Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 22:53

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 187 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następna
Autor Wiadomość
Post: środa, 8 kwie 2015, 09:26 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 8 lip 2014, 04:43
Posty: 14
Kolejny bydgoski statek tym razem holownik GENITIV na slipie w Kapuściskach, obok "łańcuchowiec".


Załączniki:
Genitiv.jpg
Genitiv.jpg [ 130.18 KiB | Przeglądany 5236 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 15 kwie 2015, 05:38 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Pierwszy raz zobaczyłem ją 'na żywo'. Wygląda na to, że będzie sporą konkurencją dla Słoneczników.


Załączniki:
Nowa Ondyna.JPG
Nowa Ondyna.JPG [ 111.87 KiB | Przeglądany 5168 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 15 kwie 2015, 10:26 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
Posty: 531
Lokalizacja: Wtelno / Czyżkówko / Bartodzieje
A ja nawet się nią przepłynąłem. Panoramiczne okna. Luksusy w środku. Skórzane fotele, klima, barek, taras słoneczny.
Na razie kręciła się od wyspy do Krakowskiej.
Z tego co właściciel (?) mówił, ma pływać do Brdyujścia a nawet dalej.

_________________
pozdrawiam znad kaszty

http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 15 kwie 2015, 19:56 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
odkryty pokład na plus

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 26 kwie 2015, 21:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
W ręce wpadła mi unikatowa kolekcja kilkudziesięciu zdjęć nigdy wcześniej nie publikowanych w całości. Zdjęcia są wyjątkowe! Nigdy wcześniej ich w całości nie widziałem, choć kilka z nich są mi znane. Oszukanie autora okazało się łatwe. W "branży" zdjęcia są znane.

Pokazują niepowtarzalny klimat rzeki z miastem w tle lat 60-tych, 70-tych i początku lat 80-tych, zatrzymany na światłoczułej kliszy. Autorem zdjęć jest bydgoski fotograf Czesław Zych.
Zdjęcia które będę sukcesywnie pokazywał otrzymałem od wdowy po Czesławie Zych Pani Marii Zych. Zdjęcia publikuję za jej zgodą. W tym miejscu chcę serdecznie podziękować Pani Marii, że zgodziła się ze mną spotkać i pozwoliła na ich publikację.

Zdjęcia przywrócił do ponownego życia Tomek Izajasz kustosz Muzeum Kanału Bydgoskiego, który fizycznie zeskanował negatywy i oryginały cyfrowe przechowuje w archiwum muzeum.

Przywracając zdjęcia należy przywrócić wiedzę o Autorze zdjęć który zmarł w 2000 roku.
Nota biograficzna o autorze zdjęć.

Czesław Zych (1930 – 2000) urodził się w Nowem nad Wisłą, mgr inż., absolwent Wydziału Budownictwa Wodnego Politechniki Gdańskiej. W l. 1957-1959 asystent w Akademii Rolniczo – Technicznej (ob. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski) w Olsztynie. Następnie długoletni pracownik Wojewódzkiej Pracowni Planów Regionalnych i Wojewódzkiego Biura Planowania Przestrzennego w Bydgoszczy. Działał w Bydgoskim Towarzystwie Fotograficznym i był jego sekretarze w latach 1970 -1970-1978. Uczestniczył i publikował w wielu wystawa fotograficznych organizowanych przez BTF zdobywając liczne nagrody. Prowadził prelekcje związane z fotografią dla dzieci i młodzieży w pracowni przy Bydgoskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. W 1989 roku został uhonorowany medalem Prezydenta Miasta Bydgoszczy za wybitne osiągnięcia w upowszechnianiu Kultury i Sztuki. Był miłośnikiem polskich gór. Fascynowała go przyroda Borów Tucholskich i Kaszub. Prężnie działał w Polskim Towarzystwie Krajoznawczo - Turystycznym. Podczas pieszych wędrówek robił zdjęcia krajobrazów, które pokazywał na licznych wystawach. Szczególne cenne zbiory Czesława Zycha związane są z Bydgoskim Węzłem Wodnym. To z jego fotografii wiemy jak wyglądało w mieście zasypanie odcinaka Starego Kanału Bydgoskiego i śluz. Pozostawił po sobie setki fotografii miasta. Pochowany na cmentarzy Starofarnym w Bydgoszczy.


