Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"
https://forum.bsmz.org/

Droga ekspresowa S5
https://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=28&t=7994
Strona 1 z 3

Autor:  GrapHite [ czwartek, 5 maja 2016, 19:43 ]
Tytuł:  Droga ekspresowa S5

Nie pisaliśmy konkretnie o tej obwodnicy miasta.
Mnie interesuje głównie:
- okolica Kruszyna ze względu na Przedmoście Bydgoskie
- okolica Tryszczyna ze względu zbiorowych mogił w okopach
- okolica Maksymilianowa ze względu na okopy i dwa odgałęzienia torów (kierunek wojskowe magazyny paliw i kierunek Stronno)

Świeże info:
Cytuj:
Inwestor – GDDKIA, uruchomił dodatkowe strony internetowe dedykowane poszczególnym odcinkom inwestycji. Zestaw linków dostępny jest na stronie GDDKIA. Strony będą dostępne przez cały okres realizacji kontraktów. Będą tam zamieszczane na bieżąco informacje o zaawansowaniu robót oraz zdjęcia. Już teraz można zapoznać się też z dokładnym przebiegiem między innymi północno-zachodniej obwodnicy miasta.

http://www.bydgoszcz.pl/miasto/aktualno ... ieg.aspx#1

GDDKIA:
http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/21884/Rus ... e-drogi-S5

Mapa z naniesioną trasą:
1. https://mggp.maps.arcgis.com/apps/webap ... 4175737411
2. https://mggp.maps.arcgis.com/apps/webap ... 7470cd94d1

Autor:  Igor [ czwartek, 5 maja 2016, 20:25 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Wydaje mi się, że miejsca zbiorowych mogił w Tryszczynie droga minie. Na pewno te na przeciw leśniczówki. Nie wiem jak będzie wyglądała sprawa z okopami po drugiej stronie Brdy (tam i tak od kilku lat są one niszczone przez nadleśnictwo).

Autor:  Ewing [ czwartek, 5 maja 2016, 20:50 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Na Przedmościu wygląda na to że może zniknąć ten fundament pod lasem.
W Żołędowie trasa jest wyznaczona przez miejsce gdzie stoi pomnik rozstrzelanych komisarzy radzieckich

Autor:  GrapHite [ czwartek, 5 maja 2016, 21:25 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Ewing pisze:
Na Przedmościu wygląda na to że może zniknąć ten fundament pod lasem.
W Żołędowie trasa jest wyznaczona przez miejsce gdzie stoi pomnik rozstrzelanych komisarzy radzieckich


Ja widzę fundament na północ od wyznaczonej trasy. Pytanie jak bardzo szeroki pas ziemi będą "orać" pod nową drogę.

Autor:  YNWA [ czwartek, 12 maja 2016, 12:29 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Mogiły na pewno zostaną ekshumowane i przeniesione.
Co do Przedmościa pewnie całego nie ruszą , a ewentualna strata jednego z schronów dla dobra ogólnego
jakim w końcu będzie ta trasa to też nie największy koszt.

Bardzo dobrze że w końcu coś się ruszyło z tą trasą.

Autor:  YNWA [ czwartek, 12 maja 2016, 12:39 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

PS. Pomnik pewnie w związku z tym co się dzieje obecnie w Polsce - zniknie.

Autor:  Greg [ sobota, 14 maja 2016, 21:26 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

kilka dni temu porównywałem plany trasy z mapami na geoportalu
i właśnie zalogowałem się po długiej nieobecności, żeby zapytać czy ktoś czuwa :)

i nieśmiało zapytam: może jakaś wycieczka przez tereny które niedługo się zmienią?

Autor:  jaras [ sobota, 14 maja 2016, 22:37 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Wycieczka jest w planie :)

Autor:  robroy [ środa, 8 lut 2017, 08:13 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Wygląda na to że znikną pozostałości okopów w okolicy Szczutek. Szkoda.

