Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest piątek, 25 maja 2018, 19:26

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: środa, 9 lut 2011, 17:55 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 lut 2011, 17:36
Posty: 16
Szukam wszelkich informacji i fotografii lub rowerów części ,motocykli dotyczących Bydgoskiej Fabryki Rowerów i Motocykl ,,Tornedo''Wilhelma Tornowa która była usytuowana przy ul. Dworcowej 49 i św Trójcy 34 .A także Wytwórni Motorów Jezdnych Stadie z ul.Gdańskiej 160.Prosze o jakiekolwiek wiadomości, fotki ,wycinki, relacje ,pojazdy.

Dziękuje i zapraszam na mojego bloga o starej motoryzacji http://www.auto-nostalgia.pl/
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 9 lut 2011, 19:19 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5040
Lokalizacja: Bydgoszcz
Ten tekst pewnie znasz: http://www.bsmz.org/articles.php?article_id=8


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 9 lut 2011, 20:24 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 30 kwie 2010, 16:59
Posty: 971
Fabryka Emila Stadie zalozona w 1898. Prodokowala rocznie ok. 200 rowerow, 5-10 motocykli i nawet kilka samochodow. Wszystko robione bylo recznie. Zatrudniala 60-70 pracownikow.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 10 lut 2011, 15:32 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 16 paź 2009, 19:18
Posty: 48
Fabryka Tornedo stała w miejscu, gdzie obecnie mieści się McDonald's i stacja paliw.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 10 lut 2011, 15:58 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 lut 2011, 17:36
Posty: 16
bunkier pisze:


Dziękuje znam to bardzo dobry tekst Jana Tarczyńskiego z książki ,,Polskie motocykle 1918-1945 '' sam też z niego korzystam




Mac pisze:
Fabryka Emila Stadie zalozona w 1898. Prodokowala rocznie ok. 200 rowerow, 5-10 motocykli i nawet kilka samochodow. Wszystko robione bylo recznie. Zatrudniala 60-70 pracownikow.


Bardzo interesujące wiadomości ,dziękuję bardzo .Czy mogę poznać żródło sam nie mogłem do niczego dotrzeć a jestem bardzo ciekawy i mam setki pytań ;
Jakie to były motocykle(pojemność ,z jakich firm podzespoły ,a może cały motocykl innej firmy np.Victoria tylko pomalowany i nazwany po polsku)???????????
Jakie samochody???????????
Jak długo produkowali ,czy aż do wybuchu wojny????????

-- Cz, 10 lut 2011, 16:07 --

Butler pisze:
Fabryka Tornedo stała w miejscu, gdzie obecnie mieści się McDonald's i stacja paliw.


