, drzewo ujął schematycznie. A w pracowni, (zakładając, że taka była kolej rzeczy), to drzewo upiększył na sposób, na jaki podpowiadała mu wyobraźnia. :1
Ja, jak to ja, ciekawy byłem miejsc, z których robione były te widoki. Przyjmując odległości maksymalne, punkty odniesienia wyszły mniej więcej tak:


Załączniki:
punkty.JPG
punkty.JPG [ 88.84 KiB | Przeglądany 396 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 26 lut 2017, 11:07 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2786
Cytuj:
Tory na drugiej grafice są naniesione poprawnie. Możliwe, że malarz robiąc szkic na miejscu, drzewo ujął schematycznie. A w pracowni, (zakładając, że taka była kolej rzeczy), to drzewo upiększył na sposób, na jaki podpowiadała mu wyobraźnia


Zawsze uważałem , że dawni malarze i rysownicy widokow i pejzaży starali się dokładnie przedstawiać obraz otaczającej Ich rzeczywistości w miarę posiadanych umiejętności i raczej bez przeinaczeń .
Przykład z przedstawionymi np. torami i drzewami jest potwierdzony innymi obrazami i utrwalonymi widokami.
Inaczej miała się sprawa z pocztówkami ale i tam nie nadużywano zanadto przerysowań. Mieszano czy może bardziej łączono kilka obrazów i faktów , nie koniecznie adekwatnych co do czasu.

Kiedyś , ktoś na forum stwierdził , że znane z bydgoskich muzeów obrazy nie oddają stanu rzeczywistego i że artysta ...popłynął . Trudno jest mi się z tym zgodzić .
Dot. to gł. tego obrazu ..


Załączniki:
SDC12510.JPG
SDC12510.JPG [ 58.18 KiB | Przeglądany 360 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 27 lut 2017, 18:54 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1665
Ten obraz wstawiłem kiedyś wątku o starym browarze przy farze viewtopic.php?f=93&t=3985&hilit=browar+przy+farze. Obecnie nie potrafię wskazać który krzyżyk reprezentuje ten widok :cry:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 28 lut 2017, 22:39 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2786
Moim zdaniem , przedstawione kolejne obrazy również precyzyjnie ukazują ówczesną rzeczywistość ;


Załączniki:
SDC12506.JPG
SDC12506.JPG [ 56.15 KiB | Przeglądany 299 razy ]
SDC12508.JPG
SDC12508.JPG [ 55.19 KiB | Przeglądany 299 razy ]
SDC12515.JPG
SDC12515.JPG [ 66.48 KiB | Przeglądany 299 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 596 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 26, 27, 28, 29, 30  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group