Autor:  WDW [ środa, 8 lut 2017, 10:03 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Po pierwsze, formalnie nie ma tematu mogił na polach pod Tryszczynem. W latach 1945-1948 przeprowadzono ekshumacje poszczególnych mogił zadokumentowanych jeszcze w okresie wojny przez miejscowego leśniczego Bolcka. Szczątki ofiar początkowo złożono na wydzielonym niedużym cmentarzu naprzeciw leśniczówki, następnie zostały przeniesione na Cmentarz Bohaterów Bydgoszczy (dotyczy to zarówno ofiar egzekucji z 1939 jak i ofiar egzekucji z 1942 - mogiła w lesie). Szczątki żołnierzy sowieckich (podobno komisarze) z lasu przeniesiono na Artyleryjską.
Miejsce pamięci naprzeciw leśniczówki ma obecnie status grobu wojennego, znajdują się tam szczątki pozostawione po ekshumacji z 1948 r. Miejsce zostanie ominięte przez S5.
Uwzględniając jakość ekshumacji prowadzonych w pierwszych latach powojennych pewnie na polach coś się jednak pojawi.
Na skraju lasu w okolicy Tryszczyna jest upamiętnienie ks. Hamerskiego z Wtelna zamordowanego przez Niemców we wrześniu 1939 r. Obiekt zostanie przeniesiony na cmentarz naprzeciw leśniczówki.
Żołędowo - na terenie zagajnika chowano jeńców sowieckich budujących szosę gdańską (w opisach błędnie podaje się drogę na Neklę). Po wojnie odbyły się ekshumacje, z niewyjaśnionych przyczyn prawdopodobnie pozostawiono w mogile pod pomnikiem szczątki 2 jeńców. Część źródeł wskazuje jeszcze, iż dodatkowo spoczywa tam sowiecki oficer poległy w okolicy w 1945. Obecnie trwa postępowanie w sprawie ekshumacji żołnierzy na Artyleryjską (z udziałem strony rosyjskiej).
Włóki - kwestia szczątków polskich żołnierzy z 1939 poległych w bitwie pod Włókami. Po wojnie nie ekshumowano wszystkich szczątków, część ofiar być może spoczywa w miejscu śmierci na polach. Plus mityczny cmentarz niemieckich żołnierzy za dawną stacją benzynową. Robert Grochowski jest tu specjalistą. Cmentarz naszych żołnierzy 1939-1945 przy skrzyżowaniu zostaje.
Maksymilianowo okolice kolejowej energetyki/rozwidlenie tras nad morze - wielka przebudowa związana z przeprawą mostową S5 oraz przebudową stacji Maksymilianowo w związku z planami elektryfikacji oraz dobudową 2 toru na linii 201 (stara magistrala węglowa przez Kościerzynę). Pólnocna głowica stacji ma być przebudowana w układzie bezkolizyjnego rozdziału tras na Kościerzynę i Tczew, w zasadzie powrót do pomysłów sprzed 1939 r.

Autor:  Igor [ czwartek, 9 lut 2017, 11:44 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Wydaje mi się, że nie wszystkie mogiły zaznaczone przez Henryka Bolcka zostały ekshumowane, ale tutaj powinien wypowiedzieć się pan Robert.

Autor:  GrapHite [ niedziela, 12 mar 2017, 20:03 ]
Tytuł:  S5 okolice Bydgoszczy

Na naszym forum nie ma działu w którym można pośledzić temat drogi ekspresowej S5.
Są strony na których znajdują się szczegółowe informacje, relację ale pomyślałem, że warto by małe wzmianki pojawiły się i tutaj.

Kilka tematów na początek:

:idea: 09.02.2017
http://metropoliabydgoska.pl/droga-s5-j ... ilianowie/

Droga S5: Jest kilkaset milionów złotych na odszkodowania i kilkadziesiąt – na wiadukt w Maksymilianowie.

