Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest środa, 19 cze 2019, 11:15

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: sobota, 3 sty 2015, 09:01 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
Miejsce specyficzne, rzeka jest tu 'rozdwojona'. Najstarsza mama jaką znam z 1600 roku pokazuje, że miejsce obecnych mostów, np. w przypadku wypraw na zachód, było omijane. Wiadomo natomiast, że budowa starego kanału i pierwszej śluzy 'miejskiej', zapewne wymusiła w tym miejscu budowę mostów.

Obrazek

Obrazek

Budowa mostów pozwoliła również, na lepsze zagospodarowanie wyspy.
Mapa z 1800 roku.

Obrazek

Taki mógł by być tam mniej więcej widok, na pierwsze mosty.


Załączniki:
pierwsze mosty.JPG
pierwsze mosty.JPG [ 31.73 KiB | Przeglądany 2847 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 3 sty 2015, 16:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Fenomenalnie zrobiłeś tę wizualizację. Odzwierciadla ona stan z mapy poniżej, czyli około 1876 roku. Wtedy szlak wodny poniżej śluzy był już nieco poszerzony.
Jak widzę na niektórych mapkach z wcześniejszego okresu, kanał żeglowny poniżej śluzy jest wąski niemal jak śluza, węższy znacznie od Młynówki.
Zawsze mnie zastanawiało, jak te barki wtedy tam się ustawiały do śluzowania. Stały w ogonku?


Załączniki:
1876.JPG
1876.JPG [ 170.09 KiB | Przeglądany 2829 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 3 sty 2015, 21:32 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
Hrab pisze:
Fenomenalnie zrobiłeś tę wizualizację.
(...)
Zawsze mnie zastanawiało, jak te barki wtedy tam się ustawiały do śluzowania. Stały w ogonku?


Teraz widzę, że pewne rzeczy mogły by być pokazane lepiej. :oops:

Pewnie stały w ogonku. Panowała tu 'pruska dyscyplina'. ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 4 sty 2015, 07:26 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
Pod koniec XIXw., w związku z częstym kłopotami, do jakich przyczyniała się stara śluza miejska, obszar ten całkowicie się zmienił. Zbudowana została nie tylko nowa śluza, (trpezowa). Zbudowano również nowe mosty, 'Jagielloński' i 'Portowy',w jednej osi, - ciągu ulicy. (Focha). Obydwa o konstrukcjach stalowych, lecz całkiem innych. Krótszy most zachodni, miał wygląd podobny do mostu Cesarskiego i możliwe, że również jak ten, powstał w stocznia braci Wulff, doskonale radzącej sobie w budowie podobnych konstrukcji. Most wschodni miał trzy poziome przęsła wsparte na dwóch filarach.


Załączniki:
mosty stalowe.JPG
mosty stalowe.JPG [ 62.23 KiB | Przeglądany 2804 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 4 sty 2015, 16:45 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Tematów "mostowych" robi się na naszym forum całe zatrzęsienie. Wysadzony most na Focha.


Załączniki:
Focha.jpg
Focha.jpg [ 51.4 KiB | Przeglądany 2794 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 4 sty 2015, 21:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
^^^ No to skoro go tutaj 'Ty' wysadziłeś, to 'ja' go zaraz naprawię... :D


Załączniki:
Komentarz: Zdjęcie naszego forumowego kolegi lumixa26
lumiks ssc sf 96.JPG
lumiks ssc sf 96.JPG [ 79.87 KiB | Przeglądany 2787 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 4 sty 2015, 22:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Mosty zostały wysadzone przez polskich saperów 4 września 1939 r. Odbudowano je prowizorycznie jeszcze w tym samym roku i służyły przez cała wojnę.
Zostały ponownie wysadzone przez Niemców 22 stycznia 1945 r.
Jak rozumiem, zdjęcia dotyczą jednego z tych przypadków, tego z 1939 roku?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 5 sty 2015, 07:08 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
^^^ Pod zdjęciem było podpisane, że w 1939.

Zachowało się sporo starych zdjęć i pocztówek, pokazujących ten właśnie, most wschodni. Jak dotąd, nie natrafiłem na zdjęcie, samego mostu zachodniego.
Jeszcze dwa ujęcia, tego mostu (wschodniego).


