Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest środa, 22 lis 2017, 09:54

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: sobota, 11 maja 2013, 12:46 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 105
Witam, interesuję się szczególnie koleją; wiem, że od magistrali węglowej biegnie odnoga do kompleksu D.A.G, ponadto są tory do elektrociepłowni EC II. Wiem że są w płocie wzdłuż torowiska "ukryte" furtki wejściowe na wysokości nieistniejącej stacji Żółwin. Tory biegły aż do kotłowni kompleksu D.A.G. Mnie interesują szkice/plany z przed lat 70' ubiegłego wieku (wtedy zmodernizowano sieć torów, część rozebrano) z samego ówczesnego zakładu. Teren jest dość znacznej wielkości, część jest otwarta (park przemysłowy) cześć torów obsługuje CTL logistic, cześć inni operatorzy. Mam mnóstwo zdjęć torów - z różnych części zakładu (stan obecny) dodatkowo "obfocone" mam budynki przylegające do torów, magazyny, rampy, ponadto stare wagony np. platforma produkcji M.A.N z 1939 roku, czy pozostałości wagonu z 1913 roku (data wybita na maźnicy). Z artykułów z "GW" wiem że wykorzystywano nawet w celach konspiracyjnych wagony chłodnie PKP typu 202lc (seria Ibhss i podobne) do przewozu trotylu. Po wojnie podobno stały tam jakieś amerykańskie wagony??? Dysponuje może ktoś z Was archiwalnymi fotkami, szkicami, ogólnie jakąś wiedzą dotyczącą infrastruktury kolejowej na terenie Zachemu (dawnego -cały obszar)? chciałby sobie "odtworzyć" ten układ. Z góry dziękuje i pozdrawiam Piotr (escobar)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 28 paź 2013, 18:52 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4937
Lokalizacja: Bydgoszcz
Od magistrali węglowej prowadzą dwie odnogi, na część wschodnią i zachodnią. Dla połączenia obu zakładów wybudowano most kolejowy nad weglówką. Jest też most drogowy, a w zasadzie dwa, ale one nie należą do tego wątku :D
Torowiska można podzielić na okresy, np.: z budowy zakładu w latach 1939-45, rozbudowy wytwórni mat. wybuchowych oraz zakładów chemicznych 1948-1989. Po 1990 roku przemilczę :D
Na potrzeby D.A.G. wybudowano lokomotywownię i wagonownię wraz z warsztatem naprawy taboru. Po przejęciu zakładu przez władze polskie(1945) była dobrze rozwinięta infrastruktura kolejowa, co dało dalsze możliwości jej rozbudowy. Mam rozrysowane torowiska, posiadam też archiwalia dotyczące sieci kolejowej zakładów chemicznych. To były tygodnie biegania po terenie, analizowania map, przeglądania dokumentacji w archiwach itp. Myślę wiec, że zrozumiecie jak tylko pochwalę się fragmentem planów z początku lat 80-tych ubiegłego wieku. Ciekawe czy ktoś rozpozna lokalizację.


Załączniki:
Tory.jpg
Tory.jpg [ 103.17 KiB | Przeglądany 6639 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 31 paź 2013, 17:38 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 12 kwie 2009, 23:00
Posty: 280
Lokalizacja: Bydgoszcz (Fordon)
Fragment ZACHEM-u na południe od EC-II. Prawie można odczytać nazwy ulic, inaczej byłoby ciężko :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 31 paź 2013, 18:50 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4937
Lokalizacja: Bydgoszcz
Lokalizacja trafiona :) W tym miejscu jakiś czas temu można było zobaczyć dwa charakterystyczne kominy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 5 lis 2013, 12:48 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 105
ten mostek nad magistralą węglową - tam jeżdżą cysterny z nitrozą do Nitro-Chemu,
od strony wschodniej jest chyba tylko bocznica używana obecnie przez EC?
a mam pytanie czy na terenie "Zachemu" były jakieś obrotnice?
a ma kolega jakieś fotki wagonów z lat ubiegłych?
czy to (foto) jest lokomotywownia? wagonownia? czy zakład naprawy taboru?
znalazłem w lesie ślady (foto) do linii kolejowej tuż przy samej kotłowni DAG
czy kolega wie jakimi lokomotywami obsługiwano bocznice? czy ze względów bezpieczeństwa były to "bezogniowe" lokomotywy?
np. akumulatorowe poniemieckie Köf II?


Załączniki:
zachem lok.jpg
zachem lok.jpg [ 108.98 KiB | Przeglądany 6469 razy ]
tor kotł.jpg
tor kotł.jpg [ 198.16 KiB | Przeglądany 6469 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 5 lis 2013, 19:06 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4937
Lokalizacja: Bydgoszcz
escobar pisze:
od strony wschodniej jest chyba tylko bocznica używana obecnie przez EC?