Wojewoda Mikołaj Bogdanowicz wspólnie z p.o. dyrektora bydgoskiego oddziału GDDKiA Jerzym Ptasznikiem i dyrektorem RDOŚ Dariuszem Wrzosem omówili aktualny stan zaawansowania prac nad trasą ekspresową.
– Nie ma zagrożeń związanych z realizacją drogi ekspresowej S5 w naszym województwie – zapewniali w czwartek zgodnie wojewoda Mikołaj Bogdanowicz i pełniący obowiązki dyrektora bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jerzy Ptasznik. W temacie środków, które pokryją odszkodowania za przejęte działki, tej zgodności już nie było.
Jeżeli ktoś spodziewał się rewolucyjnych informacji na temat kluczowej, liczącej blisko 130 kilometrów trasy przebiegającej od węzła Nowe Marzy do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z wielkopolskim na południe od Żnina, srodze się zawiódł. Konferencja w urzędzie wojewódzkim pod batutą wojewody Bogdanowicza przebiegała raczej pod dyktando peanów na cześć rządu oraz nowych szefów: regionalnego GDDKiA (tymczasowego, nominowanego po odwołaniu Mirosława Jagodzińskiego) oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska Dariusza Wrzosa.

Ten ostatni zapewnił, że już w piątek ma zostać wydana pierwsza decyzja będąca pokłosiem powtórnego badania oddziaływania inwestycji na środowisko (pierwsze wydano na przełomie 2010 i 2011 roku), a kolejne – systematycznie aż do końca pierwszej dekady marca. Ma być to ostatnia formalność przed wydaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). – Wydamy je tak szybko, jak to będzie możliwe – wtórował wojewoda Bogdanowicz.

Najdłużej na decyzję będzie czekał wykonawca odcinka trzeciego (Aleksandrowo – Tryszczyn) – konsorcjum Intercoru i Trakcji PRKiI. Został on bowiem podzielony na dwa etapy. Powodem tej decyzji były przedłużające się ustalenia dotyczące wiaduktu w Maksymilianowie, gdzie PKP Polskie Linie Kolejowe planują budowę dużego węzła kolejowego, niewykluczone, że dwupoziomowego. – Dlatego też obiekt drogowy, który ma tam powstać, musi składać się z jednego przęsła – przypomina dyrektor Ptasznik. W odpowiedzi na nasze pytanie zapewnił, że dodatkowe środki (przypomnijmy, mowa o około 70 milionach złotych - na ten cel są już zabezpieczone. Wniosek o wydanie ZRID na drugi etap odcinka, zawierającego właśnie wspomniany wiadukt, złożono do urzędu wojewódzkiego jako ostatni dopiero 19 stycznia (dokumenty na pierwszy etap trafiły w październiku; pozostałe – jeszcze latem 2016 r.).
Języczkiem u wagi w kontekście budowy drogi S5 w regionie będzie konieczność przejęcia ponad 3500 nieruchomości i konieczność wypłaty z tego tytułu odszkodowań. Rzeczoznawcy będą mogli przystąpić do pracy dopiero po wydaniu decyzji ZRID. Do tej szeroko zakrojonej akcji ma zostać oddelegowanych 25 osób. Jakie koszty poniesie budżet państwa z tytułu wywłaszczenia na mocy specustawy drogowej? Tutaj jednomyślności nie było. Podszepty przy stole prezydialnym podczas konferencji zakończyły się ogólnikowym stwierdzenie wojewody Bogdanowicza, że będzie to „kilkaset milionów złotych”.
Budowa drogi ekspresowej S5 na obszarze Kujawsko-Pomorskiego ma zakończyć się w listopadzie 2019 roku.




:idea: 2017-02-14
http://conadrogach.pl/informacje/archeo ... gi-s5.html

Archeolodzy przekopią teren pod budowę drogi S5.