Załączniki:
wyostrzony.JPG
wyostrzony.JPG [ 85.87 KiB | Przeglądany 2773 razy ]
most  d.JPG
most d.JPG [ 78.24 KiB | Przeglądany 2773 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 5 sty 2015, 11:35 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Mosty w linii prostej z ulicą zostały wybudowane pomiędzy rokiem 1885, a 1890.
Most zachodni (ten nad Młynówką) nazwyał się Hafenbrücke (Portowy), a most wschodni nad szlakiem żeglownym Brdy, Wilhelmsbrücke (Most Wilhema).
Ten nad Młynówką widać poniżej w tyle na kartce pocztowej z 1903 roku i na wycinku pocztówki z 1912-go


Załączniki:
1903.JPG
1903.JPG [ 115.64 KiB | Przeglądany 2767 razy ]
Hafenbrucke 1912.JPG
Hafenbrucke 1912.JPG [ 99.98 KiB | Przeglądany 2767 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 8 sty 2015, 08:14 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
Hrab pisze:
(...)
Most zachodni (ten nad Młynówką) nazwyał się Hafenbrücke (Portowy), a most wschodni nad szlakiem żeglownym Brdy, Wilhelmsbrücke (Most Wilhema).



Celowo używam już tylko nazw 'zachodni i wschodni'. Podobnie jak Ty, pisałem kiedyś o np. zachodnim - "Portowy". Robert napisał kiedyś jednak że:

Robert Grochowski pisze:
(...)
Co do mostów w ciągu Wilhelm Strasse, to wszystko wyjaśnia fragment planu Kanału Bydgoskiego z 1899 roku. Most wschodni (obecnie Most Portowy południowy), przerzucony nad kanałem śluzowym, nosił nazwę Portowego (Hafenbrücke). Most zachodni (obecnie Most Młyński Południowy), wzniesiony na Brdzie, dzierżył nazwę Mostu Wilhelma (Wilhelmsrücke).



Wyszło na to, że 'Portowy', - to wschodni. 'Za mały jestem', by się z Robertem o to spierać. :oops:
Choć nadal bardziej pasuje mi 'Portowy", do zachodniego. :usta


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 9 sty 2015, 07:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
Z mostami, pokazanymi wyżej, na pięknej kolorowej pocztówce przez Hraba, kaleczonymi w czasie działań wojennych, ostatecznie pożegnano się na początku lat 50-tych XXw. Jednocześnie poszerzana, w wyniku wyburzeń południowych budynków wschodniej części ulica, którą przemianowano na 'Armii Czerwonej', otrzymała wtedy, nowe szerokie mosty.

(Dwa zdjęcia ze Wspominaj Bydgoszcz i jedno moje.)


Załączniki:
ws by1.JPG
ws by1.JPG [ 48.89 KiB | Przeglądany 2728 razy ]
ws by2.JPG
ws by2.JPG [ 57.91 KiB | Przeglądany 2728 razy ]
CZ. A..JPG
CZ. A..JPG [ 67.12 KiB | Przeglądany 2728 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 14 sty 2015, 19:19 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
W końcówce lat siedemdziesiątych XXw, zaczęła się po północnej stronie 'nowych mostów', dobudowa kolejnych: tramwajowego i drogowego. Po zakończeniu inwestycji, został na nie skierowany ruch pojazdów. 'Nowe' (stare) mosty południowe zostały poddane kapitalnemu remontowi.

Widok na zachodnie przęsło północne. Coś tam kombinowałem w stylu 'zdjęcie nocne'. :oops:


Załączniki:
zachodni 1.JPG
zachodni 1.JPG [ 56.57 KiB | Przeglądany 2664 razy ]
zachodni 2.JPG
zachodni 2.JPG [ 53.93 KiB | Przeglądany 2664 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 17 sty 2015, 15:11 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
W latach osiemdziesiątych XXw., 'nowe mosty', po 30-sto letniej służbie miastu, wymagały wielkiego remontu. Odsłonięto przyczółki i nadgryzione zębem czasu betonowe części przęseł. W czasie remontu pojawiła się koncepcja podwieszenia obu mostów na pylonie. We właściwych miejscach zostały wykonane odwierty i po zbadaniu gruntu i innych specjalistycznych czynnościach, niebawem miały być zbudowane pylony. Jednak po pewnym czasie, okazało się, że przęsła po naprawie, odzyskały swą odpowiednią nośność i zrezygnowano z opcji pylonów.
Pamiątką po tym etapie remontu, są szersze miejsca 'chodników', po sąsiednich, wewnętrznych stronach obu mostów.

