Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 20 cze 2019, 23:40

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
Post: poniedziałek, 5 sty 2015, 22:23 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Chodzi tu o skrzyżowanie Kanału Bydgoskiego z Kanałem Górnonoteckim zbudowanym jako kanał zasilający Kanał Bydgoski w wodę i historię dwóch mostów w tym miejscu.
Wątek mostu w Fotozagadkach:
viewtopic.php?f=71&t=1101&start=0
Z tego co napisał w nim Mac, we wrześniu 1939 roku były jeszcze dwa mosty – jeden na kanale Bydgoskim, drugi na Górnonoteckim.
Most na Kanale Górnonoteckim był drewniany i wysadzili go na początku wojny polscy saperzy. Został on pewnie szybko odbudowany, bo widać go na zdjęciu lotniczym z 1941 roku, podobnie jak i ten stalowy. Drewniany most stał jeszcze w latach 80-tych, ale był zamknięty, gdyż groził zawaleniem.
Potem opis Maca jest dla mnie niezbyt zrozumiały, gdyż pisze on o ustawieniu stalowego mostu na Górnonoteckim (skąd się wziął?) w latach 90-tych i przestawieniu go na Bydgoski na przełomie wieków XX i XXI.
To więc mógł być wciąż ten sam XIX wieczny most, który był przed wojną na Kanale Bydgoskim, gdyż widać go na zdjęciu lotniczym jako zachowany.
Na ostatnim zdjęciu są nasypy prowadzące na nieistniejący most na Kanale Górnonoteckim, który był przed ostatnim demontażem tym samym mostem, który dziś stoi na Kanale Bydgoskim.
Czyli z tymi mostami na obu kanałach była niezła przekładanka.
Pewnie to się dokładnie z czasem wyjaśni, jak ktoś ze starych kruszyńskich lub łochowskich górali się wypowie. Albo barkarz z czasów gdy się tędy pływało.
Na starych mapach, które czasem tu wstawię, też raz był jeden most, raz dwa …


Załączniki:
Most 1.jpg
Most 1.jpg [ 189.79 KiB | Przeglądany 2238 razy ]
Most 2.JPG
Most 2.JPG [ 186.99 KiB | Przeglądany 2238 razy ]
Most 3.jpg
Most 3.jpg [ 185.2 KiB | Przeglądany 2238 razy ]
Most 4.jpg
Most 4.jpg [ 182.25 KiB | Przeglądany 2238 razy ]
Górnonotecki - 5.jpg
Górnonotecki - 5.jpg [ 137.61 KiB | Przeglądany 2238 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 6 sty 2015, 15:21 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1434
Hrab niesamowite odkrycie.

Pływałem tam kilkakrotnie, jednak nigdy w porze bez liści i traw. Na Twoich zdjęciach widać jak na dłoni. :1

Gdy roślinność jest wysoka widać niewiele.

Obrazek


Kolejne zdjęcie pokazujące większą perspektywę i dwa mosty

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 6 sty 2015, 16:09 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Rzeczywistość jest jeszcze inna. To jedna z dzikich krain dzikiego kraju. Ślady pozostawione przez dzikich ludzi.


Załączniki:
a sm.jpg
a sm.jpg [ 179.53 KiB | Przeglądany 2212 razy ]
bsm.jpg
bsm.jpg [ 179.67 KiB | Przeglądany 2212 razy ]
csm.jpg
csm.jpg [ 181.3 KiB | Przeglądany 2212 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 7 sty 2015, 17:30 
Offline
Gość

Rejestracja: poniedziałek, 25 lis 2013, 18:33
Posty: 27
Nie przypominam sobie żadnego przekładania mostu na przełomie XX i XXI wieku. Będzie już ponad 25 lat jak po okolicy się szwendam i nie byłem nigdy świadkiem jakiegokolwiek przerzucania konstrukcji. Podstawowym pytaniem byłoby tutaj "po co"? Most na Kan. Górnonoteckim prowadzi na łąki, na które o wiele lepszy dojazd mamy od strony Łochowa. Most na Kanale Bydgoskim spinał z kolei grunty w użytkowaniu jednej jednostki skarbu państwa jak pamiętam. Jeszcze w Latach 90tych i później po moście "noteckim" widać było drewniane przyczółki. Stąd nie spodziewałbym się tutaj konstrukcji stalowej.

Od końca "minionego ustroju" łąki po zachodniej stronie Kanału Noteckiego użytkuje jeden właściciel dojeżdżając tam od strony południowej.

