Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest środa, 19 cze 2019, 01:14

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: poniedziałek, 29 gru 2014, 21:00 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Mosty kolejowe nad Brdą to zespół trzech mostów.
Na zdjęciu satelitarnym ponumerowałem je 1-2-3 licząc od centrum miasta.
Dwa mosty (1 i 2) ceglane i jeden żelbetowy (3).
Pierwszy most z cegieł (ten od strony centrum) jest najstarszy i powstał w związku z początkiem kolei w Bydgoszczy, czyli budową Pruskiej Kolei Wschodniej. Rozpoczęto jego budowę w 1848 roku, a pierwszy pociąg przejechał po nim w roku 1851. Pruska Kolej Wschodnia, to była linia, a potem cała sieć linii kolejowych, której zadaniem było łączenie Berlina przez Prusy Zachodnie (czyli tereny tutejsze) z Prusami Wschodnimi.
Drugi most z cegieł (środkowy) oddano w 1872 roku w związku z budową linii w kierunku Inowrocławia. Istotą sprawy i przyczyną jego budowy było powstawanie wtedy w Bydgoszczy stacji węzłowej i konieczność bezkolizyjnego krzyżowania się linii kierunków wschód - zachód i północ -południe.
O takich krzyżówkach na węzłach kolejowych jest wątek: viewtopic.php?f=96&t=4811&hilit=w%C4%99ze%C5%82+kolejowy#p28738
Trzeci most – żelbetowy – doprowadza tory do stacji towarowej znajdującej się zaraz za stacją Bydgoszcz Główna (za mostami), wzdłuż Nadrzecznej, do skrzyżowania z Grunwaldzką.
W Wikipedii można wyczytać http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_kole ... Bydgoszczy , że powstał w 1895 roku. Jednak warto zweryfikować tę datę, gdyż nie ma tego mostu na kilku późniejszych mapach.
Wśród zamieszczonych ilustracji ciekawostką jest litografia Juliusa Gretha z 1853 r. Most jest na niej wyższy. Czy może tak podniesiono z czasem poziom rzeki, czy też jest to rodzaj impresji twórczej?
Natomiast rozwidlenie rzeki przez mostem rzeczywiście istniało. W rzeczywistości po lewej stronie ryciny jest tylko wąska, ślepa zatoczka, widoczna na starych mapach.
Swoją drogą, ten teren i bieg rzeki przed budową mostów wyglądały zupełnie inaczej.


Załączniki:
mosty 3.JPG
mosty 3.JPG [ 197.18 KiB | Przeglądany 2105 razy ]
Most_kolejowy_1851_r_-_Julius_Greth.jpg
Most_kolejowy_1851_r_-_Julius_Greth.jpg [ 96.5 KiB | Przeglądany 2105 razy ]
Jasna 2.JPG
Jasna 2.JPG [ 197.58 KiB | Przeglądany 2105 razy ]
żelbet.JPG
żelbet.JPG [ 170.28 KiB | Przeglądany 2105 razy ]
1908.JPG
1908.JPG [ 127.13 KiB | Przeglądany 2105 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 30 gru 2014, 18:38 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Na przełomie lat 30-tych moja babcia Helena (na pierwszym planie, w centrum, w jasnym płaszczu, urodę mam po niej) zrobiła sobie zdjęcie wraz z grupą przyjaciół, na tle żelbetowego mostu. Na bramie widoczne uskrzydlone koło lokomotywy, uzyskane w spadku po Prusakach, godło kolei państwowych. Na moście widoczna lokomotywa.


Załączniki:
Helena, babcia setha..jpg
Helena, babcia setha..jpg [ 56.93 KiB | Przeglądany 2080 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 30 gru 2014, 18:49 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.
W latach siedemdziesiątych, zdarzało mi się jeździć pociągiem do Żnina. Z czwartego, (obecnie piątego), peronu, pociąg wyruszał w swą trasę, po tym właśnie betonowym moście.


Załączniki:
most3.JPG
most3.JPG [ 67.18 KiB | Przeglądany 2078 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 30 gru 2014, 20:00 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 277
Lokalizacja: Bydgoszcz
BYDZIAK 1958 pisze:
No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.


Mnie zastanawia cały czas co to jest za wieża którą widać na niej (mam pewne przypuszczenia ale niczym nie potwierdzone). Gdybyście podali mi dokładną datę, lub chociaż przybliżoną powstania tejże pocztówki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 30 gru 2014, 20:07 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
^^^ Ja nie znam daty powstania pocztówki. Ale obstawiam środek okresu międzywojennego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 30 gru 2014, 20:19 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 3 mar 2014, 13:58
Posty: 170
szczepan522 pisze:
BYDZIAK 1958 pisze:
No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.