Obrazek
Obrazek

Pylony były by zapewne o wiele niższe, niż te z 'TU' i miały by też mniejszy przekrój. Poniżej,na czerwono, są pozaznaczane miejsca, w który miały stanąć. Gdyby były podobne do tych z TU, mogło by tam teraz tak, mniej więcej wyglądać... ;)


Załączniki:
pylony1.JPG
pylony1.JPG [ 28.47 KiB | Przeglądany 2570 razy ]
pylony 2.JPG
pylony 2.JPG [ 49.45 KiB | Przeglądany 2570 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 17 sty 2015, 19:11 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Pylony stanowiłyby zarazem ciekawą bramę wjazdową na Tamkę. Można byłoby uzyskać całkiem ciekawy efekt.

Załączam dzisiejsze zdjęcia współczesnych trzech mostów. Wszystkie od dołu.
Zaciekawiło mnie wykorzystywanie elementów kratownic pod mostami jako stolików na kubki i butelki. Szczególnie pod mostami nad Młynówką, gdzie jest nisko jest bar "Pod mostem".
Ale nie zrobiłem zdjęć, by nie promować takiej kultury spożywania trunków.


Załączniki:
DSC_0624.JPG
DSC_0624.JPG [ 195.8 KiB | Przeglądany 2556 razy ]
DSC_0625.JPG
DSC_0625.JPG [ 193.5 KiB | Przeglądany 2556 razy ]
DSC_0626.JPG
DSC_0626.JPG [ 197.23 KiB | Przeglądany 2556 razy ]
DSC_0650.JPG
DSC_0650.JPG [ 197.69 KiB | Przeglądany 2556 razy ]
DSC_0651.JPG
DSC_0651.JPG [ 195.98 KiB | Przeglądany 2556 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 18 sty 2015, 14:34 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
Widok na mosty z opery.
Była okazja do zrobienia zdjęcia, ale zabrakło słońca. :n


Załączniki:
mosty sześć.JPG
mosty sześć.JPG [ 69.35 KiB | Przeglądany 2541 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 18 sty 2015, 23:56 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1434
I mój widok z dachu opery. Maj 2009

Obrazek


Druga strona mostu maj 2013. 50 metrów nad ziemią.

Obrazek

Musiałem łapać aparat który mi spadł :)
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/5/xc/w ... QXy7sX.jpg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 19 sty 2015, 07:15 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
Moje podobne ujęcie, jest (tylko) z dachu domu przy Grottgera. :D


Załączniki:
widok Ś.JPG
widok Ś.JPG [ 69.36 KiB | Przeglądany 2526 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 10 kwie 2015, 18:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
Wczoraj, przechodząc tam, miałem w pierwszej chwili wrażenie, że znów zacznie się jakiś remont mostów. sugerowały to konstrukcje pod mostami. Wychodzi jednak na to, że są tam montowane jakieś instalacje czy rury.


Załączniki:
konstrukcja 1.JPG
konstrukcja 1.JPG [ 71.4 KiB | Przeglądany 2292 razy ]
konstrukcja 2.JPG
konstrukcja 2.JPG [ 80 KiB | Przeglądany 2292 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 12 cze 2015, 06:27 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
^^^ Chodziło tam o podwieszenie rur, (ciepłociągu), do budowanego 'Nordika'.

Na SB znalazłem dwie pocztówki wschodniego mostu. Pierwsza to raczej grafika (?).
W głębi, pod mostem widać dolne wrota śluzy trapezowej, a po lewej stronie, charakterystyczny komin cegielni Neumanna. Druga pocztówka pokazuje ten sam most od strony dawnej uliczki Nad portem.
( viewtopic.php?f=67&t=7187 ) To kolorowa wersja pokazanej wcześniej pocztówki nieco wyżej. Obie są z czasów śluzy trapezowej.


Załączniki:
most F.JPG
most F.JPG [ 41.48 KiB | Przeglądany 2039 razy ]
most F1.JPG
most F1.JPG [ 50.63 KiB | Przeglądany 2039 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 30 paź 2016, 08:45 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
Zaglądałem na WB i natrafiłem tam na zdjęcia pokazujące pierwsze prace początku budowy nowych mostów na Focha.
( Możliwe, że gdybym w tym czasie nie był w wojsku, (78-80), to pewnie też bym miał kilka swoich zdjęć z budowy. ;) )


Załączniki:
WB most1.JPG
WB most1.JPG [ 89.38 KiB | Przeglądany 1142 razy ]
WB most2.JPG
WB most2.JPG [ 84.54 KiB | Przeglądany 1142 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group