Fragment tej bocznicy do EC II jest widoczny w lewym górnym rogu(północny zachód) planu powyżej.

escobar pisze:
a mam pytanie czy na terenie "Zachemu" były jakieś obrotnice?

Na terenie D.A.G. jak i później Zachemu nie było obrotnic. Były tzw. duże pętle, ślady po nich są widoczne do dziś.

escobar pisze:
a ma kolega jakieś fotki wagonów z lat ubiegłych?

Niestety nie interesowałem się taborem powojennym na zakładzie.

escobar pisze:
czy to (foto) jest lokomotywownia? wagonownia? czy zakład naprawy taboru?

To jest lokomotywownia. Za czasów D.A.G. był tylko ceglany budynek, wiata to wydumka powojenna.

escobar pisze:
znalazłem w lesie ślady (foto) do linii kolejowej tuż przy samej kotłowni DAG

Trzeba sprecyzować, jest to kotłownia wydziału produkcji nitrogliceryny NGL-Betrieb. Pod ściółką leśną są jeszcze podkłady.
Na terenie D.A.G były 2 kotłownie oraz 2 elektrociepłownie.

escobar pisze:
czy kolega wie jakimi lokomotywami obsługiwano bocznice? czy ze względów bezpieczeństwa były to "bezogniowe" lokomotywy ? np. akumulatorowe poniemieckie Köf II?


Jeżeli chodzi o okres powojenny to były spalinówki i pasożyty. Ostatni pasożyt(parowóz bezogniowy) został zezłomowany w połowie lat 70 ub. wieku.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 5 lis 2013, 20:33 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 105
Bardzo dziękuje koledze ;)
na fotografii lotniczej te pętle kolejowe wyglądają jak boiska :):)
ja słyszałem że stały tam wagony UNRRA (USA)
ciekawe czy te "bezogniowce" (lokomotywy bezpaleniskowe) były zbudowane na podwoziu pruskiego parowozu (jak większość w PRL)
podobno też wykorzystywano w celach kamuflażowych wagony izotermiczne typu 202Ic (chłodnie) aby przewozić trotyl po terytorium Polski Ludowej :):)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 lis 2013, 00:17 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4937
Lokalizacja: Bydgoszcz
Proszę bardzo :)
Nic nie wiem o wagonach z UNRRY, wiem tylko że do końca 1945 roku było bardzo dużo wagonów typu platforma. Wywożono na nich spadek po D.A.G. Fabrik Bromberg.
Pasożyty to mogły być te zbudowane na pruskich podwoziach. Nasza rodzima produkcja to tylko 43 szt.
Z tymi chłodniami to może być tak jak z powiedzeniem: "Na bezrybiu i rak ryba", PKP podstawiało to co miało :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 8 lis 2013, 12:57 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 105
wklejam kilka fotek, zrobionych komórką (trochę kiepskiej jakości :roll: ) niektóre już były do zobaczenia tutaj na forum i na fotoforum.gazeta.pl
przedstawiają budynki przy których biegły tory i same tory... trochę zapomniane miejsca, leciwe, przeznaczone zapewne niebawem do rozbiórki?


Załączniki:
Komentarz: ciekawe ile lat mają te brzozy co porastają tą stara rampę kolejową?
tor z per.jpg
tor z per.jpg [ 188.98 KiB | Przeglądany 6350 razy ]
Komentarz: do tego magazynu też kiedyś dochodziły tory
niecz mag.jpg
niecz mag.jpg [ 127.41 KiB | Przeglądany 6350 razy ]
Komentarz: stary budynek, transformator? chyba do rozbiórki? widać ślady po torach na asfalcie
magaz z ram.jpg
magaz z ram.jpg [ 128.02 KiB | Przeglądany 6350 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 8 lis 2013, 19:43 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4937
Lokalizacja: Bydgoszcz
Na ostatnim zdjęciu jest widoczna stacja transformatorowa, przez którą prowadził tor nr 905(numeracja powojenna) do betonowego koryta gdzie magazynowane były odpady paleniskowe z kotłowni(budynek nr 20). Tor nr 903 przechodził przez nawęglanie do budynku demineralizacji oraz magazynu wapna i sody. Układ torów jest widoczny na poniższym zdjęciu.


Załączniki:
Tory1.jpg
Tory1.jpg [ 17.2 KiB | Przeglądany 6328 razy ]
Komentarz: Torowisko małej pętli, kierunek wschodni
Tory.jpg
Tory.jpg [ 188.99 KiB | Przeglądany 6328 razy ]
Komentarz: Torowisko małej pętli, kierunek zachodni
Tory1.jpg
Tory1.jpg [ 232.53 KiB | Przeglądany 6328 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 10 lis 2013, 16:21 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 105
1. Obok tych torów na ostatnich dwóch fotografiach są pozostałości słupów na których biegł rurociąg z parą technologiczną???.