Czesław Zych fotografował w większości statki i barki pływające po Brdzie i cumujące przy brzegach. Spacerował w okolicach obecnych mostów Solidarności, centrum miasta i Babiej Wsi. To stamtąd pochodzi większość jego zdjęć. Sfotografował nawet akcję ratunkową wydobywania zatopionego holownika przy Rybim Rynku.

To unikatowe kadry wykonane we wszystkich porach roku, często o poranku w drodze do pracy do której często chodził z aparatem. Bydgoszcz o poranku sprzed pół wieku na czarno-biełej fotografii wygląda tajemniczo i ospale. Zobaczcie jedyny w swoim rodzaju album zdjęć ilustrujący krajobraz rzeki z miastem w tle, który zniknął na początku lat 90 – tych ubiegłego wieku. Odszedł do historii razem z bogatą historią żeglugi śródlądowej w Bydgoszczy.


Obrazek
Po prawej stronie to barka z napędem typ BM-500 pojawiła się na Brdzie na początku lat 60-tych XX. Żegluga Bydgoska zamówiła te nowoczesne jednostki w stoczni rzecznej w Płocku. Wobec wzrastających zadań przewozowych na rzekach Odrze i Wiśle konieczne było uzupełnienie stanu środków transportu wodnego o nowy typ statku rzecznego. Statek do przewozów towarowych był zbudowany w oparciu o nowe metody technologiczne i zaprojektowany w drugiej połowie lat pięćdziesiątych. Barka popularnie zwana BM-ką była wówczas obiektem, który w zasadniczy sposób zwiększał intensywność przewozów żeglugi na drogach wodnych kraju (Odra i Wisła) oraz Europy zachodniej.
Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Barki bez napędu własnego na postoju na tzw. „obracance” na wysokości mostu Esperanto. Widok w kierunku zachodnim w górę rzeki. W głębi zbiorniki gazu na terenie gazowni bydgoskiej.
Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Barka bez napędu Ż–2107 (ex Irena) i inne na „zimowisku” przycumowane na Babiej Wsi. Barki w czasie zimy były zamieszkałe przez rodziny szyperskie. Na jednej z nich z komina wydobywa się dym. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Ż-4020, Ż-2111(ex. Tamara, ex. Charlotte). Zimowisko barek na zakolu Brdy poniżej dzisiejszych mostów Solidarności. Zimą barki służyły jako pływające magazyny . W ich ładowniach przechowywano zboża, lub cukier. Barki były zimą zamieszkane przez załogi. Widoczny na zdjęciu wykuty przerębel służył do pobierania wody. Na zdjęciu sześć barek przez dziesiątki lat tworzyły stały element krajobrazu. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Popularna kanałówka po rozładunku zboża przy Młynach Rothera.
Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 27 kwie 2015, 21:06 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Pierwsze zdjęcie od góry. Uzupełniam opis.
Na uwagę zasługuje barka bez napędu Ż–2115. To ex Lemara która powróciła na swoje miejsce historii jako Lemara.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 28 kwie 2015, 05:47 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Nie pasuje mi opis miejsca drugiego zdjęcia. Uważam, że te barki cumują, za mostem Bernardyńskim. W błąd wprowadza 'zniknięcie' w kadrze, widocznego na trzecim zdjęciu budynku przy gazowni. Mógł zostać przysłonięty przez np drzewa. Był bliżej rzeki. Ale zbiorniki gazu, dla tego ujęcia, 'się zgadzają'. Węższy, wyższy bliżej Jagiellońskiej jest z lewej, a niższy, o większej średnicy, jest z jego prawej strony.