Ruszają pierwsze badania archeologiczne trasie przyszłej budowy drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Obowiązek wykonania badań narzucano został GDDKiA na etapie uzgodnień przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
13 lutego 2017 r podpisano umowy na wykonanie pierwszych badań archeologicznych na trasie przyszłej budowy drogi ekspresowej S5. Podpisane umowy dotyczą wykonania badań wykopaliskowych na wybranych stanowiskach archeologicznych 1 i 3 odcinka planowanej trasy S5 (Nowe Marzy-Dworzysko; Aleksandrowo- Tryszczyn).
Badania pozostałych stanowisk archeologicznych na trasie drogi ekspresowej S5, rozpoczną się dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID.
- W następnych tygodniach planowane jest podpisanie umów na kolejne stanowiska znajdujące się na trasie przyszłej budowy. Warto jednak zaznaczyć, że wszystkie stanowiska planowane do badań przed uzyskaniem ZRID, znajdują się wyłącznie na obszarach zarządzanych przez Skarb Państwa (Lasy Państwowe, Agencje Nieruchomości Rolnych, Gminy). Są to więc tereny, do których Inwestor (GDDKiA ) ma dostęp po zawarciu stosownych porozumień i uzyskaniu odpowiednich pozwoleń – informuje bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Droga ekspresowa S5 to jedna z największych realizowanych obecnie inwestycji drogowych. Budowę prawie 130 km drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim podzielono na odcinki:
Nowe Marzy – Dworzysko
Dworzysko – Aleksandrowo
Aleksandrowo – Tryszczyn
Tryszczyn – Białe Błota
Białe Błota – Szubin
Szubin – Jaroszewo
Jaroszewo – gr. województwa
Droga ekspresowa S5 będzie liczyła około 365 km. Połączy Wrocław, Poznań, Gniezno, Bydgoszcz i Grudziądz. Połączy Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza. Przez AOW będzie umożliwiała dojazd do autostrady A4. W Poznaniu połączy się z drogą ekspresową S11, a w Bydgoszczy z drogą ekspresową S10. Tworzy obwodnice Trzebnicy, Żmigrodu, Rawicza, Leszna, Śmigla, Kościana, Stęszewa, Kostrzyna, Gniezna, Żnina, Szubina i Świecia, Wschodnią Obwodnicę Poznania, Żnina oraz Zachodnią i Północną Obwodnicę Bydgoszczy.

Autor:  GrapHite [ środa, 15 mar 2017, 20:15 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Żródło: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=838774

Plan pierwszy, pikietaż ok. 10+200, widać schron polski bojowy nr 3 Armii "Poznań" z 1939r. i miejsce jego przeniesienia.

Schron ma być przeniesiony o ok. 35 m w stosunku do swojej pierwotnej lokalizacji i ma zostać ustawiony pod identycznym kątem względem drogi S5.
Tak więc jadąc z Poznania w kierunku Bydgoszczy ryglować będzie jedna ze strzelnic schronu.
Mają być również utworzone miejsca parkingowe (w ilości 5) dla zwiedzających na drodze serwisowej.

Cała operacja będzie dość ciekawa: albo będzie wykonana nowa płyta fundamentowa i schron po odcięciu ścian od pierwotnej płyty fundamentowej zostanie przeniesiony za pomocą dźwigu w specjalnie zaprojektowanej konstrukcji, klatce stalowej albo w całości za pomocą platformy do przesuwania ciężkich konstrukcji. Schron waży ok. 145 ton (bez płyty fundamentowej ok. 115 ton).

Latem 2016r. odbyło się wstępne odkopanie schronu do fundamentów w celu przygotowania do przeniesienia (zdjęcia: lipiec 2016r. Tomasz Bryl)

Załączniki:
a7MqyOc.jpg
a7MqyOc.jpg [ 79.89 KiB | Przeglądany 4932 razy ]
BzhDw2l.jpg
BzhDw2l.jpg [ 98.33 KiB | Przeglądany 4932 razy ]
ls0FrGp.jpg
ls0FrGp.jpg [ 91.28 KiB | Przeglądany 4932 razy ]
nj3RdT1.jpg
nj3RdT1.jpg [ 88.84 KiB | Przeglądany 4932 razy ]
YxHJZiU.jpg
YxHJZiU.jpg [ 82.29 KiB | Przeglądany 4932 razy ]

Autor:  GrapHite [ środa, 15 mar 2017, 20:17 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

[24.11.2016] Przedstawiciele Inżyniera wraz z przedstawicielami Leśnictw Nowy Mostek i Tryszczyn Nadleśnictwa Żołędowo dokonali wytyczenia stanowisk archeologicznych w terenie.