Tak wiem i nawet pamiętam te obskurne budynki za płotem gdy było to w posiadaniu ,,Rometu''.Dowiedziałem się też coś wiecej o losach fabryki Tornedo .
,, Ponieważ Wilhelm Tornow, właściciel bydgoskiej Fabryki Rowerów i Motocykli, był Niemcem – produkcję kontynuowano także po wrześniu 1939 roku. Jednak motocykle, które opuściły fabrykę podczas okupacji były już wyposażane w silniki Sachsa. Powstało ich jednak jeszcze mniej, niż przed wybuchem wojny. Nasze tornedo jest wyposażone właśnie w silnik Sachsa.''
A także co było po wojnie z książki "60 lat Rometu"
,,
Romet - zakład ten powstał w 1924 roku. Centrum polskiego przemysłu rowerowego stała się Bydgoszcz. Powstało w tym mieście kilka zakładów produkujących rowery i akcesoria rowerowe. Ponadto w Bydgoszczy, w latach trzydziestych, wytwarzaniem i części do nich zajmowały się się również warsztaty rzemieślnicze. W skład tych zakładów zawierały wykonywane czynności takie jak : galwanizowanie, lakierowanie, tokarstwa drzewnego, tarcz polerskich , kartoników i tym podobnych. Zatrudniono przy tym około 200 pracowników. W 1938 wyprodukowano już w Bydgoszczy blisko 130 tysięcy rowerów co stanowiło 3/5 wszystkich rowerów wykonanych w Polsce w tym roku. Podstawę rozwoju przemysłu rowerowego w Polsce z jego centrum w Bydgoszczy, stworzyły przede wszystkim cztery bydgoskie fabryki rowerów i części rowerowych: "Tornedo" Fabryka rowerów i motocykli. Pomorska fabryka rowerów Willy Jahr, Fabryka wyrobów metalowo-masowych Wacław Milner, Fabryka wyrobów metalowych S.A. "Fema" oraz dwie wytwórnie po za Bydgoskie "Apollo". Wilhelm Tornow po powrocie z zakończonej klęską Niemiec I wojny światowej do Bydgoszczy, przystąpił do rozbudowy warsztatu zlokalizowanego przy ulicy Dworcowej 49 i 51, Od roku 1924 rozpoczął montować pilnie na rynku poszukiwane rowery z części sprowadzonych z Niemiec, do których zaczął sam produkować ramy. w latach 1927-1928 zakład produkował w nim tylko rowery turystyczne damskie i męskie w ilości 35 do 40 dziennie, w kolorze czarnym nazywane "Tornedo" i w kolorze wiśniowym "Orginal Tornedo". Rowery te były montowane na kołach 26 i 28 cali. Obręcze i błotniki dostarczała firma "Apollo" z Czechowic, a szprychy, niple i częściowo łańcuchy "Centra" z Poznania. Nabywane były u Nowackiego, który miał warsztat w Bydgoszczy na ul. Rycerskiej. Piasty, dzwonki, pompki, pedały oraz przekładnie, łańcuchy, szprychy do "Orginal Tornado" sprawdzano z Niemiec. produkcja dochodziła do 100 rowerów dziennie,a w 1938 roku wynosiła 300 - 350 rowerów dziennie. W końcu zmniejszył się import części i zaczęto produkować je w kraju. Pedały, pompki, hamulce, dzwonki i piasty przednie nabywano u Millnera, przekładnie w Femie. Piasty tylne samohamowne sprowadzano z Warszawy - marki AFS firmy A Feingenbaum i Syn. Stale wzrastające zapotrzebowanie na rowery i motorowery, przy braku możliwości dalszej rozbudowy pomieszczeń fabrycznych magazynowych przy ul. Dworcowej i Św Trójcy. zrodziło projekt budowy dużej, nowoczesnej fabryki we wschodniej części miasta w okolicy stacji kolejowej Bielawy. Zakupiony teren pod budowę, zlecono przygotowanie dokumentacji, ale w realizacji tego zamierzenia przeszkodził wybuch II wojny światowej. Druga największa fabryka powstała przy ulicy Petersona. gdzie atualnie znajduje się spółdzielnia "Tryb".

POZDRAWIAM WSZYSTKICH DAWID


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 10 lut 2011, 16:08 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 30 kwie 2010, 16:59
Posty: 971
Duzo wiecej niz kawalek z ksiazki niemieckiej nie znalazlem na temat tej firmy.
http://books.google.de/books?id=tB8EAQA ... CC4Q6AEwAA

Emil Stadie zmarl w lutym 1939. W Kujawsko-Pomorskiej Biblotece Cyfrowej znalazlem jeszcze info ze firma zajmowala sie naprawa rowerow i automobili...oraz holowaniem owych.

Obrazek

Edit:
Cytuj:
Emil Stadie w 1920 r. prowadził fabrykę motocykli, a po ośmiu latach do hali produkcji motocykli dobudowano halę naprawy samochodów. Firma ta upadła wraz ze śmiercią swego założyciela,


-- 10 lut 2011 --

Po jego smierci w "Dzienniku Bydgoskim" pojawila sie notka mowiaca o tym ze mimo ze byl niemieckiego pochodzenia, byl lojalnym obywatelem Polski.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 11 lut 2011, 21:57 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 lut 2011, 17:36
Posty: 16
DAWID pisze:
bunkier pisze:


Dziękuje znam to bardzo dobry tekst Jana Tarczyńskiego z książki ,,Polskie motocykle 1918-1945 '' sam też z niego korzystam




Mac pisze:
Fabryka Emila Stadie zalozona w 1898. Prodokowala rocznie ok. 200 rowerow, 5-10 motocykli i nawet kilka samochodow. Wszystko robione bylo recznie. Zatrudniala 60-70 pracownikow.


Bardzo interesujące wiadomości ,dziękuję bardzo .Czy mogę poznać żródło sam nie mogłem do niczego dotrzeć a jestem bardzo ciekawy i mam setki pytań ;
Jakie to były motocykle(pojemność ,z jakich firm podzespoły ,a może cały motocykl innej firmy np.Victoria tylko pomalowany i nazwany po polsku)???????????
Jakie samochody???????????
Jak długo produkowali ,czy aż do wybuchu wojny????????

-- Cz, 10 lut 2011, 16:07 --

Butler pisze:
Fabryka Tornedo stała w miejscu, gdzie obecnie mieści się McDonald's i stacja paliw.