Załączniki:
Komentarz: Jedno z miejsc cumowania barek - tego z drugiego zdjęcia.
cumowanie.JPG
cumowanie.JPG [ 41.74 KiB | Przeglądany 5029 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 30 kwie 2015, 20:38 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Przy opisywaniu kilkudziesięciu zdjęć miałem trochę problemów. Uwagi Wasze będą zawsze cenne.
Zdjęcie przy którym Bydziak miał wątpliwości, ja miałem je również.
Jednak upieram się przy swojej wersji.
Zdjęcie - precyzując - zostało zrobione na lewem brzegu na wysokości dworca PKS. Proszę spojrzeć na doczepioną łódkę za rufą. Łódka zgodnie z nurtem "płynie" w dół rzeki, czyli od rufy w dół. Czyli barki muszą się znajdować po prawym brzegu rzeki ustawione w kierunku zachodnim, czyli dziobem w górę rzeki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 30 kwie 2015, 23:34 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
według mnie trzecie zdjęcie jest zrobione bliżej kładki Esperanto niż drugie. Uważam że Bydziak ma rację, że drugie zdjęcie zostało zrobione przy Moście Bernardyńskim.

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 1 maja 2015, 14:39 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Maciej Kulesza pisze:
(...)
Zdjęcie - precyzując - zostało zrobione na lewem brzegu na wysokości dworca PKS. Proszę spojrzeć na doczepioną łódkę za rufą. Łódka zgodnie z nurtem "płynie" w dół rzeki, czyli od rufy w dół. Czyli barki muszą się znajdować po prawym brzegu rzeki ustawione w kierunku zachodnim, czyli dziobem w górę rzeki.


Ta pierwsza łódka, (od lewej), jak na moje oko, to 'napiera' na barkę. Mimo, że prąd wody jest w tym zakolu minimalny. Drugą, też nieco 'poniosło'. Trzecia, jeszcze dalej, nawet 'pcha się' przed barkę. Wskazywało by to jednak na prawy brzeg. 8-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 2 maja 2015, 12:21 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
BYDZIAK 1958 pisze:
(...)
W błąd wprowadza 'zniknięcie' w kadrze, widocznego na trzecim zdjęciu budynku przy gazowni. Mógł zostać przysłonięty przez np drzewa. Był bliżej rzeki.
(...)


Wydłużyłem wczoraj mały spacerek i dotarłem do miejsca, w którym stał kiedyś pan Zych.
Wspomniany budynek wygląda dzisiaj inaczej. I rzeczywiście, przed dojściem do tego miejsca, jest jeszcze widoczny. (To ten w lewym dolnym rogu.) Ale gdy już staniemy w domniemanym miejscu, to budynek zniknie, zasłonięty drzewami.


Załączniki:
budynek w tle.JPG
budynek w tle.JPG [ 85.57 KiB | Przeglądany 4923 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 4 maja 2015, 14:16 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
BYDZIAK 1958 pisze:
Maciej Kulesza pisze:
(...)
Zdjęcie - precyzując - zostało zrobione na lewem brzegu na wysokości dworca PKS. Proszę spojrzeć na doczepioną łódkę za rufą. Łódka zgodnie z nurtem "płynie" w dół rzeki, czyli od rufy w dół. Czyli barki muszą się znajdować po prawym brzegu rzeki ustawione w kierunku zachodnim, czyli dziobem w górę rzeki.


Ta pierwsza łódka, (od lewej), jak na moje oko, to 'napiera' na barkę. Mimo, że prąd wody jest w tym zakolu minimalny. Drugą, też nieco 'poniosło'. Trzecia, jeszcze dalej, nawet 'pcha się' przed barkę. Wskazywało by to jednak na prawy brzeg. 8-)



Bydziak przekonałeś mnie. Masz rację i masz oko!
Jest tak jak piszesz. Teraz nawet widzę załamanie wody. Wszystko się zgadza.
Dziękuję


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 4 maja 2015, 18:02 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
chodziło Wam o to zdjęcie z widocznymi zbiornikami gazowni? W jaki sposób miały by się one znaleźć na południowym brzegu (stary/błędny opis zdjęcia) :?

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 maja 2015, 20:28 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Kolejna seria zdjęć Czesława Zycha

Rzadko spotykany kadr tego miejsca.
Obrazek
Barki bez napędu Ż-2011 i Ż – 3045 cumują na zakolu Brdy, poniżej dzisiejszych mostów Solidarności. Po lewej podmywany brzeg który każdego roku osuwał się do rzeki. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego. Na uwagę zasługuje nieumocniony brzeg w zakolu rzeki. Brzeg był sukcesywnie podmywany. Zdjęcie wykonane prawdopodobnie pod koniec lat 60-tych.