Mnie zastanawia cały czas co to jest za wieża którą widać na niej (mam pewne przypuszczenia ale niczym nie potwierdzone). Gdybyście podali mi dokładną datę, lub chociaż przybliżoną powstania tejże pocztówki.


Mniej więcej 1939-1945

_________________
https://www.facebook.com/StaraBydgoszcz


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 31 gru 2014, 14:37 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
W dawnym technicznym czasopiśmie budowlanym znalazłem rysunki podobnego mostu z tamtych czasów. Można zobaczyć co kryje się w środku, gdzie da się dojść przez okrągłe otwory.
Ciekawie wyglądają te fundamenty z głazów.


Załączniki:
1862 most podobny.JPG
1862 most podobny.JPG [ 64.03 KiB | Przeglądany 2043 razy ]
komory.JPG
komory.JPG [ 158.54 KiB | Przeglądany 2043 razy ]
Przekrój.JPG
Przekrój.JPG [ 130.52 KiB | Przeglądany 2043 razy ]
Fundament.JPG
Fundament.JPG [ 80.59 KiB | Przeglądany 2043 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 31 gru 2014, 20:05 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
^^^ Bardzo ciekawie to wygląda. Zreszta sama budowa, też rzucała sporo wyzwań.

StaraBydgoszcz pisze:

Mniej więcej 1939-1945


W okupację raczej nie spotykało się u nas pocztówek 'polskojęzycznych'. Ja nadal zakładam, że to połowa okresu międzywojennego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 31 gru 2014, 21:11 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 3 mar 2014, 13:58
Posty: 170
A co jeśli pocztówkę wydano przed wrześniem 1939?

_________________
https://www.facebook.com/StaraBydgoszcz


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 1 sty 2015, 08:25 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
StaraBydgoszcz pisze:
A co jeśli pocztówkę wydano przed wrześniem 1939?


^^^
To tym bardziej znaczy, że pokazuje ona widok z okresu 'międzywojennego'. :1


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 1 sty 2015, 10:45 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 277
Lokalizacja: Bydgoszcz
Jak faktycznie wyglądała sprawa z poziomem wody ? Nie zachowały się żadne "wizualne" pozostałości po budowie (lub też z budowy) mostów ? Tak znaczący obiekt musiał mieć swoje odzwierciedlenie w twórczości lokalnych pasjonatów/artystów... No i ostanie dlaczego nie wysadzili mostu podczas wojny ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 1 sty 2015, 12:39 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
Poziom wody zaczął tam być mniej więcej stały, od czasu spiętrzenia jej, po zbudowania jazów i śluz w rejonie styku kanału i Brdy w obecnym centrum miasta.
Ja do tej pory nie natrafiłem na widoki budowy tych mostów.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 2 sty 2015, 15:19 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Poziom wody prawdopodobnie nieco się zmienił w związku z modernizacją drogi wodnej na tym odcinku w okresie budowy nowego kanału. Ale nie sądzę, żeby to była bardzo istotna zmiana.
Nawiązując do wspomnianego tematu wysadzenia mostu, to przęsło jednego z mostów ceglanych (tego nr 1, przez który można było wjechać pociągiem od strony Piły) było wysadzone przez polskich saperów w 1939 roku. Natomiast w 1945 roku mosty były zaminowane przez Niemców, lecz nie wysadzono ich dzięki kolejarzom i saperom Warszawskiej Brygady Saperów (czy gdzieś jest ta historia dokładniej opisana?).
Mosty były konstrukcyjnie przygotowane do gruntownego wysadzenia. Posiadały (i posiadają) specjalne komory minerskie – na zdjęciach i w tym wątku: viewtopic.php?f=71&t=5265&hilit=minerskie
Ponadto można do zaminowania wykorzystać pokazane na rysunkach kanały rewizyjne i odwodnienia.
Myślę, że z tych komór u podstaw mostów w 1939 roku nie skorzystano z uwagi na świadomość, że wysadzając mosty w ten sposób, uniemożliwi się ich odbudowę i trzeba będzie budować nowe.
A zakładano, że wojna nie potrwa długo.


