Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest środa, 26 cze 2019, 10:03

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
Post: sobota, 28 lut 2015, 17:02 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5290
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Na początek jedna fotka, którą dziś zobaczyłem po raz pierwszy. Ciekawe ujęcie z barki.


Załączniki:
Królowej Jadwigi (Custom).JPG
Królowej Jadwigi (Custom).JPG [ 130.74 KiB | Przeglądany 3552 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 28 lut 2015, 22:58 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02
Posty: 425
^^^ To co widnieje na zdjęciu, to drugi z kolei most zbudowany w tym miejscu.

Pierwszy powstał w 1861-1865 roku. Był zbudowany z cegły i wspierał się na betonowych fundamentach.
Jego rozbiórka podyktowana była jedynie poprawą warunków żeglugowych.
Technicznie, w momencie wyburzenia (1912), most był sprawny, trwały i doskonałym stanie.
Rozbiórka filarów umieszczonych w rzece odbiła się wykonawcy „czkawką” (były tak mocne),
a przyczółki po przebudowie, służą do dnia dzisiejszego.

Zaprojektowanie i wykonanie nowego, jednoprzęsłowego, mostu, spełniającego warunki żeglugowe,
było jak na owe czasy sporym wyzwaniem.
Problemem było pojedyncze, długie przęsło, posiadające wymaganą wysokość i zabudowa przy ulicy,
tuż przy moście, ograniczająca pole manewru. W tej sytuacji w grę wchodziła jedynie konstrukcja żelbetowa.

Przetarg na budowę nowej przeprawy wygrała bydgoska firma „Windschild & Langelott” (za 108.000 marek).
Firma miała już za sobą, trzy lub cztery, wysoko oceniane realizacje mostowe, na zlecenie miasta.

Prace rozbiórkowe i budowlane rozpoczęły się w 1912 roku, a nowa konstrukcja została oddana do użytku w sierpniu 1913.
Nowy most posiadał system odwodnienia i specjalne kanały umożliwiające przeprowadzenie instalacji wodnych,
kanalizacyjnych, gazowych i elektrycznych.
Elementy elewacji otrzymały lica z kruszyw granitowych i sjenitowych w różnych odcieniach i gradacjach.


Pierwszy Victoriabrücke:

Obrazek


Budowa nowego mostu – zbrojenia przyczółka:

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 1 mar 2015, 07:52 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6089
Pierwszy, solidnie zbudowany most, był konstrukcją raczej na tamte czasy, wieku XIX-go. Dynamicznie rozwijający się transport wodny, wymusił wprowadzenie szeregu zmian w najbliższym rejonie. Mapa z samego początku XXw. pokazuje, że dla ułatwienia tam żeglugi, nie tylko postanowiono zmienić śluzę miejską czy 'wyprostować Brdę', ale i również zmienić most. Tym, co najbardziej przeszkadzało w koncepcji nowej drogi wodnej, był owe flary, które przeszkadzały by szerszym pływającym jednostkom. Na pokazanych na mapce planach, są również i one przekreślone.


Załączniki:
Brda.JPG
Brda.JPG [ 119.32 KiB | Przeglądany 3509 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 1 mar 2015, 12:10 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
A wszystko to przez budowę Nowego Kanału. To on wymusił zmianę konstrukcji mostu cesarzowej Victorii.
Świetne pocztówki i zdjęcia. :1


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 1 mar 2015, 20:42 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1434
Ja również pierwszy raz widzę takie pocztówki i zdjęcie. Doskonałe!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 2 mar 2015, 16:03 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 12 kwie 2009, 23:00
Posty: 288
Lokalizacja: Bydgoszcz (Fordon)
Zdjęcia i rysunek pochodzą z pisma "Deutsche Bauzeitung" nr 15 z 1913r.
Jest tam też opis, niestety, nie znam niemieckiego :(
Całość dostępna na http://opus4.kobv.de/opus4-btu/frontdoo ... docId/2481