2. Przy torach wjazdowych, przy tym mostku gdzie tor kolejowy przebiega nad magistralą węglową od strony Emilianowa są także trzy? betonowe koryta takie zbiorniki? osadniki? Wyglądają na stare, zbudowane z cegły uszczelnionej smołą a potem oblane (późnej?) cementem. Po obu stronach są pozostałości starego torowiska - czy to są poniemieckie konstrukcje?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 10 lis 2013, 17:01 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4937
Lokalizacja: Bydgoszcz
1. Tak

2. Czy o te betonowe koryta chodzi :?: - viewtopic.php?f=71&t=5877


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 11 lis 2013, 12:40 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 105
tak przeoczyłem ten wątek :oops:
a czy od strony wschodniej (obecnie Nitro-Chem) na archiwalnych planach jest więcej torów, bocznic i pętli czy jednak po stronie zachodniej (obecnie Infrastruktura Kapuściska, BPPT)?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 11 lis 2013, 23:19 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4937
Lokalizacja: Bydgoszcz
Jeżeli chodzi o okres wojny to wygląda na to że więcej tego ustrojstwa jest po stronie Brahnau czyli wschodniej.

"Gałązka" torów do magazynów na południu części wschodniej to wydumka powojenna.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 12 lis 2013, 14:21 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 105
Jedna z nielicznych map (fragment) gdzie widać schemat torowiska... bo na prawie wszystkich mapach jest tam tylko las :):)


Załączniki:
Komentarz: fragment mapy
fragment mapy.jpg
fragment mapy.jpg [ 105.06 KiB | Przeglądany 6189 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 12 lis 2013, 22:59 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4937
Lokalizacja: Bydgoszcz
Mocno schematyczny ten schemat :):)

Tutaj też schematycznie ale troszkę lepiej :):)


Załączniki:
Geo.jpg
Geo.jpg [ 114.61 KiB | Przeglądany 6166 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 14 lis 2013, 14:13 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 105
- a pomiędzy nowym budynkiem, biurem BPPT a starym budynkiem maszynowni ECIII, w obrębie ulic: Strzelecka, Poprzeczna są także ślady po starych torach kolejowych?

- a ta rozebrana odnoga to budynków Eltry, powstała po wojnie? jakie miała przeznaczenie?

- może w jakimś archiwum państwowym/woskowym? NAC? są fotki z okresu wojennego czy powojennego (taboru samochodowego i kolejowego)?

- mi ostatnio trafiła w ręce fotka cysterny do kwasu siarkowego M.S. Wojsk Państwowa Wytwórnia Prochu i Materiałów Kruszących (obecnie ZTS Pronit Pionki)
zakład o "podobnym" profilu produkcji co D.A.G Fabrik Bromberg ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 14 lis 2013, 19:01 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 14 lis 2013, 18:55
Posty: 3
Archiwum wojskowe. Tam powinno się to znaleźć bezproblemowo. Mialem deja vu, czytając post z zapytanie:) sam kiedyś szukałem podobnych schematów :)

_________________
pożyczka na święta


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 14 lis 2013, 22:51 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4937
Lokalizacja: Bydgoszcz
escobar pisze:
- a pomiędzy nowym budynkiem, biurem BPPT a starym budynkiem maszynowni ECIII, w obrębie ulic: Strzelecka, Poprzeczna są także ślady po starych torach kolejowych?

- a ta rozebrana odnoga to budynków Eltry, powstała po wojnie? jakie miała przeznaczenie?

- może w jakimś archiwum państwowym/woskowym? NAC? są fotki z okresu wojennego czy powojennego (taboru samochodowego i kolejowego)?

- mi ostatnio trafiła w ręce fotka cysterny do kwasu siarkowego M.S. Wojsk Państwowa Wytwórnia Prochu i Materiałów Kruszących (obecnie ZTS Pronit Pionki)
zakład o "podobnym" profilu produkcji co D.A.G Fabrik Bromberg ;)

- zgadza się, jeszcze niedawno tam było torowisko. Ułożone po wojnie.
- ta odnoga była dłuższa i prowadziła do bocznicy Bydgoskiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego "Przemysłówka".
- trzeba szukać.
- w Pionkach w czasie wojny zagnieździła się firma Westfälisch – Anhaltische Sprengstoff AG(WASAG), która była pod zarządem koncernu D.A.G.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 17 gru 2013, 23:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 17 gru 2013, 23:11
Posty: 16
Lokalizacja: Bydgoszcz
Tak wejdę w słówko ;) na ostatniej mapce , przy numerach 34, 32, 48 przy torach jest sporo ramp oraz bocznic w takich tunelach ziemnych ;) Nie mam pojęcia jak stare mogą być te budynki ale są zachowane w bardzo dobrej kondycji.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group