Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest niedziela, 17 gru 2017, 07:01

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
Post: niedziela, 9 gru 2012, 19:09 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4945
Lokalizacja: Bydgoszcz
Zakłady zbrojeniowe D.A.G Fabrik Bromberg w latach 1939-45 zlokalizowane były w znacznej odległości od miasta. Miejska elektrociepłownia nie miała wystarczającej mocy żeby zasilić fabrykę zbrojeniową w energię i parę. Wobec tego faktu na terenie Fabrik Bromberg wybudowano dwie elektrociepłownie i dwie kotłownie:
1. Brahnau – elektrociepłownia wyposażona w cztery kotły, dwa dostarczające parę energetyczną oraz dwa wytwarzające parę technologiczną.
2. Kaltwasser – elektrociepłownia wyposażona w cztery kotły, dwa dostarczające parę energetyczną oraz dwa wytwarzające parę technologiczną.
3. Wydział NGL(produkcja nitrogliceryny) – kotłownia wyposażona w dwa kotły wytwarzające parę technologiczną.
4. Laboratorium – kotłownia gdzie podgrzewano wodę dla potrzeb wydziału badawczego.

Wszystkie kotłownie były zasilane węglem kamiennym, który transportowano koleją wykorzystując do tego celu magistralę węglową tak zwaną „kolej francuską”, która dzieliła zakład na dwie części. Zapotrzebowanie na węgiel było ogromne, w połowie 1942 roku zapadła decyzja o budowie towarowej kolei linowej, która miała połączyć zakład z nabrzeżem przeładunkowym przy Brdzie. Węgiel miał być dostarczany barkami. Mimo gotowego projektu budowy napotkano na szereg utrudnień w realizacji inwestycji. Słupy nośne kolei linowej miały być ustawione na terenie miejskim, prywatnym oraz lasów państwowych. Z właścicielami gruntów prowadzone były negocjacje, nie do końca pomyślne. Nie będę się tutaj rozpisywać o prowadzonej korespondencji. Przepychanki biurokratyczne trwały prawie 1,5 roku aż do listopada 1943 r.

Trochę informacji o towarowej kolei linowej.
Pierwotnie nabrzeże przeładunkowe miało być zlokalizowane tuż przy moście kolejowym magistrali węglowej z drogą dojazdową od ulicy Toruńskiej. Transport węgla na główny plac węglowy miał odbywać się w linii prostej.

Obrazek

W tym miejscu miało być wybudowane nabrzeże przeładunkowe, widok z mostu kolejowego

Obrazek

Widok z brzegu

Obrazek


Problemy z zakupem i dzierżawą gruntów wymusiły zmianę projektu i dobudowanie stacji załomowej w celu zmiany kierunku transportu węgla. Na takie zmiany przedstawiciele fabryki nie mogli się zgodzić gdyż zawyżało to koszty inwestycji.

Obrazek

Żeby nie budować stacji załomowej w planach było przesunięcie nabrzeża przeładunkowego bardziej na wschód oraz przesunięcie ulicy Toruńskiej bardziej na południe. Na planie widać zaznaczony linią przerywaną przebieg kolei linowej, pierwotny i po zmianach. Na pomarańczowo zaznaczono również nową lokalizację ulicy Toruńskiej i poniżej projektowaną autostradę, czyli dzisiejszą ulicę Nowotoruńską.

Obrazek

Dzisiaj główny plac węglowy Fabrik Bromberg znajduje się na terenie EC II.
Do końca wojny transport węgla dla Fabrk Bromberg odbywał się koleją normalnotorową.
Zachowały się fundamenty, na których są ułożone szyny jezdne suwnicy

Obrazek

Obrazek

Widok na plac z góry. Białe strzałki - szyny suwnicy. Czerwone strzałki - miejsce gdzie znajdował się tor kolejowy

Obrazek

Prawdopodobnie jedyna w Polsce czynna kolej linowa, która pracuje na odcinku Piechcin – Janikowo. Transportuje skałę wapienną z kopalni wapienia w Piechcinie do zakładów sodowych w Janikowie. Podobną konstrukcję mogła mieć kolej linowa w Bydgoszczy.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Podziękowania:
Prof. Johannes Preuss z uniwersytetu w Moguncji
Pan Dyrektor Ryszard Popowski PGE GiEK Oddział Zespół Elektrociepłowni Bydgoszcz S.A
Pan Andrzej Rujner PGE GiEK Oddział Zespół Elektrociepłowni Bydgoszcz S.A


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 16 gru 2012, 06:42 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 5597
Bardzo ciekawe opracowanie. Z tą historią nigdy się nie spotkałem. Temat budzi sporo wyobraźni, choć by co do ewentualnego wyglądu tamtego rejonu miasta, w przypadku, gdyby ówczesne plany były zrealizowane.
Jest też inny 'drobiazg', który w pierwszym momencie zadziwia...

bunkier pisze:
(...)

Z właścicielami gruntów prowadzone były negocjacje, nie do końca pomyślne. Nie będę się tutaj rozpisywać o prowadzonej korespondencji. Przepychanki biurokratyczne trwały prawie 1,5 roku aż do listopada 1943 r.