Załączniki:
stary most.jpg
stary most.jpg [ 87.01 KiB | Przeglądany 3443 razy ]
Victoria Brucke rozbiórka.jpg
Victoria Brucke rozbiórka.jpg [ 49.14 KiB | Przeglądany 3443 razy ]
Victoria Brucke rys.jpg
Victoria Brucke rys.jpg [ 90.75 KiB | Przeglądany 3443 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 3 mar 2015, 06:30 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6089
Ciekawe jest to drugie zdjęcie Andrzeja. Pokazuje pozostały do rozbiórki środkowy łuk mostu z filarami. Miejsce widocznego nieco dalej mostu tymczasowego, wykorzystane było również na takowy, 'saperski' (?), chyba na samym końcu XXw.. Ustawiony był tam, w czasie ważnego, bodaj kapitalnego remontu mostu Kr.J. Mimo, że przechodziłem wtedy tam wiele razy, nie pomyślałem o zrobieniu zdjęć... :oops:
Ceglany murek, (od mostu do bramy przychodni), był czasowo rozebrany. W jego miejscu, był od tamtej strony wjazd na 'tymczasowy most'. Po remoncie mostu, 'tymczasowy' rozebrano, a odbudowany, 'ceglany murek', znów wygląda jak 'stary', choć jest nowy. :1

(Zdjęcie z 'sv')
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 3 mar 2015, 07:30 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Posty: 2451
Też pamiętam ten most tymczasowo. Nawet jak go demontowali to byłem oglądać wyciąganie 'rur' z dna Brdy - służyły jako podpory wbite pionowo niedaleko linii brzegowej. Dobrze pamiętam, że ten most był dużo niżej w porównaniu do mostu obok?

_________________
opuszczonebydgoszcz.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 3 mar 2015, 07:48 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6089
^^^
Tymczasowy, był na poziomie ulicy przed i za obecnym mostem. Największa różnica była w połowie mostów. Most Kr.J. ma w tym miejscu 'garb', więc był tam nieco wyższy od tymczasowego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 8 mar 2015, 14:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6089
^^^ Tak sobie pomyślałem, że może Maciej ma dojścia w archiwach GW i znajdzie zdjęcia tego mostu tymczasowego. Jest raczej prawdopodobne, że fotoreporterzy i Expressu i GW, porobili wtedy zdjęcia.

Dopiero stosunkowo nie tak dawno dostrzegłem, że na moście pojawiły się herby. :oops:
Zostały pewnie zamontowane w tym samym czasie, w którym przywracano 'stare lampy'.


Załączniki:
herb MKJ.JPG
herb MKJ.JPG [ 42.46 KiB | Przeglądany 3324 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 29 mar 2015, 07:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6089
Ok 1980 roku, w czasie jakiegoś spaceru, utrwaliłem, (nie pamiętam dlaczego), widok w stronę mostu. :D


Załączniki:
rysunek.JPG
rysunek.JPG [ 37.56 KiB | Przeglądany 3123 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 31 mar 2015, 20:37 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1434
Popytam w Gazecie. W którym roku był ten most tymczasowy?

Bydziaku ładny szkic!
Ta latarnia miała u dołu napis Makrum. Jeszcze 4 czy 5 lat temu stały lub stała jedna lampa. Nie mogę odszukać w sowim archiwum właśnie tego zdjęcia.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 1 kwie 2015, 07:29 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6089
Maciej Kulesza pisze:
Popytam w Gazecie. W którym roku był ten most tymczasowy?

Bydziaku ładny szkic!
Ta latarnia miała u dołu napis Makrum. Jeszcze 4 czy 5 lat temu stały lub stała jedna lampa. Nie mogę odszukać w sowim archiwum właśnie tego zdjęcia.


^^^ To było na przełomie wieków. Nie dalej niż w 2005. Raczej w latach 90-tych.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 1 kwie 2015, 08:07 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 277
Lokalizacja: Bydgoszcz
Stare lampy na bulwarach, dodatkowo bulwary jeszcze przed rewitalizacją (3.01.2011r)

Obrazek

Oraz most również 2011r.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 10 lip 2017, 16:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6089
MWS w drugim wpisie, pokazał zdjęcie ze zbrojeniami mostu, przygotowywanymi do zalania betonem. Jest jeszcze jedno ciekawe ujęcie. Widok od strony północnej, w kierunku ul. Garbary. Z lewej strony konstrukcji, widać przeprawę tymczasową.