Stąd zdaje mi się, że ta plotka, może być zwykłą mrzonką...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 7 sty 2015, 18:27 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Też wydaje mi się, że to mało prawdopodobne, żeby przekładano te mosty w dość niedanych czasach w miejscu o niewielkim znaczeniu gospodarczym przeprawiania się przez wodę. Na jakiejś podstawie jednak Mac to napisał, ale może nie pamiętał dokładnie lub miał takie czyjeś relacje.
Na załączonych mapkach z różnych czasów i zdjęciu lotniczym widać, że różnie z tymi mostami bywało. Jednak od okresu międzywojennego były dwa mosty, z których jeden w końcu zniknął, bo pewnie był stary, drewniany i się rozpadł.
Zresztą ja też pamiętam to miejsce jako miejsce dwóch mostów, z których jeden był nieprzejezdny. Pamiętam to z początku lat 90-tych lub końcówki 80-tych. Nie wiem, czy był to jeszcze most, czy przyczółki, ale coś zapamiętałem z początków zamieszkiwania na Osowej Górze (albo byłem tam np. rowerem wcześniej). Jak po iluś latach pojechałem ponownie na te łąki puszczać latawce z dzieciakami, to brakowało mi tam czegoś.
Na zdjęciu lotniczym z 1941 roku i dziś na mapach satelitarnych widać wciąż ślady danego rozwidlenia Kanału Górnonoteckiego.


Załączniki:
1850.jpg
1850.jpg [ 196.51 KiB | Przeglądany 2190 razy ]
1890.JPG
1890.JPG [ 197.32 KiB | Przeglądany 2190 razy ]
1902.jpg
1902.jpg [ 198.25 KiB | Przeglądany 2190 razy ]
1936.JPG
1936.JPG [ 195.78 KiB | Przeglądany 2190 razy ]
1940.JPG
1940.JPG [ 192.12 KiB | Przeglądany 2190 razy ]
1941.JPG
1941.JPG [ 189.53 KiB | Przeglądany 2190 razy ]
1943.JPG
1943.JPG [ 186.43 KiB | Przeglądany 2190 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 12 sty 2015, 13:04 
Offline
Gość

Rejestracja: poniedziałek, 25 lis 2013, 18:33
Posty: 27
O! Widzę, że masz dostęp do fotomap niemieckich? Jakbyś mógł to bym prosił o jakieś źródło. Zajmuję się zmianami w użytkowaniu gruntów i ich oddziaływaniem na roślinność i przydałoby mi się jako materiał do badań. Byłbym wielce wdzięczny.

A co do mostu, to w okolicy podobnie kończyły drewniane przeprawy na Rowie Pruskim. Również wciąż są widoczne na mapach, a niejednokrotnie, w trakcie badań musiałem nadrabiać kilka kilometrów do kolejnego mostu (szczególnie bliżej Nakła).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 12 sty 2015, 20:47 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Te zdjęcia lotnicze znajdziesz tu: http://staremapy.bydgoszcz.pl/ jako nakładki na mapy satelitarne.

Wątek o rozwidleniu kanału: viewtopic.php?f=101&t=3786&hilit=most


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 25 mar 2015, 20:56 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
viewtopic.php?f=71&t=1101
A już myślałem, że prędzej go zamkną z powodu przegniłych desek niż wyremontują.
Coś się chyba zmieniło w zakresie konstrukcji. Zlikwidowano zewnętrzne chodniki dla pieszych?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 28 mar 2015, 19:19 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 277
Lokalizacja: Bydgoszcz
Nic się nie zmieniło ;) Został jedynie "odnowiony".


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 28 mar 2015, 19:49 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5284
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Jesteś pewien?
Widać przecież, że z obu stron odcięto barierki przy dawnych chodnikach.
Obrazek
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 28 mar 2015, 20:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Podesty dla pieszych widoczne są w pierwszym wpisie w wątku.


Załączniki:
Most 3.jpg
Most 3.jpg [ 185.2 KiB | Przeglądany 1836 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 28 mar 2015, 21:29 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 277
Lokalizacja: Bydgoszcz
Macie rację, usunęli je :za sugerowałem się barierkami... :1 przy okazji zrobię jeszcze kilka fotek :roll:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 28 mar 2015, 23:20 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Zawszeć to trochę dało ze złomu. Ze 3 stówy? Czyli prawie tyle, co koszt demontażu. No, ale mniejszy remont i przyszła konserwacja.
No i ruch tu taki, że pieszy może się przespać na środku drogi. Ja nigdy samochodem nie przejechałem, bo albo się bałem, albo było zagrodzone. Tylko rowerem. Teraz przejadę jak droga dojazdowa obezschnie.
Ale chwała za to wszystko. Szczególnie porównując z Żelaznym Mostem na Zalewie Koronowskim.
Tam rządzi PKP. Szans na remont nie ma, póki się nieczynnego od 23 lat mostu PKP się nie pozbędzie. A oni się niczego nie pozbywają, bo nie wiedzą jak to zrobić. Albo nie chcą, bo to ich sens bytu? Więc demontują co się da, sprzedają na złom szyny i konstrukcje mostowe.
A komu można przypisać to piękne dzieło w Kruszyńcu? Gminie, czy RZGW, czy komuś innemu?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 17 lis 2016, 15:23 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Po remoncie.


Załączniki:
1 (1).JPG
1 (1).JPG [ 141.09 KiB | Przeglądany 869 razy ]
1 (2).JPG
1 (2).JPG [ 132.19 KiB | Przeglądany 869 razy ]
1 (3).JPG
1 (3).JPG [ 156.13 KiB | Przeglądany 869 razy ]
1 (7).JPG
1 (7).JPG [ 136.31 KiB | Przeglądany 869 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group