Obrazek
Barka motorowa BM – 5206 na Brdzie przy dolnym awanporcie w trakcie cumowania do brzegu. Na barce BM-500 pomieszczenia mieszkalne statku przewidziane zostały dla 6 członków załogi. Warunki bytowe stworzone dla załogi były nieporównywalnie lepsze od wcześniejszych modeli. Załoga otrzymała 2 kuchnie, co., łazienkę (z wanną), WC i wygodne pomieszczenia mieszkalne. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Widok którego już się nie zobaczy na rzece. Dwanaście barek zacumowanych na zimowisku poniżej współczesnych mostów Solidarności. Na pierwszym planie od lewej Ż-2076 (ex. Klara), Ż-2036 (ex. Santa Maria) i Ż-2024 (ex. Wiktoria) na zakolu Brdy.

W taki sposób powiązane linami barki czekały na kolejny sezon żeglowny.

"Santa Maria” (Ż-2036) barka towarowa bez napędu holowana konstrukcji stalowej, zbudowana została w 1896 r. w Lauenburgu. Nośność: 198 t.; długość: 39,92 m; szerokość: 4,66 m; wysokość burt: 1,90 m; zanurzenie: 1,36 m. [dane z 1962 r.] Rys historyczny barki: Zbudowana w 1896 roku w Lauenburgu nazwana została "JUPITER". Niestety nie udało się ustalić jej właściciela. Około 1920 roku zostaje zakupiona przez firmę Hedwigshutte ze Szczecina gdzie zmieniła nazwę na "HEDWIG". W 1934 roku wspomnianą barkę nabył Feliks Tuszyński wraz z żoną Franciszką Marią z domu Engelhardt. Po remoncie w stoczni Wojana w Gdańsku została nazwana "SANTA MARIA" i zarejestrowana została w Gdańsku pod numerem 902. W styczniu 1940 roku barka została przejęta na rzecz der Komisärische Verwalter der Haupttreuhandstelle Ost, Binnenschiffahrt des Weichselgebiet, Danzig, Niemcy pozostawili ją w użytkowaniu F. Tuszyńskiego. Barka przetrwała szczęśliwie zawieruchę wojenną w Łabiszynie i tam została zajęta przez Armię Czerwoną. Została zwrócona na skutek interwencji rządu RP Polsce. Ustawa Ministra Komunikacji o ustaleniu przymusowego zarządu państwowego nad taborem rzecznym z 7 marca 1945 roku spowodowała że właściciele nie mogli dysponować swoimi statkami według własnej woli lecz wykonywać odpłatnie usługi na rzecz państwa . W tym wypadku była to Państwowa Żegluga na Wiśle. Ekspozytura w Bydgoszczy. W 1951 r. barkę upaństwowiono zmieniając jej nazwę na "Ż-2036" Pływała w P.P. Żegluga na Wiśle. Nosiła wtedy numer rejestracyjny 2143. W 1953 roku została przebudowana. W 1954 roku stała się własnością P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle w Bydgoszczy. A od 1963 roku P.P. Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy. Od 1965 roku nosiła numer rejestracyjny Bg-III- 16. Istniała jeszcze na początku lat osiemdziesiątych XX w.
Na podstawie opisu Waldemara Danielewicza.

Autor zdjęcia Czesław Zych. Zbiory Muzeum Kanału Bydgoskiego i Marii Zych


Obrazek
W krajobraz rzeki na stałe wpisały się tratwy spławiane rzeką. Tratwy i holownik Iłżanka (dziś Hanna) na zakolu Brdy.
Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 10 maja 2015, 20:23 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Zdjęcie z ebay opisane na odwrocie datą 1.10.1942


Załączniki:
barka.JPG
barka.JPG [ 79.76 KiB | Przeglądany 4770 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 11 maja 2015, 05:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
^^^ Fotka zapewne była zrobiona, z rejonu obecnego dworca PKS. Pasują budynki przy końcu Krakowskiej. Ale po drugiej stronie Brdy, gdzieś pochowały się, choćby kominy, których się tam można by było spodziewać...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 23 maja 2015, 18:48 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Tur, (pchacz), chyba tutaj jeszcze nie był.
A w stoczni bezruch, pochylnie puste...


