Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest sobota, 18 lis 2017, 02:01

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: niedziela, 6 kwie 2014, 20:42 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 6 kwie 2014, 19:42
Posty: 12
Cześć! To mój pierwszy temat (i w zasadzie post) tutaj, dlatego witam wszystkich serdecznie :) I od razu uderzam z zagadką, która męczy mnie i kolegę od długiego czasu i generalnie straciliśmy już nadzieję, że uda nam się ją rozwiązać. Z tego co widze, to wiecie tutaj wszystko, więc w ramach iskierki nadziei podrzucam temat :D

Kiedyś na takim jednym forum w temacie o starej Bydgoszczy znalazłem zdjęcie podpisane "Gdańska 165, 1890 rok" które tutaj właśnie widzicie. Nie jest jakieś super ciekawe, ale jest na nim charakterystyczne, duże drzewo (w sumie to chyba dwa, ale pozostane przy pojedynczej formie) w oddali. Wspólnie z kolegą próbowalismy ustalić co to za wzgórze, ale niestety (nawet mimo paru wycieczek w teren) nie udało nam się to. Drzew pewnie już dawno nie ma, nie mniej jednak fajnie byłoby się dowiedzieć co to zdjęcie przedstawia, jaki dokładnie fragment terenu. Celowaliśmy głównie w widok na Niemcz i na Zamczysko, ale przez las ciężko było cokolwiek zobaczyć. Przeglądaliśmy sobie nawet mapę z 1890 roku i sprawdzaliśmy każdy z zaznaczonych tam szczytów, ale i to nie rzuciło nowego światła na sprawę.

Sprawę utrudnia sama fotografia - ciężko z niej wywnioskować skalę porównawczą widocznych tam rzeczy. Jakby zamienić fotografię w prawdziwy widok i zacząć iść prosto, to z początku mamy drzewa, potem coraz więcej drzew, ale jakby nagle spojrzec na teren pod drzewem to ma on taki sam "kolor" (tak się przynamniej wydaje) jak właśnie ten las na początku, a przecież to niemożliwe, żeby pod drzewem był las... To wzgórze wydaje się być bardzo oddalone, ale w takim razie to drzewo musiałoby być gigantyczne, więc to na pewno jakość zdjęcia stwarza taki efekt. Nie wiadomo też, czy tam na wzgórzu widoczna jest droga czy co to jest..

Jak widzicie, mnóstwo przemyśleń i prób dochodzenia do odkrycia lokalizacji, jednak z racji braku dalszych poszlak musielismy zawiesić nasze "śledztwo". Ale może Wy macie jakiś pomysł :D

Pozdrawiam


Załączniki:
drzewo.jpg
drzewo.jpg [ 61.46 KiB | Przeglądany 2089 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 6 kwie 2014, 20:57 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4932
Lokalizacja: Bydgoszcz
A nie jest to "wisielcza góra" czy "góra wisielców" w Fordonie :?:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 6 kwie 2014, 21:02 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 28 mar 2009, 00:00
Posty: 731
Lokalizacja: Bydgoszcz
Mnie ten widok pasuje do aktualnego widoku Fordonu i na dolinę z samotnym Drzewem na górze.

http://goo.gl/maps/oc72P

_________________
Bunkerites of Poland

Powyższy post wyraża moją opinię w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko mnie w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

Złośliwość jest podstawą wszelkiej przyjaźni. Dowodzi inteligencji i zainteresowania drugą osobą


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 6 kwie 2014, 21:04 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 6 kwie 2014, 19:42
Posty: 12
Rozważaliśmy tę opcję, ale kształt drzewa nie pasuje, poza tym w Fordonie pod Dąbem Napoleona (bo chyba tak to się nazywa też) jest więcej płaskiego terenu, a tutaj widać wyraźny spad z dwóch stron. Już dokładnie nie pamiętam do jakich wniosków doszliśmy, ale to nie to.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 6 kwie 2014, 21:48 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 4848
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Na tej fotce, to chyba dwa drzewa obok siebie ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 6 kwie 2014, 22:01 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6877
coś tu nie pasuje właśnie z wielkością tych drzew na wzgórzu :? są daleko, a drzewa przed nimi takie małe... wyglądają na gigantyczne :shock:
Chyba, że... ta zieleń (?) przed wzgórzem to krzaki...