Tak wiem i nawet pamiętam te obskurne budynki za płotem gdy było to w posiadaniu ,,Rometu''.Dowiedziałem się też coś wiecej o losach fabryki Tornedo .
,, Ponieważ Wilhelm Tornow, właściciel bydgoskiej Fabryki Rowerów i Motocykli, był Niemcem – produkcję kontynuowano także po wrześniu 1939 roku. Jednak motocykle, które opuściły fabrykę podczas okupacji były już wyposażane w silniki Sachsa. Powstało ich jednak jeszcze mniej, niż przed wybuchem wojny. Nasze tornedo jest wyposażone właśnie w silnik Sachsa.''
A także co było po wojnie z książki "60 lat Rometu"
,,
Romet - zakład ten powstał w 1924 roku. Centrum polskiego przemysłu rowerowego stała się Bydgoszcz. Powstało w tym mieście kilka zakładów produkujących rowery i akcesoria rowerowe. Ponadto w Bydgoszczy, w latach trzydziestych, wytwarzaniem i części do nich zajmowały się się również warsztaty rzemieślnicze. W skład tych zakładów zawierały wykonywane czynności takie jak : galwanizowanie, lakierowanie, tokarstwa drzewnego, tarcz polerskich , kartoników i tym podobnych. Zatrudniono przy tym około 200 pracowników. W 1938 wyprodukowano już w Bydgoszczy blisko 130 tysięcy rowerów co stanowiło 3/5 wszystkich rowerów wykonanych w Polsce w tym roku. Podstawę rozwoju przemysłu rowerowego w Polsce z jego centrum w Bydgoszczy, stworzyły przede wszystkim cztery bydgoskie fabryki rowerów i części rowerowych: "Tornedo" Fabryka rowerów i motocykli. Pomorska fabryka rowerów Willy Jahr, Fabryka wyrobów metalowo-masowych Wacław Milner, Fabryka wyrobów metalowych S.A. "Fema" oraz dwie wytwórnie po za Bydgoskie "Apollo". Wilhelm Tornow po powrocie z zakończonej klęską Niemiec I wojny światowej do Bydgoszczy, przystąpił do rozbudowy warsztatu zlokalizowanego przy ulicy Dworcowej 49 i 51, Od roku 1924 rozpoczął montować pilnie na rynku poszukiwane rowery z części sprowadzonych z Niemiec, do których zaczął sam produkować ramy. w latach 1927-1928 zakład produkował w nim tylko rowery turystyczne damskie i męskie w ilości 35 do 40 dziennie, w kolorze czarnym nazywane "Tornedo" i w kolorze wiśniowym "Orginal Tornedo". Rowery te były montowane na kołach 26 i 28 cali. Obręcze i błotniki dostarczała firma "Apollo" z Czechowic, a szprychy, niple i częściowo łańcuchy "Centra" z Poznania. Nabywane były u Nowackiego, który miał warsztat w Bydgoszczy na ul. Rycerskiej. Piasty, dzwonki, pompki, pedały oraz przekładnie, łańcuchy, szprychy do "Orginal Tornado" sprawdzano z Niemiec. produkcja dochodziła do 100 rowerów dziennie,a w 1938 roku wynosiła 300 - 350 rowerów dziennie. W końcu zmniejszył się import części i zaczęto produkować je w kraju. Pedały, pompki, hamulce, dzwonki i piasty przednie nabywano u Millnera, przekładnie w Femie. Piasty tylne samohamowne sprowadzano z Warszawy - marki AFS firmy A Feingenbaum i Syn. Stale wzrastające zapotrzebowanie na rowery i motorowery, przy braku możliwości dalszej rozbudowy pomieszczeń fabrycznych magazynowych przy ul. Dworcowej i Św Trójcy. zrodziło projekt budowy dużej, nowoczesnej fabryki we wschodniej części miasta w okolicy stacji kolejowej Bielawy. Zakupiony teren pod budowę, zlecono przygotowanie dokumentacji, ale w realizacji tego zamierzenia przeszkodził wybuch II wojny światowej. Druga największa fabryka powstała przy ulicy Petersona. gdzie atualnie znajduje się spółdzielnia "Tryb".

POZDRAWIAM WSZYSTKICH DAWID





DZIĘKI BYŁEŚ NAPRAWDE POMOCNY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
DAWID


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 17 lut 2011, 10:43 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 lut 2011, 17:36
Posty: 16
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 14 mar 2011, 01:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5040
Lokalizacja: Bydgoszcz
Reklama Pomorskiej fabryki rowerów Willy Jahr:

http://www.bsmz.org/photogallery.php?photo_id=305

Reklama Fabryki wyrobów metalowo-masowych Wacław Milner:

http://www.bsmz.org/photogallery.php?photo_id=316


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 14 mar 2011, 13:07 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02
Posty: 420
Sklep firmowy „Tornedo” - ul Dworcowa.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 15 mar 2011, 08:01 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 30 kwie 2010, 16:59
Posty: 971
Fabryka "Tornedo"