Z jednej strony wydawało by się, że okupant może zrobić 'wszystko i szybko'... A tu się okazuje, że chyba działał zgodnie z prawem ( wtedy obowiązującym, ich prawem ) i je respektował. (?) Bo najprostsza wyobraźnia, kodowana jeszcze w dzieciństwie, w pierwszej chwili buduje obraz, na którym kilku esesmanów udaje się do 'opornych' i po chwili uzyskuje wszelkie 'zgody'...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 16 gru 2012, 09:42 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 4907
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Trzeba pamiętać, że większość ziemi należała do niemieckich mieszkańców miasta.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 16 gru 2012, 22:51 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4945
Lokalizacja: Bydgoszcz
Polakom zabierano ziemię i majątek bez zbędnych ceregieli. W przypadku podpisania listy wszelkie dobra były zwracane oraz wypłacano odszkodowanie. Bynajmniej takie procedury mieli urzędnicy pracujący przy budowie fabryki D.A.G w Puszczy Bydgoskiej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 25 lip 2013, 18:49 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4945
Lokalizacja: Bydgoszcz
Zdjęcie Macieja Kuleszy z lotu ptaka na miejsce gdzie miał być rozładunek węgla dla D.A.G.
Schematycznie zaznaczyłem nabrzeże, stację załadunkową i przebieg kolei linowej.


Załączniki:
Nab.jpg
Nab.jpg [ 126.01 KiB | Przeglądany 6255 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 8 sie 2014, 23:48 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1438
Jarek wyżej idealnie zilustrował miejsce planowanego nabrzeża przeładunkowego wykonanego z lotu ptaka.

Poniżej dwa zdjęcia wykonane z poziomu rzeki.
Obrazek


Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 11 sie 2014, 21:59 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1438
Towarowa kolei linowa. Jak mogły wyglądać słupy?


Towarowa kolei linowa Janikowskich Zakładów Sodowych Janikosoda S.A. pracuje na odcinku Piechcin – Janikowo. Wagoniki-koleby transportują skałę wapienną z kopalni wapienia w Piechcinie do zakładów sodowych w Janikowie. Wybudowano ją w 1960r. Jej długość wynosi obecnie niecałe 7km. Długość nieistniejącego odcinka do Mątew wynosiła 12km.


Tu na czarno-białej fotografii. Czy takie słupy planowali Niemcy wybudować w Bydgoszczy?
Obrazek


Przeszukując informacje w Internecie trafiłem na dwa ciekawe zdjęcia.

Autorem zdjęć jest PAFAWAG.
Obrazek



Obrazek


Autor zdjęć znalazł słupy w Wrocławiu. Ocalały trzy takie słupy. Zidentyfikował i opisał je jako słupy towarowej kolei linowej. Wagoniki-koleby przewodziły glinę. Kolei funkcjonowała do końca wojny.
Pełna informacja:
http://rail.phototrans.eu/13,7488,0,_.html
http://rail.phototrans.eu/13,7489,0,_.htmlwww.onet.pl


Mając na uwadze kłopoty z stalą w drugiej połowie wojny można postawić tezę, że słupy betonowe były tańsze i łatwiejsze w transporcie. Łatwiej je również było zakotwiczyć w ziemi. Takie słupy były w Wrocławiu. Mogły być w Bydgoszczy?

Z drugiej strony, słupów stalowych jak prezentowane powyżej wykluczyć nie można.

Obawiam się, że odpowiedzi nie uda się znaleźć...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 21 sie 2014, 20:27 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1438
Na podstawie informacji odnalezionych przez Jarka powstał tekst opublikowany w Gazecie Wyborczej. Staraliśmy się w sposób jak najbardziej obrazowy przedstawić lokalizację dwóch portów przeładunkowych dla towarowej kolei linowej



W Bydgoszczy miała powstać kolej linowa. Została na papierze.

W czasie II wojny światowej Niemcy zamierzali wybudować w Bydgoszczy kolej linową do transportu węgla dla D.A.G. Fabrik Bromberg. Na drodze jej realizacji stanęli właściciele gruntów i zbliżająca się klęska wojenna. Zostały tylko unikatowe plany budowy i podobna kolejka na Kujawach.

Dostęp 20.08.2014 03:02
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/56 ... la_na.html


Jedno z zdjęć publikowanych w tekście

Obrazek
Próba rekonstrukcji lokalizacji portów przeładunkowych. Powyżej kadru pierwsza planowana lokalizacja położona na wschód od mostu ,,kolej francuskiej''. Nabrzeże miało mieć wymiary 185 na 50 m . Kolejna lokalizacja nabrzeża poniżej kadru. Skrzyżowanie obecnych ul. Hutniczej i Toruńskiej. W tym miejscu ul. Toruńska leży najbliżej Brdy. Planowano ją przenieść bardziej na południe. Nabrzeże miało mieć dłuższe od pierwotnej lokalizacji. Wymiary: 275 na 50 m.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 26 sie 2014, 12:18 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 105
trochę zbaczam z wątku :roll:
Zdjęcie zachowanych starych torów kolejowych na terenie dawnego Zachemu, te tory są przecięte ogrodzeniem Zachem (Infrastruktura Kapuściska) - EC II
na dawnym Zachemie się uchowały, na EC II już nie, ze zdjęć lotniczych wynika że biegły (tak na 99%) na stary plac węglowy D.A.G...


Załączniki:
aab.jpg
aab.jpg [ 192.61 KiB | Przeglądany 4147 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 26 sie 2014, 18:16 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 4945
Lokalizacja: Bydgoszcz
W 2012 roku "stary" tor do składu D.A.G. jeszcze był.


Załączniki:
Komentarz: Widok na bramę wjazdową z terenu EC II
Tory.jpg
Tory.jpg [ 269.7 KiB | Przeglądany 4120 razy ]
Komentarz: Torowisko na terenie Zachemu
Tory1.jpg
Tory1.jpg [ 290.9 KiB | Przeglądany 4120 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 15 lip 2015, 19:12 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 105
W Sieniawie Lubuskiej była kiedyś głębinowa kopalnia węgla brunatnego z której urobek transportowano na stację kolejową kolejką linową.
Obrazek
źródło zdjęcia fotopolska.eu
Obrazek

Obrazek
zdjęcia z http://forum.modelarstwo.info
na drugiej fotce widać oryginalne wagoniki jako ekspozycja


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group