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 6 kwie 2014, 22:20 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 6 kwie 2014, 19:42
Posty: 12
Na zdjęciu, tak jak pisałem, są raczej na pewno 2 drzewa, piszę 'drzewo' bo jakoś tak się przyzwyczailiśmy po długim nazywaniu tego właśnie tak :D Dopiero po jakimś czasie zauważliśmy, że pod jedną koroną są prawdopodobnie 2 pnie. Dlatego też "wisielec" odpada.

Co do planu pierwszego i drugiego - rzeczywiście pozostają one w 'niezgodzie', bo jakoś się to nie klei, co właśnie też utrudnia chociażby poruszanie się po starych mapach. Korzystaliśmy głównie z tej, bo jest bardzo dokładna - http://staremapy.bydgoszcz.pl/mapy/Kart ... enReiches/


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 6 kwie 2014, 23:02 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4932
Lokalizacja: Bydgoszcz
turas89 pisze:
Dopiero po jakimś czasie zauważliśmy, że pod jedną koroną są prawdopodobnie 2 pnie. Dlatego też "wisielec" odpada.

Drzew od dawna może już nie być, przez okres 124 lat mogły "zniknąć". Erozja też mogła pomóc zmienić krajobraz.
Może to być również grodzisko na Zamczysku.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 6 kwie 2014, 23:49 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 6 lis 2012, 20:33
Posty: 168
Wątek tego zdjęcia był kiedyś poruszony na forum SSC. Podpisane było jako "Gdańska 165/ 1890 rok".

Pozwolę sobie zacytować to co wtedy tam napisałem:

"Rok 1914 - pierwszy rok wojny nie oszczędził lasów podbydgoskich. Wzdłuż skarpy Myślęcińskiej i dalej Rynkowskiej wycięto las na przestrzeni kilkuset metrów, by uzyskać pole obstrzału. Wówczas Prusacy byli jeszcze pewni zwycięstwa. Dla chętnych do karczowania lasu były nie tylko dobre zarobki, ale i dodatkowe wyżywienie. Wydawano pracownikom tyle słoniny, że ją przybijano do drzew. W skarpie i na jej szczycie wykopywano rowy strzeleckie i ziemianki. Dopiero w okresie międzywojennym zalesiono wyręby. Okopy pozostawiono czasowi do likwidacji. Ślady ich można było jeszcze oglądać w latach trzydziestych. "

Kalendarz Bydgoski 1977. Możliwe, że tamto wzniesienie ze zdjęcia ucierpiało w tamtych czasach - czy to wskutek wykopania rowu, czy zrobienia zeń ziemianki, pagórek mógł po prostu oklapnąć, osunąć się, rozmyć [dop: lub zostać zniwelowany w jakikolwiek inny sposób]. Oceniając po wysokości drzew na nim, pagórek ma może kilka metrów, więc jest to myślę dość prawdopodobne."


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 7 kwie 2014, 16:58 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5576
Szczegóły pierwszego planu u dołu sugerują, że zdjęcie zrobiono z jakiegoś podwórza. Z prawej strony widać fragment wózka (wozu?). Dalej suszy się pranie.
Na powiększeniu, można rozpoznać stół, a na nim zebrane rośliny (tytoń, chmiel...?), które nieco dalej widać jeszcze rosnące przy palikach. Obok nich, nieco dalej, są jakieś... dzieci?
Z lewej przed płotem są beczki, czy donice? A ten stos... to liście, czy kamlotki...
Widoku, czy też jego pozostałości, zapewne można by szukać od strony zabudowań, lub miejsc po nich.


Załączniki:
powiekszenie 1.JPG
powiekszenie 1.JPG [ 77.29 KiB | Przeglądany 2013 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 7 kwie 2014, 17:51 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6877
BYDZIAK 1958 pisze:
Szczegóły pierwszego planu u dołu sugerują, że zdjęcie zrobiono z jakiegoś podwórza. Z prawej strony widać fragment wózka (wozu?). Dalej suszy się pranie.
Na powiększeniu, można rozpoznać stół, a na nim zebrane rośliny (tytoń, chmiel...?), które nieco dalej widać jeszcze rosnące przy palikach. Obok nich, nieco dalej, są jakieś... dzieci?
Z lewej przed płotem są beczki, czy donice? A ten stos... to liście, czy kamlotki...


Za dużo pytań, sugestii i zgadywanek ;)
Teraz teren ten wygląda zapewne całkiem inaczej.