Załączniki:
tur.JPG
tur.JPG [ 110.04 KiB | Przeglądany 4674 razy ]
pochylnia.JPG
pochylnia.JPG [ 115.86 KiB | Przeglądany 4674 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 26 maja 2015, 21:56 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Dalsza część zdjęć fotografa Czesława Zycha


Obrazek
Barka motorowa BM-5244 przycumowana przy Poczcie Głównej. Na lewym brzegi jedna, na prawym przycumowane dwie barki motorowe. Pływanie między nimi po jednym torze wodnym wymagało sporych umiejętności. W centrum miasta barki cumowały wzdłuż nabrzeży. Wewnątrz mieszkały całe rodziny ogrzewając się kominkami węglowymi. Konstrukcja kadłuba barki typu bm-500 jest całkowicie spawana, o poprzecznym systemie wiązań. Barka wyposażona jest w 2 śruby napędowe, pracujące w dyszach Korta. WYMIARY GŁÓWNE BARKI: długość całkowita: Lc = 57,00 m długość konstrukcyjna: L = 55,50 m szerokość całkowita: Bc = 7,54 m szerokość konstrukcyjna: B = 7,50 m zanurzenie konstrukcyjne: T = 1,70 m wysokość w burcie; H = 2,00 m wysokość nierozbieralna: hn = 3,90 m
Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Plac Solny. Barka pchana przez pchacz typu Tur załadowana elementami konstrukcji.
Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Barka bez własnego napędu Ż-2112 (ex Wanda), Ż-2109 (ex Saba). Postój zimowy na Babiej Wsi. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Tabor pływający Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego, w tym statek inspekcyjny Brda i holownik Pomorzanin (ex Gerard) na przystani Stoczni Remontowej i bazy Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego. Widok z obecnych mostów Solidarności w kierunku Wyższej Szkoły Gospodarki. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Dziób barki motorowej BM -5224 cumującej przy Placu Solnym. Barki typu BM-500 były podstawowym środkiem przewozowym floty Żeglugi Bydgoskiej. Służyły w żegludze śródlądowej zarówno w przewozach krajowych jak i zagranicznych. Zaprojektowana na warunki dość dużej prędkości, jest wciąż przykładem statku śródlądowego o bardzo korzystnym stosunku mocy do nośności, o układzie napędowym wysokosprawnym. Pływały również po Renie, niestety pozbawione rezerwy mocy były statkami bardzo powolnymi w trudnych warunkach nawigacyjnych. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Barka pchana z elementami konstrukcji przy Placu Solnym. W głębi holownik Wda. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Pchacz typu „Bizon” na Rybim Rynku. Po prawej na nabrzeżu zachował się oryginalna latania miejska. Niestety nie przetrwała do czasów współczesnych. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Pchacz typu Bizon na Rybim Rynku. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Rufa barki motorowej MB-5212 przy Placu Solnym. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Dwie barki motorowe. Pierwsza z prawej BM-5295 przystosowana do pchania. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Barka transportowa z dźwigiem na holu w zakolu Brdy na wysokości współczesnej Opery Nova. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Zaśnieżone drzewa przy obecnej ul. Tamka. Barki bez napędu na zimowisku. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Cztery barki bez napędu Ż-2050 (ex. Wanda, Ż-2008, Ż-2034 (ex Gertruda), Ż-2064 (ex Basia) w czasie cumowania na zimowisku na Babiej Wsi. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Dwie barki bez napędu cumują pod Młynami Rothera. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Barka motorowa czasie cumowania przy Placu Solnym. Wzdłuż ul. Stary Port u wędkarze łowiący ryby. Zniszczony fragment nabrzeża na pierwszym planie. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Motorówka na Brdzie. W głębi flagowy Statek Pasażerski Żeglugi Bydgoskiej Ondyna na Rybim Rynku . Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Flagowy Statek Pasażerski Żeglugi Bydgoskiej „Ondyna” na Rybim Rynku. To stąd Ondyna wyruszała na rejsy turystyczne wożąc mieszkańców po Brdzie, Wiśle i Kanale Bydgoskim. Na parkingu parkują samochody marki m.in. Syrena, Żur, Warszawa oraz samochód ciężarowy Star z przyczepą. Pod spichrzami widoczna jest również postawiona armata. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Od lewej barka bez napędu, holownik Żeglugi Bydgoskiej "Pilica", Statek Pasażerski Żeglugi Bydgoskiej „Ondyna” na Rybim Rynku. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Interesujące zdjęcie. Dwa statki typu SP 150. Jeden z nich jest „Ondyną”. Statki budowano w gdańskiej stoczni w latach 1958-1963. Wybudowano łącznie 20 jednostek typu SP 150. Pływały po Wrocławiu, Warszawie, Bydgoszczy i Giżycku. Przedsiębiorstwo Państwowe Bydgoska Żegluga na Wiśle pozyskało 1961 roku dwunasty stek z serii SP 150. . Ondyna miała zgodnie z założeniami projektowymi górny pokład słoneczny częściowo zadaszony. Na dolnym pokładzie głównym znajdował się niewielki bar z stolikami. Turyści korzystali również z dziobowego pokładu słonecznego. Na zdjęciu: dwa zacumowane statki przy Rybim Rynku. Na rufie obu jednostek napis „Bydgoszcz” drugi napis mało czytelny prawdopodobnie również „Bydgoszcz”.
Żegluga Bydgoska miała trzy bliźniacze jednostki SP 150 była to ONDYNA, WODNIK i DZIWORZONA.
Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Klasyczny kadr w wędkarzem nad Brdą w centrum miasta. W głębi zacumowany statek SP 150 „Ondyna”. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Barka bez napędu Ż-5004 (ex. Wenus) cumująca w czasie zimy na wysokości Babiej Wsi. W głębi zabudowania nieistniejącej gazowni miejskiej. Barka zacumowana przy pomocy stalowej liny i oparta o brzeg na bumsztakach utrzymujących jednostkę w odpowiedniej odległości od brzegu. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego
Zdjęcie jest wyjątkowo ciekawe. W głębi widać dwa wagony.