Załączniki:
Filary środkowe 1.JPG
Filary środkowe 1.JPG [ 195.23 KiB | Przeglądany 1955 razy ]
Komory środkowe 2.jpg
Komory środkowe 2.jpg [ 187.28 KiB | Przeglądany 1955 razy ]
komory w żelbetowym.JPG
komory w żelbetowym.JPG [ 192.93 KiB | Przeglądany 1955 razy ]
Kucie od Żeglarskiej.JPG
Kucie od Żeglarskiej.JPG [ 194.18 KiB | Przeglądany 1955 razy ]
Otwór rew. komory.JPG
Otwór rew. komory.JPG [ 191.84 KiB | Przeglądany 1955 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 3 sty 2015, 07:00 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6085
Ślad po wspomnianej wyrwie, pod lokomotywą.
(fotka z netu)


Załączniki:
plomba.JPG
plomba.JPG [ 85.87 KiB | Przeglądany 1934 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 4 sty 2015, 21:40 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 441
szczepan522 pisze:
BYDZIAK 1958 pisze:
No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.


Mnie zastanawia cały czas co to jest za wieża którą widać na niej (mam pewne przypuszczenia ale niczym nie potwierdzone). Gdybyście podali mi dokładną datę, lub chociaż przybliżoną powstania tejże pocztówki.


Ta konstrukcja, to wieża triangulacyjna, czyli w tym czasie prowadzono jakieś poważne pomiary, możliwe że związane budową elektrowni.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 5 sty 2015, 11:04 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Mosty na zdjęciu wykonanym wczoraj. Zdjęcie zamurowanej wyrwy w moście nr 1.
Pod mostem żelbetowym widoczny jego pogarszający się stan.
Ogólnie mostom przydałby się jakiś remont odświeżający, ale na kolei działa to tak, że robią cokolwiek dopiero jak się całkiem zawala.


Załączniki:
1.JPG
1.JPG [ 197.34 KiB | Przeglądany 1900 razy ]
2.JPG
2.JPG [ 195.6 KiB | Przeglądany 1900 razy ]
3.JPG
3.JPG [ 198.95 KiB | Przeglądany 1900 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 5 sty 2015, 14:11 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Hrab pisze:
Myślę, że z tych komór u podstaw mostów w 1939 roku nie skorzystano z uwagi na świadomość, że wysadzając mosty w ten sposób, uniemożliwi się ich odbudowę i trzeba będzie budować nowe.
A zakładano, że wojna nie potrwa długo.


Jaką masz pewność, że te otwory powstały w roku 1939, a nie w 1945 ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 5 sty 2015, 16:22 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1697
Opisałem to kiedyś w tym wątku: viewtopic.php?f=71&t=5265&hilit=minerskie
Te komory są prawdopodobnie wykonane w czasie budowy mostów. Taki był kiedyś standard dla mostów. Nie były one jednak objęte oficjalną dokumentacją techniczną mostu, lecz tajną dokumentacją wojskową. Nad każdą budową ważnego mostu czuwał dodatkowo wojskowy inspektor budowlany. Komory były tak zamaskowane, że nie było ich widać. Tylko wojskowi wiedzieli, gdzie trzeba puknąć młotem.
Nieoryginalne jest w wielu miejscach ich ponowne zamurowanie, które jest widoczne i świadczy o tym, że były otwierane. Niektóre jednak nie były otwierane przez całkowite rozkucie ścianki maskującej, lecz mają wyjęte pojedyncze cegły, prawdopodobnie celem sprawdzenia wnętrza.
Te otwierane w całości, a potem zamurowane, mogły być zaminowane w 1945 roku.
Warto obejrzeć sobie dokładnie wszystkie filary, a te w wodzie z użyciem lornetki, żeby nabrać poglądu na ten temat.
Więcej można by dowiedzieć się na temat tego konkretnego przypadku, gdyby dotrzeć do wspomnień kolejarzy lub raportu saperskiego z rozminowania w 1945 roku.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 5 sty 2015, 16:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1434
Hrab zaskoczyłeś mnie tymi zamurowaniami po komorach minerskich. Przepływałem tam wielokrotnie. Nie zwróciłem na to uwagi. Masz oko! :1


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 lut 2015, 14:52 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 12 kwie 2009, 23:00
Posty: 288
Lokalizacja: Bydgoszcz (Fordon)
Hrab pisze:
Trzeci most – żelbetowy – doprowadza tory do stacji towarowej znajdującej się zaraz za stacją Bydgoszcz Główna (za mostami), wzdłuż Nadrzecznej, do skrzyżowania z Grunwaldzką.
W Wikipedii można wyczytać http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_kole ... Bydgoszczy , że powstał w 1895 roku. Jednak warto zweryfikować tę datę, gdyż nie ma tego mostu na kilku późniejszych mapach.


W książce "Węzeł kolejowy Bydgoszcz" znalazłem (str. 81 i 84), że budowę wspomnianego mostu rozpoczęto pod koniec 1913 r., a ukończono w listopadzie 1915 r. Powodem budowy była konieczność przeniesienia linii z Szubina (uruchomionej w październiku 1895 r.), w związku z budową drugiego toru do Inowrocławia.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group