Kopia Fokker Spinne, zbudowany przez braci bliźniaków Willi i Waltera Gabriela z Bydgoszczy, którzy mieli zaledwie 18 lat w tym czasie. Była to trzecia maszyna latająca, którą bracia zbudowali. Na niej Willi po raz pierwszy wzbil sie w dniu 12 sierpnia 1912 r. Zarówno Willi jak i Walter zostali pilotami podczas I wojny światowej - Willi byl nawet asem.
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... lter-PawelNiemieccy bracia Walter i Willi Gabriel już jako młodzi chłopcy pilnie śledzili postęp lotnictwa. Mieszkając w Bydgoszczy (na terenie byłego zaboru pruskiego) mieli dostąp do fachowej literatury niemieckiej. Początkowo budowali modele latające w oparciu o plany zamieszczone w czasopiśmie "Flugsport". Przed I wojną światową (wg [2]- w 1913 r.) zbudowali kilka szybowców, na których próbowali wykonywać skoki i loty. Prawdopodobnie nosiły oznaczenia Gabriel P-I do Gabriel P-IV. W 1912 r. Walter Gabriel zbudował samolot, na którym wykonano wiele udanych lotów.
W końcu 1916 r. zostali wcieleni do armii niemieckiej i skierowani do pracy w warsztatach remontowych oddziałów lotniczych, w zakładach Rumpler. Szczególne zamiłowanie obydwu braci do konstrukcji i mechaniki spowodowało, że młodszy, Walter, przeszedłszy przez wszystkie działy fabryki, trafił do biura konstrukcyjnego, a starszy Willi skierowany został do przyfabrycznej szkoły pilotażu.
Po zakończeniu wojny obydwaj bracia wrócili do rodzinnej Bydgoszczy. W latach 1920-1921 r. bracia Walter i Willi (używający w Polsce imion Paweł i Jan) Gabriel zaprojektowali i zbudowali, w fabryce mebli swego ojca (”Bracia Gabriel” w Bydgoszczy), mały samolot sportowy Gabriel P-V. Samolot był bardzo udany, niestety z braku zamówień nie podjęto jego produkcji. W latach 1921-1923 zaprojektowali rodzinę samolotów opartych o te same zespoły konstrukcyjne: dwupłata Gabriel P-VI, mającego służyć jako szkolny, górnopłata Gabriel P-VII, przeznaczonego do treningu i sportowego dolnopłata Gabriel P-VIII. W 1924 r. zbudowano samolot Gabriel P-VI, który następnie przebudowano na samolot Gabriel P-VII. Mimo iż konstrukcje te były udane, nie były budowane seryjnie, gdyż powstały na kilka lat wcześniej niż zaczęło się u nas rozwijać lotnictwo sportowe. Projekt samolotu sportowego Gabriel P-VIII nie został zrealizowany. Również następny projekt małego samolotu sportowego Gabriel P-IX z lat 1924-1925 nie doczekał się realizacji. Zniechęceni konstruktorzy zaprzestali dalszych prac konstrukcyjnych na polu lotnictwa.
Konstrukcje:
Gabriel-szybowce (Gabriel P-I do Gabriel P-IV), przed I w. ś., szybowce pionierskie.
Gabriel-samolot, 1912, samolot pionierski.
Gabriel P-V (Skórzewski-Gabriel), 1921, amatorski samolot sportowy.
Gabriel P-VI, 1924, samolot szkolny.
Gabriel P-VII, 1924, samolot treningowy.
Gabriel P-VIII, 1923-1924, projekt samolotu sportowego.
Gabriel P-IX, 1924-25, projekt samolotu sportowego.