Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest piątek, 29 mar 2024, 07:47

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
Post: wtorek, 27 sty 2015, 20:04 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Początkiem tego wątku powinien w zasadzie być niedawny wątek w Identyfikacji „Most na Brdzie pod Bydgoszczą w budowie” viewtopic.php?f=34&t=7073&hilit=most

Zdjęcie z końcowej fazy prac wokół mostu ze strony: http://www.polish-railways.com.
Ten most mało kto z mieszkańców miasta widział, gdyż znajduje się na uboczu.
Budowę mostu rozpoczęto jesienią 1929 roku i zakończono w roku 1930.
Został wybudowany jako most trzyprzęsłowy. Dwie podpory i część nasypów postawiono na terenie rozlewiska Brdy powstałego po podniesieniu stanu wody w związku z podwyższeniem śluzy w Brdyujściu i w latach 1904 – 1907 i wybudowaniem jazu walcowego w Czersku Polskim w miejsce dwóch starszych jazów.
Most został zbudowany z myślą o docelowej linii dwutorowej, która jednak powstała dopiero w 1941 roku (w związku z DAG Fabrik Bromberg). Wtedy, na przygotowanych do tego, odpowiednio szerokich przyczółkach i podporach, ustawiono drugi komplet przęseł. Nie widać ich jeszcze na zdjęciach lotniczych z tego roku, które prawdopodobnie pochodzą z jego początku. Most został wysadzony w 1945 oku i odbudowany kolejno – dla jednego toru w 1949 roku i dla drugiego w 1951.


Załączniki:
budowa.JPG
budowa.JPG [ 113.11 KiB | Przeglądany 3023 razy ]
1890.JPG
1890.JPG [ 109.85 KiB | Przeglądany 3023 razy ]
1937.JPG
1937.JPG [ 139.69 KiB | Przeglądany 3023 razy ]
1941 lot.JPG
1941 lot.JPG [ 94.86 KiB | Przeglądany 3023 razy ]
xxxxgoo.JPG
xxxxgoo.JPG [ 177.43 KiB | Przeglądany 3023 razy ]
DSC_0630.JPG
DSC_0630.JPG [ 183.5 KiB | Przeglądany 3023 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 27 sty 2015, 21:50 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Tu chyba właśnie fotka z montażu kolejnych przęseł z obniżonym stanem wody na Brdzie :)


Załączniki:
Bydgoszcz1.jpg
Bydgoszcz1.jpg [ 48.14 KiB | Przeglądany 3011 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 lut 2015, 00:45 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
I współczesne zdjęcia

Obrazek


Obrazek


Most jest fotogeniczny. Taka interpretacja zapewne Was zaskoczy. Autor Fotoprimo

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 lut 2015, 18:00 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Most ma przybudowaną na swoich podporach i przyczółkach kratownicę, na której znajduje się nieczynny już rurociąg. Rura i konstrukcja są częściowo wycięte. Może był to rurociąg gazowy z czasów, gdy przy Witebskiej działała gazownia?
Z przeciwnej strony jest wybudowany osobny most nośny dla podwójnego, zaizolowanego rurociągu, który znika pod ziemią przy ulicy Kaplicznej. Wygląda to na rurociąg ciepłowniczy do Fordonu.


Załączniki:
1a.JPG
1a.JPG [ 194.49 KiB | Przeglądany 2907 razy ]
1.JPG
1.JPG [ 191.49 KiB | Przeglądany 2907 razy ]
2a.jpg
2a.jpg [ 170.49 KiB | Przeglądany 2907 razy ]
3.JPG
3.JPG [ 196.35 KiB | Przeglądany 2907 razy ]
4.JPG
4.JPG [ 193.52 KiB | Przeglądany 2907 razy ]
2015.JPG
2015.JPG [ 88.05 KiB | Przeglądany 2907 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 11 lut 2015, 00:07 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Ten most jest mało znany jak słusznie napisał powyżej Hrab. Warto mu się przyjrzeć lepiej. Może wspólnie coś ciekawego odnajdziemy
Odszukałem swoje zdjęcia wykonane w 2010, 2011 i 2012 roku. Kiedyś to były zimy. Brda ścięta lodem. :)