Obrazek

-- 15 mar 2011 --

Tu jeszcze lepsze

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 16 mar 2011, 10:21 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2811
Zdjęcia r e w e l a c y j n e. :!:
Nie myślałem , że ktoś posiada zdjęcia tego obiektu.
Przy każdej okazji , jako dziecko ( lata 60\70 ) biegałem po widocznym murku , przyległym do chodnika.
W tym czasie był to obiekt - filia Rometu. Wyburzony chyba w latach 80\90
Jezdnia górna prowadziła na nieistniejący, ceglany most nad kanałem, a dolna , to początek ul. Nakielskiej , gdzieś na wys. obecnego ZUS-u.
W widocznych krzaczkach mieścił się miejski, blaszany szalet. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 21 sie 2012, 08:11 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 lut 2011, 17:36
Posty: 16
Dziękuje za wszystkie zdjęcia i wiadomości ,zbieram wszystkie te wiadomości w jednym miejscu jako Wirtualne Muzeum Bydgoskiego przemyslu rowerowego i motocyklowego pod adresem http://www.auto-nostalgia.pl/?page_id=7618 .Jako ciekawostkę podam że skontaktowałem się z wnukiem właściciela Walterem Tornow ale o tym przeczytacie na stronie Teraz mam kolejne pytanie dotyczące innej wytwórni.Szukam jakichkolwiek wiadomości o FABRYCE ROWERÓW REKORD- Willy Jahr P.F.R. Bydgoszcz(Bromberg).Będę wdzięczny za jakakolwiek pomoc.
Pozdrawiam Dawid
PS.Jeszcze jedno proszę o zaznaczenie budynków należących do fabryki tornedo na tej mapce
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 22 sie 2012, 20:01 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 421
Mam trzy ciekawostki, nie są w najlepszym stanie. Nawet trudno mi powiedzieć z którego roku pochodzą te ogłoszenia. Fotka z lat trzydziestych.

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 24 sie 2012, 08:34 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 lut 2011, 17:36
Posty: 16
Dziękuje rewelacyjne materiały,zawsze się zastanawiam gdzie trafiacie na takie cuda ?
Pozdrawiam Dawid


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 24 sie 2012, 17:00 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 15 gru 2008, 00:00
Posty: 266
DAWID pisze:
PS.Jeszcze jedno proszę o zaznaczenie budynków należących do fabryki tornedo na tej mapce


Zaznaczać nie będę, bo mógłbym wprowadzić w błąd, ale daję linka do ciekawej "rekonstrukcji" tego miejsca, którą wykonał i wrzucił na innym forum udzielający się także tu użytkownik BYDZIAK1958 (mam nadzieję, że się za to nie obrazi).
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... stcount=51

Tu jeszcze zdjęcie porównawcze tego samego autora (jest też w innym temacie na tym forum, ale tak lepiej mi wkleić):
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=4002


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 25 sie 2012, 10:32 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5744
Drzewol pisze:
(...) mam nadzieję, że się za to nie obrazi).


^^^ Zawsze jestem otwarty, a takie pomaganie sobie nad wzajem, może najwyżej cieszyć. :D

Z pewną nieśmiałością, mogę dodać tu jeszcze ten 'rekonstrukcyjny rysunek', na którym tez widac trochę wspomnianego obiektu. :D

BYDZIAK 1958 pisze:
(...)

A tak oto narysowałem to miejsce niecałe dziesięć lat po zmianach w tamtym miejscu...

Obrazek

Myślę, że w rzeczywistości, ten murek w najwyższym miejscu mógł mieć najwyżej półtora metra, lub nie więcej niż dwa.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 26 sie 2012, 18:47 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 lut 2011, 17:36
Posty: 16
Ciekawe rekonstrukcje Bydziak .Czy mogę je wykorzystać na moim blogu ?
Jak pisałem wcześniej mam kontakt z wnukiem Wilhelma Tornowa i od niego mam kilka fotek i tutaj zobaczycie je jako pierwsi.
Pierwsza fotka to córki właściciela przed sklepem na ul. Dworcowej.
Obrazek
Shot at 2012-08-26
Kolejna to zbiorowe zdjęcie pracowników fabryki Tornedo
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 28 sie 2012, 06:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5744
^^^ Możesz :D W opisie dotyczącym tego rysunku, wyraziłem swoje wątpliwości co do niektórych proporcji. Znajdziesz go w 'zdjęciach porównawczych w dziale hyde parku.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 21 wrz 2012, 15:08 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 9 lut 2011, 17:36
Posty: 16
Gdzie mieściła się POMORSKA FABRYkA ROWERÓW REKORD- Willy Jahr P.F.R. Bydgoszcz(Bromberg)??????????? Będę wdzięczny za jakakolwiek pomoc.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group