Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest wtorek, 17 wrz 2019, 04:21

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2
Autor Wiadomość
Post: środa, 4 lut 2015, 15:12 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
Posty: 531
Lokalizacja: Wtelno / Czyżkówko / Bartodzieje
BYDZIAK 1958 pisze:
No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.
most3.JPG (67.18 KiB) Przeglądany 330 razy

szczepan522 pisze:
Mnie zastanawia cały czas co to jest za wieża którą widać na niej (mam pewne przypuszczenia ale niczym nie potwierdzone). Gdybyście podali mi dokładną datę, lub chociaż przybliżoną powstania tejże pocztówki.


Załącznik:
s.jpg
s.jpg [ 51.76 KiB | Przeglądany 2347 razy ]

Toż to sygnał triangulacyjny. Pewnie postawiony na okoliczność budowy mostu.

_________________
pozdrawiam znad kaszty

http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 lut 2015, 18:37 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Andrzej pisze:
W książce "Węzeł kolejowy Bydgoszcz" znalazłem (str. 81 i 84), że budowę wspomnianego mostu rozpoczęto pod koniec 1913 r., a ukończono w listopadzie 1915 r. Powodem budowy była konieczność przeniesienia linii z Szubina (uruchomionej w październiku 1895 r.), w związku z budową drugiego toru do Inowrocławia.

Ta data jest pewnie prawidłowa i potwierdza powód braku mostu na mapach między datą podawaną mylnie w Wikipedii, a rokiem 1913, gdy zaczęto go budować. Ponadto, gdyby to był rok 1895, to byłby to jeden z pierwszych mostów żelbetowych świata i byłby z tego znany.
Czy ten most jest zabytkiem?
Zwróćcie uwagę na pokazane na zdjęciu karygodne zaniedbania kolejarzy, które skrócą żywot tego mostu o dziesiątki lat. Woda swobodnie wpływa w wewnętrzne szczeliny i rozsadza żelbetową konstrukcję. Tymczasem zabezpieczenie przy tym zjawiskiem jest niezwykle proste i bardzo tanie. Tylko trzeba sobie most przynajmniej raz w roku obejrzeć od dołu, a nie tylko z okna pociągu.
W każdej firmie należy prowadzić książki obiektów i robić coroczne i pięcioletnie przeglądy płacąc fachowcom za nie. Do tego kominiarskie i elektryczne. Wszelkie usterki zaraz trzeba usuwać. Jak nie zrobisz przeglądu lub nie usuniesz usterek, to zapłacisz mandat. A jak się zawali komuś na głowę, to pójdziesz siedzieć.
Ale PKP to w naszych dzisiejszych czasach inny świat. Na pewno nie Trzeci. Tam ludzie są biedni i dbają o to co mają. Więc który?


Załączniki:
bet vc.jpg
bet vc.jpg [ 178.28 KiB | Przeglądany 2339 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 21 lut 2015, 08:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Ciekawostka z planu z 1904 roku. Są dwa mosty kolejowe.
Jest też wizja rozbudowy dzielnicy w ramach której jest nowy most drogowy.
Jest to w pewnym przybliżeniu moja własna wizja trasy drogowo – tramwajowej do dworca głównego. Wybudowano ją gdzie indziej i tylko tramwajową.


Załączniki:
1904.JPG
1904.JPG [ 182.18 KiB | Przeglądany 2247 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 21 lut 2015, 10:35 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 277
Lokalizacja: Bydgoszcz
zecer pisze:
Toż to sygnał triangulacyjny. Pewnie postawiony na okoliczność budowy mostu.


Wszystko się zgadza i miałem nadzieję że jakieś pozostałości po wieży triangulacyjnej pozostały. Niestety po głębszej analizie tego zdjęcia (pocztówki) dochodzę do wniosku że punkt ten został zniszczony przy przebudowie koryta Brdy. 100% pewności nie mam, ponieważ ostatnio natrafiłem na punkt który jest w bliskim położeniu tejże wieży. Wszystkie oznaczenia na kamieniu wskazują na "trygonometr" niestety punkt jest II klasy więc teoretycznie nie może nim być choć nie można powiedzieć że nim nie był... Muszę zebrać się w sobie i sprawdzić to dokładnie :1

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 1 mar 2015, 08:03 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6134
Hrab pisze:
(...)
Trzeci most – żelbetowy – doprowadza tory do stacji towarowej znajdującej się zaraz za stacją Bydgoszcz Główna (za mostami), wzdłuż Nadrzecznej, do skrzyżowania z Grunwaldzką.
W Wikipedii można wyczytać http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_kole ... Bydgoszczy , że powstał w 1895 roku. Jednak warto zweryfikować tę datę, gdyż nie ma tego mostu na kilku późniejszych mapach.