Obrazek
Akcja ratunkowa holownika motorowego „Wda” zatopionego na Rybim Rynku. Widoczni gapie obserwujący akcję z brzegu i mostu. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego.
Współcześnie przy podobnej akcji byłoby by setki zdjęć w sieci. Tu mamy to jedno jedyne.


Obrazek
Barki bez napędu Ż-2055 (ex Wanda), Ż-2008, Ż-2034 (ex Gertruda), Ż-2064 (ex Basia) podczas zimowiska na Babiej Wsi. W głębi kadru po lewej stronie dworzec autobusowy PKS. W tym miejscu barki cumowały na zimę ze względu na szerokie koryto Brdy. Wejście na marki prowadziło przez drewniany trap widoczny widoczny na zdjęciu. Po wybraniu trapu dostęp do barek był praktycznie niemożliwy. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego
Piękny kadr plus odbicie w rzece.



Obrazek
Zima w mieście. Od lewej barka bez napędu Ż-3004 (ex Elżbieta), i dwie barki motorowe na prawym brzegu BM-5284, BM-5263. Zdjęcie wyjątkowo ciekawe. Po lewej w głębi na wysokości Poczty Głównej widoczny stalowy dźwig. Podobny, większy dźwig widoczny na Rybim Rynku. Oba poruszały się na szynach i służyły do rozładunku i załadunku towarów w tym do „bunkrowania” węgla. Trzeci dźwig funkcjonował na Placu Solny (niewidoczny na zdjęciu). Do dnia dzisiejszego zachowały się po nim tory widoczne tuż przy nabrzeżu. Zdjęcie wykonane w zimowy słoneczny poranek. Widać mgłę unoszącą się nad rzeką. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Barka motorowa MB-5236. Plac Solny. Odbijanie od brzegu. Barka wypełniona workami prawdopodobnie z cementem lub wapnem. Na Placu Solnym parkują popularne autobusy „ogórki”. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Kolejny kadr tej samej barki motorowej MB-5236 która przed chwilą odbijała od brzegu przy Placu Solnym. Barka wypełniona workami prawdopodobnie z cementem lub wapnem. Na Rybim Rynku parkują autobusy. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Barka motorowa MB-5299. Prawdopodobnie początek lat 80-tych. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Barka bez napędu cumuje pod Młynami Rothera. Za barką cypel z drzewami, który został rozebrany aby ułatwić podejście jednostek do cumowania. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego
Tabliczki WW widoczne pod oknem :)



