Mosty kolejowe nad Brdą to zespół trzech mostów.
Na zdjęciu satelitarnym ponumerowałem je 1-2-3 licząc od centrum miasta.
Dwa mosty (1 i 2) ceglane i jeden żelbetowy (3).
Pierwszy most z cegieł (ten od strony centrum) jest najstarszy i powstał w związku z początkiem kolei w Bydgoszczy, czyli budową Pruskiej Kolei Wschodniej. Rozpoczęto jego budowę w 1848 roku, a pierwszy pociąg przejechał po nim w roku 1851. Pruska Kolej Wschodnia, to była linia, a potem cała sieć linii kolejowych, której zadaniem było łączenie Berlina przez Prusy Zachodnie (czyli tereny tutejsze) z Prusami Wschodnimi.
Drugi most z cegieł (środkowy) oddano w 1872 roku w związku z budową linii w kierunku Inowrocławia. Istotą sprawy i przyczyną jego budowy było powstawanie wtedy w Bydgoszczy stacji węzłowej i konieczność bezkolizyjnego krzyżowania się linii kierunków wschód - zachód i północ -południe.
O takich krzyżówkach na węzłach kolejowych jest wątek:
viewtopic.php?f=96&t=4811&hilit=w%C4%99ze%C5%82+kolejowy#p28738Trzeci most – żelbetowy – doprowadza tory do stacji towarowej znajdującej się zaraz za stacją Bydgoszcz Główna (za mostami), wzdłuż Nadrzecznej, do skrzyżowania z Grunwaldzką.
W Wikipedii można wyczytać
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_kole ... Bydgoszczy , że powstał w 1895 roku. Jednak warto zweryfikować tę datę, gdyż nie ma tego mostu na kilku późniejszych mapach.
Wśród zamieszczonych ilustracji ciekawostką jest litografia Juliusa Gretha z 1853 r. Most jest na niej wyższy. Czy może tak podniesiono z czasem poziom rzeki, czy też jest to rodzaj impresji twórczej?
Natomiast rozwidlenie rzeki przez mostem rzeczywiście istniało. W rzeczywistości po lewej stronie ryciny jest tylko wąska, ślepa zatoczka, widoczna na starych mapach.
Swoją drogą, ten teren i bieg rzeki przed budową mostów wyglądały zupełnie inaczej.