Dwa przęsła. Widok z południowego brzegu w kierunku północnym. Dwa bliźniacze przęsła
Obrazek



To samo ujęcie w kadrze pionowym. Wcześniej nie zwróciłem uwagi na lico ściany...
Obrazek
Szósty i siódmy rząd granitowych bloków. Wydaje się, że 4 granitowe kostki można wyciągnąć. Czyżby wnęki minerskie? Wydaje się, że tak.



Kolejny kadr. Tu również widoczne wnęki minerskie?
Obrazek



Tu również widoczne ruchome kostki. Szersza perspektywa
Obrazek



Kolejny kadr.
Obrazek



Przyczółek południowy
Obrazek



Widok na przeciętą rurę gazową. Ten sam kierunek co wyżej.
Obrazek



Na moście. Kierunek południowy
Obrazek



Na moście. Widok w kierunku północnym
Obrazek



Marzec 2012. Machałem wiosłami :) Widok od wschodu.
Obrazek



Kadr w kierunku północnym
Obrazek



Sierpień 2011. Widok w kierunku wschodnim. Na uwagę zasługuje sztuczny nasyp ziemny na pierwszym planie na północnym brzegu Brdy. Wygląda na sztuczny nasyp. Mógł powstać z ziemi pochodzącej z wyrównania terenu z piasku z pogłębienia rzeki.
Obrazek



Kolejny szerszy kadr. Widać dawne zakole rzeki Brdy za mostem.
Obrazek



Kierunek zachodni. Dwa zdjęcia pokazywane na Forum w temacie kolej linowa D.A.G. viewtopic.php?f=11&t=5297&hilit=kolej+linowa
Obrazek



Szerszy kadr kierunek zachodni . Doskonale widoczne zakola rzeki.
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 11 lut 2015, 06:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Tu trwa budowa wspomnianego przez Ciebie nasypu.


Załączniki:
Most na Brdzie pod Bydgoszczą w budowie.JPG
Most na Brdzie pod Bydgoszczą w budowie.JPG [ 65.1 KiB | Przeglądany 2782 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 11 lut 2015, 20:41 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Hrab pisze:
Tu trwa budowa wspomnianego przez Ciebie nasypu.


Hrab.
Jeśli na zdjęciu fabryka kauczuku jest po prawej stronie (jak zauważył Bunkier), to widok na budowę mostu jest w kierunku południowym. Fotograf stał na północnym brzegu. Jeśli tak, to "mój" nasyp jest niewidoczny po prawej stronie - jeśli nic nie pokręciłem.

Na zdjęciu NAC widać również w budowie dwa filary. Na pierwszym (bliższym) filarze widać drewniane szalunki. Na drugim szalunków brak. Konstrukcja położona dalej od fotografa jest gotowa. Jeśli są szalunki to filary muszą być wykonane z zbrojonego betonu. Następnie obłożono je ciosanym blokami granitowymi. Obecnie to ciosany granit stanowi lico.

Oglądając to zdjęcie łatwo można sobie wyobrazić ile ziemi nawieziono na nasypy z obu stron. Nie wydaje mi się aby wożono go furmankami, czy kolejką wąskotorową.
Uzasadnione jest więc postawienie tezy, że żwir/piasek wydobywano z rzeki pogłębiając tor wodny. Może nawet kruszec pochodzi z wykonanych przekopów prostujących nurt rzeki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 11 lut 2015, 21:08 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Żwir nie nadaje się do tworzenia nasypów - jest zbyt sypki, a więc teza o pogłębianiu rzeki raczej odpada.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group