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 7 kwie 2014, 18:18 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 6 kwie 2014, 19:42
Posty: 12
Karass pisze:
Wątek tego zdjęcia był kiedyś poruszony na forum SSC. Podpisane było jako "Gdańska 165/ 1890 rok".

Pozwolę sobie zacytować to co wtedy tam napisałem:

"Rok 1914 - pierwszy rok wojny nie oszczędził lasów podbydgoskich. Wzdłuż skarpy Myślęcińskiej i dalej Rynkowskiej wycięto las na przestrzeni kilkuset metrów, by uzyskać pole obstrzału. Wówczas Prusacy byli jeszcze pewni zwycięstwa. Dla chętnych do karczowania lasu były nie tylko dobre zarobki, ale i dodatkowe wyżywienie. Wydawano pracownikom tyle słoniny, że ją przybijano do drzew. W skarpie i na jej szczycie wykopywano rowy strzeleckie i ziemianki. Dopiero w okresie międzywojennym zalesiono wyręby. Okopy pozostawiono czasowi do likwidacji. Ślady ich można było jeszcze oglądać w latach trzydziestych. "

Kalendarz Bydgoski 1977. Możliwe, że tamto wzniesienie ze zdjęcia ucierpiało w tamtych czasach - czy to wskutek wykopania rowu, czy zrobienia zeń ziemianki, pagórek mógł po prostu oklapnąć, osunąć się, rozmyć [dop: lub zostać zniwelowany w jakikolwiek inny sposób]. Oceniając po wysokości drzew na nim, pagórek ma może kilka metrów, więc jest to myślę dość prawdopodobne."


Tak, tak, wtedy to właśnie ja o to zdjęcie pytałem :D Ale temat zaginął w gąszczu innych wątków.

Zdaje sobie sprawę, że zagadka jest praktycznie nie do rozwiąnia, ale czasami ktoś napisze jakiś szczegół, ktoś jeszcze coś zauważy, a ktoś trzeci połączy to w całość i się zrodzi kolejny trop ;) Tak jak pisałem, swego czasu sporo opierałem się na starych mapach, szczególnie na tej z 1890 (a więc tak jak rzekomo zdjęcie - http://staremapy.bydgoszcz.pl/mapy/Kart ... enReiches/) i patrzyłem na szczyty różne ale w efekcie nic nie udało się ustalić. Ale chyba siądę sobie do tego raz jeszcze, może czegoś nie dostrzegłem.

...może się też okazać, że zdjęcie w ogóle nie pochodzi z Bydgoszczy i po prostu ktoś źle podpisał, ale póki co nawet nie chcę myśleć o takiej wersji :D Chociaż już napisałem do autora posta ze zdjęciem, czekam na odpowiedź.

Edit: Ja jak widzę to zdjęcie, to wyobrażam sobie, że to jest widok z tego miejsca, niby to obecnie chyba jest Gdańska 165: https://maps.google.pl/?ll=53.146268,18 ... 15,,0,1.66


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 7 kwie 2014, 19:40 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6877
jeśli górki są do dzisiaj, to ja obstawiam Myślęcinek i Ogród Botaniczny (aktualnie ul.Gdańska 173-175)

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 8 kwie 2014, 07:55 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 18 paź 2009, 19:10
Posty: 4159
Lokalizacja: Bydgoszcz
Chyba ukształtowanie terenu bardziej pasuje tak jak mówi Paweł, do Myśla niż do Fordonu...

_________________
=> https://sites.google.com/site/zapomnieni/home


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 8 kwie 2014, 17:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1666
Gdańska 165 to było kiedyś miejsce prawie na obecnym początku ulicy https://www.google.pl/maps/@53.125419,1 ... 92nn8g!2e0 . Ten podpis zdjęcia nie pasuje do niczego.
Można więc obstawiać cokolwiek podobnego ukształtowaniem terenu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 16 kwie 2017, 11:35 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 6 kwie 2014, 19:42
Posty: 12
Po trzech latach odkopuję własny temat z nadzieją, że może teraz ktoś będzie w stanie pomóc w rozwiązaniu zagadki ;)

W sumie już dużo zostało powiedziane - że teren prawdopodobnie wygląda zupełnie inaczej niż na tym zdjęciu, że zły podpis, że kiedyś była odwrotna numeracja Gdańskiej. Ale mimo to odkopuję, bo może akurat ktoś wpadnie na jeszcze jakiś pomysł dojścia do lokalizacji tego zdjęcia. Nadzieja umiera ostatnia :D Osoba która umieściła to zdjęcie na SCC swego czasu odpisała mi, że znalazła w internecie zdjęcie z takim właśnie podpisem, więc może w ogóle to nie jest Bydgoszcz (znalazłem odpowiedź dopiero niedawno). Spróbuję napisać jeszcze raz, może chociaż poznamy źródło.