To właśnie jedna z takich map z 1900r. Na niej są również pokazane tylko dwa mosty.


Załączniki:
dwa mosty.JPG
dwa mosty.JPG [ 101.87 KiB | Przeglądany 2187 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 1 mar 2015, 08:16 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 277
Lokalizacja: Bydgoszcz
BYDZIAK 1958 pisze:
To właśnie jedna z takich map z 1900r. Na niej są również pokazane tylko dwa mosty.


Widać na niej również projektowane "wyprostowanie" Brdy na tym odcinku.

Masz gdzieś większy kawałek mapy w tejże rozdzielczości ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 1 mar 2015, 09:01 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6134
Miałem do niej link. Chyba go właśnie znalazłem, ale jest już nie aktywny. Mapa tak mi się podobała, że te kilka lat temu, gdy ją pierwszy raz zobaczyłem, kawałek po kawałku 'printscrinowałem' i złożyłem w całość. :oops: Mogę ci ją wysłać. :idea:
Pokazuje taki oto obszar:


Załączniki:
mapa.JPG
mapa.JPG [ 41.92 KiB | Przeglądany 2182 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 1 mar 2015, 15:54 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 277
Lokalizacja: Bydgoszcz
Poproszę na m@ila ;) jest w świetnej rozdzielczości (mam nadzieję) i bardzo dokładna... Bardzo mnie zainteresowała...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 2 mar 2015, 17:26 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 12 kwie 2009, 23:00
Posty: 289
Lokalizacja: Bydgoszcz (Fordon)
Przyłączam się do prośby o mapę :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 3 mar 2015, 06:42 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6134
^^^ To podobnie jak szczepan522, podeślij mi swego 'meila'. :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 12 lip 2015, 20:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
W sprawie erozji betonowej konstrukcji mostu przeprowadziłem taką małą prywatną interwencję.
Odpowiedź na zdjęciu. Podobno wszystko jest OK. Cóż, ja się nie znam.
Może są na Forum jacy fachowcy od konstrukcji żelbetowych i się wypowiedzą dla uspokojenia miłośników starych mostów. Bo ja mam wątpliwości.
Chodzi o to zjawisko cieknącego kanalikami wewnątrz konstrukcji strumyka z topniejącego lodu: viewtopic.php?f=103&t=7065&start=20#p54674
oraz widoczne na wierzchu zbrojenie, które „wyszło” pooddychać wskutek skruszenia się warstwy betonu.


Załączniki:
Przechwytywanie.JPG
Przechwytywanie.JPG [ 43.63 KiB | Przeglądany 1873 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 5 lis 2016, 20:49 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Widok z mostów. Widoczna łaźnia rzeczna. Widoczny zasypany port drzewny. W tym rejonie miał być most drogowy pokazany na planie w jednym ze wcześniejszych wpisów.


Załączniki:
Z mostów widok — v.JPG
Z mostów widok — v.JPG [ 118.22 KiB | Przeglądany 1404 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 13 lis 2016, 18:20 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Mapka z projektem lokalizacji mostów:
http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?i ... &lp=14&QI=
Co ciekawe, wydana dopiero w 1876-1877 r.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 14 lis 2016, 08:56 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
Posty: 531
Lokalizacja: Wtelno / Czyżkówko / Bartodzieje
Hrab pisze:
Mapka z projektem lokalizacji mostów:
http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?i ... &lp=14&QI=
Co ciekawe, wydana dopiero w 1876-1877 r.

To nie projekt tylko zaznaczenie położenia mostów nienależących do gminy, a będących własnością Królewskich Kolei Wschodnich.

_________________
pozdrawiam znad kaszty

http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 14 lis 2016, 09:11 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
No tak. Pewnie jest jak piszesz.Mapa jest ponad 20 lat starsza niż mosty. Mylące jest niezaznaczenie na niej linii kolejowej, torowisk dworca i wszelkiej infrastruktury kolejowej. Ciekawe czemu - pewnie jakieś przepisy z tego okresu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 14 lis 2016, 15:59 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
Posty: 531
Lokalizacja: Wtelno / Czyżkówko / Bartodzieje
Raczej to, że za podziały gruntów / nanoszenie obiektów na kolei odpowiadały koleje.
Pewnie miały swoje mapy (koleje).
Tak samo na mapie nie masz zaznaczonych terenów znajdujących się poza terenem miasta (nad czym ubolewam).

_________________
pozdrawiam znad kaszty

http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group