Obrazek
Rybi Rynek. Dwie barki typ BM-500 i między nimi koszarka – rodzaj hotelu pływającego dla pracowników robót rzecznych. Prawdopodobnie początek lat 80-tych. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Barka motorowa typu BM-500 przy Rybim Rynku. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Barki motorowe typu MB-500 i między nimi koszarka (rodzaj pływającego hotelu „Barbara”) pod Pałacem Lloyda. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Zestaw pchany Bizon (pchacz Bizon i barka bez napędu) i zestaw kombi (holownik typu HM-300 i barka bez napędu zaadoptowana na barkę pchaną. Widoczne odkryte ładownie. W głębi holownik motorowy „Wda”. Na uwagę zasługują trzy oryginalne lampy świetlne zachowane z czasów przed II wojny światowej. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Barka motorowa MB-5299. Prawdopodobnie początek lat 80-tych. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Barki bez napędu Ż-2036, Ż-2024, Ż-204, Ż-2077 na zimowisku poniżej obecnych mostów Solidarności. Barki powiązane między sobą stalowymi linami i oparte o brzeg na bumsztakach. Dwa drewniane z nich widoczne są po prawej stronie od strony brzegu. Tuż obok drewniany trap prowadzący na sześć barek. Między barkami poruszać się można było po drewnianych trapach ułożonych w poprzek jednostek. Są doskonale widoczne za trzecią komorą ładunkową liczoną od dziobu. Widać wydłużone (kolor czarny) metalowe kominy które mocowano na czas zimowiska. W czasie sezonu żeglownego były demontowane aby zmieścić się pod nisko zawieszonymi mostami na śluzach Kanału Bydgoskiego. Zimą pełniły funkcję pływających magazynów przechowując w komorach zboże lub cukier. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego



Obrazek
Barki bez napędu cumujące poniżej obecnych mostów Solidarności. W głębi powstanie Opera Nova. Po lewej kamienice w ciągu obecnej ul. Marszałka Focha. W tym miejscu mogło się zmieścić nawet pięć barek bez napędu cumując obok siebie. Barki zamieszkałe przez szyprów razem z rodzinami. Widoczne anteny telewizyjne i przedłużone wyloty kominów stalowych do odprowadzania dymu z węglowych piecyków na barce. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Barki bez napędu cumujące przy zakolu rzeki przy obecnej ul.Tamka. W głębi na pustym placu powstanie budynek Opery Nova. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskieg


Obrazek
Dźwig przeładunkowy (portowy) o napędzie elektrycznym. W głębi na drugim brzegu kolejny dźwig portowy. Na kabinie stalowa tabliczka z napisem „przebywanie w zasięgu pracy dźwigu surowo wzbronione”. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Dźwig portowy o nośności 15 ton ustawiony przy budynku Poczty Głównej. Dźwig poruszał się na szynach ułożonych wzdłuż nabrzeża. Dodatkowo obracał się wokół własnej osi. Po prawej stronie dzieci z wędkami. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Na koniec kadr którego lokalizacji nie potrafię określić. Mur wzdłuż rzeki... Zapewne rozwiążecie zagadkę.


Dziękuję Pani Marii Zych, że zgodziła się zdjęcia udostępnić. Dziękuję również Tomkowi Izajaszowi kustoszowi Muzeum Kanału Bydgoskiego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 26 maja 2015, 22:15 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
ostatnie zdjęcie; w tle widoczna gazownia

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 26 maja 2015, 22:28 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
A ten mur? Nadal nie wiem z której strony zrobiono zdjęcie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 187 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group