http://s5aleksandrowo-tryszczyn.pl/2411 ... bozenkowie

Autor:  GrapHite [ środa, 15 mar 2017, 20:35 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Odcinki najbardziej nas interesujące:

Załączniki:
maksymilianowo_resize.jpg
maksymilianowo_resize.jpg [ 78.83 KiB | Przeglądany 4931 razy ]
wezel maksymilianowo_resize.jpg
wezel maksymilianowo_resize.jpg [ 79.99 KiB | Przeglądany 4931 razy ]
wezel bydgoszcz oplawiec_resize.jpg
wezel bydgoszcz oplawiec_resize.jpg [ 92.7 KiB | Przeglądany 4931 razy ]
mapa_resize.jpg
mapa_resize.jpg [ 98.28 KiB | Przeglądany 4931 razy ]
most nad brda_resize.jpg
most nad brda_resize.jpg [ 93.48 KiB | Przeglądany 4931 razy ]

Autor:  wichura [ piątek, 17 mar 2017, 14:04 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Czy dobrze "przeczytałem", że środkowa (trzecia) grafika dotyczy DK 25 (węzeł Bydgoszcz - Opławiec)? Czyli na krajówce do Koszalina (Koronowa) będziemy mieli zamiast normalnych zjazdów dwa ronda? Przecież przynajmniej przed południowym (czyli bliższym od Bydgoszczy) z tych rond będą się tworzyły korki... Zamiast kompleksowych rozwiązań GDDKiA proponuje jakieś pół - środki... :n

Autor:  GrapHite [ piątek, 17 mar 2017, 14:10 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Przy Koronowie też jest rondo i korków nie ma.

Autor:  Maciej [ piątek, 17 mar 2017, 22:39 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Znaków zapytań co do przebiegu samej S5 i zjazdów, MOPów itd jest sporo, ale akurat wprowadzenie skrzyżowań z ruchem okrężnym to w obecnych czasach to maximum, co można zrobić aby zminimalizować korki. Oczywiście ktoś może przytoczyć rondo na skrzyżowaniu DK50 i DK17 w Kołbieli gdzie są etatowe korki, ale tu mówimy o zupełnie innym natężeniu ruchu.

Autor:  GrapHite [ piątek, 24 mar 2017, 20:37 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Co słychać na budowie S5?
– Czekamy na zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Pierwsze z nich wojewoda ma wydać przed Wielkanocą. Na wiosnę ruszają prace. Archeolodzy pojawili się już na kilku stanowiskach, na które mogliśmy wejść przed wydaniem decyzji ZRID. Chodzi m.in. o działki Lasów Państwowych i samorządów. Na odcinku szóstym, w okolicach Żnina, wiemy, że archeolodzy coś znaleźli. Najszybciej decyzje ZRID mają zostać wydane na odcinki w powiecie żnińskim, a potem nakielskim. Wtedy na plac budowy wejdzie wykonawca.

Źródło:
http://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/ ... LokBydLink

Autor:  GrapHite [ środa, 5 kwie 2017, 19:50 ]
Tytuł:  Re: Droga ekspresowa S5

Cytuj:
Obecnie na obszarach będących w kolizji z inwestycją, jaką jest budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Nowe Marzy – Bydgoszcz – Granica województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego na odcinku 6 (od węzła Szubin do węzła Jaroszewo) prowadzone są wyprzedzające badania archeologiczne.

Archeolodzy rozpoczęli prace na stanowiskach Jaroszewo 21 (ok. 16 kilometr inwestycji) oraz Jaroszewo 23 (około 17 kilometr inwestycji) znajdujących się między miejscowościami Jaroszewo i Brzyskorzystewko. Badania na tych stanowiskach archeologicznych będą prowadzone na powierzchni ponad 120 arów.

Do tej pory archeolodzy po zdjęciu wierzchniej warstwy humusu zidentyfikowali liczne obiekty takie jak: paleniska , dołki posłupowe będące pozostałościami po budynkach naziemnych, metalowe monety oraz fibule – ozdobne zapinki do spinania szat.


Źródło: http://www.skyscrapercity.com

http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 4&page=200

Strona 1 z 3 Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/