Załączniki:
M K J.JPG
M K J.JPG [ 98.05 KiB | Przeglądany 1109 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 31 sty 2018, 08:30 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6089
Szukając na starych zdjęciach różnych detali, potrzebnych mi do zrobienia pewnego 'starego widoku', odkrywam różne ciekawostki i może zagadki.

BYDZIAK 1958 pisze:
MWS w drugim wpisie, pokazał zdjęcie ze zbrojeniami mostu, przygotowywanymi do zalania betonem. Jest jeszcze jedno ciekawe ujęcie. Widok od strony północnej, w kierunku ul. Garbary. Z lewej strony konstrukcji, widać przeprawę tymczasową.


Nie pamiętam co było na wspomnianym wyżej zdjęciu, być może MWS to przeczyta, i ponownie je wstawi. Może i tam są niespodzianki.

Tą przypadkiem dostrzeżoną zagadką jest położenie mostu tymczasowego, w czasie rozbiórki starego, ceglanego. W moim poprzednim wpisie, ze zdjęciem z budowy nowego mostu, ten 'tymczasowy', jest po stronie wschodniej, (pokazany na czerwono, strzałka pokazuje 'GSF'). Szósty wpis w tym temacie wstawił Andrzej. Na jego drugim zdjęciu, pokazującym rozbiórkę reszty środkowego przęsła 'most tymczasowy' jest po stronie zachodniej. (Zaznaczony na żółto. Można zwrócić uwagę na północną ścianę budynku przy K J 21. Zastanawiam się, czy jej 'zdobienie', również odtworzyć... :shock: ) Zdjęcia te pokazują więc jak sądzę, dwa mosty tymczasowe. Pozostają do odgadnięcia powody, dlaczego nie zdecydowano się na jeden, bardziej konkretny... (koszty?) A może w czasie rozbiórki starego i budowy nowego mostu, bardziej opłacało się mieć w różnym czasie dwie tymczasowe przeprawy?

EDIT: To zdjęcie ze zbrojeniami, to jednak może być widok w stronę północną, czyli tymczasowa przeprawa była 'tylko' po stronie oznaczonej na żółto.


Załączniki:
tymczasowe przeprawy.JPG
tymczasowe przeprawy.JPG [ 27.9 KiB | Przeglądany 856 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 4 lut 2018, 06:39 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6089
'Zagadka' o której pisałem wyżej, wynikła z mojego wcześniejszego wpisu:

BYDZIAK 1958 pisze:
MWS w drugim wpisie, pokazał zdjęcie ze zbrojeniami mostu, przygotowywanymi do zalania betonem. Jest jeszcze jedno ciekawe ujęcie. Widok od strony północnej, w kierunku ul. Garbary. Z lewej strony konstrukcji, widać przeprawę tymczasową.


^^^ Zasugerowałem się wtedy położeniem tymczasowego mostu w czasie ostatniego, przeprowadzanego tam remontu... Przypuszczam, że nikt nie zauważył, lub nie zwrócił uwagi na to, że źle opisałem miejsce jego ustawienia. A ja kontynuowałem dalej... :oops:
No ale dzięki temu przypadkowemu powrotowi do tematu, błąd można było sprostować.
Poniżej, jedno, prawdopodobnie to zdjęcie z tych, które zniknęły z wpisu MWS.


Załączniki:
MKJ MWS.JPG
MKJ MWS.JPG [ 86.05 KiB | Przeglądany 819 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 8 kwie 2019, 17:08 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6089
Cztery lata temu wspominaliśmy most zastępczy.

BYDZIAK 1958 pisze:
(...)
Mimo, że przechodziłem wtedy tam wiele razy, nie pomyślałem o zrobieniu zdjęć... :oops:
Ceglany murek, (od mostu do bramy przychodni), był czasowo rozebrany. W jego miejscu, był od tamtej strony wjazd na 'tymczasowy most'. Po remoncie mostu, 'tymczasowy' rozebrano, a odbudowany, 'ceglany murek', znów wygląda jak 'stary', choć jest nowy. :1

(Zdjęcie z 'sv')
Obrazek


Dostałem zdjęcie gazetowe, gotowego mostu tymczasowego, tuż przed zamknięciem ruchu na starym moście.. Rok 2001.


Załączniki:
zastępczy 2001.JPG
zastępczy 2001.JPG [ 89.49 KiB | Przeglądany 106 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group