W międzyczasie, może ktoś jeszcze wpadnie na jakiś trop. Pozdrawiam serdecznie :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 25 lip 2017, 21:09 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 20 lis 2015, 11:24
Posty: 9
Tym razem ja odkopuję, temat mnie dość mocno zaciekawił - i przy okazji, jeśli wolno, chciałabym o coś zapytać. :) Za każdym razem, gdy widzę ustalony gdzieś adres i jestem nim zaintrygowana - zaglądam do wybranego rocznika Księgi Adresowej naszego miasta i patrze, kto tam mieszkał, ot, takie skrzywienie. :)) Tym razem, wybrałam rocznik 1891, odkopałam Gdańską 165... i właśnie, pytanie pewno głupie... ale: Jest kłopotliwa niemszczyzna. I nie wiem, czy ja dobrze odczytuję te adresy? :D Czy liczba "165" jest numerem posesji/domu? Jeśli tak, to dlaczego np. pod jednym numerem, ciągnie się najczęściej długaśna lista niespowinowaconych ze sobą "lokatorów"? Rozumiem centrum miasta i kamienice czynszowe. Ale żeby na obrzeżach tak wszystko siedziało na jednej kupie? :) No i jeszcze konia z rzędem temu, kto rozszyfruje nazwiska. :)

Pozdrawiam
Iza


Załączniki:
astrasse.jpg
astrasse.jpg [ 167.31 KiB | Przeglądany 318 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 25 lip 2017, 22:27 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02
Posty: 419
Bo to jest właśnie kamienica w centrum miasta.
Dawniej obowiązywała "okrężna" numeracja budynków/parceli.
Numery rosły po jednej stronie ulicy, na jej końcu "zawracały" i rosły nadal, po jej drugiej stronie, w kierunku przeciwnym.

Dawny adres Gdańska 165, to dzisiaj Gdańska 10 . (kamienica Ernsta Mixa - pierwsze nazwisko na liście)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 26 lip 2017, 16:07 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 20 lis 2015, 11:24
Posty: 9
Aa.. teraz rozumiem, dziękuję. :) Czyli z całą pewnością zdjęcie jest źle opisane, bo ciężko umiejscowić górkę z drzewami w oficynie kamienicy, w której w tych latach produkowano mydło i świece Ernsta Mixa :) Mimo to, trzymam kciuki za rozwiązanie zagadki !


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 27 lip 2017, 21:04 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02
Posty: 419
Przedmiotowe zdjęcie to „ulotka reklamowa” artysty malarza (przede wszystkim) i fotografa - J.(?) Lulkowskiego.

Lulkowski działał w ramach spółki Photographisch Atelier - F. Bülowius & J. Lulkowski.( - ok. 1860 - 1900 ?)

Bülowius - znany fotograf, wielokrotnie nagradzany przez Niemieckie Stowarzyszenie Fotografów za portrety i krajobrazy.
Najprawdopodobniej to od niego uczył się Lulkowski.

Spółka posiadała dwa atelier - jedno w Grudziądzu (Marienwerderstr. 452) - Lulkowski,
drugie w Królewcu ( Münzstr. 2) - Bülowius.

Obydwaj panowie prowadzili również intensywną działalność objazdową. Odwiedzali miasta i miejscowości, oferując swoje usługi. Wynajmowali sobie lokum (hotel/kwaterę),
ogłaszali się w miejscowej prasie, puszczali „w obieg" takie karty jak ta powyżej, z podanym adresem kontaktowym w danym mieście.

Nie ma żadnej pewności, że autorem przedmiotowej fotografii jest Lulkowski, a biorąc pod uwagę mobilność obu panów, nie ma pewności, że przedstawia ona bydgoski widoczek.

Lulkowski (pochodzenie ?) był mocno związany z Grudziądzem. Tam prowadził atelier, był tam również przewodniczącym katolickiego nadzoru kościelnego.
Z funkcji tej zrezygnował w 1879 roku, w związku ze zleceniem z Gdańska, na dekoracje malarskie w restauracji „Hundehalle"
(przy dzisiejszej ulicy Ogarnej)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group